درخت پنج انگشت چیست؟ + خواص و عوارض آن

Shabnam Khesal
درخت پنج انگشت درختچه ای بومی مدیترانه و آسیای میانه است و دارای برگ های بلند، انگشتی شکل، گل های بنفش آبی و توت های بنفش تیره است که از میوه و دانه آن برای تهیه دارو استفاده می شود. گیاه پنج انگشت برای شرایط مربوط به چرخه قاعدگی مانند درد پستان (ماستالژی)، سندرم قبل از قاعدگی، علائم شدیدتر سندرم […]
درخت پنج انگشت درختچه ای بومی مدیترانه و آسیای میانه است و دارای برگ های بلند، انگشتی شکل، گل های بنفش آبی و توت های بنفش تیره است که از میوه و دانه آن برای تهیه دارو استفاده می شود. گیاه پنج انگشت برای شرایط مربوط به چرخه قاعدگی مانند درد پستان (ماستالژی)، سندرم قبل از قاعدگی، علائم شدیدتر سندرم قبل از قاعدگی و اختلال دیسفریک قبل از قاعدگی استفاده می شود، به گزارش وب ام دی همچنین برای بسیاری از شرایط دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد، اما شواهد علمی خوبی برای تایید بیشتر این موارد وجود ندارد.
پنج انگشت چگونه کار می کند؟
به نظر می رسد پنج انگشت بر بسیاری از هورمون هایی که در چرخه تولید مثل زنان نقش دارند تاثیر می گذارد.
به احتمال زیاد برای:
درد پستان (ماستالژی). به نظر می رسد مصرف روزانه گیاه پنج انگشت باعث تسکین درد در زنانی می شود که درد پستان را در دوره قاعدگی تجربه می کنند.
علائم شدید سندرم پیش از قاعدگی (اختلال دیسفریک قبل از قاعدگی). برخی تحقیقات نشان می دهد پنج انگشت ممکن است در مورد داروی تجویز شده فلوکستین برای تسکین علائم این بیماری موثر باشد. به نظر می رسد این گیاه برای علائم جسمی مانند حساسیت در پستان، تورم و گرفتگی عضلات بهتر باشد و فلوکستین برای بهبود خلق و خوی فرد افسرده، احساس عصبی بودن و احساس عدم کنترل گزینه خوبی است.
سندرم قبل از قاعدگی (PMS). برخی تحقیقات نشان می دهد مصرف پنج انگشت برخی از علائم PMS به ویژه درد سینه یا حساسیت به لمس، خلق و خوی افسردگی یا بدخلقی، اضطراب، عصبانیت و سردرد را کاهش می دهد. این گیاه به اندازه داروهای ضد افسردگی برای تسکین این علائم موثر است، اما به نظر نمی رسد که به رفع نفخ شکم کمک کند.
به احتمال زیاد بی اثر است
شکستگی. به نظر نمی رسد مصرف عصاره گیاه پنج انگشت باعث بهبودی استخوان های شکسته شود.
شواهد کافی برای:
ناتوانی در باردار شدن طی یک سال تلاش برای باردار شدن (ناباروری). اثرات پنج انگشت بر باروری مشخص نیست. برخی تحقیقات اولیه نشان می دهد این امر احتمال بارداری در زنانی که خونریزی قاعدگی مکرر دارند را بهبود نمی بخشد، اما ممکن است به افرادی که پروژسترون کافی تولید نمی کنند، کمک کند.
دفع حشرات. تحقیقات اولیه نشان می دهد استفاده از عصاره بذر پنج انگشت روی پوست باعث دفع کنه و کک به مدت 6 ساعت، پشه ها برای 3 تا 8 ساعت و گزش مگس ها به مدت 3 ساعت می شود.
علائم یائسگی. تحقیقات اولیه نشان می دهد مصرف پنج انگشت ممکن است در بهبود برخی از علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و اضطراب کمک کند، اما به نظر نمی رسد که به افسردگی یا مشکلات رابطه جنسی کمک کند.

بیشتربخوانیم:یکی از بهترین درمان‌های گیاهی برای بهبود باروری استفاده از این گیاه است.

خونریزی غیرطبیعی شدید در دوران قاعدگی (منوراژی). تحقیقات اولیه نشان می دهد به نظر نمی رسد مصرف پنج انگشت میزان خونریزی را در اغلب زنان کاهش دهد. هنگامی که خونریزی شدید توسط دستگاه داخل رحمی (IUD) ایجاد می شود به کاهش خونریزی کمک می کند.
آکنه
زوال عقل
پروستات بزرگ شده
چشم درد
افزایش شیردهی
بی خوابی
عصبی بودن
جلوگیری از سقط جنین
تورم
گزش حشرات هنگامی که روی پوست قرار می گیرد
برای ارزیابی میزان اثربخشی پنج انگشت برای این کاربردها، شواهد بیشتری لازم است.

عوارض جانبی و ایمنی مصرف پنج انگشت
هنگام مصرف به صورت خوراکی: عصاره میوه پنج انگشت برای اکثر افراد در صورت مصرف مناسب تا حداکثر 3 ماه به احتمال زیاد ایمن است. عوارض جانبی غیرمعمول شامل ناراحتی معده، حالت تهوع، خارش، بثورات پوستی، سردرد، آکنه، مشکل خواب و افزایش وزن است. برخی از خانم ها با شروع مصرف آن متوجه تغییر در جریان قاعدگی می شوند.
هنگام استفاده از آن روی پوست: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا پنج انگشت برای مصرف روی پوست بی خطر است یا عوارض جانبی آن چیست، وجود ندارد.
هشدارها و احتیاط های ویژه:
بارداری و شیردهی: به احتمال زیاد استفاده از پنج انگشت در دوران بارداری یا شیردهی غیر ایمن است. نگرانی این است که این گیاه می تواند در هورمون ها تداخل ایجاد کند، بنابراین در صورت بارداری یا شیردهی از پنج انگشت استفاده نکنید.
شرایط حساس به هورمون مانند آندومتریوز، فیبروئید رحم یا سرطان پستان، رحم یا تخمدان ها: پنج انگشت می تواند روی هورمون ها تاثیر بگذارد و این احتمال وجود دارد روی سطح استروژن نیز اثر داشته باشد، بنابراین اگر بیماری حساس به هورمون دارید از گیاه پنج انگشت استفاده نکنید.
لقاح آزمایشگاهی: پنج انگشت می تواند با لقاح آزمایشگاهی تداخل ایجاد کند، بنابراین اگر تحت درمان با این روش هستید از پنج انگشت استفاده نکنید.
بیماری پارکینسون. گیاه پنج انگشت حاوی مواد شیمیایی است که بر مغز تاثیر می گذارد. این مواد شیمیایی مانند برخی از داروهایی که برای بیماری پارکینسون استفاده می شود بر مغز تاثیر می گذارد، بنابراین احتمال می رود در روند درمان بیماری پارکینسون تاثیر بگذارد.
اسکیزوفرنی یا سایر اختلالات روان پریشی. به نظر می رسد گیاه پنج انگشت روی ماده شیمیایی مغز به نام دوپامین تاثیر می گذارد. برخی از داروها برای اختلالات روانی به کاهش دوپامین کمک می کنند، بنابراین مصرف آن در درمان برخی اختلالات روانی تاثیر می گذارد.
فعل و انفعالات
داروهای پیشگیری از بارداری با گیاه پنج انگشت تداخل ایجاد می کنند
به نظر می رسد این گیاه سطح هورمون ها را در بدن تغییر می دهد. قرص های جلوگیری از بارداری نیز حاوی هورمون هستند، بنابراین مصرف این گیاه همراه با قرص های جلوگیری از بارداری اثربخشی قرص های جلوگیری از بارداری را کاهش می دهد. اگر قرص های جلوگیری از بارداری را به همراه پنج انگشت مصرف می کنید از روش دیگری برای جلوگیری از بارداری مانند کاندوم نیز استفاده کنید.
استروژن ها با پنج انگشت تداخل دارند
به نظر می رسد گیاه پنج انگشت سطح هورمون ها را در بدن تغییر می دهد، بنابراین مصرف آن همراه با قرص های استروژن اثرات قرص های استروژن را کاهش می دهد.
داروهای ضد روان پریشی با پنج انگشت تداخل ایجاد می کنند
به نظر می رسد پنج انگشت روی ماده شیمیایی مغز به نام دوپامین تاثیر می گذارد. برخی از داروها برای اختلالات روانی به کاهش دوپامین کمک می کنند، بنابراین مصرف این گیاه همراه با داروهایی برای شرایط روحی باعث کاهش اثر بخشی برخی داروها برای شرایط روحی می شود.
داروهای بیماری پارکینسون با پنج انگشت تداخل ایجاد می کنند
پنج انگشت حاوی مواد شیمیایی است که بر مغز تاثیر می گذارد. این مواد شیمیایی مانند برخی از داروهایی که برای بیماری پارکینسون استفاده می شود روی مغز اثر دارد، بنابراین مصرف پنج انگشت با این داروها اثرات و عوارض جانبی برخی از داروها را که برای بیماری پارکینسون استفاده می شوند را افزایش می دهد.
متوکلوپرامید با پنج انگشت تداخل دارد
به نظر می رسد پنج انگشت روی یک ماده شیمیایی خاص مغز تاثیر می گذارد. این ماده شیمیایی دوپامین نام دارد. متوکلوپرامید نیز بر دوپامین اثر دارد، بنابراین مصرف پنج انگشت همراه با متوکلوپرامید ممکن است باعث کاهش اثر متوکلوپرامید شود.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ