دلایل سقط های مکرر چیست؟

حسام آرین
سقط جنین یک موضوع دشوار و آزار دهنده است که به ندرت در میان دوستان و خانواده مورد بحث قرار می گیرد حتی اگر با تکرار شگفت انگیزی رخ دهد. تقریبا 50 درصد از کل بارداری ها سقط می شود اغلب قبل از آنکه زنی قاعدگی را از دست بدهد یا حتی از بارداری خود مطلع شود. سقط مکرر که به عنوان دنباله ای از دو یا بیشتر از دست دادن بارداری خود به خود تعریف می شود

سقط جنین یک موضوع دشوار و آزار دهنده است که به ندرت در میان دوستان و خانواده مورد بحث قرار می گیرد حتی اگر با تکرار شگفت انگیزی رخ دهد. تقریبا 50 درصد از کل بارداری ها سقط می شود اغلب قبل از آنکه زنی قاعدگی را از دست بدهد یا حتی از بارداری خود مطلع شود. سقط مکرر که به عنوان دنباله ای از دو یا بیشتر از دست دادن بارداری خود به خود تعریف می شود

به گزارش یو اس سی، با وقوع تخمینی یک درصد بسیار کمتر اتفاق می افتد. ارزیابی بیشتر زمانی توصیه می شود که زنی سه سقط یا بیشتر داشته باشد، بنابراین بیشترین دلایل سقط مکرر چیست؟

تقریبا 60 درصد سقط جنین در نتیجه تعداد نادرست کروموزوم ها است. به طور کلی این اتفاق بصورت تصادفی رخ می دهد، هرچند با زیاد شدن سن زن این امر شیوع بیشتری می یابد. تقریبا در 3 درصد از زوج هایی که سقط مکرر داشته اند، مشخص شده است یکی از آنها ناقل انتقال متعادل است. اگر کروموزوم های خود را مانند مجموعه ای از دائره المعارف ها تصور کنید انتقال متعادل مانند این است که یک فصل را از حجم B خارج کنید و آن را در حجم M قرار دهید در حالی که فصلی را که از حجم M خارج کرده اید در نقطه ای قرار دهید که قبلا توسط این فصل اشغال شده بود. همه مطالب هنوز در جای دیگری وجود دارد، بنابراین فرد مبتلا به جابجایی هیچگونه تاثیر سو از این سوئیچرو ندارد، اما هنگامی که آنها اطلاعات ژنتیکی خود را به فرزندان خود منتقل می کنند فرزندان آنها می توانند مواد اضافی یا مفقود شده دریافت کنند. این امر می تواند منجر به هر تعداد مسئله از جمله سقط جنین شود، اما محدود به آن نیست.

بیشتر بخوانید: سندرم پای بی قرار + علت بروز و درمان آن

یکی دیگر از دلایل سقط مکرر ناهنجاری مادرزادی رحم است به عنوان مثال می توان به رحم سپتوم دار، چسبندگی و زخم شدن رحم، بی کفایتی دهانه رحم، فیبروم و پولیپ اشاره کرد. زنانی که دارای شرایط پزشکی خاصی هستند نیز ممکن است خطر سقط مکرر را داشته باشند. سندرم آنتی فسفولیپید، دیابت، شرایط تیروئید و سندرم تخمدان پلی کیستیک همگی علل بالقوه نسبتا شایع در این گروه هستند. متاسفانه، پزشکان نمی توانند در 50 تا 75 درصد از زنان با سقط مکرر علت را شناسی کنند.

اگر دچار از دست دادن بارداری مکرر هستید ترس نداشته باشید. اگرچه به نظر می رسد این درصد ها دلهره آور باشند، اما در اینجا مورد دیگری وجود دارد که ممکن است امیدوار کننده باشد: تقریبا 65 درصد از زنان با سقط جنین غیرقابل توضیح، بارداری بعدی موفقیت آمیزی دارند.

تعریف فنی برای سقط های مکرر یا “از دست دادن بارداری مکرر” (RPL) به سه یا بیشتر از دست دادن متوالی حاملگی های شناخته شده قبل از هفته 20 یا 5 ماه بارداری نیاز دارد. در حال حاضر مشخص نیست آیا ضررهای خیلی زود بارداری که با آزمایش های حساس بارداری تشخیص داده می شوند و نه با سونوگرافی باید در این تعریف گنجانده شوند یا خیر. اغلب پزشکان معتقدند پس از دو سقط متوالی انجام آزمایش و شروع درمان RPL منطقی است.

از دست دادن بارداری در اوایل دوران آن یک تجربه آسیب زای احساسی است

RPL مانند از دست دادن کودک یا عزیز دیگر است. علاوه بر این، این یکی از ناامیدکننده ترین و دشوارترین اتفاقات است که علت آن اغلب ناشناخته است و درمان های زیادی برای آن وجود ندارد که اثبات شده باشد. با این حال، یکی از درمان هایی که ثابت شده است که نتیجه را بهبود می بخشد، TLC خوب و قدیمی است. مطالعات نشان داده است زنانی که از نزدیک تحت نظر و حمایت پزشکان و عزیزانشان قرار می گیرند عملکرد بهتری نسبت به زنانی که تحت این مراقبت نیستند، دارند.

اغلب زنان مبتلا به RPL در نهایت یک کودک سالم به دنیا می آورند

لازم به یادآوری است که اکثر زنان مبتلا به RPL شانس زیادی دارند که در نهایت بارداری موفقی داشته باشند چه علت آن کشف و چه درمان آغاز شود. در یک مطالعه، میزان کلی تولد زنده پس از ارزیابی های تشخیصی طبیعی و غیر طبیعی برای RPL، به ترتیب 77 و 71 درصد بود. در مطالعه دیگری 8 نفر از 17 زن با 6 یا بیشتر سقط جنین غیرقابل توجیه متعاقبا بارداری موفقی داشتند.

سقط جنین شایع است، اما سقط مکرر چنین نیست

حدود 15 درصد از زنان باردار از دست دادن پراکنده بارداری شناخته شده را تجربه می کنند. فقط 2 درصد از زنان باردار پشت سر هم دو بار ا ز دست دادن حاملگی را تجربه می کنند و فقط حدود 1 درصد آنها سه سقط مکرر متوالی دارند. خطر عود به عوامل زیادی بستگی دارد. بعد از یک سقط، احتمال سقط دوم حدود 14 تا 21 درصد است. بعد از دو یا سه سقط به ترتیب 24 تا 29 درصد و 31 تا 33 درصد است. با این حال، عوامل مختلفی وجود دارد که به طور قابل توجهی در این میزان تاثیر می گذارد از جمله علت RPL، سن مادر و سابقه قبلی تولد زنده. با این حال، لازم به یادآوری است که پیش بینی بارداری موفقیت آمیز در آینده در تقریبا تمام زنان مبتلا به RPL خوب است.

استرس باعث سقط نمی شود

اگرچه استرس نگرانی مکرر بیماران است، اما هیچ مدرکی دال بر وجود رابطه ای بین RPL و استرس وجود ندارد.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ