گل کلم بهتر است یا بروکلی؟ / مقایسه ارزش غذایی

حسام آرین
اغلب پدر و مادرها برای غذا دادن به فرزندشان و تغذیه سالم خیلی تلاش می کنند و چه خاطراتی اکثر ما از قسمت غذا خوردن در ذهن مان تداعی می شود، همه ما به اهمیت خوردن غذاهای کم کربوهیدرات به ویژه سبزی ها آگاه هستیم به ویژه گل کلم و کلم بروکلی، دو سبزی بسیار متنوع و سالم که امروزه در بازار هم به راحتی پیدا می شوند.

اغلب پدر و مادرها برای غذا دادن به فرزندشان و تغذیه سالم خیلی تلاش می کنند و چه خاطراتی اکثر ما از قسمت غذا خوردن در ذهن مان تداعی می شود، همه ما به اهمیت خوردن غذاهای کم کربوهیدرات به ویژه سبزی ها آگاه هستیم به ویژه گل کلم و کلم بروکلی، دو سبزی بسیار متنوع و سالم که امروزه در بازار هم به راحتی پیدا می شوند.

هر دو سبزی حاوی کربوهیدرات کم، سرشار از آنتی اکسیدان و چندین ماده مغذی هستند. مشخصات تغذیه ای قوی احتمال می رود باعث گمراهی برخی از افراد شود و آنها تصور کنند آنها در واقع فواید یکسانی برای سلامتی دارند، علی رغم اینکه کاملا شبیه هم به نظر می رسند و برای سلامتی فواید بیشماری دارند، اما کلم بروکلی و گل کلم تفاوت های زیادی حتی از نظر شکل و رنگ باهم دارند. در واقع، از متوجه شدن تفاوت های قابل توجه بین این دو سبزی تعجب خواهید کرد!

در حالی که باید هر دو سبزی را به دلیل خاصیت زیادشان در برنامه غذایی خود بگنجانیم آیا تا به حال فکر کرده اید کدام یک از این دو فواید بیشتری را برای شما به ارمغان می آورد؟ به گزارش وب ام دی، ما مزایای سلامتی گل کلم و کلم بروکلی و بهترین راه های گنجاندن آن ها در رژیم غذایی را برای شما توضیح می دهیم:

مشخصات و تفاوت های ارزش غذایی

واقعیت را نمی توان انکار کرد هم گل کلم و هم کلم بروکلی از سبزی های فوق العاده سالمی هستند. هر دو سبزی نه تنها کالری کمی دارند بلکه دارای ویتامین ها و مواد معدنی زیادی هستند که از سلامتی بدن پشتیبانی می کنند. فیبر و ویتامین C موجود در سبزی ها به ویژه از سایر سبزی های دیگر بسیار بیشتر است. در حالی که فیبر به هضم غذا کمک می کند و سموم بدن را از بین می برد ویتامین C نیز برای مقابله با عفونت ها، تقویت سیستم ایمنی، ترمیم زخم ها و درخشش پوست شما گزینه مفیدی است. جدا از این، گل کلم و کلم بروکلی هر دو سرشار از انواع مختلفی ریزمغذی مفید برای بدن شامل فولات، پتاسیم، منگنز هستند.

ارزش غذایی یک فنجان گل کلم خام حاوی:

کالری: 27

کربوهیدرات: 5.5 گرم

فیبر: 2 گرم

پروتئین: 2 گرم

ویتامین C: 57 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه

ویتامین B6: 14 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه

فولات: 15 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه

ویتامین E: یک درصد از مقدار مورد نیاز روزانه

در همین حال یک فنجان حاوی کلم بروکلی خام از نظر ارزش غذایی کمی بالاتر است:

کالری: 31

کربوهیدرات: 6 گرم

فیبر: 2.5 گرم

پروتئین: 2.5 گرم

ویتامین C: 90 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه

ویتامین B6: 9 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه

فولات: 14 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه

ویتامین E: 3 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه

همچنین تفاوت های قابل توجه تغذیه ای بین این دو وجود دارد به عنوان مثال کلم بروکلی در مقایسه با گل کلم حاوی میزان بیشتری ویتامین C و K است. در همین حال، گل کلم دارای سطح بالاتری از پانتوتنیک اسید و ویتامین B6 است. با این وجود نباید از مصرف هر دوی آنها غافل شد و باید گل کلم و کلم بروکلی در برنامه غذایی شما گنجانده شود، در ادامه برخی از مزایای سلامتی این دو سبزی توضیح داده می شود:

فواید سلامتی گل کلم و بروکلی

گل کلم به دلیل خاصیت کم کربوهیدرات بودن به سبزی مورد علاقه در اینترنت تبدیل شده است، در انواه دستورالعمل های غذایی از پیتزا گرفته تا برنج گل کلم از این سبزی استفاده می شود و افرادی هم که عاشق خواص گل کلم هستند به دنبال دستورهای جدید آشپزی با آن هستند. گل کلم یک نوع سبزی کتو دوستانه است که باعث شده تعداد دستور العمل های محبوب با آن افزایش پیدا کند.

گلم کلم و بروکلی آنتی اکسیدان زیادی دارند

آنتی اکسیدان ها علاوه بر کمک به بازسازی سلول روند پیری  را آهسته می کنند و رادیکال های آزاد بدن را از بین می برند، بنابراین اگر به دنبال یک ماده غذایی حاوی آنتی اکسیدان غنی هستید بیش از کلم بروکلی جستجو نکنید. سبزی های سبز حاوی ترکیبی به نام “سولفورافان” هستند که برای کاهش التهاب، سطح قند خون، سلامتی چشم و حمایت از زندگی خوب با افزایش سن مورد مطالعه قرار گرفته است. به همین ترتیب گل کلم حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که توانایی تمیز کردن و تقویت عملکرد سلول را دارند.

گلم کلم و بروکلی برای سلامتی مفید است

در حالی که بیشتر سبزی ها برای قلب مفید هستند، اما گل کلم و کلم بروکلی با کمک به مبارزه با رادیکال های آزاد مزایای شگفت انگیزی برای سلامت قلب دارا هستند. در حقیقت متعجب خواهید شد اگر دریابید افرادی که سبزی های چلیپایی بیشتری می خورند در مقایسه با افرادی که این کار را نمی کنند خطر ابتلا به عوارض قلبی یا ابتلا در آنها کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید: اولویت واکسیناسیون کرونا با چه کسانی است؟

بروکلی و گل کلم سبزی های روده پسند هستند

ارتقای سلامت روده بسیار بیشتر از هضم سالم و خوب است. روده، ارگان حیاتی که عملکرد روان بسیاری از عملکردهای بدن از جمله سلامت مطلوب مغز و سیستم ایمنی بدن را تضمین می کند. گل کلم و کلم بروکلی به اطمینان از تعادل باکتری های خوب در دستگاه گوارش شما کمک می کنند، همچنین محتوای غنی از فیبر باعث کاهش مشکلات هضم و هرگونه بیماری می شود. به علاوه، فیبر موجود در آنها به کاهش سطح کلسترول و کنترل دیابت نوع 2 نیز کمک می کند.

بروکلی و گل کلم خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند

برخی از کارشناسان معتقدند مصرف این دو سبزی چلیپایی با خطر کمتر ابتلا به انواع خاصی از سرطان از جمله تخمدان، معده، روده بزرگ و پروستات مرتبط است، بنابراین باید قدردان سطح آنتی اکسیدانی غنی و ویتامین موجود در آنها باشیم.

بروکلی و گل کلم دشمنان آلودگی هستند

تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می دهد سبزی های چلیپایی به کنترل عوارض جانبی وحشتناک آلودگی و کیفیت بد هوا کمک می کنند. کلم بروکلی به ویژه راهکار طبیعی برای غلبه بر آلودگی محسوب می شود، مطالعه انجام شده در چین نشان داد جوانه های کلم بروکلی به ویژه در مبارزه و سم زدایی از آلاینده های هوا از ریشه بسیار مفید است. هنگامی که شما کلم بروکلی می خورید ماده شیمیایی گیاهی موجود در آن به نام گلوکورافانین، یک واکنش شیمیایی ایجاد می کند که خود را به ترکیب مضر بنزن می چسباند و آن را تجزیه کرده و بدن را شارژ می کند تا سریع تر دفع شود قبل از اینکه زمان آسیب رساندن به سلول را بدست آورد.

آیا کلم بروکلی از گل کلم سالم تر است؟ کدام یک را باید بیشتر مصرف کنیم؟

گل کلم و کلم بروکلی فواید زیادی برای سلامتی به همره دارند و تفاوت های جزئی آنها را از هم جدا می کند. تعیین اینکه کدام سبزی انتخاب بهتری نسبت به دیگری است می تواند سخت باشد. هر دو سبزی مواد مغذی و مفیدی را به رژیم غذایی شما اضافه می کنند، اینکه کدام یک برای شما گزینه بهتری است به اهداف و ترجیحات شما بستگی دارد به عنوان مثال اگر کاهش وزن یا خوردن وعده های غذایی کم کربوهیدرات را در نظر دارید گزینه ای بهتر از گل کلم وجود ندارد. با این حال، اگر نگران افزودن ویتامین ها و مواد معدنی متنوع تری به رژیم غذایی خود هستید کلم بروکلی انتخاب بهتری است.

با این وجود به یاد داشته باشید هر 2 سبزی را در رژیم غذایی خود داشته باشید، سعی کنید وعده های منظمی از  این سبزی ها 4 تا 5  بار در هفته همراه با سایر سبزی ها، میوه ها و غذاهای اساسی داشته باشید تا بهترین نتیجه را برای بدن کسب کنید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ