راه های از بین بردن جوش های سرسیاه

Shabnam Khesal
جوش های سرسیاه یکی از رایج ترین انواع آکنه و جوش است. اگرچه افرادی که پوست چرب دارند بیشتر در معرض جوش های سرسیاه هستند، اما هر فردی می تواند به آن دچار شود. جوش های سرسیاه با مسدود شدن منافذ با ترکیبی از سلول های مرده پوست و چربی اضافی (سبوم) غدد سباسه یا غدد چربی پوست تشکیل می شوند. برخلاف […]
جوش های سرسیاه یکی از رایج ترین انواع آکنه و جوش است. اگرچه افرادی که پوست چرب دارند بیشتر در معرض جوش های سرسیاه هستند، اما هر فردی می تواند به آن دچار شود. جوش های سرسیاه با مسدود شدن منافذ با ترکیبی از سلول های مرده پوست و چربی اضافی (سبوم) غدد سباسه یا غدد چربی پوست تشکیل می شوند. برخلاف جوش های سر سفید که منافذ بسته ای ایجاد می کنند جوش های سرسیاه دارای سطوح باز هستند که باعث ایجاد اکسیداسیون تیره رنگ می شود. جوش های سرسیاه وسوسه انگیز هستند تا آنها را برای از بین بردن فشار دهید، اما این کار می تواند باعث زخم شدن و آسیب به پوست شود. آلیسون بریت کیمینز، دکترای پزشکی و متخصص پوست می گوید: خبر خوب این است که محصولات بدون نسخه ای وجود دارد که حاوی مواد موثری برای لایه برداری، نرم و حتی از بین بردن جوش های سرسیاه است. به گزارش هلث لاین، به خواندن ادامه دهید تا یاد بگیرید چگونه:
از شر جوش های سرسیاه خود خلاص شوید
از بروز آن در آینده جلوگیری کنید
به طور کلی بهتر از پوست خود مراقبت کنید

با سالیسیلیک اسید تمیز کنید

به جای بنزوئیل پروکساید به دنبال محصولات بدون نسخه ای باشید که حاوی سالیسیلیک اسید است، ماده ترجیحی برای درمان جوش های سرسیاه و سر سفید است زیرا مواد از بین برنده منافذ پوست را تجزیه می کند:
چربی اضافی
سلول های مرده پوست
با انتخاب یک پاک کننده روزانه حاوی سالیسیلیک اسید می توانید این عناصر را علاوه بر موارد زیر حذف کنید:
کثیفی روزانه
چربی
آرایش
اگرچه هنوز لازم است صورت خود را 2 بار در روز بشویید سعی کنید فقط یک بار در روز از پاک کننده ای استفاده کنید که دارای سالیسیلیک اسید باشد. بریت کیمینز خاطرنشان می کند سالیسیلیک اسید به ویژه برای افرادی که پوست خشکی دارند مفید است. استفاده از آن را فقط در شب سپس استفاده از پاک کننده منظم خود در صبح در نظر داشته باشید. همانطور که پوست شما به محصول عادت می کند ممکن است ترجیح دهید از آن صبح و شب استفاده کنید. بسیاری از افراد به سالیسیلیک اسید حساس هستند، بنابراین ممکن است هر چند روز یک بار بیشتر از آن نتوانید استفاده کنید. اگر همچنان نسبت به آن واکنش نشان می دهید استفاده از آن را متوقف کنید.

با آلفا هیدروکسی اسید و بتاهیدروکسی اسید لایه برداری کنید

شاید شنیده باشید که لایه برداری اثر منفی بر آکنه دارد. البته این مورد برای آکنه های التهابی درست است زیرا این روند می تواند باعث قرمزی و تحریک بیشتر شود. اگرچه برای جوش های سرسیاه لایه برداری منظم به از بین بردن مقادیر بیش از حد سلول های مرده پوست کمک می کند که منجر به مسدود شدن منافذ پوست می شود، همچنین این فرآیند به آرامی جوش های سر سیاه موجود را از بین می برد. به جای اینکه به دنبال اسکراب های سخت باشید می توانید روی آلفاهیدروکسی اسید و بتاهیدروکسی اسید تمرکز کنید، اسید گلیکولیک رایج ترین نوع آلفا هیدروکسی اسید و سالیسیلیک اسید نوع برجسته بتاهیدروکسی اسید است. هر دو با از بین بردن لایه بیرون پوست شما کار می کنند. از نظر تئوری این امر می تواند چین و چروک و لکه های پیری را بهبود بخشد و با تمیز کردن منافذ پوست آن را نرم تر می کند. بریت کیمینز می گوید: آلفا هیدروکسی اسید و بتاهیدورکسی اسید لایه بردارهای عالی هستند که می توانند لایه سطحی پوست را درمان کنند، بنابراین برای استفاده انواع پوست گزینه ایمنی هستند.

براش پوست استفاده کنید

براش پوست می تواند با از بین بردن سلول های مرده اضافی پوست مزایای لایه برداری مانند آلفاهیدروکسی اسید و بتاهیدروکسی اسید را برای پوست شما فراهم کند. سوزان ماسیک، متخصص پوست و دانشیار پوست در مرکز پزشکی دانشگاه وکسنر در ایالت اوهایو احتیاط را در این زمینه توصیه می کند. وی می افزاید: از براش ها فقط گاهی برای شستشوی ملایم و تمیز کننده استفاده شود و اگر پوست حساسی دارید از آن استفاده نکنید.

رتینوئیدهای موضعی را امتحان کنید

رتینوئیدها برای جدا کردن آکنه از منافذ پوستی مفید است، همچنین این فرآیند می تواند سایر محصولات بدون نسخه را با کمک به آنها برای ورود بهتر به فولیکول موثرتر کند، اما اگر پوست خشکی دارید بریت کیمینز توصیه می کند به طور کامل از لایه بردارهای قوی مانند رتینوئیدها خودداری کنید.

از ماسک سفالی استفاده کنید

ماسک های سفالی با بیرون کشیدن چربی و سموم از پوست کمک می کند. ماسک های سفالی اغلب موارد برای پوست چرب گزینه مناسبی هستند. برخی از ماسک های سفالی حاوی گوگرد هستند، ماده دیگری که برای تجزیه سلول های مرده پوست که جوش های سرسیاه را تشکیل می دهند، موثر است. مهم نیست کدام ماسک را انتخاب می کنید می توانید هفته ای یک بار علاوه بر درمان لایه برداری یک یا 2 بار از آن نیز استفاده کنید.

از ماسک زغالی استفاده کنید

ماسک های زغالی مانند ماسک های سفالی در اعماق پوست کار می کنند تا روغن و سایر ناخالصی ها را بیرون بکشند.

یک لایه بردار شیمیایی استفاده کنید

از لایه بردارهای شیمیایی به طور سنتی برای فواید ضد پیری مانند کاهش لکه های پیری و خطوط ریز استفاده می شود. مسیک می گوید: لایه بردارها اغلب حاوی آلفا هیدروکسی اسید و بتاهیدروکسی اسید با خاصیت لایه برداری از پوست هستند. از نظر تئوری پوست صاف و شاداب باید پس از طی مراحل مشخص شود. اگرچه درمان اصلی برای جوش های سرسیاه محسوب نمی شود، اما لایه برداری شیمیایی سلول های مرده پوست را از بین می برد و منافذ بزرگ شده را کوچک می کند. اگر به دنبال کاهش روند پیری پوست نیز هستید این گزینه درمانی برای شما مفید است.

از محصولات مناسب استفاده کنید

پاک کننده، ماسک و لایه بردار مناسب در صورت عدم استفاده از مواد آرایشی غیر دارویی ممکن است فایده کمی داشته باشد. در حقیقت مسیك توصیه می كند با استفاده از محصولات غیر دارویی رژیم حذف جوش سر سیاه را شروع كنید.

با آرایش نخوابید

خوابیدن با آرایش باعث بروز جوش های سرسیاه زیادی می شود، بنابراین حتی اگر یک شب هم با آرایش بخوابید منافذ پوست شما مسدود می شود. بریت کیمینز می گوید: افرادی که پوست چرب دارند ممکن است بخواهند از یک پاک کننده کف کننده استفاده کنند، همچنین می توان از مواد پاک کننده آرایش قبل از شستن صورت برای قدرت پاک کنندگی بیشتر استفاده کرد.

از درآوردن جوش های سرسیاه در خانه خودداری کنید

شما می دانید برداشتن، خراشیدن و بیرون آوردن هر نوع آکنه غیرمجاز است. هنوز هم یافتن راهی برای خارج کردن و از بین بردن جوش های سرسیاه مزاحم می تواند وسوسه انگیز باشد. در سال های اخیر ماسک ها، نوارهای منافذ و ابزارهای استخراج که نویدبخش باز کردن منافذ پوستی هستند، افزایش زیادی پیدا کرده است. اگرچه نوارها و ماسک های منافذی به حذف مواد زائد از منافذ پوست کمک می کنند، اما می توانند عناصری را که برای پوست شما مفید هستند را نیز از بین ببرد که می تواند شامل روغن های طبیعی و فولیکول های مو باشد و در نتیجه از بین بردن همه این عناصر باعث خشک شدن و تحریک پوست می شود. با تحریک غدد چربی ممکن است به حالت زنده ماندن بروند و حتی بیشتر چربی تولید کنند در نتیجه باعث ایجاد جوش های سرسیاه بیشتری می شود. سایر روش های استخراج شامل ابزارهای فلزی یا پلاستیکی حرفه ای است. اینها ظاهرا با از بین بردن جوش های سر سیاه و بدون خراشیدن پوست شما کار می کنند. متخصصان پوست که سال ها آموزش دیده اند گاهی از این ابزارها استفاده می کنند.

وقت خود را با مصرف بنزوئیل پراکسید هدر ندهید

وقتی صحبت از درمان های جایگزین آکنه بدون نسخه می شود به احتمال زیاد خواهید دید بسیاری از محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید هستند. مسئله این است که بنزوئیل پراکسید برای انواع آکنه ها موثر نیست. بنزوئیل پراکسید با کاهش تورم که نشانگر اصلی آکنه های التهابی است شامل کیست ها و جوش های چرکی است، همچنین باکتری های زمینه ای را در یک جوش از بین می برد. با این حال، جوش های سرسیاهک التهابی تلقی نمی شوند، همچنین اینها ناشی از باکتری نیستند، بنابراین محصولات دارای بنزوئیل پراکسید چندان مفید نیستند. بهتر است برای استخراج حرفه ای جوش های سرسیاه به متخصص پوست مراجعه کنید. هر برنامه جدید آکنه ای از جمله در درمان جوش های سرسیاه احتمال می رود از 6 تا 12 هفته طول بکشد. اگر بعد از گذشت این مدت همچنان شاهد جوش های سرسیاه جدید و موجود هستید باید به پزشک مراجعه کنید. وی می تواند از ابزارهای حرفه ای برای استخراج جوش های سرسیاه استفاده کند حتی ممکن است برای جلوگیری از بازگشت جوش های سرسیاه یک سری روش های درمانی درم ابریژن یا رتینوئیدهای تجویز شده را توصیه کنند.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ