رژیم غذایی بهتر از کتو برای کاهش چربی

حسام آرین
بدون هیچ تردیدی، رژیم کتو یا کتوژنیک اکنون بسیار طرفدار پیدا کرده است. رژیم کم کربوهیدرات و پرچرب برای از بین بردن چربی اضافی بدن، کاهش گرسنگی و بهبود دیابت نوع 2 یا سندرم متابولیک که بسیار تبلیغ می شود. تعجب آور نخواهد بود اگر شما هم بخاطر مزایای شگفت انگیز آن برای سلامتی تصمیم گرفته اید این رژیم را امتحان کنید، اما یک مطالعه […]

بدون هیچ تردیدی، رژیم کتو یا کتوژنیک اکنون بسیار طرفدار پیدا کرده است. رژیم کم کربوهیدرات و پرچرب برای از بین بردن چربی اضافی بدن، کاهش گرسنگی و بهبود دیابت نوع 2 یا سندرم متابولیک که بسیار تبلیغ می شود. تعجب آور نخواهد بود اگر شما هم بخاطر مزایای شگفت انگیز آن برای سلامتی تصمیم گرفته اید این رژیم را امتحان کنید، اما یک مطالعه جدید نشان می دهد رژیم دیگری نیز وجود دارد که نسبت به کتو برای کاهش وزن بسیار بهتر و موثرتر است: رژیم غذایی گیاهی.

رژیم کتو در مقابل رژیم گیاهی

به گزارش وب ام دی، بر اساس تحقیق منتشر شده در مجله “Nature Medicine”، رژیم غذایی گیاهی می تواند در مقایسه با رژیم کتو برای کاهش وزن مفیدتر باشد. محققان از نزدیک هر دو رژیم كتو و گیاهی را مورد بررسی قرار دادند تا ببینند كدام موثرتر است و از نتیجه كاملا متعجب شدند.

این تحقیق روی 20 نفر انجام شده است که نیمی از آنها رژیم کتو و نیمی دیگر رژیم غذایی گیاهی داشتند. هر دو گروه به مدت 2 هفته رژیم یکسانی را دنبال کردند، سپس تغییر دادند. در پایان محققان دریافتند افرادی که رژیم غذایی گیاهی کم چربی دارند در مقایسه با رژیم های پرچرب کتو می توانند کالری کمتری مصرف کنند. افرادی که از رژیم غذایی گیاهی پیروی می کردند روزانه 700 کالری کمتر مصرف می کردند در حالی که افرادی که از رژیم کتو پیروی می کردند قادر به کاهش فقط 300 کالری در روز بودند. این امر باعث کاهش چربی بیشتر در افرادی شد که رژیم غذایی گیاهی را در مقایسه با رژیم غذایی دیگر دنبال می کردند.

یافته های نهایی

این مطالعه به وضوح ثابت کرد یک رژیم غذایی گیاهی می تواند به مصرف کم کالری کمک کند که به نوبه خود منجر به کاهش وزن بیشتر می شود، اما محدودیت این مطالعه این است که فقط برای مدت کوتاهی انجام شده است، بنابراین حتی محققان مطمئن نبودند اگر یک رژیم غذایی پرچرب برای مدت طولانی رعایت شود نتیجه آن چه خواهد بود.

رژیم گیاهی

رژیم غذایی گیاهی روی غذاهای بدست آمده از گیاهان از جمله میوه ها، سبزی ها، آجیل ها، دانه ها، روغن ها، غلات سبوس دار، حبوبات و لوبیا تمرکز دارد. این بدان معنا نیست که شما گیاه خوار یا وگان هستید و هرگز گوشت یا لبنیات نخواهید خورد. این صرفا خوردن غذاهای به دست آمده از گیاهان بیش از هر منبع دیگری است، این رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات و فیبر و مقدار کمی چربی است.

رژیم کتو

کتو یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات و پرچرب است که به بدن اجازه می دهد چربی ها را به عنوان سوخت و نه کربوهیدرات ها بسوزاند. وقتی کربوهیدرات را کاهش و مصرف چربی را افزایش می دهید بدن به حالت کتوز در می آید. شروع به سوزاندن چربی ذخیره شده در بدن برای تامین انرژی می کند و منجر به کاهش وزن می شود. منابع سالم چربی مانند آووکادو، نارگیل، آجیل برزیلی، دانه ها، ماهی های چرب و روغن زیتون از جمله غذاهایی هستند که با رعایت این رژیم غذایی به طور آزادانه اضافه می شوند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ