خطرات سیگار کشیدن در دوران بارداری

Shabnam Khesal
سیگار کشیدن و بارداری با هم جور در نمی آیند. سیگار کشیدن در دوران بارداری هم شما و هم نوزادتان را در معرض خطر قرار می دهد. سیگار حاوی مواد شیمیایی خطرناکی از جمله نیکوتین (ماده اعتیاد آور در سیگار)، مونوکسیدکربن، قطران و تعداد زیادی سم دیگری که از سیگار استنشاق می کنید، است که از طریق جریان خون منتقل می شود و به طور مستقیم به کودک شما می رسد. سیگار کشیدن به طور قابل توجهی خطر ابتلا به عوارض بارداری را افزایش می دهد برخی از آنها می تواند برای مادر یا کودک حتی کشنده باشد.
سیگار کشیدن و بارداری با هم جور در نمی آیند. سیگار کشیدن در دوران بارداری هم شما و هم نوزادتان را در معرض خطر قرار می دهد. سیگار حاوی مواد شیمیایی خطرناکی از جمله نیکوتین (ماده اعتیاد آور در سیگار)، مونوکسیدکربن، قطران و تعداد زیادی سم دیگری که از سیگار استنشاق می کنید، است که از طریق جریان خون منتقل می شود و به طور مستقیم به کودک شما می رسد. سیگار کشیدن به طور قابل توجهی خطر ابتلا به عوارض بارداری را افزایش می دهد برخی از آنها می تواند برای مادر یا کودک حتی کشنده باشد.
اگر تایمن سلامتی خود برای ترک سیگار کافی نیست پس نگران سلامت کودک خود باشید. به گزارش هلث لاین، سیگار کشیدن در دوران بارداری سلامت شما و کودک را قبل، هنگام و بعد از تولد نوزاد تحت تاثیر قرار می دهد، سیگار کشیدن در دوران بارداری:
مقدار اکسیژن موجود برای خود و کودک در حال رشد را کاهش می دهد
ضربان قلب کودک را افزایش می دهد
احتمال سقط جنین و مرده زایی را افزایش می دهد
خطر تولد نوزاد نارس یا وزن کم هنگام تولد را افزایش می دهد
خطر ابتلا به مشکلات تنفسی (ریه) کودک را افزایش می دهد
خطرات نقایص هنگام تولد را افزایش می دهد
خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش می دهد
هرچه تعداد سیگاری که در روز می کشید بیشتر باشد احتمال ابتلای کودک به این خطرات و سایر مشکلات سلامتی بیشتر خواهد بود. هیچ سطح “ایمنی” از استعمال دخانیات در دوران بارداری وجود ندارد.

حامله شدن

اگر سیگار می کشید و می خواهید باردار شوید ترک این عادت باید در اولویت شما قرار بگیرد. سیگار کشیدن می تواند از بارداری شما جلوگیری کند. بر اساس اعلام انجمن پزشکی باروری آمریکا، زن و مردهای سیگاری هر دو در مقایسه با افراد غیر سیگاری احتمال باروری خطرناک در آنها دو برابر است زیرا دود سیگار به همان اندازه برای جنین خطرناک است. آژانس حفاظت از محیط زیست دود سیگار را در گروه سرطان زای گروه A طبقه بندی کرده است. این بدان معناست که باعث بروز سرطان در انسان می شود.

سقط جنین و مرده زایی

از دست دادن غیر منتظره بارداری در هر مرحله از این دوران یک اتفاق غم انگیز است. سقط جنین به طور معمول در سه ماه اول بارداری اتفاق می افتد. در موارد نادر می توانند پس از 20 هفته بارداری نیز رخ دهند که به این حالت مرده زایی می گویند.
بر اساس اعلام منبع معتبر سی دی سی، سیگار کشیدن احتمال سقط زودرس و تولد نوزاد مرده را افزایش می دهد، مواد شیمیایی خطرناک موجود در سیگار اغلب مسبب این اتفاق ناراحت کننده هستند. سایر عوارض ناشی از سیگار کشیدن می تواند منجر به مشکلات جفت یا رشد کند جنین شود، همچنین این مسائل می توانند باعث سقط جنین یا مرده زایی شود.

حاملگی خارج از رحم

بر اساس نتایج یک مطالعه نیکوتین می تواند باعث انقباض لوله های رحمی شود. این انقباضات می تواند از عبور جنین جلوگیری کند یکی از نتایج احتمالی این امر حاملگی خارج رحمی است. این امر هنگامی اتفاق می افتد که تخمک بارور شده در خارج از رحم یا در لوله رحمی یا در شکم کاشته شود. در این شرایط برای جلوگیری از عوارض تهدیدکننده برای مادر باید جنین خارج شود.

قطع یا کندگی جفت

جفت یک ساختار “حیات نجات” است که در دوران بارداری برای تامین مواد مغذی و اکسیژن برای جنین تشکیل می شود. سیگار کشیدن یک عامل خطر عمده برای چندین عارضه مرتبط با جفت است، یکی از این مشکلات جدا شدن جفت است. این وضعیتی است که در آن جفت قبل از زایمان از رحم جدا می شود. قطع شدن جفت می تواند باعث خونریزی شدید شود و زندگی مادر و کودک را تهدید کند. هیچ جراحی یا درمانی برای اتصال مجدد آن وجود ندارد. مراقبت های پزشکی فوری ممکن است به افزایش احتمال تولد سالم با وجود جدا شدن جفت کمک کند.

جفت سرراهی

سیگار کشیدن نیز یکی از عوامل خطرناک برای جفت سرراهی است. در دوران بارداری جفت به طور طبیعی در سمت بالای رحم رشد می کند. این باعث می شود دهانه رحم برای زایمان باز باشد. جفت سرراهی زمانی است که جفت در قسمت تحتانی رحم باقی می ماند و به طور جزئی یا کامل دهانه رحم را می پوشاند. در این حالت جفت اغلب پاره و باعث خونریزی بیش از حد می شود و جنین را از مواد مغذی حیاتی و اکسیژن محروم می کند.

تولد زودرس

بر اساس اعلام سی دی سی، سیگار کشیدن در دوران بارداری می تواند باعث زایمان زودرس شود. این زمانی است که کودک خیلی زود متولد می شود که خطرات زیادی پیرامون سلامتی مرتبط با زایمان زودرس وجود دارد. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:
اختلالات بینایی و شنوایی
ناتوانی ذهنی
مشکلات یادگیری و رفتاری
عوارضی که می تواند حتی منجر به مرگ شود

وزن کم هنگام تولد

سیگار کشیدن می تواند باعث شود نوزادانی با وزن کم به دنیا بیایند. این فقط به معنای تحویل یک کودک کوچک نیست، همچنین می تواند منجر به سایر مشکلات و معلولیت های سلامتی شود. پیشرفت در مراقبت های پزشکی باعث کاهش تعداد مرگ های ناشی از وزن کم هنگام تولد شده است، اما هنوز هم یک وضعیت جدی است که می تواند منجر به موارد زیر شود:
تاخیر در رشد
فلج مغزی
ناراحتی های شنوایی یا بینایی
در موارد شدید وزن کم هنگام تولد می تواند باعث مرگ نوزاد شود
بر اساس اعلام انجمن سرطان آمریكا، زنانی كه قبل از بارداری سیگار را ترك می كنند خطر داشتن نوزادی با وزن كم هنگام تولد را كاهش می دهند. حتی زنانی که در دوران بارداری سیگار کشیدن را ترک می کنند نسبت به زنانی که سیگار می کشند کمتر صاحب بچه ای با وزن کم می شوند.

نقائص هنگام تولد

سیگار کشیدن در دوران بارداری خطر تولد کودک شما با نقص مادرزادی را افزایش می دهد. شایع ترین انواع مشکلات نقایص مادرزادی قلب و مشکلات مربوط به ساختار قلب است. سایر موارد بهداشتی که با سیگار کشیدن در دوران بارداری ارتباط دارند شامل شکاف لب و کام است.

حقیقت تاسف بار درباره سیگار کشیدن در دوران بارداری

بسیاری از زنان باردار با وجود خطرات شناخته شده ای که این عادت برای خود و نوزادان ایجاد می کند، هنوز هم سیگار می کشند. بر اساس اعلام CDC ، تنها راه واقعی برای جلوگیری از عوارض بارداری مرتبط با استعمال سیگار ، ترک آن است.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ