خواص شگفت انگیز اکالیپتوس/ از درمان خشکی پوست تا تسکین درد مفاصل

Shabnam Khesal
اکالیپتوس درختی همیشه سبز که به دلیل خواص دارویی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این درخت محبوب اگرچه بومی استرالیا است، اما در حال حاضر در بسیاری از مناطق جهان رشد می کند. چوب این درخت بسیار سخت و در برابر پوسیدگی مقاوم است. پوست آن رنگ قهوه‌ای مایل به زرد است که به راحتی […]
اکالیپتوس درختی همیشه سبز که به دلیل خواص دارویی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این درخت محبوب اگرچه بومی استرالیا است، اما در حال حاضر در بسیاری از مناطق جهان رشد می کند. چوب این درخت بسیار سخت و در برابر پوسیدگی مقاوم است. پوست آن رنگ قهوه‌ای مایل به زرد است که به راحتی از ساقه جدا می‌شود. رنگ برگ آن نیز بسته به سن درخت در آغاز سبز مایل به آبی و به مرور زمان سبز مایل به سفید می شود. با این حال می توان از برگ های اکالیپتوس چای درست کرد که برای مصرف بی خطر است. علاوه بر این، برگ ها را می توان برای استفاده موضعی یا استنشاق به صورت روغن استفاده کرد. به گزارش هلث لاین، در اینجا چند مزیت چشمگیر اکالیپتوس توضیح داده شده است.

اکالیپتوس آنتی اکسیدان زیادی دارد

اگرچه دستیابی به برگ های تازه اکالیپتوس سخت است، اما می توان از برگ های خشک آن برای تهیه چای استفاده کرد. مراقب باشید این چای را با روغن اکالیپتوس اشتباه نگیرید که در صورت مصرف می تواند سمی باشد. چایی را انتخاب کنید که دارای عنوان “چای برگ اکالیپتوس” باشد و محتاط باشید روغن اساسی اوکالیپتوس را به چای خود اضافه نکنید. برگ های اکالیپتوس منبع بزرگی از آنتی اکسیدان ها به ویژه فلاونوئیدها است که بدن شما را از استرس اکسیداتیو و آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. فلاونوئیدهای اصلی در اکالیپتوس شامل کاتچین ها، ایزورامنتین، لوتئولین، کامفرول، فلوریتین و کوئرستین است. رژیم های غذایی غنی از این ترکیبات از شما در مقابل برخی سرطان ها، بیماری های قلبی و زوال عقل محافظت می کنند به عنوان مثال یک مطالعه بزرگ شامل 38 هزار و 180 مرد و 60 هزار و 289 زن نشان داد رژیم غذایی حاوی فلاونوئیدها با 18 درصد کاهش خطر بیماری قلبی کشنده همراه است. چای اکالیپتوس منبع خوبی از این آنتی اکسیدان ها است و به طور کلی برای بزرگسالان بی خطر شناخته می شود. با این حال، کودکان در معرض خطر مسمومیت اکالیپتوس قرار دارند، بنابراین باید قبل از نوشیدن این چای از یک متخصص مشورت بگیرید.

اکالیپتوس علائم سرماخوردگی را برطرف می کند

اکالیپتوس به عنوان یک درمان طبیعی سرماخوردگی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و یک ماده رایج در محصولات سرماخوردگی و سرفه است. تحقیقات نشان می دهد باعث کاهش مخاط و گسترش نایژه ها و برونشیول های ریه ها می شود، همچنین یک ماده ضد التهابی طبیعی است. ماده اصلی مسئول این خواص اوکالیپتول است که به عنوان سینه اُل نیز شناخته می شود، ترکیبی است که در روغن اوکالیپتوس یافت می شود. برخی تحقیقات دیگر نشان می دهد اوکالیپتول با کاهش التهاب و تجمع مخاط علائم سرماخوردگی مانند دفعات سرفه، گرفتگی بینی و سردرد را تسکین می دهد. علاوه بر این، اوکالیپتول به بهبود علائم آسم نیز کمک می کند. روغن اکالیپتوس می تواند از طریق بینی نیز استنشاق شود و تسکین دهنده علائم سرماخوردگی است، همچنین در بسیاری از مواد ضد احتقان موضعی نیز یافت می شود. با این حال، از آنجا که حتی دوزهای کمی از روغن نیز می تواند سمی باشد، بنابراین باید از مصرف آن خودداری کنید. قبل از استفاده از اوکالیپتول یا تغییر داروهای خود حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اکالیپتوس خشکی پوست را درمان می کند

استفاده از اکالیپتوس با افزایش محتوای سرامید باعث بهبودی پوست خشک می شود، سرامیدها نوعی اسید چرب در پوست که مسئول حفظ سد و حفظ رطوبت آن هستند. افرادی که خشکی پوست، شوره یا اختلالات پوستی مانند درماتیت و پسوریازیس را تجربه می کنند به طور معمول سطح سرامید کمتری دارند. عصاره موضعی برگ اوکالیپتوس باعث تقویت تولید سرامید پوست، ظرفیت نگهداری آب و محافظت از سد پوست می شود. این ماده حاوی ترکیبی به نام ماکروکارپال A است که به نظر می رسد تولید سرامید را تحریک می کند. در یک مطالعه روی 34 نفر استفاده از لوسیون پوست سر حاوی عصاره برگ اوکالیپتوس و سرامید مصنوعی به طور قابل توجهی باعث کاهش قرمزی، خارش، خشکی و پوسته پوسته شدن سر شد. از این رو، بسیاری از محصولات پوست و مو حاوی عصاره برگ اکالیپتوس هستند.

اکالیپتوس درد را کاهش می دهد

استنشاق روغن ضروری اکالیپتوس درد را کاهش می دهد. اکالیپتوس حاوی ترکیبات ضد التهابی بسیاری مانند سینه اُل و لیمونن است که به عنوان تسکین دهنده درد عمل می کنند. یک مطالعه 3 روزه روی 52 نفری که تحت عمل جراحی تعویض مفصل زانو قرار گرفته بودند نشان داد استنشاق روغن اکالیپتوس محلول در روغن بادام به مدت 30 دقیقه در روز به طور قابل توجهی درد و فشار خون را کاهش داد. با این حال، مطالعه دیگری روی 123 فرد مبتلا به سرطان هیچ بهبودی در درد پس از استنشاق روغن اکالیپتوس به مدت 3 دقیقه نشان نداد که حاکی از آن است تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

اکالیپتوس سرفه را تسکین می بخشد

سال هاست که از روغن اکالیپتوس برای رفع سرفه استفاده می شود. امروزه برخی از داروهای بدون نسخه سرفه حاوی روغن اکالیپتوس به عنوان یکی از مواد موثر در رفع سرفه هستند. مالش سینه و گلو با روغن اکالیپتوس برای تسکین علائم سرفه ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا نیز توصیه می شود.

اکالیپتوس سینه و قفسه سینه را پاکسازی می کند

آیا سرفه می کنید اما خلطی از گلوی شما خارج نمی شود؟ روغن اکالیپتوس نه تنها می تواند سرفه را تسکین دهد بلکه به شما کمک می کند تا مخاط را از قفسه سینه خارج کنید. استنشاق بخار ساخته شده با روغن ضروری مخاط را نرم می کند به طوری که هنگام سرفه خلط دفع می شود. استفاده از مالش حاوی روغن اکالیپتوس نیز همین اثر را ایجاد می کند.

اکالیپتوس درد مفصل را تسکین می دهد

تحقیقات نشان می دهد روغن اکالیپتوس درد مفاصل را تسکین می دهد. در حقیقت بسیاری از کرم ها و پمادهای محبوب بدون نسخه که برای تسکین درد ناشی از آرتروز و آرتریت روماتوئید استفاده می شوند حاوی این روغن اساسی هستند. روغن اکالیپتوس به کاهش درد و التهاب مرتبط با بسیاری از بیماری ها کمک می کند، همچنین برای افرادی که کمر درد دارند یا از نقص مفصل یا عضله بهبود می یابند نیز گزینه مفیدی است، اما بهتر است در مورد اینکه آیا اکالیپتوس گزینه مناسبی برای شما است یا خیر با پزشک خود صحبت کنید.

اکالیپتوس زخم ها را ضد عفونی می کند

بومیان استرالیایی از برگ اکالیپتوس برای درمان زخم ها و جلوگیری از عفونت استفاده می کردند. امروزه هنوز هم روغن رقیق شده آن برای مقابله با التهاب و بهبودی روی پوست استفاده می شود. می توانید کرم یا پمادهای حاوی روغن اکالیپتوس را خریداری کنید این محصولات در سوختگی جزئی یا جراحات دیگری که در خانه قابل درمان است، استفاده می شود.

اکالیپتوس قند خون را کنترل می کند

روغن اوکالیپتوس به عنوان درمانی برای دیابت استفاده می شود. اگرچه در حال حاضر چیزهای زیادی درباره آن نمی دانیم، اما متخصصان معتقدند در کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نقش دارد. محققان هنوز متوجه نشده اند روغن اسانس چگونه کار می کند. با این حال، تا زمانی که موارد بیشتری شناخته نشود جامعه علمی نظارت دقیق بر قند خون را برای افرادی که از داروهای دیابت با روغن اوکالیپتوس استفاده می کنند، توصیه می کند.

اکالیپتوس باعث آرامش می شود

اعتقاد عمومی بر این است که اکالیپتوس علائم استرس را کاهش می دهد. در یک مطالعه، 62 نفر پس از استنشاق روغن اکالیپتوس کاهش قابل توجهی در اضطراب قبل از جراحی را تجربه کردند. اوکالیپتوس حاوی اوکالیپتول است که خواص ضد اضطراب دارد. به علاوه، استنشاق روغن اکالیپتوس به مدت 30 دقیقه با فشار خون پایین در بیماران پس از جراحی زانو همراه بوده است که نشان می دهد اثر آرام بخشی دارد. محققان معتقدند این باعث کاهش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک شما، سیستم پاسخ به استرس می شود و فعالیت سیستم عصبی پاراسمپاتیک شما را افزایش می دهد که باعث آرامش می شود.

اکالیپتوس به سلامت دندان ها کمک می کند

عصاره برگ اوکالیپتوس معروف به اوکالیپتول سلامت دندان را بهبود می بخشد. برگ های اکالیپتوس حاوی مقادیر زیادی اتانول و سی مک ماکرو کارپال نوعی پلی فنول است، این ترکیبات با سطوح کمتری از باکتری ها همراه هستند که باعث ایجاد حفره و بیماری لثه می شوند. یک مطالعه روی 97 نفر نشان داد افرادی که 5 بار در روز و حداقل 5 دقیقه آدامس با عصاره برگ اکالیپتوس می جویدند کاهش قابل توجهی در تجمع پلاک، خونریزی لثه و التهاب لثه داشتند در حالی که گروه شاهد هیچ بهبودی را تجربه نکردند به همین دلیل اوکالیپتول به طور معمول به دهانشویه ها اضافه می شود.
اکالیپتوس به عنوان یک ماده دفع کننده حشرات طبیعی عمل می کند
روغن اکالیپتوس یک عامل طبیعی دفع حشرات است که علت اصلی آن اوکالیپتول است. تحقیقات نشان داده است تا 8 ساعت پس از استفاده موضعی در دفع پشه ها و سایر حشرات گزنده موثر است. هرچه مقدار اوکالیپتول روغن بیشتر باشد به مدت طولانی تر و موثرتر به عنوان دافع عمل می کند. علاوه بر این، روغن اکالیپتوس شپش سر را نیز درمان می کند. در یک مطالعه تصادفی، این روغن 2 برابر موثرتر از در بهبود و درمان شپش عمل کرده است. با این حال، یک بررسی اخیر نشان می دهد تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

نحوه استفاده از اکالیپتوس

برگ های اکالیپتوس را می توان به روش های مختلفی از جمله موارد زیر استفاده کرد:
چای. از کیسه های چای تهیه شده از برگ های اکالیپتوس آسیاب شده استفاده کنید.
رایحه درمانی. چند قطره روغن اساسی اکالیپتوس به یک دیفیوزر یا کاسه بخار اضافه کنید.
برگ های اکالیپتوس. برگ ها را هنگام حمام کردن برای تجربه آرامش استفاده کنید.
مصرف موضعی آن. چند قطره روغن اکالیپتوس را به یک روغن حامل مانند روغن نارگیل اضافه کنید و آن را به سینه خود بمالید تا در بهبود درد آن به شما کمک کند.
بسیاری از محصولات بدون نسخه حاوی اکالیپتوس نیز مانند دهانشویه یا آدامس در دسترس هستند.

اقدامات احتیاطی اکالیپتوس

در حالی که برگ های اکالیپتوس به طور کلی بی خطر شناخته شده اند، اما مصرف روغن اکالیپتوس خطرات جدی برای سلامتی دارد زیرا می تواند منجر به مسمومیت شود، همچنین لازم به ذکر است کودکان در معرض خطر بیشتری برای مسمومیت قرار دارند. تشنج، دشواری در تنفس، سطح هوشیاری پایین و حتی مرگ از عوارض جدی مصرف آن عنوان شده است. علاوه بر این، شواهد کافی برای تعیین اینکه آیا روغن اکالیپتوس برای زنانی که باردار یا شیرده هستند بی خطر است یا خیر وجود ندارد، بنابراین این افراد باید از مصرف آن اجتناب کنند. برخی از افراد با استفاده از روغن اکالیپتوس روی پوست خود درماتیت تماسی را تجربه می کنند. برای کاهش خطر تحریک پوست از روغن حامل مانند روغن نارگیل یا روغن جوجوبا استفاده کنید. قبل از استفاده از روغن یک تست وصله انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که نسبت به آن واکنشی ندارید. در نهایت روغن اوکالیپتوس با برخی از داروها مانند داروهای دیابت، کلسترول بالا، ریفلاکس اسید و اختلالات روانپزشکی تداخل دارد، بنابراین قبل از استفاده از آن حتما با پزشک خود مشورت کنید.

در پایان

برگ های اکالیپتوس فواید چشمگیر بسیاری دارند که از جمله آنها می توان به کاهش درد، آرامش و تسکین علائم سرماخوردگی اشاره کرد. در بسیاری از محصولات بدون نسخه از عصاره اکالیپتوس نیز برای شادابی نفس و خوش بویی دهان، تسکین پوست تحریک شده و دفع حشرات استفاده می شود. نوشیدن چای اکالیپتوس بی خطر تلقی می شود، اما مصرف روغن اکالیپتوس در دوزهای نسبتا کم هم می تواند سمی باشد، بنابراین قبل از استفاده از روغن اکالیپتوس در صورت تمایل به استفاده آن با پزشک خود مشورت کنید.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ