چه غذاهایی حالت تهوع را برطرف می کنند؟

حسام آرین
حالت تهوع احساس ناخوشایند و برخی اوقات ناتوان کننده است که منجر به استفراغ می شود. حالت تهوع بسیار رایج است و هر سال 50 درصد از بزرگسالان آن را تجربه می کنند. این اصطلاح که برای نخستین بار در توصیف بیماری مرتبط با دریا یا دریازدگی استفاده شده از کلمه یونانی “naus” به معنی کشتی گرفته شده است. حالت تهوع در مغز […]

حالت تهوع احساس ناخوشایند و برخی اوقات ناتوان کننده است که منجر به استفراغ می شود. حالت تهوع بسیار رایج است و هر سال 50 درصد از بزرگسالان آن را تجربه می کنند. این اصطلاح که برای نخستین بار در توصیف بیماری مرتبط با دریا یا دریازدگی استفاده شده از کلمه یونانی “naus” به معنی کشتی گرفته شده است. حالت تهوع در مغز آغاز می شود جایی که عوامل محرک احساسی، شناختی یا شیمیایی سیستم عصبی را تحریک کرده و باعث اختلال در عملکرد عضلات معده و احساس تهوع می شود. بسیاری از موارد مانند عفونت، جراحی، بیماری های روده، داروها، درمان سرطان، اختلالات هورمونی، بارداری یا آلرژی غذایی و عدم تحمل می توانند باعث بروز آن شوند. اگرچه هنگام حالت تهوع غذا خوردن چالش برانگیز است، اما غذا و نوشیدنی برای آبرسانی، جایگزینی الکترولیت های از دست رفته و کمک به تسکین درد معده مهم است. افرادی که احساس حالت تهوع دارند فکر کردن به غذا هم حال آنها را بدتر می کند با این حال سوخت رسانی به بدن و تسکین معده امری مهم است، بنابراین در اینجا چندین نوشیدنی و ماده غذایی برای برطرف کردن حالت تهوع عنوان شده اند. افراد به دلایل مختلف دچار حالت تهوع می شوند، از جمله:
ویروس ها
مسمومیت غذایی
درمان های سرطان
دریازدگی
بارداری
مسائل گوارشی
استراحت کافی و نوشیدن مایعات به کنترل حالت تهوع کمک می کند، اما خوردن برخی از غذاها نیز در کاهش این حس نقش موثری دارند. به گزارش هلث لاین، در این مقاله بررسی شده کدام مواد غذایی می توانند حالت تهوع را برطرف کنند.

زنجبیل برای رفع حالت تهوع

مردم به طور سنتی از زنجبیل برای درمان حالت تهوع استفاده می کردند. گینجرول و شوگاول اجزای موجود در زنجبیل معده را تخلیه کرده و به تسکین احساس حالت تهوع کمک می کنند. مروری بر بررسی تاثیرات زنجبیل بر حالت تهوع و استفراغ در موارد علائم ناشی از بارداری 4 آزمایش کنترل شده تصادفی نشان داد زنجبیل نسبت به دارونما در کاهش شدت حالت تهوع و تکرار استفراغ در زنان باردار موثرتر است، همچنین نویسندگان این بررسی ها اظهار داشتند زنجبیل نسبت به دارونما در درمان بیماری صبحگاهی، دریازدگی و تهوع ناشی از شیمی درمانی موثر است. افراد می توانند برش های زنجبیل تازه را به آب داغ یا چای های گیاهی اضافه کنند. به علاوه، شیر زنجبیل نیز گزینه خوبی برای برطرف کردن حالت تهوع است.
گوشتابه یا سوپ آبکی برای رفع حالت تهوع
آب مرغ یا سبزی های مختلف منبع خوبی از مواد مغذی است که وقتی فرد احساس تهوع می کند هضم آن برایش راحت تر است. اگر افراد از طریق تعریق و استفراغ آب بدن خود را از دست می دهند گوشتابه یا سوپ آبکی می توانند برای جبران مایعات ازدست رفته، نمک و الکترولیت ها کمک کنند.

رژیم BRAT برای رفع حالت تهوع

BRAT مخفف عبارت:
موز
برنج
پوره سیب
نان تست
خوردن این مواد غذایی به دلیل بافت نرم و هضم آسان آن برای افراد راحت تر است، همچنین موز منبع خوبی از انرژی و مواد مغذی است. موز سرشار از پتاسیم است که می تواند به جای هر الکترولیت از بین رفته در اثر استفراغ جایگزین شود. با این حال رژیم BRAT مواد مغذی کافی را در طولانی مدت برای افراد فراهم نمی کند و برای یک دوره کوتاه حالت تهوع کمک کننده است، بنابراین افراد باید به تدریج شروع به اضافه کردن غذاهای متنوع تری کنند. به علاوه، حفظ آب بدن در حالی که از رژیم BRAT استفاده می کنید بسیار حیاتی است. باید در طول این رژیم آب کافی را به صورت جرعه جرعه بنوشید. نوشیدن حجم زیاد آب به صورت یک باره احتمال می رود معده ای که هنوز تسکین نیافته را اذیت کند.
آب و نوشیدنی های پاک برای رفع حالت تهوع
وقتی حالت تهوع دارید میل به غذا خوردن ندارید. با این حال، نوشیدن مایعات و هیدراته ماندن گزینه بسیار مهمی است به ویژه اگر استفراغ کرده اید یا تب دارید. آب همیشه منبع خوبی برای آبرسانی به بدن محسوب می شود. برخی از بهترین نوشیدنی ها برای مقابله با کم آبی و حالت تهوع شامل:
آب
محلول های آبرسانی دهان
نوشیدنی های ورزشی
آب جوش شیرین یا سودا طعم دار
چای یخ زده
آب میوه های سم زدا
آب نارگیل
نوشیدنی های بسیار شیرین، کافئین دار یا حاوی لبنیات حالت تهوع شما را بدتر می کنند، بنابراین بهتر است از مصرف آنها خودداری کنید.

موز برای رفع حالت تهوع

وقتی بیمار هستید و حالت تهوع دارید خوردن مقدار قابل توجهی غذا برای شما دشوار است، بنابراین مهم است غذاهایی که موفق به خوردن آنها می شوید مقوی باشند و انرژی لازم را برای کمک به بدن شما برای حفظ قدرت و بهبودی فراهم کنند. این امر به ویژه اگر حالت تهوع به دلیل یک بیماری مزمن باشد و برای حفظ وزن خود در تلاش هستید، مهم است. موز یک میان وعده مغذی و پرانرژی است که حتی هنگام بیماری نیز خوردن آن آسان است. علاوه بر این، موز جایگزین پتاسیم می شود که در صورت استفراغ یا اسهال از بین می رود. فقط یک موز با اندازه متوسط 105 کالری، 27 گرم کربوهیدرات، 12 درصد نیاز روزانه به پتاسیم و 22 درصد ویتامین B6 را برای بدن تامین می کند. از دیگر غذاهای نرم و انرژی زا می توان به آووکادو، فرنی، پوره سیب زمینی و کره بادام زمینی اشاره کرد.

چای گیاهی

چای گیاهی به طور معمول به عنوان درمانی برای حالت تهوع استفاده می شود. در حقیقت، یک مطالعه نشان می دهد 7/21 درصد از متخصصان زنان نوشیدن آن را به زنان بارداری که حالت تهوع دارند توصیه می کنند. با این حال، هیچ مدرک علمی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد. تحقیقات در مورد ترکیبات خاصی مانند نعناع فلفلی و بابونه در درجه نخست به صورت کپسول یا رایحه درمانی انجام شده است به عنوان مثال، مشخص شده است رایحه درمانی نعناع فلفلی در زنان مبتلا به سزارین باعث کاهش حالت تهوع می شود در حالی که کپسول های بابونه و رایحه لیمو در زنان باردار نیز همین تاثیر را داشتند. با وجود فقدان شواهد علمی بسیاری از افراد مبتلا به حالت تهوع چای های گیاهی را به خوبی تحمل می کنند و گزینه مفیدی برای برطرف حال تهوع می دانند. نوشیدن یک فنجان چای نعناع یا افزودن یک تکه لیموترش به آب جوش حالت تهوع شما را تسکین می دهد. حتی اگر این گیاه هیچ تاثیری از خود نشان ندهد نوشیدن مایعات هنگام بیماری به آبرسانی بدن کمک می کنند.

غذاهای خشک برای رفع حالت تهوع

همراه با نان تست سایر غذاهای خشک نیز گزینه خوبی برای افرادی هستند که حالت تهوع دارند زیرا ساده و هضم آن راحت است، همچنین بوی کمی دارند یا در واقع هیچ بویی ندارند که به کاهش احساس حالت تهوع کمک می کند. غذاهای خشک می توانند شامل موارد زیر باشند:
کراکر شور
چوب شور
کیک جو دوسر
کیک های برنجی
غذاهای سرد برای رفع حالت تهوع
خوردن غذاهای سرد برای افراد هنگام بیماری آسان تر است زیرا بوی آنها کمتر از غذاهای گرم است. بوی غذای گرم احساس حالت تهوع را در برخی افراد افزایش می دهد. گزینه های خوب برای غذاهای سرد عبارتند از:
یک ساندویچ سرشار از پروتئین مانند کره بادام زمینی یا سالاد تخم مرغ
کراکر با مقدار کمی پنیر
ماست
بستنی

بیشتر بخوانید: راه های ترک عادت ناخن جویدن

غذای سرشار از پروتئین برای رفع حالت تهوع

پروتئین به بدن کمک می کند تا با ایجاد آنزیم هایی غذا را هضم کند، همچنین بدن از پروتئین برای اکسیژن رسانی خون برای انتقال مواد مغذی به هر قسمت از بدن استفاده می کند. برخی تحقیقات نشان می دهد مصرف پروتئین بیشتر از کربوهیدرات ها به رفع حالت تهوع و استفراغ در زنان باردار کمک می کند. گزینه های خوب برای غذاهای سرشار از پروتئین عبارتند از:
کره بادام زمینی
ماهی
بوقلمون
تخم مرغ آب پز
ماست ساده و شیرین نشده
توفو پخته (سرخ نشده)
افراد می توانند برای افزایش کالری این غذاها را با غذاهای نرم مانند نان تست، برنج یا رشته فرنگی ترکیب کنند.

خلاصه

افراد در حالت تهوع به خوردن تمایل زیادی ندارند با این حال، مصرف مقادیر کمی از غذاهای خاص ممکن است به رفع حالت تهوع کمک کرده و سطح انرژی را بالا نگه دارد. هیدراته ماندن با نوشیدن نوشیدنی های ساده مانند آب یا سودا به ویژه برای جایگزینی مایعات از دست رفته در صورت استفراغ گزینه بسیار حیاتی است. نکات دیگری که می تواند به رفع حالت تهوع کمک کند شامل موارد زیر است:
حالت ایستاده بعد از غذا خوردن
پرهیز از فعالیت بعد از خوردن غذا
تماشای تلویزیون، خواندن کتاب یا صحبت کردن با کسی هنگام غذا خوردن به عنوان حواس پرتی است
به آرامی غذا بخورید تا به هضم غذا کمک کند
خوردن مقادیر کم در طول روز
شستشوی دهان یا مسواک زدن بعد از غذا برای کاهش احساس حالت تهوع
اگر حالت تهوع در فرد بدون هیچ گونه تسکینی ادامه یابد و غیرقابل توضیح باشد یا به هیچ وجه قادر به خوردن و نوشیدن نباشد باید به پزشک مراجعه کند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ