علائم و نشانه های سرطان پستان را بشناسید

Shabnam Khesal
سرطان پستان یکی از شایع ترین سرطان ها در میان زنان است که در اغلب موارد تشخیص دیر هنگام آن باعث مرگ فرد می شود، بنابراین تشخیص و درمان به موقع به قدری حائز اهمیت است که حتی در تقویم نیز یک روز را به آن اختصاص داده اند که در جهت آگاهی بخشی گام های موثری برداشته شود.
سرطان پستان یکی از شایع ترین سرطان ها در میان زنان است که در اغلب موارد تشخیص دیر هنگام آن باعث مرگ فرد می شود، بنابراین تشخیص و درمان به موقع به قدری حائز اهمیت است که حتی در تقویم نیز یک روز را به آن اختصاص داده اند که در جهت آگاهی بخشی گام های موثری برداشته شود.
پزشکان از زنان می خواهند نسبت به هر گونه تغییر و علائم در پستان های خود حساس باشند و به صورت ماهانه آنها را معاینه کنند.
به گزارش تایمز سوفاندیا، در کنار وجود توده در پستان علائم دیگری نیز وجود دارد که به فرد به تشخیص زودهنگام کمک می کند که در ادامه به برخی از برجسته ترین آنها اشاره شده است:
ترشحات خونی از نوک پستان، جمع شدن نوک پستان، پوسته پوسته شدن پوست اطراف نوک پستان
اریتم به عنوان نمونه قرمزی پوست پستان، کبودی مانند رنگ قرمز مایل به بنفش یا آبی
تورم گودال بازو/ زیر بغل به دلیل تاثیر گره های لنفاوی
تغییر بافت پوست مانند ضخیم شدن یا ضعف پوست (مانند پوست پرتقال)
حساسیت/ ناحیه دردناک یا نوک پستان، تغییرات اندازه و شکل پستان

قاعده سرانگشتی برای دنبال کردن:

سن 20 تا 30 سال: خودآزمایی/ آگاهی نسبت به پستان
سن 31 تا 40 سال: معاینه بالینی توسط متخصص سرطان هر 6 ماه یک بار
سن 41 تا 55 سال: ماموگرافی سالانه
بالاتر از 55 سال: هر دو سال یک بار ماموگرافی انجام می شود
به یاد آورید:
بسیاری از شرایط می توانند باعث ایجاد توده های پستان شوند و شایع ترین آنها تغییرات فیبروکیستیک یا کیست پستان است. این موارد بیشتر در خانم های جوان اتفاق می افتد و باعث ایجاد توده، درد، می شود که سرطانی نیست.
گروه های با خطر بالاتر شامل مردان/ زنان با جهش های ژنتیکی مانند BRCA ، PTEN ، TP53 و غیره است. خانواده های خاصی چندین عضو مبتلا به سرطان دارند. افراد با سابقه خانوادگی قوی باید به متخصص آنکولوژیست/ متخصص ژنتیک مراجعه کنند تا خود را مورد ارزیابی قرار دهند. در صورت لزوم پس از بحث در مورد نکات مثبت و منفی آزمایش خون توصیه می شود.
استفاده از پرتودرمانی در گذشته برای بیماری هوچکین و برخی شرایط خاص مانند هیپرپلازی غیرمعمول یا کارسینوم لوبولار درجا خطر را افزایش می دهد، بنابراین معاینات منظم در چنین افرادی توصیه می شود.
بیشتر خانم ها پستانی دارند که احساس پفکی مانند به آنها القا می کند، همچنین این امر در طول دوره ها، هنگام تولد بچه ها یا هنگام تغییر وزن یا با افزایش سن تغییر می کند و این نشانه نگران کننده ای نیست.
هند، زنان جوانی بین 35 تا 50 سال مبتلا به سرطان پستان دارد، دلیل دقیق آن نامشخص است. با این حال، برخی از محققان همچنین در حال بررسی ارتباط با آی وی اف و درمان های جایگزینی هورمون هستند، بنابراین مهم است که خود آگاه باشید و خود را به طور منظم معاینه کنید.
یک درصد سرطان پستان در مردان گزارش شده است، بنابراین یک بیماری زن محور نیست.
سرطان پستان در اکثر موارد قابل درمان است پس لطفا وقت خود را در بررسی گزینه های درمانی غیرمتعارف و از دست دادن فرصت تشخیص زودرس و درمان زود هنگام که سرطان قابل درمان است از دست ندهید.
روش های جدید تشخیصی شامل نمونه برداری از مایع و نشانگرهای زیستی تصویربرداری مولکولی است که باعث تمرکز و امید بیشتر کادر درمان می شود.
برخی آزمایش های ژنتیکی افراد را در زمینه نوع درمان یعنی انجام هورمون درمانی یا شیمی درمانی راهنمایی می کند.
ما در حال حرکت به سمت عصر حفاظت از اندام ها هستیم، بنابراین ماستکتومی به ندرت فقط در صورت وجود سرطان های پیشرفته انجام می شود. در بیشتر شرایط توصیه می شود از پستان محافظت کنید که تاثیر مثبتی از بعد روانشناسی در زنان دارد که پس از درمان از زندگی سالم برخوردار هستند.
داروها و اهداف جدید یکی دیگر از روزنه های امیدوار کننده در درمان سرطان پستان است که داروهای مزدوج آنتی بادی و ایمنی درمانی نقش مهمی دارند. این موارد جدید در برخی از سرطان های بسیار پیشرفته نیز بسیار خوب کار می کنند.

بیشتربخوانیم:علائم نشان دهنده کیست سینه که باید جدی بگیرید

زنده ماندن از سرطان پستان سایر بیماران در گذشته برای افراد مبتلا به سرطان بدان معناست که افرادی که در گذشته معالجه کرده اند و اکنون نیز به خوبی زندگی می کنند اطمینان بخش ترین بخش آنکولوژی است هنگامی که فرد با خانواده های خوشبختی روبرو می شود که با موفقیت با سرطان مبارزه کرده اند و روند درمانی آنها جواب داده است.

مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ