ارتباط ریزش مو با ویروس کرونا

Shabnam Khesal
به دلیل ویروس کرونا جدید، کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی ۲ در حال حاضر در میانه یک بیماری همه گیر قرار داریم که این ویروس باعث بیماری کووید-19 می شود. افرادی که با کووید-19 بیمار می شوند علائم بسیار متنوعی را تجربه می کنند. ریزش مو در افرادی که از کووید-19 نیز بهبود یافته اند نیز گزارش شده است. مراکز […]

به دلیل ویروس کرونا جدید، کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی ۲ در حال حاضر در میانه یک بیماری همه گیر قرار داریم که این ویروس باعث بیماری کووید-19 می شود. افرادی که با کووید-19 بیمار می شوند علائم بسیار متنوعی را تجربه می کنند. ریزش مو در افرادی که از کووید-19 نیز بهبود یافته اند نیز گزارش شده است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) ریزش مو را به عنوان یک اثر طولانی مدت کووید-19 که در حال بررسی است گزارش می دهند. به گزارش هلث لاین، در ادامه توضیح خواهیم داد آیا عفونت کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی 2 منجر به ریزش مو و علائم دیگری می شود که باید مورد ارزیابی قرار گیرد و اینکه چه زمانی باید با پزشک خود صحبت کنید.

پژوهش چه می گوید؟

بسیاری از گزارشات مربوط به ریزش مو به دنبال آلوده شدن به کووید-19 در مطالعات موردی مشاهده شده است به همین دلیل تعداد دفعات بروز آن در جمعیت بیشتر در حال حاضر مشخص نیست. یک مطالعه در نوامبر سال 2020 علائم زودرس کووید-19 را در گروه کوچکی شامل 63 شرکت کننده مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. برای 58 شرکت کننده در این تجزیه و تحلیل ، 14 نفر یعنی حدود 24.1 درصد ریزش مو را گزارش کردند. در این مطالعه میانگین زمان از شروع علائم کرونا تا ریزش قابل توجه مو 6/58 روز بوده است. ریزش مو در 5 نفر از 14 شرکت کننده برطرف شده است. با این حال، 9 شرکت کننده در زمان مصاحبه هنوز از ریزش مو رنج می بردند.

چرا ویروس کرونا باعث ریزش مو می شود؟

ریزش موی متعاقب کووید-19 با شرایطی به نام تلوژن افلوویوم (TE) مرتبط است. افراد مبتلا به TE ریزش مو را گزارش می کنند که به طور ناگهانی شروع می شود. موها به طور معمول هنگام برس زدن یا دوش گرفتن به صورت توده های بزرگ می ریزند. اغلبافرادی که دچار TE می شوند 2 تا 3 ماه پس از یک رویداد تحریک کننده ریزش موی محسوسی دارند. این به طور معمول کمتر از نیمی از پوست سر را تحت تاثیر قرار می دهد و برای 6 تا 9 ماه ادامه دارد. پس از این دوره بیشتر افراد شاهد رشد دوباره موهای از دست رفته خود هستند. این چگونه به کووید-19 مربوط می شود؟ یکی از عوامل احتمالی بیماری TE حاد همراه با تب است. افرادی که به ویروس کرونا آلوده شده اند به طور معمول تب را به عنوان یکی از علائم گزارش می دهند.
استرس عامل محرک دیگری برای TE است. به طور قطع تجربه بیماری مانند کووید-19 باعث فشار روحی و جسمی می شود. در حقیقت، TE نیز به دلیل فشارهای روحی ناشی از قرنطینه در برخی از افراد مشاهده شده است.

مکانیسم TE چیست؟

مراحل رشد مو متفاوت است. TE زمانی رخ می دهد که یک عامل استرس زا باعث می شود مقدار زیادی از مو رشد نکند و وارد مرحله استراحت (تلوژن) شود. در مرحله تلوژن موها برای 2 تا 3 ماه استراحت می کنند قبل از اینکه از پوست سر شما ریخته شود منبع موثری وجود دارد تا رشد موهای جدید را فراهم کند به همین دلیل ریزش مو به دلیل TE بسیار طولانی پس از یک رویداد تحریک کننده مانند یک بیماری یا یک دوره بسیار پر استرس رخ می دهد.

ریزش مو چیست؟

موهای همه ما به طور طبیعی روزانه می ریزد. در حقیقت، امری معمول است که فرد 50 تا 100 تار مو در روز از دست دهد. با این حال، گاهی موهای ریخته شده با موهای جدید جایگزین نمی شوند در نهایت منجر به کم پشت شدن موها و ایجاد لکه های طاسی می شوند که به این ریزش مو می گویند. اغلب فکر می کنیم ریزش مو فقط روی پوست سر تاثیر می گذارد، اما ممکن است سایر قسمت های بدن را نیز تحت الشعاع قرار دهد اصطلاح پزشکی ریزش مو آلوپسی است.

آیا ریزش مو با کرونای شدید ارتباط دارد؟

احتمال می رود ریزش مو با کووید-19 شدید همراه باشد. با این حال، در این لحظه میزان واقعیت و سازوکار بیولوژیکی موجود در آن مشخص نیست. یک مطالعه معتبر در ماه مه سال 2020، 175 نفر را که به دلیل آلوده شدن به ویروس کرونا در بیمارستان بستری بودند را مورد ارزیابی قرار داد. محققان مشاهده کردند مقدار زیادی از شرکت کنندگان یعنی حدود 67 درصد به آلوپسی آندروژنیک مبتلا بودند. لازم به ذکر است هیچ گروه کنترل در مطالعه وجود نداشته است.
یک مطالعه دیگر در ژوئیه سال 2020، الگوهای طاسی را در 336 مرد بستری ناشی از ویروس کرونا و هزار و 605 مرد در بیمارستان بدون آلودگی به ویروس کرونا مورد مقایسه قرار داد. این مطالعه نشان داد مردان با مشخص ترین الگوی طاسی احتمال مثبت بودن آزمایش کرونا در آنها بیشتر است. یک مطالعه جمعیتی در نوامبر سال 2020، 43 هزار و 565 نفر را در موضوعاتی مانند میزان ریزش مو، شرایط زمینه ای سلامتی و وضعیت یا نتیجه کووید-19 مورد بررسی قرار داد. مشخص شد ریزش مو به طور مستقل با بیماری شدیدتر ویروس کرونا همراه است. تکرار این نکته مهم است که تحقیقات در مورد این موضوع در حال حاضر محدود است، بنابراین برای تعیین چگونگی ارتباط ریزش مو با خطر ابتلا به ویروس کرونا تحقیقات بیشتری لازم است.

بیشترین دلایل ریزش مو چیست؟

شایع ترین علت ریزش مو آلوپسی آندروژنیک است، همچنین ممکن است این حالت را به عنوان طاسی مردانه یا زنانه مشاهده کنید. این نوع ریزش مو ارثی است به این معنی که آن را از والدین خود به ارث می برید. آلوپسی آندروژنیک با افزایش سن به تدریج رخ می دهد و الگوهای قابل پیش بینی ای برای زنان و مردان دارد. دلایل دیگر ریزش مو شامل موارد زیر است:
تغییرات هورمونی از جمله مواردی که در دوران بارداری یا یائسگی یا به دلیل شرایط تیروئید رخ می دهد
بیماری های زمینه ای مانند آلوپسی آره آتا، اختلال در کشیدن مو (تریکوتیلومانیا) یا کرم حلقوی پوست سر
عوامل استرس زا همانطور که با تلوژن افلوویوم مشاهده می شود
کمبود آهن یا سایر کمبودهای تغذیه ای
برخی از داروها یا روش های درمانی مانند داروهای مورد استفاده در درمان سرطان، افسردگی و فشار خون بالا

چگونه ریزش مو تشخیص داده می شود؟

اغلب با افزایش سن به طور طبیعی ریزش مو رخ می دهد، اما گاهی اوقات می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد. برای تعیین اینکه آیا ریزش مو به دلیل یک بیماری رخ می دهد یا خیر، پزشک سوالاتی از شما درباره موارد زیر می پرسد:
سابقه خانوادگی
هر شرایط سلامتی قبلی
چه داروهایی مصرف می کنید
چگونه موهای خود را مرتب می کنید
رژیم و برنامه غذایی
معاینه فیزیکی که می تواند شامل آزمایش کشیدن موهای شما برای تعیین میزان ریزش مو باشد
نمونه هایی از موها رازیر میکروسکوپ بررسی کند
انجام آزمایش هایی برای تعیین علت دقیق ریزش مو

در مورد ریزش مو چه کاری می توانید انجام دهید؟

چندین روش درمانی وجود دارد که ممکن است پزشک بسته به علت آن برای ریزش مو توصیه کند. اگر یک بیماری زمینه ای زمینه ساز ریزش مو داری درمان آن می تواند ریزش مو را آهسته یا به طور کلی متوقف کند. اگر داروها باعث ریزش مو می شوند پزشک ممکن است داروی شما را عوض کند یا پیشنهاد کند استفاده از آن را برای چند ماه متوقف کنید. پزشک می تواند برخی از داروها یا روش های درمانی را برای درمان آلوپسی آندروژنی تجویز کند. اینها شامل موارد زیر هستند:
فیناستراید. مردان می توانند از فیناستراید برای کاهش سرعت ریزش مو و تحریک رشد جدید استفاده کنند.
اسپیرونولاکتون. اسپیرونولاکتون در خانم ها برای کاهش ریزش مو و بهبود ضخامت مو استفاده می شود.
تزریق کورتیکواستروئید. تزریق داروی کورتیکواستروئید در نواحی کم پشت یا طاسی برای برخی از انواع ریزش مو مانند آلوپسی آره آتا مفید است.
کاشت مو. حین کاشت مو یک متخصص پوست یا جراح زیبایی موهای یک قسمت از سر شما را برداشته و به ناحیه ای از طاسی پیوند می کند.

کاری که می توانید برای درمان ریزش مو در خانه انجام دهید

همچنین مواردی وجود دارد که در خانه برای درمان ریزش مو می توانید انجام دهید. به یاد داشته باشید همیشه قبل از استفاده از هرگونه درمان خانگی یا مکمل با پزشک خود صحبت کنید.
تغییر سبک زندگی
برخی از روش ها به ریزش مو منجر می شوند با هدف جلوگیری از مواردی که موهای شما را خشن و زبر می کند، از جمله:

هنگام برس کشیدن موهای خود را بکشید

استفاده از مدل موهایی مانند دم اسبی، استفاده از کشش مو و نوارهای تنگ که موها را می کشد
درمان های مویی مانند پرم و درمان با روغن داغ که به مو آسیب می رساند

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل بدون نسخه در دسترس است. هم زنان و هم مردان از آن برای کمک به رشد مجدد مو یا آهسته کردن ریزش مو می توانند استفاده کنند.

دستگاه ها

مواردی مانند دستگاه میکرونیدلینگ و شانه یا کلاهک لیزری برای درمان ریزش مو در خانه موجود است. آکادمی پوست آمریکا اشاره می کند آزمایش ها نتایج امیدوار کننده ای را نشان داده اند، اما تحقیقات بیشتری در مورد اثربخشی آنها لازم است.

درمان های جایگزین

بسیاری از روش های درمانی جایگزین برای ریزش مو مورد بررسی قرار گرفته است. در حالی که برخی از آزمایش ها نتایج مورد اعتمادی را نشان می دهند، اما تحقیقات بیشتری در مورد اثربخشی آنها لازم است. چند نمونه از درمان های جایگزین ریزش مو عبارتند از:
آمینو اسید
ویتامین D
روغن ماهی
آب پیاز
روغن رزماری
نخل اره ای
بهتر است قبل از استفاده از هرگونه مکمل با پزشک خود مشورت کنید زیرا برخی از مکمل ها با داروهای مصرفی تداخل ایجاد می کنند.

چه موقع برای درمان ریزش مو به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درباره ریزش موهای خود نگران یا مضطرب هستیم باید به پزشک مراجعه کنیم. برخی علائم وجود دارد که نشان دهنده وجود یک بیماری زمینه ای است که نیاز به درمان دارد و باعث ریزش مو می شود. در صورت بروز ریزش مو به پزشک مراجعه کنید که:
ناگهان شروع می شود
ریزش مو به صورت توده ای است
منجر به طاسی تکه ای شده است
همراه با خارش یا حساسیت پوست سر است

سایر علائم شایع یا معمول ویروس کرونا چیست؟

کووید-19 علائم زیادی دارد، بر اساس اعلام CDC شایع ترین علائم عبارتند از:
تب
سرفه کردن
خستگی
سردرد
بدن درد
گلو درد
از دست دادن حس بویایی یا چشایی
علائم گوارشی از جمله حالت تهوع و اسهال

چه زمانی باید آزمایش بدهیم؟

مهم است که آزمایش ویروس کرونا را انجام دهید:
اخیرا با فردی کرونا مثبت در تماس نزدیک بوده اید به این معنی که 15 دقیقه یا بیشتر با عدم رعایت فاصله اجتماعی در تماس بوده اید.
2 نوع آزمایش وجود دارد که عفونت ویروس کرونا را شناسایی می کند. این موارد به عنوان آزمایش های تشخیصی شناخته می شوند و شامل موارد زیر هستند:
تست مولکولی: در این آزمایش از یک فناوری به نام RT-PCR برای شناسایی اسیدهای نوکلئیک ویروسی در نمونه جمع آوری شده از سواب بینی یا گلو استفاده می شود. از نمونه های بزاق نیز برخی اوقات استفاده می شود.
تست آنتی ژن: این آزمایش پروتئین های ویروسی را در نمونه جمع آوری شده توسط سواب بینی یا گلو تشخیص می دهد. بر اساس اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا نتیجه این آزمایش ها سریع تر مشخص می شوند، اما دقت کمتری نسبت به آزمایش مولکولی دارند.
مدت زمان انجام آزمایش به نوع تست بستگی دارد، به خاطر داشته باشید اگر تعداد انجام آزمایش ها در منطقه شما بالا است جواب تست شما کمی زمان می برد تا آماده شود.

آیا می توانید از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کنید؟

ویروس جدید، کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی 2 به طور عمده از طریق قطرات تنفسی منتقل می شود. این موارد در صورت ابتلا به سرفه، عطسه یا صحبت می توانند تولید شوند و احتمال انتقال آن از طریق تماس با سطوح آلوده کمتر است، بنابراین برای کمک به جلوگیری از شیوع کووید-19 چندین مرحله در زندگی روزمره خود باید انجام دهید. برخی از این موارد عبارتند از:
شستشوی مکرر دست
رعایت فاصله اجتماعی
ماسک زدن
تمیز و ضد عفونی کردن سطوح

دستورالعمل های CDC برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا

همچنین CDC دارای بسیاری از دستورالعمل های خاص برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا است، برخی از این موارد عبارتند از:
شستن دست: حداقل 20 ثانیه از آب و صابون برای شستن دست هایتان استفاده کنید. اگر آب و صابون در دسترس نیست از ضد عفونی کننده دست با حداقل 60 درصد الکل استفاده کنید. شستن دست ها به ویژه مهم است:
بعد از حضور در جمع
قبل از لمس صورت، دهان یا بینی
بعد از دمیدن بینی، عطسه یا سرفه
بعد از مراقبت از فردی که در حال حاضر به ویروس کرونا آلوده است
بعد از استفاده از سرویس بهداشتی یا تعویض پوشک
پس از استفاده از ماسک یا لباسشویی آلوده
قبل از خوردن غذا یا استفاده از آن

رعایت فاصله اجتماعی

 باید فاصله فیزیکی را هنگامی که بیرون از خانه هستید رعایت کنید. از حضور در مکان های شلوغ، اجتماعات بزرگ و فضاهای سربسته به ویژه با تهویه نامناسب خودداری کنید.

ماسک زدن

 برای پوشاندن بینی و دهان خود از ماسک مناسب استفاده کنید. این امر تا حد زیادی برای همه افراد از 2 سال به بالا توصیه می شود. استفاده از ماسک هنگامی مهم است که:
بیرون رفتن
وقت گذراندن با دیگران در خارج از خانه
درخانه هنگامی که مبتلا به ویروس کرونا هستید یا با فرد آلوده به ویروس در تماس هستید
مراقبت از فردی که در حال حاضر کرونا دارد

تمیز و ضد عفونی کردن

سطوح را به صورت روزانه تمیز و ضد عفونی کنید. آژانس حفاظت از محیط زیست فهرستی از مواد ضد عفونی کننده برای استفاده در این شرایط توصیه می کند. نمونه هایی از سطوح با لمس بالا عبارتند از:
دستگیره های در
سوئیچ های روشنایی
شیرآلات
رومیزی و میز پیشخوان
دستگیره های لوازم خانگی
تلفن و تبلت
کنترل تلویزیوم و سایر دستگاه ها
صفحه کلید و موس

بهترین گزینه های درمانی ویروس کرونا کدامند؟

اگر به ویروس کرونا آلوده شده اید چندین گزینه درمانی مختلف وجود دارد. اینکه پزشک کدام یک از آنها را توصیه کند به شدت بیماری شما بستگی دارد و اگر شرایطی دارید که شما را در معرض خطر بیماری جدی قرار می دهد.
استراحت و قرنطینه: استراحت به سیستم ایمنی بدن شما برای کنترل عفونت کمک می کند.
مایعات. برای جلوگیری از کم آبی بدن حتما مایعات کافی بنوشید. اگر در بیمارستان بستری هستید مایعات توسط IV تجویز می شود.
داروهای بدون نسخه: داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن می توانند علائمی مانند تب، سردرد و درد را تسکین دهند.
اکسیژن درمانی: با این روش اکسیژن اضافی به فرد بیمار داده می شود تا بدن وی اکسیژن کافی دریافت کند.
رمدسیویر: رمدسیویر در حال حاضر تنها داروی ضد ویروسی مورد تایید سازمان غذا و داروی آرمریکا برای درمان کووید-19 است که توانایی تکثیر ویروس را مهار می کند.
دگزامتازون: دگزامتازون یک داروی استروئیدی است که به آرامش پاسخ ایمنی بیش از حد فعال کمک می کند.
آنتی بادی های مونوکلونال: 2 آنتی بادی مونوکلونال برای استفاده اضطراری در افراد در معرض خطر بیماری جدی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شده است. پادتن با اتصال به ویروس به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کنند تا به طور موثرتری پاسخ دهد.
البته در حال حاضر روش درمانی دیگری برای غلبه بر ویروس کرونا پیش گرفته شده و با آغاز واکسیناسیون در اغلب نقاط دنیا امیدها به ریشه کنی این ویروس افزایش یافته است.
در پایان
برخی از افراد پس از آلوده شدن به ویروس کرونا دچار ریزش مو شوند. این اتفاق اغلب چندین هفته پس از ناپدید شدن علائم دیگر رخ می دهد. ریزش مو در اثر ویروس کووید-19 به احتمال زیاد به دلیل بیماری به نام تلوژن افلوویوم است که مواردی مانند استرس و بیمار بودن با تب آن را تحریک می کنند. موهایی اکثر افراد مبتلا به تلوژن افلوویوم دوباره رشد می کند. برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنید که این موارد شامل شستن مکرر دست، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک است.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ