چه عواملی باعث خمیده شدن ناخن ها می شوند؟

Shabnam Khesal
ناخن های یک شخص می تواند چیزهای زیادی در مورد سلامت کلی او بگوید در حالی که تغییر در ناخن ها ممکن است یک مشکل اساسی مانند پسوریازیس ناخن یا بیماری رینود را نشان دهد که نیاز به درمان دارد. انحنای ناخن ها همیشه دلیل بر وجود نگرانی نیست، اما توصیه خوبی است که با یک دکتر مشورت کنید. اگر تغییر در ناخن ها با علائم دیگر همراه است حتما بلافاصله به پزشک مراجعه کنید و روند درمان و مراقبت از آنها را شروع کنید.
ناخن های یک شخص می تواند چیزهای زیادی در مورد سلامت کلی او بگوید در حالی که تغییر در ناخن ها ممکن است یک مشکل اساسی مانند پسوریازیس ناخن یا بیماری رینود را نشان دهد که نیاز به درمان دارد. انحنای ناخن ها همیشه دلیل بر وجود نگرانی نیست، اما توصیه خوبی است که با یک دکتر مشورت کنید. اگر تغییر در ناخن ها با علائم دیگر همراه است حتما بلافاصله به پزشک مراجعه کنید و روند درمان و مراقبت از آنها را شروع کنید.
به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله انواع انحنای ناخن و سایر تغییرات ناخن را توصیف می کنیم که ممکن است نیاز به نظارت داشته باشد، همچنین برخی از دلایل احتمالی را نیز بررسی می کنیم.

انواع انحنای ناحن و سایر تغییرات

بعضی از ناخن ها یا بیشتر آنها ممکن است به سمت بیرون خم شوند و از بستر ناخن دور باشند. به عنوان مثال ممکن است فردی دارای یکی از شرایط زیر باشد.

ناخن قاشقی

با ناخن های قاشقی، ناخن ها آنقدر نرم و منحنی می شوند که می توانند قطره ای از آب را در خود نگه دارند. پزشکان غالبا این مورد را کویلونیشیا می نامند. این مسئله ممکن است در نوزادان تازه متولد شده رخ دهد، اما احتمال دارد بدون نیاز به درمان برطرف شود. در موارد دیگر و در افراد در سنین دیگر کویلونیشیا می تواند موارد مربوط به سلامتی افراد مانند کم خونی ناشی از فقر آهن را نشان دهد.

ناخن هایی که در نقاطی منحنی می شوند

این شامل ضخیم شدن بافت زیر ناخن، باعث گرد شدن نوک انگشتان و منحنی ناخن ها روی آنها می شود. پزشکان معتقدند این نتیجه افزایش جریان خون در نوک انگشتان است. احتمال می رود در خانواده ها باشد و ممکن است بی ضرر باشد، اما احمال دارد به دلیل شرایط سلامتی باشد به خصوص اگر در سنین بالاتر رخ دهد. ناخن هایی که در کناره ها خم می شوند
ناخن هایی که در کناره ها بسیار به سمت داخل خم می شوند، ناخن رشد می کنند. این شرایط ممکن است روی ناخن های پا تاثیر بگذارد و به دلیل پوشیدن کفش های خیلی تنگ به خصوص در جعبه انگشت باشد. ناخن های رشد کرده نیز احتمال می رود به دلیل ناخوشایند گرفتن ناخن ها باشد. در برخی موارد درمان ممکن است شامل برداشتن بخشی یا کل ناخن باشد.

سایر مشکلات ناخن

ناخن ها ممکن است به دلیل:
عفونت قارچی
لیکن پلان، یک بیماری التهابی پوستی
اختلال تیروئید
پسوریازیس ناخن
فرو رفتگی ها و گودال های کوچکی نیز ممکن است در ناخن ها ایجاد شود که احتمال می رود در نتیجه موارد زیر ایجاد شود:
اگزما
پسوریازیس
آرتریت واکنشی
آلوپسی آره آتا، یک اختلال خود ایمنی است که اغلب باعث ریزش مو می شود

علل بروز انحنای ناخن ها

انحنای ناخن ها گاهی اوقات از یک مسئله اساسی سلامتی ناشی می شود که ممکن است موقتی باشد مانند عفونت قارچی یا پسوریازیس، در زیر برخی از دلایل رایج را توضیح می دهیم.
نارسایی کمبود آهن
آهن به حفظ سلول ها، پوست، مو و ناخن ها کمک می کند در حالی که کمبود آهن ممکن است به دلیل موارد زیر باشد:
یک مسئله بهداشتی اساسی
بارداری
دوره های سنگین
رژیم غذایی کم آهن

برخی از علائم رایج علاوه بر ناخن های خمیده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

رنگ پریدگی
خستگی
ضعف
ضربان سریع قلب
احساس کوبیدن در گوش
سردرد
ریزش مو

درمان کم خونی فقر آهن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خوردن غذاهای غنی از آهن بیشتر: این مواد شامل گوشت گاو، گوشت بره، جگر، کلم بروکلی، کلم پیچ، لوبیای چیتی و نخود چشم سیاه است.
مصرف مکمل با دوز بالا: پزشک می تواند دوز کافی بالا را توصیه یا تجویز کند.
مکمل وریدی: یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است این موارد را برای افرادی که قادر به عبور آهن از دستگاه گوارش نیستند، توصیه کند.

پسوریازیس ناخن

حدود90 درصد از افراد مبتلا به پسوریازیس در برخی موارد دچار ناخن می شوند. علاوه بر خمیدگی، علائم ممکن است شامل سوراخ شدن ضخیم و عمیق ناخن باشد. درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:
کرم یا پماد موضعی
نوردرمانی
تزریق
داروهای خوراکی

بیماری رینود

این اختلال نادر عروق را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود آنها به طور دوره ای باریک شوند و جریان خون را در قسمت های خاصی از بدن به طور معمول انگشتان دست و پا مسدود کنند. در نتیجه انگشتان دست و پا ممکن است:
رنگ پریده یا سفید شود، سپس مایل به آبی شود
احساس بی حسی، سرما یا درد داشته باشید
سرخ شدن
ضربان قلب، سوختگی، سوزن سوزن شدن یا احساس بی حسی
درمان رینود ممکن است شامل کنترل استرس یا مصرف دارو یا به ندرت تحت جراحی باشد. با این حال، هیچ درمانی وجود ندارد.

هموکروماتوز

این اختلال ژنتیکی باعث می شود بدن آهن بیش از حد از رژیم غذایی جذب کند. در حالی که یک فرد به طور معمول در هر زمان حدود یک گرم آهن در بدن خود دارد این وضعیت می تواند باعث تجمع 5 گرم یا بیشتر شود. علاوه بر ناخن های خمیده، علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:
ریزش مو
تغییر رنگ پوست
کاهش وزن
یائسگی زودرس
درد مفصل
درد شکم
اختلال عملکرد کبد
اختلال عملکرد جنسی
ضعف و رخوت
هموکروماتوز می تواند به کبد، قلب و پانکراس آسیب برساند. بدون درمان ممکن است افراد در 30 سالگی علائم مسمومیت آهن را نشان دهند و این بیماری کشنده باشد. مدیریت شامل برداشتن منظم خون است تا زمانی که سطح آهن در یک حد طبیعی باشد.

لوپوس اریتماتوز سیستمیک

این بیماری مزمن می تواند باعث التهاب و درد در هر منطقه از بدن شود. حدود 1.5 میلیون نفر در ایالات متحده نوعی لوپوس دارند در حالی که لوپوس اریتماتوز سیستمیک رایج ترین نوع آن است. علائم این اختلال خود ایمنی می تواند شعله ور شده و عقب نشینی کند. فراتر از انحنای ناخن آنها می توانند شامل موارد زیر باشند:
خستگی
بثورات
تورم یا درد مفصل
تب
حساسیت به نور خورشید یا نور فلورسنت
مشکلات ریوی
درمان به طور کلی بر سرکوب سیستم ایمنی بدن با داروها متمرکز است.

چه موقع با یک پزشک مشورت کنید

شاید ارزش داشته باشد که با پزشک در مورد تغییرات مداوم و قابل توجه ناخن ها صحبت کنید. در صورتيكه علائم ديگري در فرد وجود دارد، مشورت با يك متخصص بهداشتي بسيار ضروري است. یک پزشک موضوع اساسی را شناسایی کرده و در مورد بهترین دوره درمان مشاوره می دهد.
خلاصه
تغییراتی در ناخن ها مانند خمیدگی گاهی اوقات ناشی از یک مسئله اساسی در زمینه سلامتی است که نیاز به درمان دارد. با این حال، این تغییرات همیشه جای نگرانی نیست. اگر انحنای ناخن ها با علائم دیگری رخ دهد فرد باید به دنبال درمان پزشکی باشد.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ