برای کاهش اشتها مرزه بخورید + ارزش غذایی مرزه

Shabnam Khesal
مرزه، گیاه تابستانی که از برگ و ساقه آن برای تهیه دارو استفاده می شود. مردم برای تسکین سرفه، گلودرد و اختلالات روده ای از جمله گرفتگی، سوءهاضمه، گاز، اسهال، حالت تهوع و از دست دادن اشتها از مرزه تابستانی استفاده می کنند. افراد مبتلا به دیابت نیز این دارو را برای رفع تشنگی مکرر مصرف می کنند، همچنین از آن به عنوان تقویت کننده […]
مرزه، گیاه تابستانی که از برگ و ساقه آن برای تهیه دارو استفاده می شود. مردم برای تسکین سرفه، گلودرد و اختلالات روده ای از جمله گرفتگی، سوءهاضمه، گاز، اسهال، حالت تهوع و از دست دادن اشتها از مرزه تابستانی استفاده می کنند. افراد مبتلا به دیابت نیز این دارو را برای رفع تشنگی مکرر مصرف می کنند، همچنین از آن به عنوان تقویت کننده برای افزایش میل جنسی استفاده می شود و برای درمان فشار خون بالا نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به علاوه، برخی افراد برای درمان نیش حشرات مرزه تابستانی را به صورت مستقیم روی پوست می مالند.
به گزارش وب ام دی، در غذاها مرزه تابستانی به عنوان ادویه نیز استفاده می شود و روغن آن نیز به عنوان یک ماده طعم دهنده مورد استفاده قرار می گیرد. تصور می شود مواد شیمیایی موجود در مرزه های تابستانی باعث کاهش اسپاسم عضلات و از بین بردن باکتری ها و قارچ ها می شود.

شواهد کافی برای از دست دادن اشتها

سرفه
گاز
گرفتگی روده
سوءهاضمه
اسهال
حالت تهوع
تشنگی در افراد مبتلا به دیابت
گلو درد
افزایش میل جنسی
گزش حشرات هنگامی که روی پوست قرار می گیرد

عوارض جانبی و ایمنی مصرف مرزه

مرزه تابستانی به احتمال زیاد برای مصارف غذایی ایمن است. این احتمال برای اکثر افراد هنگام استفاده به صورت خوراکی در مقادیر معمول دارویی یا هنگامی که روغن قبل از قرار دادن روی پوست رقیق می شود، ایمن است.
مرزه تابستانی می تواند باعث مشکلات پوستی شود، بنابراین باید گفت روغن غلیظ و رقیق نشده آن بسیار تحریک کننده است و نباید از آن استفاده شود.

هشدارها و احتیاط های ویژه

بارداری و شیردهی: در مورد بارداری یا شیردهی اطلاعات قابل اعتماد و کافی در مورد ایمنی مصرف مرزه تابستانی وجود ندارد، بنابراین جوانب احتیاط را رعایت و از مصرف آن خودداری کنید.
اختلالات خونریزی: رطوبت در تابستان ممکن است لخته شدن خون را آهسته کرده و خطر خونریزی را افزایش دهد. این نگرانی وجود دارد که مرزه های تابستانی ممکن است اختلالات خونریزی را بدتر کنند.
جراحی: رطوبت در تابستان احتمال می رود لخته شدن خون را آهسته کند. این نگرانی وجود دارد که مرزه های تابستانی ممکن است خطر خونریزی را طی و بعد از اقدامات جراحی افزایش دهند، بنابراین حداقل 2 هفته قبل از عمل جراحی برنامه ریزی شده استفاده از مرزه های تابستانی را متوقف کنید.

ارزش غذایی مرزه تابستانی

مقدار در ازای 100 گرم:
کالری: 272
درصد ارزش روزانه
چربی کل: 6 گرم 9 درصد
چربی اشباع: 3.3 گرم 16 درصد
کلسترول: 0 میلی گرم 0 درصد
سدیم: 24 میلی گرم 1 درصد
پتاسیم: 1051 میلی گرم 30 درصد
کل کربوهیدرات: 69 گرم 23 درصد
فیبر غذایی: 46 گرم 184 درصد
پروتئین: 7 گرم 14 درصد
ویتامینA: 102 درصد
ویتامینC: 83 درصد
کلسیم: 213 درصد
آهن: 210 درصد
ویتامین D:0 درصد
ویتامین B6:90 درصد
منیزیم: 94 درصد
درصد ارزش روزانه بر اساس یک رژیم 2 هزار کالری است. مقادیر روزانه شما احتمال می رود بسته به کالری مورد نیاز شما بیشتر یا پایین تر باشد.

دوز مناسب مصرف مرزه تابستانی

دوز مناسب مصرف مرزه تابستانی به عوامل مختلفی از جمله سن، وضعیت سلامتی و چندین عامل دیگر بستگی دارد. در حال حاضر اطلاعات علمی کافی برای تعیین دامنه دوز مناسب برای مرزه های تابستانی وجود ندارد. به خاطر داشته باشید محصولات طبیعی همیشه لزوما هم بی خطر نیستند و مقدار مصرف آن می تواند مهم باشد. حتما دستورالعمل های مربوط به برچسب محصولات را دنبال کنید و قبل از استفاده با داروساز یا پزشک یا سایر متخصصان بهداشت مشورت کنید.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ