بیماری هایی که خطر ابتلای مجدد به کرونا را افزایش می دهند

حسام آرین
ویروس کووید-19 با سطح ایمنی بدن شما ارتباط مستقیم دارد، در حالی که یک دوره از عفونت، جدا از واکسیناسیون به موقع از شما در برابر این بیماری مهلک محافظت می کند، اما هنوز هم موارد ابتلای مجدد به این ویروس در سراسر جهان ثبت می شود حتی اگر تعداد آنها کم باشد. برخی از بیماران حتی به طرز وحشتناکی در […]

ویروس کووید-19 با سطح ایمنی بدن شما ارتباط مستقیم دارد، در حالی که یک دوره از عفونت، جدا از واکسیناسیون به موقع از شما در برابر این بیماری مهلک محافظت می کند، اما هنوز هم موارد ابتلای مجدد به این ویروس در سراسر جهان ثبت می شود حتی اگر تعداد آنها کم باشد. برخی از بیماران حتی به طرز وحشتناکی در کمتر از 50 روز بار دیگر به این ویروس آلوده می شوند. به گزارش تایمز سوفاندیا، در حال حاضر شواهد بالینی یا مطالعات کافی برای نشان دادن اینکه یک شخص چه مدت در برابر ویروس کرونا از مصونیت لازم برخوردار است وجود ندارد، اما آلوده شدن دوباره احتمالی است که باید آن را در نظر بگیریم.

پس از بهبودی از ویروس کرونا ایمن باشید

افراد نباید پس از بهبودی از بیماری کرونا به دلیل کم دانستن احتمال آلوده شدن مجدد احساس راحتی کنند زیرا پزشکان معتقدند داشتن شرایطی باعث می شود فرد در برابر عفونت مجدد آسیب پذیرتر شود یا حتی بعد از بهبودی اولیه دچار عوارض شود. بزرگ ترین علت، سیستم ایمنی ضعیف و اختلال در عملکرد حیاتی است. مطالعه ای که توسط مجله پزشکی بریتانیا “بی ام جی” انجام شده است، نشان می دهد افراد مبتلا به برخی بیماری ها در معرض خطر بیشتری برای عفونت مجدد ویروس کرونا چه از نوع خفیف و چه شدید قرار دارند، بنابراین اگر افراد می خواهند از خطر ابتلای مجدد به ویروس کرونا جلوگیری کنند، باید بیشتر مراقب باشند:

دیابت

دیابت نوع 1 و 2 یکی از بزرگ ترین بیماری های مشترک است که می تواند خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش دهد. از افزایش عفونت های پوستی، سیستم ایمنی ضعیف و حساسیت به بیماری های دیگر بیماران مبتلا به دیابت احتمال غیرمعمول بیشتری برای آلوده شدن به ویروس کرونا دارند، همچنین محققان مشاهده کرده اند بیماران مبتلا به دیابت که یک بار به این ویروس آلوده شده اند از ضعف سیستم ایمنی رنج می برند که آنها را در برابر ابتلای مجدد به کرونا آسیب پذیرتر می کند. افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند شامل مواردی هستند که از موارد خفیف و بدون علامت ویروی کرونا رنج می برند یا از بهبودی آنها بیش از شش ماه گذشته است.

مشکلات مربوط به سن

سیستم ایمنی افراد بالای 55 سال ضعیف است که این امر آنها را در برابر ویروس کرونا آسیب پذیر می کند. مطالعات نشان می دهند افراد سالخورده به ویژه افرادی که چند ابتلایی دارند در معرض خطر بیشتری برای بیش از یک بار ابتلا به این بیماری هستند.

بیماری های مربوط به مشکلات تیروئید

تیروئید یک بیماری دیگری است که بر عملکرد سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد و خطر ابتلا به کووید-19 را افزایش می دهد. داروهایی که برای درمان تیروئید کم کار یا پرکار استفاده می شوند برخی اوقات می توانند عملکرد سیستم ایمنی بدن را سرکوب کرده و فرد را در برابر ابتلا به بیماری های مکرر آسیب پذیر کنند، همچنین هورمون های ناکارآمد توانایی بدن برای مقابله با عفونت ها و سایر عوامل بیماری زا را در معرض خطر قرار می دهد. از این رو افرادی که مشکلات هورمونی زمینه ای و تیروئیدی دارند باید در مورد خطر عفونت مجدد مراقبت بیشتری داشته باشند.

افرادی که از چاقی رنج می برند

چاقی و داشتن اضافه وزن سیستم دفاعی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و فرد را در برابر ویروس کرونا آسیب پذیر می کند. افرادی که از چاقی رنج می برند نیز به احتمال زیاد با شدت و عوارض کشنده تری روبرو می شوند. چاقی با افزایش سطح التهاب در بدن مرتبط است و عملکرد حیاتی را مختل می کند، این امر باعث می شود سیستم ایمنی بدن به خوبی نتواند کار خود را به ویژه پس از بهبودی از کرونا انجام دهد. مطالعات جدید نشان می دهد واکسن های کرونا احتمال می رود نتایج مورد انتظار را برای افراد چاق به همراه نداشته باشد. از این رو، این گروه از افراد بیشترین خطر را برای عفونت مجدد و مشکلات پس از بهبودی دارند، بنابراین اگر افراد چاق می خواهند از خطرات و عوارض مرتبط با عفونت مجدد کووید-19 جلوگیری کنند، باید سبک زندگی خود را تغییر دهند و وضعیت سلامتی خود را به حالت اولیه برگردانند.

بیماری های مزمن تنفسی

کرونا ویروسی است که حداکثر آسیب را به سیستم تنفسی وارد می کند که برای عملکرد مناسب بدن بسیار حیاتی است. افزایش خطر ابتلا به عفونت تنفسی و اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن بهبودی پس از یک دوره ابتلا به ویروس کرونا می تواند سیستم تنفسی شما را مختل کند یا نیاز شما را به مراقبت های بیشتر افزیش دهد. از این رو، خطر ابتلا به عفونت مجدد کووید-19 و عوارض آن در افراد با اختلالات تنفسی افزایش می یابد. افرادی که از مشکلاتی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه، آسم و سایر مشکلات تنفسی رنج می برند باید تمام اقدامات احتیاطی لازم را برای کاهش عوامل خطر انجام دهند.

بیشتر بخوانید: پروتز چانه / از ایمپلنت تا کاشت سیلیکونی

علائم مصونیت طولانی مدت شما در برابر ویروس کرونا چیست؟

ایمنی ذاتی (طبیعی) و سطح آنتی بادی می تواند خطر ابتلا به عفونت مجدد را تعیین کند. در عین حال، برخی علائم الگوی عفونت و جنسیت فرد می تواند بیان کند تا چه مدت مصونیت در برابر ویروس کرونا دوام دارد به عنوان مثال، تحقیقات زیادی نشان می دهد ویروس کرونا از نوع شدید می تواند ایمنی بالاتر به ویژه در مردان ایجاد کند. وجود علائم ویروس کرونا مانند تب بیش از 5 روز، از دست دادن اشتها، درد شکم و مشکلات عصبی که خطرناک تلقی می شوند می توانند نشان دهند یک شخص دارای ایمنی طولانی مدت علیه ویروس است.

علائم آلودگی مجدد به ویروس کرونا چیست؟

علائم آلوده شدن مجدد به ویروس کرونا کم و بیش شبیه همان بار اول است. با این حال، از آنجا که انواع جدیدتر ویروس کرونا و جهش یافته آن در حال انتشار است و علائم جدیدتری هر روز بروز می کند همه ما باید بیش از حد مراقب باشیم. به طور کلی بیمارانی که در معرض خطر عفونت مجدد هستند باید به دنبال علائم هشدار دهنده زیر باشند:

– مشکل تنفسی

– درد عضلانی غیرمعمول

– تب شدید و سرفه

– ترومبوز

– درد قلب/ قفسه سینه

– بثورات بدون دلیل، علائم تورم روی پوست

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ