مگس پران چشم چیست؟ / علل، علائم و درمان آن کدام است؟

Shabnam Khesal
مگس پران یا مگسک چشم به صورت لکه های کوچکی ظاهر می شوند که از میدان دید شما عبور می کنند. ممکن است وقتی به چیزی روشن مانند کاغذ سفید یا آسمان آبی نگاه می کنید، برجسته تر شوند و این عارضه احتمال می رود شما را آزار دهند، اما به طور معمول بینایی شما را مختل نمی کنند.
مگس پران یا مگسک چشم به صورت لکه های کوچکی ظاهر می شوند که از میدان دید شما عبور می کنند. ممکن است وقتی به چیزی روشن مانند کاغذ سفید یا آسمان آبی نگاه می کنید، برجسته تر شوند و این عارضه احتمال می رود شما را آزار دهند، اما به طور معمول بینایی شما را مختل نمی کنند.
به گزارش وب ام دی، اگر مگس پران بزرگی داشته باشید می تواند سایه اندکی روی دید شما ایجاد کند، اما این فقط در انواع خاصی از نور اتفاق می افتد. می توانید یاد بگیرید با این لکه های شناور چشم زندگی کنید و آنها را نادیده بگیرید. با گذشت زمان ممکن است کمتر به آنها توجه کنید، به ندرت وضعیت آنها به اندازه ای بد پیش می رود که نیاز به درمان داشته باشند.

علائم مگس پران چشم چیست؟

لکه های شناور چشم نام خود را با حرکت در چشم شما کسب می کنند. وقتی می خواهید روی آنها تمرکز کنید به طور معمول دور می شوند. آنها به اشکال مختلف وجود دارند:
نقاط سیاه یا خاکستری
خطوط شگفت انگیز
رشته های رشته ای که می توانند دستگیره باشند و تقریبا از بین می روند
تار عنکبوت
حلقه
با دریافت آنها به طور معمول از بین نمی روند، اما در اغلب موارد با گذشت زمان کمتر به آنها توجه می کنید.

چه عواملی باعث بروز مگس پران چشم می شود؟

بیشتر لکه های شناور چشم دسته کوچک پروتئینی به نام کلاژن هستند که بخشی از ماده ای ژلی مانند در پشت چشم شما به نام شیشه هستند. با افزایش سن فیبرهای پروتئینی که زجاجیه را تشکیل می دهند کوچک و خرد می شوند. سایه هایی که روی شبکیه شما می اندازند، شناور هستند. اگر فلاش می بینید به این دلیل است که زجاجیه از شبکیه جدا شده است. اگر شناورها جدید هستند یا به طرز چشمگیری تغییر کرده اند یا ناگهان شروع به چشمک زدن می کنید، بلافاصله به پزشک چشم خود مراجعه کنید. این تغییرات ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد، اما به طور معمول بین 50 تا 75 سالگی رخ می دهد. در صورت نزدیک ‌بینی یا عمل جراحی آب مروارید احتمال بروز آنها بیشتر است. نادر است، اما شناورها نیز می توانند ناشی از موارد زیر باشند:
بیماری چشم
آسیب دیدگی چشم
رتینوپاتی دیابتی
رسوبات کریستالی مانند که در زجاجیه تشکیل می شوند
تومورهای چشم
اختلالات جدی چشم در ارتباط با شناورها عبارتند از:
شبکیه جدا شده
شبکیه چشم پاره شده
خونریزی در زجاجیه
زجاجیه التهابی یا شبکیه چشم ناشی از عفونت یا یک بیماری خود ایمنی

تومورهای چشم

چیزی که ممکن است شبیه لکه های شناور چشم باشد هاله بصری است که می تواند همراه با سردرد میگرنی باشد. این می تواند شبیه همان چیزی باشد که وقتی چشم خود را روی کالیدوسکوپ قرار می دهید می بینید حتی ممکن است حرکت کند. این متفاوت از “چشمک زن” از نوع شناور و لامپ است که با سایر مشکلات چشمی همراه است. این حالت به طور معمول چند دقیقه طول می کشد و احتمال می رود بینایی هر دو چشم را درگیر کند، اما بعد کاملا حل می شود مگر اینکه اپیزود دیگری داشته باشید.

چه موقع برای درمان مگس پران چشم به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر فقط چند شناور چشم دارید که با گذشت زمان تغییر نمی کنند، نگران نشوید. در صورت مشاهده موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:
افزایش ناگهانی تعداد شناورها
چشمک می زنید
از دست دادن دید جانبی
تغییراتی که به سرعت وارد و با گذشت زمان بدتر می شوند
ایجاد لکه های شناور بعد از جراحی چشم یا ضربه چشم
چشم درد
پزشکی را انتخاب کنید که تجربه مشکلات شبکیه را داشته باشد. اگر بلافاصله کمک نگیرید می توانید بینایی خود را از دست دهید.

مگس پران چشم چگونه درمان می شود؟

مگس پران چشم از نوع خوش خیم تقریبا هرگز به درمان پزشکی احتیاج ندارد. اگر آنها شما را آزار می دهند سعی کنید آنها را از میدان دید خود خارج کنید. چشمان خود را حرکت دهید این کار مایعات را به اطراف منتقل می کند به بالا و پایین نگاه کنید.
اگر لکه های شناور چشم شما آنقدر زیاد است که جلوی دید شما را می گیرند ممکن است پزشک چشم شما جراحی به نام ویترکتومی را پیشنهاد کند، در این عمل جراحی همه یا بخشی از زجاجیه چشم به منظور از بین بردن کدورت زجاجیه برداشته می شود. ممکن است عوارضی داشته باشید مانند:
شبکیه جدا شده
شبکیه چشم پاره شده
آب مروارید
خطر کم است، اما اگر این مشکلات رخ دهد می تواند به بینایی شما آسیب برساند.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ