درمان افسردگی در خانه / علائم شایع افسردگی 

Shabnam Khesal
هنگامی که در خانه یا محل کار یک روز پر از استرس و فشار عصبی را سپری کرده باشید طبیعی است احساس ناراحتی و غم داشته باشید، اما این افسردگی نیست. ناراضی بودن و افسردگی دو کلمه ای هستند که افراد اغلب به طور اشتباه به جای هم استفاده می کنند. در حقیقت، افسردگی یک بیماری بسیار جدی است که […]
هنگامی که در خانه یا محل کار یک روز پر از استرس و فشار عصبی را سپری کرده باشید طبیعی است احساس ناراحتی و غم داشته باشید، اما این افسردگی نیست. ناراضی بودن و افسردگی دو کلمه ای هستند که افراد اغلب به طور اشتباه به جای هم استفاده می کنند. در حقیقت، افسردگی یک بیماری بسیار جدی است که برای مدت طولانی بر سلامت روحی و جسمی شما تاثیر می گذارد.
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، افسردگی عامل اصلی ناتوانی در سراسر جهان محسوب می شود و هند به عنوان یکی از افسرده ترین کشورها شناخته می شود. بیشتر افراد به دلیل انگ های اجتماعی یا کمبود اطلاعات در این شرایط از روانشناس یا روانپزشک کمک نمی گیرند.

افسردگی چیست؟

افسردگی به عنوان یک اختلال خلقی با احساس غم و اندوه، تنهایی و کاهش علاقه توصیف می شود. یک مشکل طولانی مدت است که در اثر هر رویداد مهم تغییر دهنده زندگی مانند سوگواری یا از دست دادن شغل ایجاد می شود و می تواند از چند هفته تا چند سال طول بکشد. متخصصان این حوزه هنوز نتوانسته اند به طور کامل علت افسردگی را درک و شناسایی کنند، اما به احتمال زیاد توسط ترکیبی از عوامل ایجاد می شود:
ویژگی های ژنتیکی
تغییر در سطح انتقال دهنده عصبی مغز
فاکتورهای محیطی
عوامل روانی و اجتماعی
اختلال دو قطبی و سایر شرایط
به گزارش تایمز سوفاندیا، در اینجا برخی از علائم متداول افسردگی وجود دارد که باید به آنها توجه داشته باشید:
غم و اندوه مداوم

برخی اوقات احساس کمبود جزئی در زندگی و روحیه افسرده امری عادی است، اما تجربه آن برای بیش از دو هفته متوالی می تواند نشانه افسردگی باشد. فردی که از افسردگی رنج می برد غالبا غمگین است یا به طور مرتب گریه می کند. این گروه از افراد احساس پوچی می کنند و کودکان و سالمندان بیشتر نسبت به ناراحتی تحریک پذیر به نظر می رسند.

از دست دادن علاقه

دومین علامت رایج ابتلا به افسردگی بالینی از دست دادن علاقه یا لذت بردن از چیزهایی است که زمانی از آنها لذت می بردید. در اصطلاح پزشکی این بیماری آندونیا نیز نامیده می شود. در این مرحله افراد به طور معمول از فعالیت هایی که در گذشته انجام می دادند مانند ورزش، سرگرمی یا بیرون رفتن با دوستان خود را کنار می می گذارند حتی ممکن است علاقه خود را به برقراری رابطه جنسی نیز از دست بدهند.
خستگی و خواب زیاد
به نظر می رسد خوابیدن بهترین راه برای فرار از این مشکل برای افراد مبتلا به افسردگی است. آنها به طور معمول به دلیل احساس طاقت فرسای بیش از حد احساس خستگی و تنبلی می کنند از این رو زیاد می خوابند. البته در برخی موارد افسردگی منجر به بی خوابی و بی قراری در شب می شود.

تغییر در اشتها

تغییر در اشتها یا کاهش شدید وزن یکی دیگر از علائم گویای ابتلا به افسردگی است. این امر حتی می تواند به دو روش یعنی شخصی شروع به خوردن زیاد می کند یا فقط علاقه اش را به درست کردن غذا از دست می دهد یا حتی در برخی مواقع فرد اصلا احساس گرسنگی نمی کند خود را نشان دهد. افرادی که از افسردگی رنج می برند کم و بیش عمدا غذا نمی خورند یا حتی احتمال می رود احساس خشونت داشته باشند.

اضطراب
اضطراب و افسردگی اغلب با یکدیگر در ارتباط هستند. اضطراب شدید اغلب جای خود را به افسردگی می دهد. عصبی بودن، بی قراری، احساس خطر، ضربان سریع قلب، تنفس سریع، لرزش یا کشیدگی عضله از علائم رایج اضطراب است.
احساسات کنترل نشده
تغییرات شدید خلقی، جایی که یک دقیقه فرد احساس خوشبختی و نشاط می کند سپس از خشم در حال انفجار است نیز می تواند نشانه ای از اختلال روانی باشد. افرادی که احساس افسردگی می کنند اغلب بدون دلیل خاصی با تغییر خلق و خوی شدید دست و پنجه نرم می کنند.
احساس بی ارزشی
افسردگی نوع نگاه فرد را به دنیا تغییر می دهد. در این حالت فرد افسرده ممکن است خود را غیر جذاب و بی ارزش بیابید. گناه، احساس شکست و مشکل در رها کردن گذشته می تواند بر نگرانی های فرد بیفزاید حتی اشتباهات جزئی نیز احساس بی ارزشی یا احساس تنفر از خود ایجاد می کند.
مسئله تمرکز
عدم تمرکز، سخت گرفتن یا مشکل در تصمیم گیری نیز از علائم رایج افسردگی است. افرادی که از افسردگی رنج می برند اغلب تشخیص می دهند که در تلاش هستند تمرکز خود را حفظ کنند، این علامت افسردگی بیشتر در بزرگسالان مسن دیده می شود.

درمان


افسردگی نوعی اختلال روانی است که به راحتی با درمان شناختی رفتاری، دارو و حمایت خانواده قابل درمان است. دارو برای درمان افسردگی فقط باید توسط پزشک تجویز شود. برخی از داروها برای نشان دادن نتایج مثبت در خلق و خو نیاز به زمان دارند، اما هرگز نباید به طور ناگهانی مصرف داروی افسردگی را قطع کنید زیرا ممکن است منجر به عود علائم و شرایط شود. داروهای ضد افسردگی در برخی افراد عوارض جانبی عجیبی مانند حالت تهوع، یبوست، اسهال، کاهش قند خون، کاهش وزن و بثورات پوستی ایجاد می کند که در این حالت باید با پزشک خود مشورت کنید.

خطر افسردگی طولانی مدت

افسردگی طولانی مدت اگر درمان نشود حتی گاهی اوقات منجر به خودکشی فرد می شود. افرادی که با خودکشی می میرند در واقع نمی خواهند به زندگی خود پایان دهند بلکه فقط می خواهند به درد خود پایان دهند. این افراد قبل از مرحله تشدید شرایط و وضعیتشان علائم یا نشانه هایی از خود نشان می دهند، بنابراین باید همیشه نسبت به اطرافیان خود هوشیار باشید و به دنبال این علائم خودکشی در فرد باشید:
صحبت درباره مرگ: برخی از افراد به صورت علنی درباره مرگ صحبت می کنند یا می خواهند به زندگی خود پایان دهند، آنها روی موضوع مرگ تمرکز می کنند.
برنامه ریزی: افراد حتی ممکن است برای آماده شدن برای مرگ مانند راه های تحقیق در مورد خودکشی یا خرید اسلحه، چاقو یا قرص، به روزرسانی وصیت نامه، بخشش وسایل و خداحافظی با دیگران قدم بر دارند.
فاصله گرفتن از دیگران: افرادی که به خودکشی فکر می کنند شروع به کناره گیری از وقایع اجتماعی و عملکردهای خانوادگی می کنند حتی ممکن است از خانواده و دوستان خود دوری کنند.
تغییر روحیه و الگوی خواب: خلق و خوی این گروه از افراد هر از گاهی به شدت تغییر می کند. ممکن است برخی اوقات شاد و سرحال و زمان دیگر افسرده، مضطرب، غمگین یا عصبانی به نظر برسند، همچنین شاید خوابیدن برای آنها سخت باشد.
الکل بیشتری می نوشد یا مواد مخدر مصرف می کند: سوءمصرف مواد و مصرف بیش از حد الکل نیز در افرادی که خودکشی می کنند شایع است.
بی پروا رفتار می کند: افرادی که افکار خودکشی در سر دارند نیز ممکن است بی پروا رفتار کنند مانند رانندگی در حالت مستی از خطرهای موجود است.

در اینجا نحوه کمک به دیگران وجود دارد

صحبت کردن بهترین راه برای جلوگیری از خودکشی است. اگر به فردی از خانواده یا دوست برای اقدام به خودکشی مشکوک هستید که قصد دارد به زندگی خود پایان دهد در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید انجام دهید:
بدون قضاوت و فریاد به صحبت های آن فرد گوش دهید
زیاد هیجان زده نشوید و با لحنی اطمینان بخش صحبت کنید
احساسات آنها را تصدیق کنید
به آنها پیشنهاد حمایت و کمک بدهید
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ