آیا روغن ماهی برای رشد و ضخامت مو موثر است؟

Shabnam Khesal
روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است. برخی مطالعات نشان می دهد امگا 3 سلامت مو را بهبود می بخشد به ویژه برای افرادی که ریزش مو دارند. با این حال، شواهد در حال حاضر در این مورد محدود است. فرد می تواند با تغییر رژیم غذایی یا مصرف مکمل ها میزان دریافتی روغن ماهی خود را افزایش دهد. مکمل های […]

روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است. برخی مطالعات نشان می دهد امگا سلامت مو را بهبود می بخشد به ویژه برای افرادی که ریزش مو دارند. با این حال، شواهد در حال حاضر در این مورد محدود است. فرد می تواند با تغییر رژیم غذایی یا مصرف مکمل ها میزان دریافتی روغن ماهی خود را افزایش دهد. مکمل های امگا 3 نیز برای مصرف در دسترس هستند. لازم به یادآوری است محتوای و کیفیت مکمل ها بسیار متفاوت است و اطلاعات روی برچسب آنها همیشه هم دقیق نیست. هر فردی که به مصرف مکمل علاقه مند است باید در مورد مارک های معتبر تحقیق کند و قبل از خرید با یک پزشک مشورت کند. به گزارش مدیکال نیوز تودی، در این مقاله بررسی می شود آیا روغن ماهی برای مو مفید است و به ریزش مو کمک می کند، همچنین دوزهای توصیه شده و اینکه آیا روغن ماهی می تواند عوارض جانبی ایجاد کند را نیز مورد ارزیابی قرار می دهد.

بیشتربخوانیم:روغن ماهی یا استاتین ها؟

روغن ماهی چیست؟

روغن ماهی از گونه های مختلف ماهی روغنی مانند شاه ماهی، تن و خال مخالی حاصل می شود. به علاوه، به صورت مکمل، مایع یا کپسول نیز در دسترس است. روغن ماهی سرشار از امگا 3، اسیدهای چرب ضروری است که بدن نمی تواند برای خود تولید کند. دو مورد از مشهورترین انواع امگا 3 عبارتند از: دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوییک اسید (EPA).
شرکت ها می توانند از هر نوع ماهی روغنی، این روغن را تولید کنند، بنابراین محصولات مختلف حاوی انواع و مقادیر مختلف امگا 3 است البته برخی از آنها DHA یا EPA کم داشته یا اصلا ندارند.

آیا روغن ماهی برای جلوگیری از ریزش مو مفید است؟

تحقیقاتی در مورد تاثیرات احتمالی روغن ماهی بر ریزش مو انجام شده است. در حالی که تعداد این مطالعات کم بوده، اما نتایج آنها حاکی از آن است که روغن ماهی رشد مو را تقویت می کند. این روغن با وارد شدن مو به مرحله رشد خود یا ماندگاری طولانی تر این اثر را ایجاد می کند.
مو در چهار مرحله آناژن، کاتاژن، تلوژن و اگزوژن رشد می کند و مرحله آناژن زمانی است که رشد اتفاق می افتد. یک مطالعه در سال 2018 روی حیوانات نشان داد روغن تخمیر شده ماهی خال مخالی مدت زمان رشد مو را در مرحله آناژن افزایش می دهد. شایان ذکر است این یافته شاید در مورد انسان ها صدق نکند. با این حال، یک مطالعه در سال 2015 با حضور 120 شرکت کننده زن نشان داد مکمل حاوی امگا 3 و 6 میزان مو را در بقیه مرحله یا با کاهش در مرحله تلوژن میزان آن را در مرحله رشد افزایش می دهد. در مقایسه با گروه کنترل شرکت کنندگانی که به مدت 6 ماه از مکمل استفاده کرده بودند ریزش مو کمتر و رشد بیشتری را گزارش کردند.
اگرچه این نتیجه امیدوار کننده به نظر می رسد، اما تعیین اینکه آیا روغن ماهی می تواند به طور قابل اعتمادی از رشد مو در هر فردی پشتیبانی کند، نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

بیشتربخوانیم:خواص روغن ماهی قزل آلا

آیا روغن ماهی برای پرپشت شدن مو مفید است؟

روغن ماهی به همان دلایلی که به جلوگیری از ریزش مو کمک می کند ممکن است روی پرپشت شدن مو نیز اثر داشته باشد. علاوه بر این، یک مطالعه در سال 2015 نشان داد بر اساس گزارش ها شرکت کنندگان مکمل حاوی امگا 3 و 6 منجر به قطر و تراکم بیشتر مو پس از 6 ماه می شود.

منابع روغن ماهی و مقدار مصرف آن

هیچ دوز توصیه شده رسمی روزانه برای مصرف EPA یا DHA وجود ندارد زیرا مواد مغذی ضروری نیستند. بر اساس اعلام هاروارد، مقدار استاندارد مصرف EPA و DHA در روز برای یک بزرگسال از 250 تا500 میلی گرم متغیر است. با این حال، قضاوت در مورد میزان مصرف واقعی شاید دشوار باشد زیرا مقدار مکمل ها متفاوت است به عنوان نمونه هزار میلی گرم روغن ماهی از یک مارک ممکن است حاوی EPA و DHA کمتر یا بیشتر از همان مقدار روغن در مارک دیگر باشد. افراد می توانند از رژیم غذایی خود نیز امگا 3 دریافت کنند، ماهی روغنی منبع خوبی از EPA و DHA است. تعداد کمی از غذاهای گیاهی نیز حاوی این نوع امگا 3 هستند، اما روغن جلبک گزینه مناسبی برای افرادی است که رژیم های گیاهی دارند.
فردی که مکمل روغن ماهی را انتخاب می کند می تواند از مصرف آن به همراه وعده غذایی حاوی چربی بهره مند شود. برخی شواهد نشان می دهد انجام این کار می تواند باعث افزایش جذب شود.

بیشتربخوانیم:فواید اصلی روغن ماهی

اثرات جانبی روغن ماهی:

بسیاری از مردم روغن ماهی را تحمل می کنند و عوارض جانبی آن خفیف است که متداول ترین آنها عبارتند از:
بوی بد دهان
طعم و مزه ماهی
عرق بوی بد
سوهاضمه
حالت تهوع
اسهال
همچنین مصرف دوزهای بالای روغن ماهی از لخته شدن خون به طور صحیح جلوگیری می کند و این امر خطری را برای افراد مبتلا به برخی از اختلالات خونریزی ایجاد می کند. به علاوه، این دوزها اثرات داروهایی مانند وارفارین را تشدید می کند. هر فردی که بیماری زمینه ای دارد و دارو مصرف می کند بهتر است در مورد مصرف مکمل روغن ماهی با پزشک خود مشورت کند.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنید؟

ریزش و کم پشتی موها می تواند ناراحت کننده باشد و عزت نفس فرد را تحت تاثیر قرار دهد. اگر فردی متوجه ریزش موی نامشخص شود می تواند به پزشک مراجعه کند تا علت آن را پیدا کند. برخی اوقات ریزش مو ناشی از تغییرات هورمونی ناشی از یائسگی یا یک بیماری زمینه ای مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است. اگر فردی دچار ریزش مو به همراه علائم زیر است باید به پزشک مراجعه کند:
قاعدگی نامنظم یا بدون قاعدگی
افزایش وزن بدون دلیل
آکنه
پوست یا موهای چرب

خلاصه
شواهد کمی نشان می دهد روغن ماهی حاوی مقادیر قابل توجهی EPA و DHA است که از رشد مو حمایت می کند. با این حال، تعیین اینکه آیا روغن ماهی می تواند با ریزش مو در انسان مقابله کند یا خیر به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. هر فردی که به فکر امتحان روغن ماهی برای سلامت مو است باید در مورد مارک های معتبر تحقیق کند و در صورت داشتن مشکلات بهداشتی مداوم با پزشک مشورت کند.

مترجم: الهه زارعی

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ