معجزه روتین حمام / مراحل داشتن یک حمام لدت بخش و مفید

Shabnam Khesal
پایان یک روز پرمشغله و پر تنش را در نظر بگیرید که برای رسیدن به خانه و تدارک یک حمام دلپذیر لحظه شماری می کنید . این حق شماست که بهترین و مطبوع ترین لحظه ها را برای خود در نظر بگیرید. یک دوش گرفتن معمولی برای پاک کردن بدن از آلودگی ها. اگر دوش گرفتن […]

پایان یک روز پرمشغله و پر تنش را در نظر بگیرید که برای رسیدن به خانه و تدارک یک حمام دلپذیر لحظه شماری می کنید . این حق شماست که بهترین و مطبوع ترین لحظه ها را برای خود در نظر بگیرید. یک دوش گرفتن معمولی برای پاک کردن بدن از آلودگی ها. اگر دوش گرفتن شما محدود به شامپو زدن و تمیزکردن موهاست ،خیلی چیزها را فراموش کرده اید. چرا که با تدارک ابتدایی ترین وسایل و ریزه ‌کاری‌ها به راحتی می توانید ساعات دلپذیری را برای نظافت و حمام خود ایجاد کنید.
آنچه مهم است بدانید، این است که شما مجبور نیستید هر روز دوش بگیرید . تنها چند روز درهفته برای شستشوی خود در نظر بگیرید . به خصوص در فصل زمستان که تعریق چندانی ندارید،ممکن است گرفتار خشکی بیش ‌ازحد پوست شوید. از سوی دیگر شاید دوش‌ گرفتن هرروزه در فصل تابستان تأثیر چندانی بر پوستتان نداشته باشد.

در اینجا ریزه کاری های کوچک اما مفیدی را به شما پیشنهاد می کنیم تا استحمام دلپذیرتری را تجربه کنید.

قبل از حمام کردن

شانه کردن موهای خشک

اولین کار قبل از رفتن به حمام، شانه کردن موها با شانه ای مناسب است. بهتر است از شانه هایی با جنس طبیعی مانند شانه های چوبی استفاده کنید. گره های موها را باز کنید و سپس برای شستن آن ها وارد حمام شوید.

پاک کردن آرایش

یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید به عنوان روتین های صحیح حمام کردن از آن استفاده کنید، پاک کردن آرایش با پاک کنندۀ مناسب آرایش قبل از دوش گرفتن است. با صورت پر از آرایش به زیر دوش آب نروید به امید اینکه که آب همه چیز را با خود می شوید . همین طور یادتان باشد ، مواد پاک کننده آرایشی می توانند پوست را درهنگام شستشو تحریک کنند. بهتر است چندین مرتبه با آب ولرم کاملا صورتتان را بشویید تا زمانی که حس کنید باقی مانده مواد شوینده و مواد آرایشی کاملا از روی پوستتان پاک شده اند.

رسیدگی به صورت

یک ماسک روی صورتتان بگذارید. به اعتقاد ونگ: ″ گذاشتن ماسک پیش از دوش گرفتن فوق‌العاده است، چون بخار، منافذ پوست را باز می‌کند و تمامی مواد مغذی و ویتامین‌ها به راحتی جذب پوست شما می‌شود.″ماسک‌های ژله‌ای که حالت کرمی دارند برای استفاده در حمام مناسب‌تر هستند؛ آنها نرم و لطیف هستند اما از روی پوست مرطوب سر نمی‌خورد. پیشنهاد می شود این ماسک بیشتر از ۱۰ دقیقه طول نکشد.

در هنگام حمام کردن


خوش بگذرانید

سعی کنید دوش گرفتن را برای خود به عذاب الهی تبدیل نکنید. از آن لذت ببرید و با روشن کردن چند شمع زیبا محیط حمام را برای خود دلنشین تر کنید.

آب را به دمای ایده آل برسانید

این بدان معنا نیست که دوش شما داغ باشد. درست است که آب داغ بسیار لذتبخش است اما باید بدانید که این کار به پوست شما آسیب هایی می رساند که ممکن است قابل جبران نباشد. تنها کافیست در آب ولرم رو به گرمای بیشتر دوش بگیرید. دوش گرفتن با آب گرم فوائد زیادی دارد از جمله:
از بین رفتن و حذف کامل چربی پوست
از دست دادن آب بیش از حد پوست و خشکی بیش از حد آن
اگزما و حساسیت پوستی
افزایش گرمای بدن

استفاده از فیلتر آب

اگر می خواهید حمام کردن شما بهداشتی باشد می توانید از فیلترهای مخصوص آب در دوش استفاده کنید که از خروج مواد و یون های مضر و سنگین جلوگیری می کنند.

استفاده از شامپوی مو

اولین مرحله برای شستشن خودتان، شستشوی موها است. در ابتدا مطمئن شوید که همه موهایتان به کف شامپو آغشته شده است.
یادتان باشد پوست سر هم مانند پوست صورت جزئی از بدن شماست و باید مراقب آن در هنگام شستشو باشید.از چنگ زدن پوست سر در هنگام شامپو زدن، پرهیز کنید .
کف سر را به آرامی ماساژ دهید این کار موجب افزایش خون رسانی به پوست سر و افزایش رشد موها می شود.شستشوی
پشت گردن و کنار گوش ها را فراموش نکنید. و یادتان باشد که ریشه موها سریع تر از بقیه قسمت های مو چرب می شود،پس آنها را به خوبی بشویید.

بیشتربخوانیم:در زمستان با این ترفندها موهایی سالم و براق داشته باشید

استفاده از نرم کننده مو

اگر موهایتان را شامپو زده‌اید، بلافاصله بعد از آبکشی موها، کاندیشنر و یا روغن را روی سرتان بمالید و اجازه دهید که موهای شما را نرم کند و شما در این فاصله بقیه بدنتان را بشورید. اگر فرصت مالیدن روغن روی موها را بعد از شامپو زدن ندارید، پیش از اینکه وارد حمام شوید روغن را روی موها بمالید و قبل از خارج شدن آن را آبکشی کنید تا مدت اثر بخشی آن طولانی شود.

بیشتربخوانیم:آیا نرم کننده ها دلیل ریزش موهای شما هستند!

یک دقیقه وقت هم برای پاهایتان

بعد از استفاده از نرم‌کننده مو دست‌های شما حالت لغزنده‌ای پیدا می‌کند؟ آنها را آب نکشید. به شما پیشنهاد می‌کنیم که دست ها را روی پاشنه پاها بمالید، تا لطیف شوند و حتی بعد از مالیدن آن با استفاده از برس ناخن می‌توانید زیر ناخن‌ها را هم تمیز کنید.
بعد از استفاده از نرم‌کننده ، اگرکف پاهای شما خشک شده ، از سنگ پا یا لیف‌هایی با الیاف طبیعی استفاده کنید. لیف را به پاشنه پاها بکشید تا کف پاهای نرمی داشته باشید.

استفاده از شامپو بدن با pH متعادل

یکی از روتین های صحیح حمام کردن استفاده از شامپو بدن مخصوص پوست بدن خودتان است .شامپو بدنتان باید با نوع پوستتان هم خوانی داشته باشد و در واقع نوعی از شامپوبدن را انتخاب کنید که چربی طبیعی پوستتان را از بین نبرد.
درهنگام شست و شوی بدن قسمت های مهم مانند زیربغل ، نواحی تحتانی و تناسلی را بیشتر تمیز کنید.

استفاده از لیف مناسب

با استفاده از لیف یا حوله یا پارچه مخصوص شستشو یا حتی فقط دستان خود ، صابون تخته ای یا شامپوی مخصوص شستشوی بدنتان را به بدن خود بمالید . از گردن و شانه های خود شروع کنید و به سمت پائینی بدن بیایید.

بیشتربخوانیم:نکاتی که باید درباره مصرف شامپو بدانید

شیو موهای زائد

بهترین زمان برای شیو کردن و تراشیدن موهای زائد، مراحل انتهایی حمام کردن است. به این موضوع دقت کنید که تراشیدن بیش از حد موهای بدن، باعث ضخیم و بیشتر شدن آن ها و حتی ضخیم شدن پوستتان می شود، پس در صورتی که به شیو موهایتان نیازی ندارید، این مرحله را انجام ندهید.
بهترین کاری که می توان در این مرحله انجام داد این است که محل مورد نظر را به کف آغشته کنید تا درهنگام شیو کردن،زخمی یا خشک نشود.

استفاده از ماسک مو

ماسک مو تقریبا جز مراحل پایانی یک حمام دلپذیر است. ماسک مو باید متناسب با نوع موهایتان باشد. همچنین ماسک مو باید دارای ویتامین های مناسب جهت تقویت موها باشد.
به این ترتیب که:

ابتدا میزان مناسبی از ماسک مو را بر روی موهایتان بزنید.
ماسک مو را روی ریشه موها نزنید، بیشتر روی ساقۀ موها بزنید.
بگذارید ۳-۱۰ دقیقه روی موهایتان باقی بماند، سپس موهایتان را آب کشی کنید.
ماسک مو را حداقل ۱ بار در هفته و حداکثر دوبار در هفته استفاده کنید.
برخی از ماسک موها نیاز به شستن و آبکشی مو ندارند.
نحوۀ استفاده صحیح هر ماسک مو روی محصول درج شده است.

بیشتربخوانیم:شامپوهای مناسب برای موهای آقایان و خانم ها کدامند؟

آب کشی نهایی بدن و موها

قبل از خروج از حمام ، بدن و موهایتان را کاملا آب کشی کنید و مطمئن شوید که آب به تمام نقاط بدنتان رسیده است. کمتر از یک دقیقه روی پاهایتان، آب سرد بریزید تا حس آرامش را در بدن خود احساس کنید.

بعداز حمام کردن


پوست خود را به آرامی خشک کنید

بعد از اینکه از حمام خارج شدید، باید حوله تمیز و مخصوصتان را خیلی آهسته روی بدن خود بکشید ، تا پوستتان را خشک کنید. باید بدانید که مالیدن بیش از حد حوله روی پوست ، به ویژه بر روی قسمت های ظریف بدن ، بسیار ناخوشایند است و می تواند مناطق تحریک شده یا آسیب دیده ای را برای شما به وجود آورد. از خشک شدن تمام نقاط بدن اطمینان حاصل کنید به ویژه ناحیه پشت و داخل گوش وناحیه تناسلی و کف پا و لای انگشتان پا.

موهایتان را خشک کنید

سرتان را کاملاً خشک کنید و با کلاه حمام ببندید، حتی اگر در جای گرم و زیر آفتاب هستید. سشوار کردن اگر حرارت آن خیلی شدید و به ریشه مو نزدیک نباشد که باعث سوزاندن آن شود، هم مشکلی ندارد.

استفاده از لوسیون و چرب کننده مخصوص بدن 

بعد از پایان استحمام بدن خود را با کرم مخصوص بدن چرب کنید.اطلاع از اینکه پوست شما جز کدام دسته از پوست هاست یکی از مهم ترین نکات در انتخاب لوسیون بدن است.

سرم صورت

بعد از دوش گرفتن یکی از بهترین کارها استفاده از تونر و کرم های مرطوب کننده صورت است تا آلودگی های باقیمانده حذف و رطوب صورت باقی بماند. منافذ پوست بعد از حمام بازتر می شوند و همین امر باعث می شود که سرم های شما بهتر اثر کنند.

کرم صورت

بعد از اینکه سرم صورت را به کل پوست خود به عنوان اولین لایه دفاعی و محافظ پوستتان اضافه کردید ، کرم مرطوب کننده معمولی مخصوص خود را بر روی پوستتان بصورت یکنواخت بمالید وآن را چرب کنید.

در پایان
رعایت یک سری اصول و روتین های خاص در زندگی انسان علاوه ایجاد حس خوب باعث بوجود آمدن نظم و روال در زندگی افراد می شود.
خواه این روتین مربوط به زیبایی و بهداشت شخصی باشد و خواه کاری و تحصیلی ، در هرحال نظم ایجاد شده در زندگی ، افراد را ملزم به رعایت اصولی می کند که درنهایت حال خوب را به همراه دارد.
روتین های پوستی و زیبایی از جمله کارهایی است که حتی با کمترین امکانات قابل اجرا هستند. بنابراین بهتر است در این روزهایی که کار و مشغله تمام ذهن ما را درگیر خود کرده ، بخشی از ساعات روز را به خود اختصاص داده و برای ایجاد حال خوبمان تلاش کنیم.

گزارش :شبنم موسوی خصال

در ادامه بخوانید:

راهنمای گام به گام حمام مناسب              

به احتمال زیاد از دوران نوجوانی خودتان شروه به دوش گرفتن کرده اید، اما آخرین باری که فکر کردید این کار را به درستی انجام داده اید کی بوده است؟

رفتن زیر دوش آب گرم و شستن آلودگی، چربی و عرق از بدن به نظر می رسد کار سختی باشد، اما در واقع تکنیک هایی برای کارآمد شدن حمام کردن وجود دارد. بهداشت خوب بخش مهمی از محافظت از سلامتی فرد محسوب می شود، بنابراین دوش گرفتن آن هم به روش درست بسیار مهم است. به گزارش هلث لاین، این مقاله به اصول اولیه نحوه استفاده بیشتر از زمان خود برای تمیز کردن می پردازد.

نحوه دوش گرفتن

برخلاف آنچه بسیاری از مردم تصور می کنند واقعا نیازی به دوش روزانه نیست. حمام کردن هفته ای چند بار باعث بهتر شدن پوست می شود به ویژه در فصل زمستان که هوا خشک است و زیاد عرق نمی کنید. برای برخی دوش گرفتن هر روز به معنی احساس تمیزی و راحتی بیشتر است.

مهم نیست در کدام یک از این گروه ها قرار می گیرید، اما باید از تمیز کردن و نظافت تمام بدن خود طی حمام کردن مطمئن شوید، در اینجا نحوه ان شرح داده شده:

آب را به دمای ایده آل برسانید. این بدان معنا نیست دوش باید بسیار داغ باشد. در حقیقت، متخصصان پوست دوش گرفتن با آب ولرم یا کمی گرم را توصیه می کنند.

قبل از استفاده از هرگونه صابون یا شوینده پوست خود را سریع خیس کنید.

با استفاده از لوفا، دستمال یا حتی دستان صابون یا شامپو را روی بدن خود بمالید. از گردن و شانه های خود شروع کرده تا انتهای بدن خود حرکت کنید. شستن پاها و تمیز کردن بین انگشتان پا با آب و صابون را فراموش نکنید.

باقیمانده صابون را با کمی آب بیشتر برای از بین بردن بقایای صابون به خوبی بشویید.

برای شستم موها شامپو را با یک چهارم حجم روی کف دست خود بمالید. نیازی نیست نگران استفاده از شامپو به طور مستقیم روی انتهای موهای خود در واقع ساقه های آنها باشید زیرا شامپو با شستن موها کل تارهای مو را تمیز می کند.

در مرحله بعد نرم کننده را برای نرم شدن تارهای موهای خود بمالید. نرم کننده را روی ساقه های مو به میزان مساوی روی تارهای آن بمالید و به انتهای موهای خود توجه ویژه ای کنید.

برای آبکشی نهایی موها و بدن خود از آب ولرم یا سرد استفاده کنید. این به نرم کنندگی مو در فولیکول های مو کمک می کند، جریان خون را در بدن تقویت می کند و با بیرون آمدن از حمام شادابی تازه ای به فرد می بخشد.

قبل از استفاده از مرطوب کننده روی بدن حتما با حوله آن را خشک کنید. اگر می خواهید بلافاصله بعد از حمام از کرم مرطوب کننده برای دریافت بهترین نتیجه استفاده کنید زیرا باعث آبرسانی به پوست می شود.

نحوه استحمام

حمام کردن می تواند برای بدن آرام بخش باشد، اما همه حمام ها هم اثر مشابه و برابری ندارند.

در صورت حمام کردن مراحل زیر را گام به گام دنبال کنید:

آبکشی کنید! این مرحله اختیاری نیست، اما برخی از افراد دوست دارند قبل از خیس شدن در وان حمام، یک دوش سریع بگیرند تا هرگونه آلودگی از بدن آنها خارج شود.

وان خود را سریع تمیز کنید. از دستمال کاغذی یا پارچه ای برای پاک کردن قسمت داخلی وان استفاده کنید و باقی مانده صابون یا موهای سرگردان را در صورت تجمع تمیز کنید.

وان خود را با آب ولرم یا کمی گرم پر کنید. آب بسیار داغ پوست را می سوزاند و آب حتی کمی داغ نیز پوست را خشک می کند، بنابراین می توانید دمای آب را با دست به دقت امتحان کنید.

هنگام حضور در وان می توانید بدن خود را با صابون با استفاده از یک دستمال یا لوفا کف مال کنید. مراقب باشید پوست خود را بیش از حد لایه برداری نکنید. بهتر است پوست خود را در ابتدای حمام بشویید زیرا با خیس شدن پوست نرم تر و مستعد لایه برداری می شود.

شستن موها در هر بار حمام لازم نیست. اما در صورت تمایل به انجام این کار نخست موهای خود را با شامپو بشویید. برای انجام این کار نخست موهای خود را خیس کرده و شامپو را با کمی آب رقیق کنید.

موهای خود را با نرم کننده ماساژ دهید، به انتهای مو یعنی ساقه ها توجه کنید. برای شستشوی موهای خود از یک فنجان آب یا یک سر دوش استفاده کنید و با آبکشی آب سرد برای بسته شدن کوتیکول های مو پایان دهید.

پس از اتمام حمام بدن خود را با حوله خشک کنید و بلافاصله از یک مرطوب کننده برای مرطوب کردن وآبرسانی پوست استفاده کنید.

کاری که نباید کرد

هنگام شستن بدن باید از برخی عادات اجتناب کنید:

از آب خیلی داغ استفاده نکنید خیس کردن پوست با آب داغ شاید آرامش بخش به نظر برسد، اما انجام منظم آن می تواند به پوست آسیب برساند و آن را بیشتر مستعد خشکی کند.

پوست خود را بیش از حد لایه برداری نکنید برای از بین بردن کثیفی و چربی از سطح پوست لازم نیست پوست خود را سخت یا به طور مکرر بمالید. لایه برداری بیش از حد پوست را مستعد آسیب و خشکی می کند.

شستشوی صورت را نادیده نگیرید خیس شدن صورت زیر دوش خوب است، اما ممکن است برای شستشوی بدن بسیار حساس باشد. بهترین راه برای تمیز کردن کامل صورت استفاده از محصول مناسب برای آن است، همچنین باید صورت خود را به طور مرتب جدا از حمام کردن بشویید.

تعویض لوفا یا لیف خود را فراموش نکنید. هرگونه لوفا، پارچه شستشو یا اسفنج را باید برای استفاده در دوش یا وان خود تمیز و خشک نگه داشت. در صورت خشک نشدن باکتری های موجود در این لوازم جانبی حمام و عدم نگهداری درست می توانند رشد کنند.

دوش گرفتن چقدر باید طول بکشد؟

میانگین دوش گرفتن آمریکایی ها 8 دقیقه است، اما اکثر مردم نیازی به دوش گرفتن طولانی مدت ندارند. هنگام پیش گرفتن مراحل توضیح داده دشه متوجه می شوید می توان زمان دوش گرفتن را کاهش داد. دوش گرفتن بین 5 تا 10 دقیقه زمان مناسبی برای صرف صابون و شستشو است.

آیا باید دوبار در روز دوش گرفت؟

برخی افراد به دو بار دوش گرفتن در روز معتقدند: یکبار صبح سپس بعدازظهر یا درست قبل از خواب.

در واقع برای رعایت بهداشت نیازی به دو بار دوش گرفتن در روز نیست. دوش گرفتن بیش از حد حتی می تواند ضمن خشکی پوست آن را در برابر سایر بیماری های پوستی آسیب پذیر کند. در صورت انجام ورزش چندین بار در روز، گذراندن ساعاتی بیرون از خانه یا فعالیت در برخی مشاغل دو بار دوش گرفتن در روز ممکن است بخش مهمی از روتین تمیز نگه داشتن بدن محسوب شود، اما برای بقیه دوش گرفتن دو بار در روز ضروری نیست.

در پایان

دوش گرفتن نباید پیچیده باشد، اما حمام کردن موثر می تواند در صرفه جویی در آب و کاهش هزینه انرژی کمک کند. روتین دوش خود را با تکنیک های درست حمام کردن و محصولات بهداشتی مناسب پوست خود تغییر دهید تا در پایان هر دوش پوستی درخشان و سالم داشته باشید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ