علائم بروز میگرن در کودکان

Shabnam Khesal
افراد در هر سنی می توانند میگرن را تجربه کنند و علائم آن در کودکان نیز شبیه بزرگسالان است که می تواند شامل سردرد متوسط تا شدید، حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور و صدا باشد. مکانیسم های اساسی میگرن در کودکان مشخص نیست، اما احتمال می رود ژنتیک در این امر نقش داشته باشد. تقریبا علائم نیمی از کودکان مبتلا به میگرن پس از بلوغ متوقف می شود. به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله علائم، علل و درمان میگرن در کودکان را شرح می دهیم.
افراد در هر سنی می توانند میگرن را تجربه کنند و علائم آن در کودکان نیز شبیه بزرگسالان است که می تواند شامل سردرد متوسط تا شدید، حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور و صدا باشد. مکانیسم های اساسی میگرن در کودکان مشخص نیست، اما احتمال می رود ژنتیک در این امر نقش داشته باشد. تقریبا علائم نیمی از کودکان مبتلا به میگرن پس از بلوغ متوقف می شود. به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله علائم، علل و درمان میگرن در کودکان را شرح می دهیم.

آیا کودکان به میگرن مبتلا می شوند؟

حدود 3 تا 10 درصد از کودکان میگرن را تجربه می کنند. شیوع آن با افزایش سن تا دوران بلوغ زمانی که تقریبا نیمی از کودکان یا نوجوانان دچار دوره های میگرنی می شوند، افزایش می یابد. به طور متناوب اگر علائم میگرن در دوران بلوغ آغاز شود فرد به احتمال زیاد ادامه تجربه این بیماری را در بزرگسالی دارد. قبل از بلوغ میگرن به اندازه زنان، مردان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، اما پس از بلوغ احتمال تجربه آن در زنان افزایش می یابد.

علائم میگرن در کودکان

کودکان مبتلا به میگرن بسیاری از علائم مشابه در بزرگسالان را تجربه می کنند که شامل موارد زیر است:
سردردی که 2 تا 72 ساعت طول بکشد
سردرد در یک طرف سر
درد متوسط تا شدید
دردی که با فعالیت بدنی تشدید می شود
حساسیت به نور یا صدا
حالت تهوع یا استفراغ
هاله، اختلالات حسی مانند چراغ چشمک زن در میدان دید که نخستین علامت است
بر اساس اعلام مرکز ملی میگرن انگلستان، کودکان در مقایسه با بزرگسالان به راحتی در چندین نقطه یا حتی کل سر احساس درد می کنند. تشخیص میگرن در کودکان خردسال که قادر به توصیف علائم خود نباشند، سخت است. یک چالش دیگر شامل ذهنی بودن شدت درد است کودکان و والدین یا مراقبان آنها ممکن است چیزی برای مقایسه نداشته باشند. به همین دلایل پزشکان به ندرت میگرن را در کودکان زیر 2 سال تشخیص می دهند. در آخر لازم به ذکر است برخی از افراد مبتلا به میگرن سردرد ندارد یا فقط یک علامت جزئی در آنها مشاهده می شود.

علت میگرن در کودکان چیست؟

محققان نمی دانند چرا برخی از کودکان میگرن را تجربه می کنند در حالی که برخی دیگر به آن مبتلا نمی شوند. با این حال، بسیاری از کودکان مبتلا به میگرن دارای اعضای خانواده مبتلا به این بیماری هستند که نشان می دهد یک مولفه ژنتیکی در بروز آن نقش دارد. متخصصان می دانند برخی جهش های ژنتیکی کودکان را مستعد ابتلا به برخی از انواع میگرن می کند به عنوان مثال اگر کودک مبتلا به میگرن همی پلژیک باشد، نوعی که باعث ضعف و فلج موقتی می شود، احتمال می رود جهش در هر یک از ژن های زیر ایجاد شود:
CACNA1A
ATP1A2
SCN1A
تحقیقات در مورد علل انواع دیگر میگرن همچنان ادامه دارد. افراد مبتلا به میگرن به طور معمول متوجه می شوند برخی از غذاها، شرایط یا عوامل محیطی باعث بروز میگرن می شوند که شناسایی این عوامل محرک اغلب به جلوگیری از بروز آن کمک می کند. با این حال، شناسایی این عوامل زمان بر است، همچنین لازم به ذکر است چندین عامل تحریک کننده اغلب با هم تداخل دارند و می توانند در بروز میگرن نقش داشته باشند و می تواند به ثبت علائم میگرن کودک و علل احتمالی بروز آن کمک کند. ما در مورد آنچه در بخش “مراقبت در خانه” در زیر مطرح کرده ایم ایده های خاصی ارائه می دهیم.
عوامل مشترکی که باید در نظر گرفت عبارتند از:
تغییر در الگوی خواب: کودک در صورت کم و زیاد خوابیدن ممکن است دچار میگرن شود، بنابراین لازم است برنامه منظم برای خواب کودک طراحی شود.
کمبود آب بدن: اطمینان از نوشیدن مقدار کافی آب توسط کودک به ویژه پس از فعالیت بدنی به کاهش علائم میگرن کمک می کند.
غذاها و نوشیدنی ها: غذاهای خاص علائم را تحریک می کنند، بنابراین ممکن است بخواهید مصرف این گروه از غذاها و نوشیدنی ها را حذف یا محدود کنید. آنچه را كه كودك در روزهایی كه علائم آن عود می کند می خورد تحت نظر داشته باشید.
استرساسترس و تحریک بیش از حد در بروز میگرن نقش دارد. اگر كودكی به طور مكرر احساس استرس و اضطراب می كند احتمال می رود باید از داشتن فضایی آرام كه می تواند در آن به آرامش برسد شود، بهره مند شود. به علاوه، فعالیت های ذهن آگاهی برای کودکان نیز ممکن است کمک کند.
عوامل محيطي: اينها ممكن است شامل تغييرات هوا، دود سيگار و نورها از جمله صفحه رايانه يا تلفن همراه باشد.
همه عوامل محرک میگرن قابل اجتناب نیستند، اما دوری از آنها در هر زمان باعث کاهش دفعات عود آن می شود.

درمان های پزشکی میگرن

اگر کودکی علائم میگرن را تجربه می کند پزشک احتمال می رود دوز مناسب داروی بدون نسخه را برای تسکین درد توصیه کند، مانند:
استامینوفن هر 4 تا 6 ساعت
ایبوپروفن هر 6 تا 8 ساعت
ناپروکسن هر 8 تا 12 ساعت
با این حال این داروها با این دوزها همیشه هم برای کودکان مناسب نیستند، بنابراین قبل از استفاده از داروهای بدون نسخه برای کودک با پزشک مشورت کنید. اگر کودکی دوره های مکرر یا شدید میگرن را تجربه کند، همچنین پزشک ممکن است دارویی را از خانواده دارویی به نام تریپتان تجویز کند. این موارد به طور خاص برای جلوگیری از وقوع میگرن کار می کنند.
سازمان غذا و داروی آمریکا سوماتریپتان و ریزاتریپتان را برای استفاده در کودکان تایید کرده است. اگر کودک به تریپتان پاسخ خوبی نداد، پزشک می تواند موارد زیر را تجویز کند:
بتابلاکرها
آمی تریپتیلین یا نورتریپتیلین
داروهای ضد صرع
همچنین برخی از کودکان به آموزش های آرام سازی یا بازخورد زیستی پاسخ می دهند.

مراقبت در خانه

علاوه بر استفاده از دارو و کمک به جلوگیری از قرار گرفتن در معرض عوامل محرک مراقبان و کودکان می توانند از راهکارهای دیگری برای کمک به مدیریت علائم میگرن استفاده کنند:
کودک را به یک اتاق ساکت و تاریک منتقل کنید
کمپرس سرد و گرم را روی سر کودک بگذارید
به آنها چشم بند بدهید تا در صورت حساسیت به نور جلوی نور را بگیرد
عضلات کشیده یا دردناک را ماساژ دهید
کودک را برای تسکین علائم به خوابیدن تشویق کنید
هر فردی که یک دفترچه یادداشت علائم دارد باید توجه داشته باشد این موارد را بنویسد:
زمان و تاریخی که علائم رخ داده است
طول و شدت آن
آیا درمان ها یا استراتژی هایی کمک کننده است
هر محرک احتمالی

آماده سازی

آماده بودن برای دوره های میگرن به کاهش اثرات آن کمک می کند. یک شخص ممکن است:
یک یا چند بسته میگرن از جمله مواردی مانند دارو، بسته های گرم یا سرد، چشم بند، آب و دفتر یادداشت ثبت علائم تهیه کنید.
درباره محرک های احتمالی اطلاعات کسب و عوامل خاص را شناسایی کنید.
به شناسایی علائم هشدار دهنده ای مبنی بر بروز علائم کمک کنید.
در مورد تجربیات کودک و اینکه در صورت بروز میگرن چه باید بکنید به مدارس، مراکز مهد کودک و سایر مراقبان اطلاعات دهید.
لازم به یادآوری است مصرف داروی مسکن در اسرع وقت به جلوگیری از پیشرفت دوره میگرن کمک می کند.

حمایت عاطفی

ارزیابی میزان علائم میگرن کودک سخت است، بسته به سن آنها ممکن است شرایط خود را درک نکنند یا از آن بترسند. در طول بروز علائم میگرن اطمینان خاطر و آرامش مهم است. پس از آن به شما کمک می کند تا به کودک خود در مورد این بیماری آموزش دهید یا می توانید از یک پزشک بخواهید تا شرایط را برای وی توضیح دهد. درک اینکه میگرن چیست و هر عود آن در نهایت پایان می یابد ممکن است برخی از ترس ها را برطرف کند، همچنین به کودک کمک می کند تا در پیشگیری از بیماری نقش فعالی داشته باشد.

چه موقع به دنبال دریافت کمک باشید؟

در مورد علائم میگرن کودک با پزشک تماس بگیرید. آنها برای کاهش شدت و دفعات عود آن دارو تجویز می کنند، همچنین مهم است پزشک سایر علل احتمالی علائم را رد کند. برخی از علائم میگرن شبیه موارد جدی تر مربوط به سلامتی است. اگر كودك تجربه كرد:
سردرد ناگهانی و شدیدی بدون علائم میگرن
سردردی با بدترین دردی که تاکنون تجربه کرده اند
سردرد بعد از ضربه سر
سردرد و هر یک از موارد زیر:
سفتی در ناحیه گردن
گیجی
تشنج
از دست دادن هوشیاری
اگر کودک در کنار علائم میگرن موارد زیر را نیز دارد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:
تغییر در بینایی، تعادل یا هماهنگی
استفراغ بیش از حد
درد مداوم
تغییر اخیر در شخصیت یا رفتار
هر یک از موارد بالا می تواند نشان دهنده یک وضعیت زمینه ای متفاوت باشد.

خلاصه ای درباره میگرن در کودکان

در کودکان میگرن غیر معمول نیست و علائم آن می تواند از سنین پایین تر بروز کند. مصرف داروهای ضد درد بدون نسخه به محض بروز علائم اثرات آن را متوقف یا محدود می کند. پزشک شاید داروهای میگرن را هدف قرار دهد. دریافت مراقبت های پزشکی برای هرگونه علائم میگرن مهم است. یک پزشک باید از علت بروز آن اطمینان داشته باشد زیرا برخی علائم شبیه سایر موارد است. علاوه بر تجویز دارو، پزشک می تواند در مورد شناسایی عوامل محرک و مدیریت دوره ها والدین و کودک را راهنمایی کند.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ