آیا لیزر،موهای زائد را دائمی از بین می برد؟

Shabnam Khesal
به طور خلاصه، نه. لیزر موهای زائد با حرارت دادن فولیکول های مو باعث جلوگیری از رشد موهای جدید می شود. این کار باعث می شود فولیکول های مو در مقایسه با اصلاح و اپیلاسیون برای مدت طولانی در حالت خواب قرار بگیرند. هنگامی که موها دوباره رشد می کنند سبک تر، ظریف تر و تعداد آنها کمتر […]
به طور خلاصه، نه. لیزر موهای زائد با حرارت دادن فولیکول های مو باعث جلوگیری از رشد موهای جدید می شود. این کار باعث می شود فولیکول های مو در مقایسه با اصلاح و اپیلاسیون برای مدت طولانی در حالت خواب قرار بگیرند. هنگامی که موها دوباره رشد می کنند سبک تر، ظریف تر و تعداد آنها کمتر می شود. اگرچه این روش به طور معمول به عنوان نوعی از بین بردن موهای زائد به صورت “دائمی” مطرح می شود، اما لیزر درمانی فقط تعداد موهای ناخواسته را در یک منطقه مشخص کاهش می دهد که این روش شما را به طور کامل از شر موهای زائد خلاص نمی کند.
به گزارش هلث لاین، این گزینه حذف مو در افرادی که رنگ پوست روشن و موهای تیره دارند بهترین نتیجه را دارد، همچنین برای دستیابی به بهترین نتیجه انجمن پوست آمریکا توصیه می کند یک متخصص پوست دارای مجوز این کار را انجام دهد.

لیزر موهای زائد چگونه کار می کند؟

در لیزر درمانی از پرتوهای لیزر با حرارت بالا به عنوان یک فرم خفیف تابش استفاده می شود. طی انجام مراحل این اشعه های لیزر گرم می شوند و به فولیکول های مو آسیب می رسانند. فولیکول های مو درست زیر پوست قرار دارند، آنها مسئول تولید رشته های جدید مو هستند. اگر فولیکول ها از بین بروند تولید و رشد موهای جدید به طور موقت از کار می افتد. در مقابل استفاده از روش هایی مانند موچین، اصلاح و اپیلاسیون موهای سطح را از بین می برند و این روش ها فولیکول های تولید کننده مو را هدف قرار نمی دهند. انجمن پوست آمریکا، مناطق زیر را برای لیزر موهای زائد مناسب می داند:
سینه
پشت
شانه ها
گردن
خط مایو
صورت (به جز ناحیه چشم)
این شکل از بین بردن موها با رنگ های تیره تر روی رنگ های روشن پوست بهترین عملکرد را دارد به این دلیل است که لیزرها ملانین (رنگ) مو را هدف قرار می دهند. حتی اگر بعضی از موها برطرف نشوند روشن شدن رنگ آنها می تواند باعث کاهش ظاهر موها در پوست شود. برخی از موهای شما نیز ممکن است طی چند روز از نخستین جلسه درمانی از بین برود. به طور کلی، لیزر موهای زائد یک فرآیند نسبتا سریع است. نواحی کوچک تر مانند لب بالایی ممکن است چند دقیقه طول بکشد. نواحی بزرگ تر برای از بین بردن مو مانند پشت یا سینه یک ساعت یا بیشتر طول می کشد.
اگر متخصص پوست شما ابتدا ژل تسکین دهنده درد (بیهوشی) موضعی استفاده کند ممکن است انتظار داشته باشید حداکثر یک ساعت دیگر در مطب باشید. با وجود میزان موفقیت بالای لیزر موهای زائد سرانجام فولیکول های مو بهبود می یابند که منجر به تولید موی جدید می شود. برای اطمینان از بهترین نتیجه ممکن باید چندین جلسه درمان داشته باشید.

چرا جلسات پیگیری لازم است؟

برای بهره مندی بیشتر از لیزر موهای زائد درمان های پیگیری لازم است. تعداد دقیق درمان های لیزر نگهدارنده به تفکیک افراد متفاوت است. طبق گزارش کلینیک مایو، بیشتر افراد بین چهار تا 6 جلسه لیزر درمانی نیاز دارند، همچنین باید هرکدام را 6 هفته فاصله بندازید این بدان معنی است که چرخه کامل درمان ممکن است تا 9 ماه طول بکشد. بعد از هر جلسه به احتمال زیاد موهای کمتری مشاهده خواهید کرد. هر مویی که باقی بماند یا بازسازی شود هم از نظر بافت و هم از رنگ کمتری برخوردار خواهد بود. انجمن پوست آمریکا تخمین می زند بعد از جلسه اولیه تعداد موها 10 تا 25 درصد کاهش یابد. میزان کاهش پس از آن بهبود می یابد، اما همچنین متفاوت خواهد بود. علاوه بر این برای کسب بهترین نتیجه به احتمال زیاد به جلسات نگهداری گاه به گاه احتیاج دارید. این موارد به اطمینان از عدم تولید مجدد فولیکول های مو کمک می کنند. بسته به نیاز فردی شما ممکن است یک یا دو بار در سال پس از دور کامل درمان لیزر به یک جلسه نگهداری نیاز داشته باشید.

در پایان

اگرچه لیزر موهای زائد دقیقا دائمی نیست، اما همچنان یکی از بهترین گزینه ها برای کاهش رشد مو در مدت زمان طولانی است. سایر گزینه های بلند مدت حذف موهای زائد که می توانید با یک متخصص پوست در میان بگذارید شامل الکترولیز و اپیلاتورهای سوزنی است. اگر نمی خواهید هزینه های پزشکی را انجام دهید که به هر حال به طور دائم پایدار نیستند گزینه های زیادی برای از بین بردن موهای زائد در خانه وجود دارد. با متخصص پوست در مورد این روش ها مشورت کنید:
اپیلاتور موچین
اپیلاسیون
بند انداختن
تکنیک های مناسب اصلاح
نسخه های مینیاتور درمان با لیزر برای استفاده در خانه در بازار موجود است، اما ایمنی و کارایی آنها مشخص نیست. سازمان معتبر غذا و داروی آمریکا درمان های مو با لیزر در خانه را به عنوان دستگاه های پزشکی کنترل نمی کند، بنابراین به همین ترتیب آزمایش نمی شوند بهتر است لیزر موهای زائد را به عهده متخصص بگذارید.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ