چگونه فرزند باهوش تری داشته باشیم؟

Shabnam Khesal
وراثت ارتباط زیادی با میزان هوشمندی فرزن شما دارد، اما محیطی که آنها در آن رشد پیدا می کنند نیز عامل مهمی است، آیا می توانید برای باهوش تر کردن فرزندتان قبل از تولد کاری انجام دهید؟ برخی می گویند این امکان پذیر است، به گزارش وب ام دی در اینجا دلیل این تفکر توضیح داده شده است.
وراثت ارتباط زیادی با میزان هوشمندی فرزن شما دارد، اما محیطی که آنها در آن رشد پیدا می کنند نیز عامل مهمی است، آیا می توانید برای باهوش تر کردن فرزندتان قبل از تولد کاری انجام دهید؟ برخی می گویند این امکان پذیر است، به گزارش وب ام دی در اینجا دلیل این تفکر توضیح داده شده است.

طبیعت در مقابل پرورش

بحث قدیمی “طبیعت در برابر پرورش” را از کلاس زیست شناسی به یاد دارید؟ به طور خلاصه، ما با هر استعدادی که طبیعت به ما می دهد درگیر هستیم، اما محیط ما می تواند آن هدایا را پرورش دهد یا مانع شکوفایی آن شود.

وراثت چقدر برای هوش مهم است؟

توماس جی دارویل، دکترای پزشکی به وب ام دی می گوید: هوش از تعامل آرایش ژنتیکی فرد و محیطی که در آن رشد می کند، بوجود می آید. ما کنترل کمی بر سهم طبیعت داریم، اما محیط رحم از اهمیت حیاتی برخوردار است و اغلب توسط والدین جدید نادیده گرفته می شود.
دارویل، رئیس روانشناسی و مدیر وابسته مرکز اثرات عصبی رفتاری سموم محیطی در دانشگاه ایالتی ازویگو در نیویورک می گوید: والدین با سابقه بیماری های ژنتیکی خانوادگی ممکن است از غربالگری و مشاوره بهره مند شوند.
لیندا گوتفردسون، استاد آموزش دانشگاه دلاویر واقع در نیوآرک توضیح می دهد: علائم بیولوژیکی هوش نشان می دهد، اما ثابت نمی کند وراثت عامل تعیین کننده مهم ضریب هوشی است.
وقتی صحبت از مبنای بیولوژیکی هوش، اندازه و سرعت آن می شود، اهمیت پیدا می کند. اندازه مغز بزرگ تر به طور ضعیفی با ضریب هوشی ارتباط دارد اگرچه بزرگ ترین مغز انسانی که ثبت شده متعلق به فردی با ناتوانی فکری شدید است. زمان سریع تر واکنش، انتقال تکانه در اعصاب و پاسخ امواج مغزی به صداهای غیرمعمول همه با هوش بالاتر مرتبط هستند.
تحقیقات انجام شده توسط ریچارد پلومین، دکترای تخصصی در انستیتوی روانپزشکی در کالج کینگ لندن، ژن های مشخصی را برای پیش بینی هوش بالا، ناتوانی در خواندن و اختلال فکری شناسایی کرده است.
گوتفردسون می گوید: میزان تفاوت ژنتیک در ضریب هوشی با افزایش سن از حدود 40 درصد در سال های پیش دبستانی به حدود 80 درصد در بزرگسالی افزایش می یابد. برای افزایش احتمال بچه دار شدن باهوش با شخصی باهوش ازدواج کنید!

ابتدا ضرر نکنید

شاید بهترین توصیه عملی برای چگونگی داشتن کودک باهوش تر جلوگیری از معجزه در حال پیشرفت طبیعت باشد. استفان جی شونتالر، استاد تغذیه و رفتار در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا می گوید: حتما قبل از بارداری مادر و به احتمال زیاد پدر باید از مصرف مواد مخدر، الکل، تنباکو و کافئین خودداری کنند.
دارویل اذعان می دارد: بیشترین شرایط ویرانگر رشد از آسیب های قبل از تولد ناشی می شود. اگر مادر الکل می نوشد یا از مواد تفریحی دیگری استفاده می کند، باید استفاده از آنها را قطع کند.
سلول های مغزی به سیگنال های شیمیایی بستگی دارند تا به آنها بگویند کجا برویم، چگونه متصل شویم و کدام ژن ها را روشن یا خاموش کنیم. دارویل می گوید: هر ماده خارجی که در انتقال واضح این پیام های شیمیایی تداخل ایجاد کند می تواند بر توسعه و رشد تاثیر منفی بگذارد.
شاون کی.آچسن، دکترای علوم پزشکی اظهار می دارد: مصرف هر نوع مواد مخدر دامنه کافئین تا هروئین این توانایی را دارد که رشد فکری بعدی کودک متولد شده را محدود کند.
آچسون، استادیار روانشناسی در دانشگاه کارولینای غربی می گوید: در حالی که شواهد در مورد مصرف الکل کاملا مشخص است زنان باردار باید از مصرف همه داروها خودداری کنند. وی می افزاید: این چیزهای معمولی است، اما من هنوز زنان بارداری را می بینم که سیگار می کشند.

خطرات احتمالی

دشمنان کمتر آشکار می توانند به همان اندازه برای مغز در حال رشد کشنده باشند. یکی از اینها سرب حاصل از رنگ و لوله کشی قدیمی است. خانواده های ساکن در خانه های قدیمی تر باید هوا و آب خانه را آزمایش کنند.
غذاهای دریایی حاصل از آب های آلوده ممکن است سموم مغزی مانند متیل جیوه، سرب، کادمیوم و سموم دفع آفات را در خود جای دهند. فیلیپ گراندژان، پزشک و استاد بهداشت محیط در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه بوستون می گوید: هشدارهای مقامات در مورد خوردن ماهی های محلی باید توسط زنان باردار جدی گرفته شود. سازمان غذا و داروی آمریکا اذعان می دارد: مادران آینده باید از مصرف شمشیر ماهی، شاه ماهی خال مخالی، کاشی ماهی و دیگر ماهی های بزرگ اقیانوس که تمرکز مواد شیمیایی سمی دارند اجتناب کنند. به ویژه در سه ماهه اول عفونت هایی مانند سرخک آلمانی یا توکسوپلاسموز می تواند ویرانگر مغز جنینی باشد، بنابراین زنان باردار باید از کودکان بیمار دور باشند.
جان لازاروس، متخصص غدد می گوید: بیماری تیروئید عامل دیگری است که می تواند بدون توجه به سرعت دزدکی حرکت کند. نوزادانی که از زنان با عملکرد پایین تیروئید متولد می شوند ضریب هوشی آنها پایین است. برای تعیین اینکه آیا جایگزینی تیروئید در زنان مشابه ممکن است کمک کند یا خیر، گروه وی در کالج پزشکی دانشگاه ولز در کاردیف یک مطالعه بالینی هفت ساله را آغاز کرده است.

تاثیرات صوت

آیا شنیدن آهنگ های موتسارت از طریق گوشی هایی که به شکم شما بسته شده اند، مغز جنین را هوشیارتر می کند و در هوش وی نقش دارد؟
کنت ام استیل، دانشیار روانشناسی در دانشگاه ایالتی آپالاچیان در بون می گوید: نه. استیل می افزاید: هیچ دلیل علمی مستدلی مبنی بر اینکه جنین انسان به محرک اضافی تنوع ” اثر موتسارت “احتیاج دارد یا از آن بهره مند می شود، وجود ندارد. صداهایی که به رحم پر از مایعات وارد می شوند خفه و تحریف می شوند کاملا شبیه شنیدن صداها در استخر هنگامی که سرتان زیر آب است.
افزایش میزان استریو می تواند در نهایت به شنوایی مادر آسیب برساند و انتقال مستقیم صدا به کودک متولد نشده از طریق گوشی می تواند به گوش های حساس کودک آسیب دائمی برساند. استیل توصیه می کند زنان باردار نیز از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صداهای با شدت بالا جلوگیری کنند.

هوشمندانه تر غذا بخورید

هنگامی که برای دو نفر غذا می خورید، به یاد داشته باشید هر دوی شما برای حمایت از تغییرات شگرف به یکسری مواد مغذی نیاز دارید. همانطور که کودک شما آن سفر شگفت انگیز را از تک سلول تا کودک کاملا رشد یافته طی می کند، سلول های مغزی او به ویژه در مورد آنچه برای رسیدن به بیشترین توانایی خود لازم دارند را ریز بینی می کند.
شونتالر می گوید: تغذیه قبل از تولد برای مادر ضروری است. استفاده از مکمل ها در کنار غذاهای مغذی در واقع یک بیمه نامه خوب محسوب می شود.
وی علاوه بر مصرف مکمل ویتامین/ مواد معدنی قبل از تولد مصرف پنج یا شش وعده روزانه میوه، سبزی و پنج وعده غلات کامل را توصیه می کند. از آنجا که چربی و پروتئین برای رشد مغز جنین نیز بسیار مهم است کل کالری باید حداقل 12 درصد پروتئین بدون چربی و بیش از 30 درصد چربی یا 10 درصد قند داشته باشد.
دارویل می گوید: مادر به رژیم غذایی سالم احتیاج دارد و لازم است در دوران بارداری برای دو نفر غذا بخورد بعد از زایمان زمان زیادی برای کاهش وزن اضافی دریافتی وجود دارد، بنابراین نگران چاق شدن و از دست دادن تناسب اندام خود نباشید.

بیشتر تخم مرغ بخورید 

اسکات سوارتزولدر، استاد بالینی روانپزشکی در دانشگاه دوک در دورهام توضیح می دهد: سلول های عصبی کولین را به استیل کولین تبدیل می کنند، پیام رسان شیمیایی درگیر در حافظه که در بیماران مبتلا به آلزایمر کم است.
هنگامی که سوارتزولدر به موش های باردار رژیم غذایی حاوی سه برابر مقدار معمول کولین داد، فرزندان آنها در یادگیری پیچ و خم و آزمایش های مشابه حافظه فضایی بهتر عمل کردند، همچنین آنها عملکرد خوبی در ناحیه مغز موسوم به هیپوکامپ داشتند که برای حافظه و یادگیری بسیار حیاتی است. برعکس، فرزندان موش های فاقد کولین در رژیم غذایی ارتباط کمتری بین سلول های عصبی در هیپوکامپ داشتند و در یادگیری مشکل داشتند. از آنجا که برخی از زنان در دوران بارداری و شیردهی ممکن است دچار کمبود کولین شوند توصیه شده کولین را در دوران بارداری افزایش دهند.
وی اذعان می دارد: من سه فرزند دارم و هر بار که همسرم باردار می شود ویتامین ها و قرص های مکمل قبل از تولد که برای وی تجویز کرده اند زیادتر می شده اند.
استیون اچ زایسل، استاد و رئیس تغذیه در دانشگاه کارولینای شمالی در حال بررسی تاثیر رژیم غذایی غنی از کولین در حدود 100 زن باردار و رشد بچه های آنها با گذشت زمان است.
تا زمان دستیابی به نتایج، سوارتزولدر در بیشتر مادرهای آینده مصرف تخم مرغ، آجیل، گوشت و سایر غذاهای غنی از کولین را مضر نمی داند. البته همیشه عاقلانه است که قبل از تغییر شدید رژیم خود با پزشک مشورت کنید. حتی جالب تر است تحقیقات منتشر نشده سوارتزولدر حاکی از آن است موش هایی صحرایی که مادرانشان کولین می خوردند در مقابل از دست دادن حافظه در زندگی نیز محافظت می شوند.
واقعا هیجان انگیز است فکر کنیم اگر یک تغییر خوب در رژیم غذایی مادران باردار ایجاد کنیم ممکن است بتوانیم هوش فرزندان را افزایش دهیم و حتی به جلوگیری از بیماری های وابسته به سن که بر حافظه تاثیر می گذارند کمک کنیم. من به عنوان یک دانشمند برای دیدن آزمایشات انسانی مشتاق تر هستم تا ببینم وقتی بچه های من بچه دار می شوند شاید بتوانیم بفهمیم چگونه بچه های سالم و باهوش تری داشته باشیم.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ