علائم مسمومیت غذایی در دوران بارداری چیست؟

Shabnam Khesal
بارداری احتمال مسمومیت غذایی را افزایش می دهد که می تواند تجربه ترسناکی برای والدین باشید. خطرات زیادی همراه با مسمومیت غذایی در دوران بارداری وجود دارد. تغییرات هورمونی که در دوران بارداری رخ می دهد سیستم ایمنی بدن فرد را تغییر می دهد و منجر به حساسیت بیشتر در برابر مسمومیت غذایی می شود. مسمومیت غذایی پس از خوردن یا نوشیدن حاوی باکتری، ویروس، انگل یا سایر آلودگی ها توسط فرد رخ می دهد.
بارداری احتمال مسمومیت غذایی را افزایش می دهد که می تواند تجربه ترسناکی برای والدین باشید. خطرات زیادی همراه با مسمومیت غذایی در دوران بارداری وجود دارد. تغییرات هورمونی که در دوران بارداری رخ می دهد سیستم ایمنی بدن فرد را تغییر می دهد و منجر به حساسیت بیشتر در برابر مسمومیت غذایی می شود. مسمومیت غذایی پس از خوردن یا نوشیدن حاوی باکتری، ویروس، انگل یا سایر آلودگی ها توسط فرد رخ می دهد.
مسمومیت غذایی در دوران بارداری می تواند منجر به آسیب رساندن به کودک، زایمان زودرس، از دست دادن بارداری یا تولد مرده شود. با این حال، روش های زیادی برای جلوگیری یا درمان آن وجود دارد. به گزارش مدیکال نیوزتودی، این مقاله توضیح می دهد علائم مسمومیت غذایی در دوران بارداری چیست، خطرات احتمالی آن را بررسی می کند و روش های درمان و پیشگیری را مورد بحث قرار می دهد.

علائم مسمومیت در دوران بارداری

علائم عمومی مسمومیت غذایی شامل موارد زیر است:
ناراحتی معده
گرفتگی شکم
حالت تهوع
استفراغ
اسهال
تب
زمان علائم بسته به زمانی که فرد غذای آلوده را خورده است و نوع مسمومیت غذایی فرد می تواند متفاوت باشد. به علاوه، نوع مسمومیت غذایی نیز علائم مختلفی را ایجاد می کند. بر اساس اعلام CDC، علائم انواع مختلف مسمومیت غذایی عبارتند از:

لیستریا

زنان باردار 10 برابر بیشتر از جمعیت عمومی به عفونت لیستریا مبتلا می شوند. علائم آن بین یک هفته تا یک ماه طول بکشد و می تواند شامل موارد زیر باشد:
تب
درد عضلانی
سردرد
خستگی

سالمونلا

علائم سالمونلا می تواند بین 6 ساعت تا 6 روز پس از قرار گرفتن در معرض مواد غذایی آلوده آغاز شود و علائم آن ممکن است شامل موارد زیر باشد:
دل درد
استفراغ
اسهال
حالت تهوع
نورو ویروس
علائم نورو ویروس به طور معمول 12 تا 48 ساعت پس از مصرف غذا یا نوشیدنی آلوده توسط فرد شروع می شود. علائم ویروسی شامل:
گرفتگی معده
اسهال
استفراغ
حالت تهوع

اشریشیا کلی

یک فرد احتمال می رود علائم اشریشیا کلی را 3 تا 4 روز پس از مصرف غذا یا نوشیدنی آلوده شروع کند. این علائم شامل موارد زیر است:
گرفتگی معده
استفراغ
اسهال

استافیلوکوکوس اورئوس

علائم استاف به سرعت بین 30 دقیقه تا 8 ساعت پس از مصرف غذای آلوده توسط فرد شروع می شود که می توانند شامل موارد زیر باشند:
حالت تهوع
استفراغ
گرفتگی معده
اسهال

شرایطی با علائم مشابه

برخی شرایط دیگر نیز وجود دارد که می تواند علائم مشابه مسمومیت غذایی را در فرد ایجاد کند.

مسمومیت غذایی یا ناراحتی معده؟

گاستروانتریت یا بیماری التهاب معده بسیار مسری است و به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. غذا یا نوشیدنی آلوده می تواند باعث التهاب معده یا روده شود، اما علت اصلی آن به طور معمول عفونت باکتریایی یا ویروسی است. مسمومیت غذایی معمولا مسری نیست، افراد فقط در صورت مصرف همان غذای آلوده به صورت همزمان با شخص دیگر به آن مبتلا می شوند.

مسمومیت غذایی یا تهوع صبحگاهی؟

تهوع صبحگاهی علائمی مشابه مسمومیت غذایی دارد. فرد مبتلا به تهوع صبحگاهی ممکن است در 12 هفته اول بارداری علائمی را تجربه کند، هرچند احتمال می رود در هر زمان بروز کند.

خطرات مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی می تواند برای کودک متولد شده، همچنین مادر خطرناک باشد. این عارضه می تواند مشکلات جدی سلامتی برای کودک، از دست دادن بارداری، زایمان زودرس، تولد نوزاد مرده یا حتی مرگ شخصی که کودک را حمل می کند، ایجاد کند. جنین های در حال رشد باید هر چه بیشتر مواد مغذی را از مادر خود دریافت كنند. اگر مادر نتواند غذا را به اندازه کافی در بدن خود نگه دارند تا بدن بتواند مواد مغذی را جذب کند احتمال می رود جنین رشد مناسبی نداشته باشد.
فردی با علائم خفیف می تواند طی بارداری عفونت را به فرزند متولد نشده انتقال دهد بدون اینکه مادر حتی بداند مسمومیت غذایی دارد. نوزادان تازه متولد شده نیز می توانند مسائل بهداشتی را تجربه کنند و حتی اگر مادر دچار عفونت شود حتی نوزاد می تواند با مسمومیت غذایی متولد شود.

درمان مسمومیت غذایی در خانه

در حالی که افراد باردار در صورت بروز علائم مسمومیت غذایی باید همیشه به پزشک مراجعه کنند، اما مواردی وجود دارد که برای کمک به آنها نیز می توان در خانه انجام داد.

خوراکی ها

فرد باردار برای اینکه قدرت خود را حفظ کند و برای اطمینان خاطر باید به اندازه کافی برای خود و کودک متولد نشده غذا بخورد، بنابراین بهتر است غذاهای نرم و کم چرب بخورد که به آرامش معده در حد امکان کمک می کنند. غذاهایی که می توانند بخورند شامل موارد زیر است:
نان تست
سیب
پوره سیب زمینی
برنج

نوشیدنی ها

بدن فرد مبتلا به مسمومیت غذایی در معرض خطر کم آبی قرار دارد، بنابراین اطمینان از مصرف مایعات کافی بسیار مهم است. روش های آسان جایگزینی مایعات از دست رفته شامل نوشیدن:
آب ساده
آب میوه های رقیق شده با آب
نوشیدنی های ورزشی حاوی الکترولیت
محلول ها یا نمک های آبرسانی خوراکی نیز می توانند به جای گلوکز و الکترولیت ها کمک کنند. آنها از آب با نمک و گلوکز اضافی تشکیل شده اند که به بدن کمک می کنند تا بدن خود را آبرسانی کند.

درمان های طبیعی

زنجبیل دارای خواصی است که حالت تهوع و استفراغ را تسکین می دهد. اگر دچار این علائم شود چای زنجبیل ممکن است به او کمک کند.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر فرد باردار دچار مسمومیت غذایی شد باید به پزشک مراجعه کرد. حتی اگر بیشتر افراد پس از مسمومیت غذایی بدون نیاز به مراجعه به پزشکی بهبود می یابند فرد باردار باید سلامتی کودک متولد نشده را نیز در نظر بگیرد. در صورت بروز علائم زیر فرد باردار باید به سرعت با پزشک تماس بگیرد:
تب بیش از 102 درجه فارنهایت
خون در مدفوع
اسهال بیش از 3 روز طول می کشد
سرگیجه
خشکی دهان یا گلو
استفراغ مکرر

جلوگیری از مسمومیت غذایی

اگرچه خطرات مسمومیت غذایی در دوران بارداری می تواند ترسناک باشد، اما روش هایی برای جلوگیری از آن وجود دارد. مسمومیت غذایی می تواند از طیف متنوعی از محصولات غذایی حاصل شود، اما مراحلی وجود دارد که افراد می توانند برای کاهش خطر ابتلا به آنها استفاده کنند. مثلا:

گوشت و مرغ

همیشه مطمئن شوید گوشت و مرغ کاملا پخته شده اند. این امر خطر ابتلا به مسمومیت غذایی را کاهش می دهد. دماسنج گوشت می تواند به فرد کمک کند بررسی کند که گوشتش به حداقل دمای داخلی مطمئن رسیده است یا خیر.

سبزی ها

سبزی های شسته نشده و خام باعث مسمومیت غذایی در فرد می شود، بنابراین اطمینان حاصل کنید تمام سبزی ها را با دقت شسته باشید.

تخم مرغ

مصرف تخم مرغ خام یا نپخته خطر ابتلا به بیماری های ناشی از غذا را در فرد افزایش می دهد. تخم مرغ های پاستوریزه خطر کمتری دارند.

شیر

شیر غیر پاستوریزه خطر مسمومیت غذایی را در فرد باردار افزایش می دهد. این شامل پنیرهایی هم که با شیر غیر پاستوریزه تهیه می شوند، است.

غذای دریایی

افراد باردار باید مانند از مصرف غذاهایی مانند سوشی که از ماهی خام یا نیمه پخته تهیه می شود، پرهیز کنند. غذاهای دریایی پخته شده، کنسرو ماهی و غذاهای دریایی خطر کمتری در ایجاد بیماری های ناشی از غذا دارند. سایر مواد غذایی که زنان باردار باید از مصرف آن اجتناب کنند عبارتند از:

جوانه های خام

سالادهای اغذیه فروشی
پاته
همچنین زن باردار باید از مصرف گوشت ها و هات داگ اجتناب کند مگر اینکه با دمای 165 درجه فارنهایت معادل 74 درجه سانتیگراد یا بالاتر پخته شود.

نکات ایمنی غذایی

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) برای جلوگیری از مسمومیت غذایی نکته های ایمنی غذایی را توصیه می کنند:

رعایت نکات بهداشتی

قبل از تهیه غذا اطمینان حاصل کنید همه چیز تمیز است. این شامل شستن دست ها و کار با ظروف تمیز و تخته های برش روی میزهای تازه تمیز شده هم می شود زیرا این امر خطر آلودگی را کاهش می دهد. شستشوی میوه ها و سبزی های تازه با آب روان می تواند میکروب هایی را که ممکن است مسمومیت غذایی ایجاد کنند از بین ببرد.
گوشت، مرغ، غذاهای دریایی و تخم مرغ خام را هنگام خرید و پس از بازگشت به خانه جدا از سایر مواد غذایی نگه دارید. برای تعیین اینکه آیا دمای داخلی غذا به اندازه کافی بالا است تا میکروب هایی را که می توانند مسمومیت غذایی ایجاد کنند، از دماسنج استفاده کنید. هرچه زودتر غذای فاسدشدنی را خنک کنید، اطمینان حاصل کنید یخچال در دمای 40 درجه فارنهایت معادل 4 درجه سانتیگراد یا پایین تر بماند. غذای سرد شده را در یخچال قرار دهید.

در پایان

براساس اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، سالانه 48 میلیون نفر از یک بیماری ناشی از غذا بیمار می شوند. 128 هزار نفر از آنها نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند و 3 هزار نفر از آنها فوت می کنند. افراد باردار بیشتر مستعد مسمومیت غذایی هستند. مسمومیت غذایی به طور معمول پس از چند روز برطرف می شود، اما در یک فرد باردار می تواند به بیماری جدی تبدیل شده و حتی کشنده باشد، بنابراین رعایت پروتکل های ایمنی غذایی می تواند به افراد باردار کمک کند تا از مسمومیت غذایی جلوگیری کنند، بارداری ایمن و سالمی داشته باشند و از هرگونه مسائل مرتبط با آنها و فرزندشان جلوگیری کنند.

بیشتربخوانیم:ممنوعه ی مهم برای درمان تهوع دوران بارداری!

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ