چه عواملی باعث کمبود انرژی در مردان می شود؟

Shabnam Khesal
خستگی ذهنی و جسمی طولانی مدت و انرژی کم مزمن می تواند نشانه ای از مشکلات جدی پیرامون سلامتی باشد. مردان یک دلیل منحصر به فرد دارند که چرا ممکن است بیش از چند هفته خستگی را تجربه کنند. مشکلات تستوسترون کم به گزارش هلث لاین، مردان به تدریج با افزایش سن سطح تستوسترون کمتری تولید […]
خستگی ذهنی و جسمی طولانی مدت و انرژی کم مزمن می تواند نشانه ای از مشکلات جدی پیرامون سلامتی باشد. مردان یک دلیل منحصر به فرد دارند که چرا ممکن است بیش از چند هفته خستگی را تجربه کنند.

مشکلات تستوسترون کم

به گزارش هلث لاین، مردان به تدریج با افزایش سن سطح تستوسترون کمتری تولید می کنند. تستوسترون در بدن سخت کار می کند از تراکم استخوان گرفته تا توده عضلانی، میل جنسی و فراتر از آن بدن را حفظ می کند. کاهش قابل توجه سطح تستوسترون منجر باعث کاهش میل جنسی، افزایش چربی بدن، کاهش انگیزه و مشکلات خواب مانند بی خوابی می شود. این علائم به انرژی کم مزمن، خستگی ذهنی و جسمی نیز اضافه می شود. در حال حاضر درمان برای سطح مناسب تستوسترون در دسترس است. آزمایش خون لازم است تا مشاهده کنید آیا از سطح پایین تستوسترون رنج می برید یا خیر. مشورت با پزشک برای درک دلایل علائم پایین مربوط به تستوسترون، همچنین درمان های مناسب و عوارض جانبی آن نیز مهم است.

مشکلات تیروئید

کم کاری تیروئید یا سطح پایین هورمون تیروئید سطح انرژی را تخریب می کند. این وضعیت احتمال می رود به دلیل یک بیماری خود ایمنی باشد که در آن سیستم ایمنی بدن به تیروئید حمله می کند. اگرچه این بیماری در زنان بیشتر است، اما در مردان نادیده گرفته می شود که باعث تشدید آن می شود. علائم کم کاری تیروئید عبارتند از:
خستگی
حساسیت به سرما
یبوست
افزایش وزن
دردهای عضلانی
پوست خشک
موهای کم پشت
افسردگی
جالب اینجاست که سطح پایین هورمون تیروئید منجر به کمبود تستوسترون می شود این دو مشکل را با هم مرتبط می کند و احتمال ایجاد احساس خستگی را به دنبال دارد. درمان هورمون کم از بروز عوارضی مانند گواتر، بیماری قلبی و نوروپاتی جلوگیری می کند. پرکاری تیروئید یا تیروئید پرکار نیز می تواند باعث خستگی به دلیل تپش قلب، فشار خون بالا و مشکلات خواب شود.

مشکلات خواب

خستگی شاید به دلیل کمبود خواب یا کیفیت پایین خواب باشد. اگر عادت های خوبی در خواب نداشته باشید یعنی شب کار کنید و روز بخوابید یا اینکه به راحتی کار خود را کنار نمی گذارید ممکن است باعث بروز احساس خستگی شود. با این حال اگر از یک اختلال خواب رنج می برید که از خواب با کیفیت جلوگیری می کند حتی اگر زمان کافی برای آن اختصاص می دهید باید با یک متخصص مشورت کنید. تنفس بی نظم در خواب و آپنه خواب نیز با ایجاد اختلال در تنفس مداوم می تواند خواب با کیفیت را از شما بگیرد. سندرم پای بی قرار نیز یکی دیگر از اختلالات است که می تواند روی خواب تاثیر منفی بگذارد.

افسردگی

موسسه ملی بهداشت روان گزارش می دهد 6 میلیون مرد سالانه دچار افسردگی می شوند. افسردگی نوعی بیماری روانی و فیزیولوژیکی است که می تواند هر فردی را درگیر کند. علائم افسردگی عبارتند از:
احساس غم، پوچی یا ناامیدی
از دست دادن علاقه به دنیای پیرامون
مشکل در تمرکز
مشکل خواب
کاهش انرژی
خستگی
احساس “کند شدن”
تغییر در وزن
افسردگی یک بیماری قابل درمان است. مشاوره و دارو به طور گسترده ای در دسترس و موثر است و نادیده گرفتن علائم افسردگی خطرناک است. افسردگی شدید درمان نشده می تواند منجر به خودزنی یا حتی خودکشی شود.

فقر آهن در مردان

کم خونی ناشی از فقر آهن به طور معمول در زنان بیشتر از مردان است. با این حال، انواع کم خونی می تواند دلیل کمبود انرژی مزمن و خستگی باشد. سطح پایین آهن در مردان می تواند ناشی از رژیم گیاهخواری نامناسب، اهدای مکرر خون یا خونریزی داخلی مثلا از معده یا مجاری روده باشد. اشکال دیگر کم خونی می تواند ناشی از کمبود ویتامین مانند سطح پایین ویتامین B12 یا فولات باشد. بسته به علت بروز علائم کم خونی می تواند شامل موارد زیر باشد:
خستگی مفرط
پوست رنگ پریده
تنگی نفس
سردرد
سرگیجه
سوزن سوزن شدن دست و پا
عوارض دیگر می تواند شامل ضربان نامنظم قلب و کاهش توانایی ورزش باشد.

نگرانی های عمیق تر

خستگی می تواند یکی از علائم مهم مرتبط به موضوعات عمیق سلامت باشد. شرایطی که می تواند باعث خستگی شود شامل موارد زیر است:
نارسایی کبدی
نارسایی کلیه
بیماری قلبی
سرطان
بیماری مزمن انسداد ریوی
دیابت نوع 1 و 2

سندرم خستگی مزمن

همچنین داروها می توانند باعث خستگی شوند از جمله داروهای ضد درد، داروهای قلب، داروهای فشار خون و برخی از انواع داروهای ضد افسردگی. به علاوه، خستگی می تواند در اثر مصرف زیاد کافئین، سوءمصرف الکل، سوءمصرف مواد مخدر و استفاده از داروهای آنتی هیستامین و سرفه ایجاد شود.

با رژیم و ورزش انرژی خود را افزایش دهید

خستگی می تواند ناشی از رژیم غذایی نامناسب و کمبود ورزش باشد. شاید ورزش آخرین کاری باشد که می خواهید با انرژی کم انجام دهید، اما دریافت پمپاژ خون فقط با 30 دقیقه پیاده روی حداقل 5 بار در هفته می تواند موثر باشد. به علاوه، ورزش منظم خستگی را کاهش می دهد و کیفیت خواب را بهبود می بخشد. رژیم غذایی عامل بزرگی در مبارزه با خستگی است. خوردن وعده های غذایی کنترل شده و میان وعده های مفید در طول روز می تواند برای سوخت رسانی به بدن مفید باشد. رژیم غذایی با میوه ها و سبزی ها، آجیل و دانه ها، غلات سبوس دار، پروتئین بدون چربی و آب فراوان می تواند انرژی بسیار بیشتری به شما بدهد. مصرف غذاهای سرخ شده، غذاهای پرچرب و فرآوری شده مانند آب نبات، چیپس و نوشابه باید محدود شوند زیرا این غذاها می توانند سطح انرژی را تخلیه کرده و باعث پایین آمدن قند و در نتیجه خستگی شوند.

با دکتر خود صحبت کنید

همه با خستگی های گاه به گاه و انرژی کم دست و پنجه نرم می کنند. در بیشتر موارد این مسئله نگران کننده نیست، اما اگر با رژیم، ورزش یا عادت های بهتر خواب سطح انرژی شما بهتر نمی شود حتی تشدید هم می شود، برای ارزیابی سلامتی به پزشک مراجعه کنید.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ