کلروتیازید چه دارویی است؟ / نحوه استفاده و عوارض آن را بشناسید

حسام آرین
کلروتیازید، به عنوان دارویی برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود. کاهش فشار خون بالا به جلوگیری از سکته های مغزی، حملات قلبی و مشکلات کلیوی کمک می کند. کلروتیازید قرص ادرار آور است که باعث می شود ادرار بیشتری تولید شود. کلروتیازید به بدن فرد کمک می کند تا از شر نمک و آب اضافی خلاص شود، همچنین این دارو برای کاهش تورم (ادم) ناشی از شرایطی مانند سرطان، نارسایی احتقانی قلب، بیماری کبد و بیماری کلیوی نیز استفاده می شود. این اثر می تواند با کمک به کلیه ها علائم دیگری مانند مشکل تنفس و تورم مچ پا، پا، دست ها یا شکم را کاهش دهد.

کلروتیازید، به عنوان دارویی برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود. کاهش فشار خون بالا به جلوگیری از سکته های مغزی، حملات قلبی و مشکلات کلیوی کمک می کند. کلروتیازید قرص ادرار آور است که باعث می شود ادرار بیشتری تولید شود. کلروتیازید به بدن فرد کمک می کند تا از شر نمک و آب اضافی خلاص شود، همچنین این دارو برای کاهش تورم (ادم) ناشی از شرایطی مانند سرطان، نارسایی احتقانی قلب، بیماری کبد و بیماری کلیوی نیز استفاده می شود. این اثر می تواند با کمک به کلیه ها علائم دیگری مانند مشکل تنفس و تورم مچ پا، پا، دست ها یا شکم را کاهش دهد.

نحوه استفاده از کلروتیازید

بر اساس دستور پزشک این دارو را به صورت خوراکی می توان با غذا یا بدون آن به طور معمول یک یا دو بار در روز مصرف کرد. اگر کلروتیازید را خیلی نزدیک به زمان خواب مصرف می کنید احتمال می رود برای ادرار از خواب بیدار شوید، بنابراین بهتر است این دارو را حداقل 4 ساعت قبل از خواب مصرف کنید. اگر از فرم مایع آن استفاده می کنید دوز را با استفاده از دستگاه/ قاشق مخصوص اندازه گیری به دقت تنظیم کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مناسب را دریافت نکنید. در نظر داشته باشید قبل از هر دوز بطری را به خوبی تکان دهید.
دوز مصرفی براساس شرایط پزشکی و پاسخ به درمان تعیین می شوند و در کودکان نیز دوز مصرفی بر اساس سن و وزن است. به طور مرتب از این دارو استفاده کنید تا بیشترین بهره را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری جهت مصرف آن هر روز آن را سر راس ساعت مشخصی مصرف کنید. مصرف این دارو را ادامه دهید حتی اگر احساس می کنید بیماری شما بهبود یافته است.
کلستیرامین و کلستیپول جذب کلروتیازید را کاهش می دهند، بنابراین اگر هرکدام از این داروها را مصرف می کنید حداقل 4 ساعت قبل یا بعد از مصرف کلروتیازید آن را مصرف کنید. اگر وضعیت شما بهتر نمی شود یا حتی تشدید شده است (میزان فشار خون بالا افزایش یافته است) به پزشک خود بگویید.

بیشتر بخوانید: انواع ماسک های صورت خانگی + نحوه استفاده و درست کردن

اثرات جانبی مصرف کلروتیازید

سرگیجه، سبکی سر، سردرد، تاری دید، از دست دادن اشتها، ناراحتی معده، اسهال یا یبوست ممکن است در اثر سازگاری بدن با دارو صورت گیرد، همچنین احتمال می رود کاهش توانایی جنسی یا میل جنسی را تجربه کنید. در صورت ماندگاری یا بدتر شدن هر یک از این عوارض به سرعت این موضوع را با پزشک یا داروساز خود مطرح کنید. برای کاهش خطر سرگیجه و سبکی سر هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده به آرامی بلند شوید. به یاد داشته باشید پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است بنابراین وی به این نتیجه رسیده است که مصرف این دارو فوایدش برای شما بیش از عوارض جانبی احتمالی آن است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند. این دارو می تواند باعث از بین رفتن بیش از حد آب بدن (کمبود آب) و نمک/مواد معدنی شود. در صورت مشاهده علائم ناشی از کم آبی یا از دست دادن مواد معدنی مانند گیجی، خشکی دهان/تشنگی غیرمعمول، ضربان سریع قلب/ نامنظم، سرگیجه شدید/ سرگیجه یا تشنج بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.
در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی جدی از جمله حالت تهوع/استفراغی که متوقف نمی شود، درد معده/ شکم، زردی چشم/پوست، تیره شدن ادرار، علائم عفونت مانند گلودرد که خود را نشان نمی دهد بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید. از عوارض مصرف آن می توان به تب، لرز، سرفه، درد مفصل مانند درد انگشت شست پا، بی حسی/ گزگز شدن بازوها/ پاها، کبودی/خونریزی آسان، خستگی غیرمعمول، علائم مشکلات کلیوی مانند تغییر در مقدار ادرار اشاره کرد. در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی بسیار جدی مانند کاهش بینایی یا چشم درد بلافاصله از کمک پزشکی استفاده کنید.
واکنش آلرژیک بسیار جدی نسبت به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی از جمله بثورات پوستی، خارش/تورم به ویژه صورت/ زبان/ گلو، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. این فهرست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست، بنابراین در صورت مشاهده سایر عوارض دیگر نیز با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

موارد احتیاط درباره مصرف کلروتیازید

قبل از مصرف کلروتیازید اگر نسبت به آن حساسیت دارید به پزشک یا داروساز خود بگویید یا حتی اگر آلرژی دیگری دارید آن را مطرح کنید. این محصول حاوی مواد غیرفعال است که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا بروز سایر مشکلات شود، بنابراین برای اطلاعات بیشتر با داروساز صحبت کنید. قبل از استفاده از این دارو سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید به ویژه در مورد بیماری کلیوی، بیماری کبدی، عدم تعادل نمک/ مواد معدنی درمان نشده مانند عدم تعادل سدیم، پتاسیم، کلسیم و منیزیم، از دست دادن بیش از حد آب بدن یا کمبود آب بدن، نقرس، لوپوس، برخی از جراحی های عصبی اخیر (سمپاتکتومی).
اگر دیابت دارید کلروتیازید بر قند خون شما تاثیر می گذارد. قند خون خود را طبق دستور به طور منظم بررسی کنید و نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید. در صورت مشاهده علائم افزایش قند خون مانند افزایش تشنگی/ادرار بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید. احتمال می رود پزشک شما نیاز به تنظیم داروی دیابت، برنامه ورزشی یا رژیم غذایی داشته باشد.
این دارو باعث سرگیجه یا تاری دید می شود. الکل یا ماری جوانا (شاهدانه) نیز می تواند باعث سرگیجه شود. تا زمانی که نتوانید این کار را با خیال راحت انجام دهید از رانندگی، استفاده از ماشین آلات و کارهایی که نیاز به هوشیاری یا دید واضح دارند، خودداری کنید. نوشیدنی های الکلی را محدود کنید در صورت استفاده از ماری جوانا (شاهدانه) با پزشک خود صحبت کنید.
تعریق شدید، اسهال یا استفراغ می تواند خطر از دست دادن جدی آب بدن (کمبود آب) را افزایش دهد. اسهال یا استفراغ طولانی مدت را به پزشک خود اطلاع دهید. برای جلوگیری از کمبود آب بدن مایعات زیادی بنوشید مگر اینکه پزشک شما را خلاف این امر راهنمایی کند.
این دارو سطح پتاسیم را کاهش می دهد. در مورد غذاهای پرپتاسیم مانند موز و آب پرتقال یا استفاده از جایگزین نمک حاوی پتاسیم از پزشک خود بپرسید. یک مکمل پتاسیم نیز ممکن است توسط پزشک تجویز شود.

بیشتر بخوانید: چقدر باید قهوه و کافئین نوشید؟ / خطر نوشیدن قهوه در دوران بارداری

این دارو حساسیت شما را نسبت به آفتاب بیشتر می کند. به صورت محدود زیر نور آفتاب باشید، از سولاریوم و آفتاب گرفتن برای برنزه شدن نیز پرهیز کنید. در فضای باز از ضد آفتاب استفاده کنید و لباس محافظ بپوشید. در صورت آفتاب سوختگی یا تاول های پوستی یا قرمزی بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.
قبل از عمل جراحی درباره تمام محصولات مورد استفاده خود مانند داروهای تجویز شده، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید.
افراد مسن احتمال می رود نسبت به عوارض جانبی این دارو به ویژه سرگیجه حساسیت بیشتری نشان دهند.
در دوران بارداری این دارو باید فقط در صورت نیاز استفاده شود و درباره خطرات و فواید آن با پزشک خود مشورت کنید.
این دارو به شیر مادر منتقل می شود، بنابراین قبل از شیردهی با پزشک خود درباره مصرف آن مشورت کنید.

تداخلات دارویی با کلروتیازید

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد، این فهرست شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نیست. لیستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید مانند داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تایید پزشک دوز داروها را شروع، متوقف یا تغییر ندهید. برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: دوفتیلید و لیتیوم.
برخی از محصولات دارای موادی هستند که می توانند فشار خون شما را افزایش دهند یا تورم را بدتر کنند. به داروساز خود بگویید که از چه محصولی استفاده می کنید و درباره نحوه استفاده ایمن از آنها راهنمایی بخواهید به ویژه محصولات مرتبط با درمان سرفه و سرماخوردگی، کمک های رژیم غذایی یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن/ ناپروکسن.
این محصول در انجام برخی آزمایش ها تداخل ایجاد می کند، بنابراین اطمینان حاصل کنید درباره مصرف آن با پرسنل آزمایشگاه و پزشک خود صحبت کرده باشید که در آزمایش های شما تداخل ایجاد نکند.

مصرف بیش از حد کلروتیازید

اگر فردی بیش از حد کلروتیازید مصرف کرده و علائم جدی مانند از دست دادن یا مشکل تنفسی دارد باید با اورژانس تماس گرفته شود از علائم مصرف بیش از حد آن می توان به سرگیجه شدید، ضعف شدید و غش کردن اشاره کرد. در نظر داشته باشید این دارو فقط برای شما تجویز شده است، بنابراین از اشتراک گذاری آن با دیگران خودداری کنید.
تغییر در سبک زندگی به این دارو کمک می کند تا اثربخشی بهتری داشته باشد تغییر سبک می تواند شامل ورزش، قطع سیگار و رژیم کم کلسترول/ کم چربی باشد، اما برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.
ممکن است حین استفاده از این دارو آزمایش هایی مانند سنجش سطح پتاسیم یا آزمایش عملکرد کلیه انجام شود، بنابراین برای جزئیات بیشتر در این باره با دکتر خود مشورت کنید.
هنگام مصرف این دارو فشار خون خود را به طور مرتب بررسی کنید. یاد بگیرید چگونه فشار خون خود را در خانه کنترل کنید و نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید.

دوز فراموش شده کلروتیازید

اگر مصرف دوز دارو را فراموش کردید به محض یادآوری آن را مصرف کنید، اما اگر نزدیک زمان مصرف دوز بعدی است از مصرف دوز فراموش شده صرف نظر کنید. دوز بعدی را در زمان معین مصرف کنید و میزان دوز را برای جبران افزایش ندهید.

نحوه نگهداری کلروتیازید

کلروتیازید در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگهداری شود. از نگهداری آن در حمام خودداری کنید و فرم مایع این دارو را فریز نکنید. همه داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ