شل شدن واژن ؛ افسانه یا واقعیت

حسام آرین
وقتی صحبت از واژن می شود افسانه ها و باورهای غلط زیادی وجود دارد. بعضي از افراد به عنوان مثال معتقدند واژن مي تواند انعطاف پذيري خود را از دست داده و براي هميشه شل شود، اما این درست نیست. واژن شما الاستیک است بدان معنی است که می تواند کشش داشته باشد تا چیزهایی را که در آن وارد می شود (فکر کنید: آلت تناسلی مرد یا اسباب بازی جنسی) یا از آن خارج می شود (در نظر بگیرید: یک کودک) را تحمل کند، اما طولی نخواهد کشید که واژن شما به شکل قبلی خود باز می گردد.

وقتی صحبت از واژن می شود افسانه ها و باورهای غلط زیادی وجود دارد. بعضي از افراد به عنوان مثال معتقدند واژن مي تواند انعطاف پذيري خود را از دست داده و براي هميشه شل شود، اما این درست نیست. واژن شما الاستیک است بدان معنی است که می تواند کشش داشته باشد تا چیزهایی را که در آن وارد می شود (فکر کنید: آلت تناسلی مرد یا اسباب بازی جنسی) یا از آن خارج می شود (در نظر بگیرید: یک کودک) را تحمل کند، اما طولی نخواهد کشید که واژن شما به شکل قبلی خود باز می گردد.

واژن شما ممکن است با افزایش سن یا بچه دار شدن کمی شل شود، اما به طور کلی عضلات به طور دقیق مانند آکاردئون یا نوار لاستیکی منبسط و منقبض می شوند. به گزارش هلث لاین، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه این افسانه از کجا نشات می گیرد، چگونه واژن “تنگ” می تواند نشانه ای از وجود یک بیماری زمینه ای باشد، نکاتی برای تقویت کف لگن و موارد دیگر ادامه مطلب را بخوانید.

شکستن افسانه “واژن شل”

نخستین قدم: چیزی به نام واژن “شل” وجود ندارد به دلیل افزایش سن و زایمان ممکن است واژن شما به مرور تغییر کند، اما کشش خود را برای همیشه از دست نخواهد داد. در طول تاریخ افسانه واژن “شل” به عنوان روشی برای شرمساری زنان برای زندگی جنسی آنها مورد استفاده قرار گرفته است. از این گذشته واژن “شل” برای توصیف زنی که رابطه جنسی زیادی با شریک زندگی خود دارد نیز استفاده نمی شود. در درجه نخست برای توصیف زنی که با بیش از یک مرد رابطه جنسی داشته است استفاده می شده، اما واقعیت این است که فرقی نمی کند با چه کسی و هر چند وقت یکبار رابطه جنسی برقرار کنید. باید بدانید ورود آلت تناسلی مرد باعث نمی شود که واژن شما به طور دائمی کشیده و شل شود.

واژن “تنگ” لزوما چیز خوبی نیست

مهم است بدانید واژن “تنگ” ممکن است نشانه ای از نگرانی اساسی باشد به ویژه اگر هنگام دخول احساس ناراحتی می کنید. عضلات واژن شما به طور طبیعی هنگام تحریک شل می شوند اگر علاقه مند یا آمادگی جسمانی لازم برای مقاربت را نداشته باشید واژن شما شل نمی شود و رطوبت لازم را ندارد و کش نمی آید، بنابراین عضلات تنگ واژن می توانند رابطه جنسی را دردناک یا غیرممکن کنند، همچنین تنگی شدید واژن می تواند نشانه واژینیسموس باشد. بر اساس گزارش دانشگاه کالیفرنیا این یک اختلال جسمی قابل درمان است که از هر 500 زن یک نفر را درگیر می کند. واژینیسموس دردی است که قبل یا هنگام دخول اتفاق می افتد. این امر می تواند به معنای مشکل در مقاربت جنسی، استفاده از تامپون یا قرار دادن اسپکولوم در طول معاینه لگن باشد.

اگر به نظر آشنا می آید به پزشک مراجعه کنید، آنها می توانند علائم شما را ارزیابی کرده و به تشخیص کمک کنند. برای واژینیسموس پزشک ممکن است کگل و سایر تمرین های مربوط به کف لگن، درمان گشاد کننده واژن یا تزریق بوتاکس را برای شل کردن عضلات توصیه کند.

واژن شما با گذشت زمان تغییر خواهد کرد

فقط دو چیز می تواند بر قابلیت ارتجاعی واژن شما تاثیر بگذارد: سن و زایمان. رابطه جنسی مکرر یا نبود آن باعث از بین رفتن کشیدگی واژن نمی شود. با گذشت زمان، زایمان و سن به طور بالقوه می توانند باعث شل شدن جزئی و طبیعی واژن شوند. زنانی که بیش از یک بار زایمان طبیعی داشته اند به احتمال زیاد عضلات واژن آنها ضعیف شده است. با این حال، افزایش سن نیز می تواند باعث کشیدگی واژن شما شود صرف نظر از اینکه شما بچه دار شده اید یا خیر.

بیشتر بخوانید: علائمی که نشان می دهد افسردگی شما رو به بهبود است

سن

تغییر در کشش واژن ممکن است از 40 سالگی شروع شود به این دلیل که با ورود به مرحله یائسگی سطح استروژن شروع به کاهش می کند. از دست دادن استروژن به این معنی است که بافت واژن شما:

نازک تر

خشک تر

کمتر اسیدی

دارای کشش یا انعطاف پذیری کمتری است

این تغییرات ممکن است با رسیدن به یائسگی کامل بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

زایمان

طبیعی است که واژن شما پس از زایمان واژینال تغییر کند. به هر حال، عضلات واژن شما کشیده می شود تا نوزاد بتواند از کانال زایمان عبور کند و از ورودی واژن خارج شود. بعد از تولد کودک متوجه می شوید واژن شما کمی شل تر از شکل معمول خود شده است که کاملا طبیعی است. واژن باید چند روز پس از زایمان شروع به جمع شدن کند اگرچه ممکن است کاملا به شکل اصلی خود برنگردد.

اگر چندین زایمان داشته اید به احتمال زیاد عضلات واژن شما کمی کشش خود را از دست می دهند. اگر از این امر ناراحت هستید تمرین هایی وجود دارد که می توانید برای تقویت عضلات کف واژن خود قبل، حین و بعد از بارداری انجام دهید.

چگونه عضلات واژن خود را تقویت کنیم؟

تمرینات لگن یک روش عالی برای تقویت عضلات کف لگن است. این عضلات بخشی از هسته شما هستند و به شما در عملکرد اندام های زیر نیز کمک می کنند:

مثانه

راست روده

روده کوچک

رحم

هنگامی که عضلات کف لگن شما از سن یا زایمان ضعیف می شوند، ممکن است:

به طور تصادفی ادرار نشت کرده یا باد از شکم تان خارج شود

احساس دائمی نیاز به ادرار کردن

در ناحیه لگن خود درد داشته باشید

هنگام رابطه جنسی احساس درد کنید

اگرچه تمرینات کف لگن می تواند به درمان بی اختیاری ادرار خفیف کمک کند، اما برای زنانی که نشت شدید ادرار دارند گزینه مفیدی نیست. پزشک می تواند به شما کمک کند تا یک برنامه درمانی متناسب با نیازهای شما دنبال کنید. برای تقویت کف لگن خود آماده هستید؟ در اینجا چند تمرین وجود دارد که می توانید امتحان کنید:

تمرینات کگل

ابتدا باید عضلات کف لگن خود را شناسایی کنید در صورت موفق شدن شناسایی عضلات این مراحل را دنبال کنید:

برای تمرینات خود موقعیتی انتخاب کنید، اکثر افراد برای کگل خوابیدن به پشت را ترجیح می دهند.

عضلات کف لگن خود را سفت کنید، 5 ثانیه در حالت انقباض نگه دارید، سپس  5 ثانیه دیگر آرام باشید.

این مرحله را حداقل 5 بار پشت سر هم تکرار کنید.

با افزایش قدرت، زمان را به 10 ثانیه افزایش دهید. سعی نکنید حین کگل ران، شکم یا زیر باسن خود را سفت کنید فقط روی عضلات کف لگن تمرکز کنید. برای دریافت بهترین نتیجه، 3 ست کگل را 5 تا 10 بار در روز تمرین کنید شما باید نتایج را طی چند هفته مشاهده کنید.

تمرینات شیب لگن

برای تقویت عضلات واژن با استفاده از ورزش شیب لگن:

با شانه ها و لب به لب کنار دیوار بایستید. هر دو زانوی خود را شل نگه دارید.

ناف شکم را به سمت ستون فقرات بکشید، هنگامی که این کار را انجام می دهید پشت شما باید روی دیوار صاف شود.

ناف شکم خود را به مدت 4 ثانیه محکم نگه دارید، سپس رها کنید.

این کار را 10 بار حداکثر 5 بار در روز انجام دهید.

مخروط واژن

با استفاده از مخروط واژن می توانید عضلات کف لگن خود را تقویت کنید. این یک شی وزن دار به اندازه تامپون است که شما آن را در واژن خود قرار داده و آن را نگه می دارید.

خرید مخروط های واژن را انجام دهید. برای انجام این:

سبک ترین مخروط را در واژن خود قرار دهید.

عضلات خود را منقبض کنید. آن را روزی دو بار حدود 15 دقیقه در جای خود نگه دارید.

با موفقیت بیشتر در نگه داشتن مخروط در واژن، وزن مخروطی را که استفاده می کنید آهسته افزایش دهید.

تحریک الکتریکی عصبی عضلانی (NMES)

تحریک الکتریکی عصبی عضلانی می تواند با ارسال جریان الکتریکی از کف لگن با استفاده از یک پروب به تقویت عضلات واژن کمک کند. تحریک الکتریکی باعث انقباض و تقویت عضلات کف لگن می شود. می توانید از واحد NMES خانگی استفاده کنید یا اینکه از پزشک معالج خود بخواهید این کار را برای شما انجام دهد. یک جلسه معمولی 20 دقیقه طول می کشد، این کار را باید هر 4 روز یک بار برای چند هفته انجام دهید.

در پایان

به یاد داشته باشید واژن “شل” یک افسانه است. افزایش سن و زایمان باعث می شود واژن شما به طور طبیعی مقداری از خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد، اما عضلات واژن به طور دائمی کشیده نمی شوند. با گذشت زمان واژن شما به شکل اصلی خود باز می گردد. اگر نگران تغییر واژن هستید با پزشک خود در مورد آنچه شما را آزار می دهد، صحبت کنید. آنها می توانند نگرانی شما را کاهش دهند و در مورد مراحل بعدی به شما مشاوره دهند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ