فاکتوری که تعیین می کند کرونای شما شدید است

Shabnam Khesal
کرونا ویروس سندرم شدید حاد تنفسی2 عامل کووید-19 دارای شهرتی غیرقابل پیش بینی است. روند بیماری ممکن است با علائم خفیف شروع شود که طی چند روز یا حتی چند هفته بعد به علائم خطرناک و شدیدتر تغییر می کنند، بنابراین دانشمندان اکنون در تلاش هستند تا روش هایی را برای شناسایی بیمارانی که احتمال می رود از بدترین علائم کرونا رنج […]
کرونا ویروس سندرم شدید حاد تنفسی2 عامل کووید-19 دارای شهرتی غیرقابل پیش بینی است. روند بیماری ممکن است با علائم خفیف شروع شود که طی چند روز یا حتی چند هفته بعد به علائم خطرناک و شدیدتر تغییر می کنند، بنابراین دانشمندان اکنون در تلاش هستند تا روش هایی را برای شناسایی بیمارانی که احتمال می رود از بدترین علائم کرونا رنج ببرند، پیدا کنند.
به گزارش هندوستان تایمز، یکی از این تحقیقات از دانشکده پزشکی دانشگاه واشینگتن در سنت لوئیس نشان داد یک روش ساده برای پیش بینی اینکه کدام بیماران بستری در معرض خطر عوارض جدی یا مرگ هستند، وجود دارد.

روش تشخیص

انجام یک آزمایش سریع نمونه خون که دی ان ای میتوکندری را اندازه گیری می کند برای تشخیص بیمارانی که بعدا با جدی ترین عوارض ویروس کرونا روبرو می شوند، گزینه مفیدی است. این مطالعه توضیح می دهد یکی از جنبه های آزار دهنده بیماری همه گیر ویروس کرونا عدم توانایی پزشکان در پیش بینی وضعیت بیمارانی است که به تازگی در بیمارستان بستری می شوند و به نوع شدید آن که عوارضی از جمله نیاز به قرار دادن لوله تنفسی، دیالیز کلیه یا مراقبت شدید دارند، مبتلا می شوند.
در حالی که سن و سابقه پزشکی به معنای کلی می تواند به پیش بینی نتیجه کمک کند، اما مواردی وجود دارد که نشان می دهد بیماران به ظاهر کم خطر نیز از یک عفونت شدید حتی منجر به مرگ رنج می برند یا خیر. در این مطالعه تیم تحقیقاتی دریافت سطح دی ان ای میتوکندری در بیماران مبتلا به ویروس کرونا که دچار اختلال عملکرد شدید ریه شده یا بعدا مردند، ده برابر افزایش یافت.
مشخص شد افراد با افزایش سطح دی ان ای میتوکندری 6 برابر بیشتر در معرض لوله گذاری تنفسی قرار می گیرند، 3 برابر بیشتر در آی سی یو بستری می شوند و 2 برابر بیشتر از افراد با سطح پایین تر از دی ان ای میتوکندریایی نیاز به بستری پیدا می کنند. وارد کردن دی ان ای میتوکندری از سلول ها به جریان خون نشانه این است که نوع خاصی از مرگ سلولی در بدن در حال وقوع است. نتایج اولیه امیدوار کننده است، اما تحقیقات بیشتری برای تایید یافته های این تحقیق لازم است. در اینجا برخی علائم دیگر وجود دارد که احتمال می رود مورد شدید ابتلا به ویروس کرونا را در آینده پیش بینی می کند.

شما دچار آپنه خواب هستید

بیماری های زیادی وجود دارند که می تواند فرد را در معرض خطر افزایش ابتلا به ویروس کرونای شدید قرار دهد. بر اساس مطالعه اخیر منتشر شده در “BMJ Open Respiratory Research”، بیماران مبتلا به آپنه انسدادی خواب در معرض خطر بیشتری از عوارض ویروس کرونا قرار دارند. مطالعه دیگر نشان داد 21 درصد بیماران مبتلا به ویروس کرونای شدید دارای آپنه انسدادی خواب هستند.

سیگار می کشید

در مطالعه ای که در مجله پزشکی جاما منتشر شد، محققان دریافتند آیا سیگار کشیدن می تواند به پیش بینی احتمال ابتلا به ویروس کرونای شدید کمک کند. این تیم 7 هزار و 102 بیمار مثبت را مورد ارزیابی قرار داد و دریافت افرادی که سیگار می کشند 25/2 برابر بیشتر از افرادی که هرگز سیگار نمی کشند، نیاز به بستری پیدا می کنند.

گروه خونی شما A است

مطالعات نشان داده است گروه خونی شما همچنین می تواند در بروز یک مورد شدید ابتلا به ویروس کرونا تاثیر بگذارد. گزارش ها حاکی از آن است افراد مبتلا با گروه خونی نوع A در صورت ابتلا به ویروس کرونا ویروس سندرم شدید حاد تنفسی2 به طور جدی بیمار می شوند.

انواع ژنی خاصی دارید

داشتن برخی ژن های خاص می تواند در شدیدتر شدن عفونت کووید-19 شما نقش داشته باشد. در یک مطالعه انگلیس روی 2 هزار و 200 بیمار مشخص شد یک نوع خاص موجود در منطقه کروموزوم 3 با 30 درصد افزایش خطر ابتلا به ویروس کرونا همراه است.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ