برای کسانی که فکر می کنند شکلات سفید، شکلات واقعی نیست

Shabnam Khesal
  همه ما گاهی دلمان هوس شیرینی می کند و در اغلب مواقع انتخاب اول ما شکلات است. اگر به حجم تولید، تنوع و میزان عرضه و تقاضای شکلات نگاهی بیاندازیم خواهیم دید که شکلات فراتر از یک هوس است؛ بلکه بخشی از سبک زندگی ما شده است. به عنوان مثال، در ایران با گسترش فرهنگ […]

 

برای کسانی که فکر می کنند شکلات سفید، شکلات واقعی نیست

همه ما گاهی دلمان هوس شیرینی می کند و در اغلب مواقع انتخاب اول ما شکلات است.

اگر به حجم تولید، تنوع و میزان عرضه و تقاضای شکلات نگاهی بیاندازیم خواهیم دید که شکلات فراتر از یک هوس است؛ بلکه بخشی از سبک زندگی ما شده است. به عنوان مثال، در ایران با گسترش فرهنگ کافه نشینی و قهوه نوشی ،مصرف انواع شکلات به همراه نوشیدنی های گرم بسیار رایج شده است. در واقع بخشی از شکلات مصرفی ما درهنگام صرف صبحانه در غالب شکلات صبحانه بر روی یک تکه نان تست داغ و شاید بخشی از آن در هنگام صرف عصرانه درغالب تخته های کوچک شکلات کنار چای و قهوه و یا ترکیبی از شکلات گرم به همراه بستنی و یا انواع شیک ها و کیک های شکلاتی است و شاید یک لیوان شکلات داغ در اواخر غروب سرد است.
شکلات توسط برندهای مختلف در طعم های متنوع و در ترکیب با مواد گوناگون تولید می شود. اما فقط سه رنگ اصلی برای شکلات وجود دارد؛ شکلات شیری، شکلات تلخ و شکلات سفید.

شکلات سفید به طور کلی چیست؟

شکلات سفید با وجود نام آن،‌ از نظر تکنیکی به‌ هیچ‌ عنوان شکلات نیست و علت آن هم بسیار روشن است. در ساخت شکلات سفید از مواد جامد کاکائو استفاده نمی‌شود. امروز شکلات سفید به‌ وفور با کیفیت مناسب در دسترس شماست؛ لیکن ماجرای شکلات سفید از ۱۹۳۶ میلادی آغاز شد. به‌ نظرمی‌آید شرکت نستله در آن دوران به‌ دنبال راهی برای استفاده از پودر شیر اضافی خود بود. تا اینکه تصمیم گرفته شد ترکیب پودر شیر،‌ کره کاکائو و شکر را امتحان کند. همانطور که می‌دانید زمانی که دانه‌‌های کاکائو در حال فرآوری هستند دو ماده تولید می‌شود، کره کاکائو و مواد جامد کاکائو که می‌تواند آن‌ها را به ‌صورت پودر کاکائو در بازار تهیه کنید.
با جدا کردن کره کاکائو می‌توان آن را در مصارف دیگری همچون ساخت لوسیون‌ها،‌ لوازم آرایشی و البته شکلات سفید استفاده کرد. به ‌عنوان مثال یکی از کاربردهای شکلات سفید در ساخت رژلب‌‌ها است و آنهم به ‌دلیل نقطه ذوب پایین کره کاکائو است. در هر صورت امتحان دستورالعمل پیشنهادی نستله باعث شد که اختراع شکلات سفید به نام شرکت نستله ثبت شود.

رنگ مرغوب شکلات سفید و موارد استفاده از آن

اگر رنگ شکلات سفید، عاجی رنگ نباشد نشانه این است که کره کاکائو در آن وجود ندارد و چربی موجود در این ماده از روغن‌های دیگر همچون روغن گیاهی است. از آنجا که شکلات سفید حاوی مواد جامد کاکائو نیست پس قاعدتا عطر و طعم شکلات را نیز ندارد.
شکلات سفید هم به‌ صورت شمش و هم به ‌صورت تراشه‌های شکلات در دسترس است. استفاده از هرکدام می‌تواند بنا به نیاز دستورالعمل غذا یا شیرینی استفاده شود؛ ولی دست شما در به‌کارگیری شکلات سفید بسته نخواهد بود. کافی است باتوجه‌ به دستورالعمل غذایی، شکلات سفید را با کمی شیر مخلوط کنید و به قوام لازم برسید.
افراد زیادی هستند که طعم شیرین و بافت یک‌ دست و خامه ‌ای شکلات سفید را به دیگر محصولات شکلاتی و تلخ ترجیح می‌دهند به‌ همین‌ جهت شکلات سفید در بازار با تقاضای زیادی روبه ‌رو است .

بیشتربخوانیم:خواص پودر کاکائو که باید بدانید

ترکیبات شکلات سفید

ترکیبات شکلات سفید

شکلات سفید با کره کاکائو ، شکر و شیر درست می شود و باعث تولید چربی با اشباع بالا می شود. در حالی که شکلات سفید حاوی مقدار کافی کلسیم است ، اما غذای سالمی نیست زیرا مقادیر قابل توجهی از سایر مواد مغذی ضروری را برای جبران کالری ، قند و چربی بالا تأمین نمی کند. اما می توانید برخی اوقات شکلات سفید را بدون آسیب رساندن به سلامتی خود مصرف کنید ، اما در مصرف آن زیاده روی نکنید.
این نوع شکلات از ۲۰ درصد کره ی کاکائو، ۱۴ درصد مواد جامد شیری، ۳/۵ درصد چربی شیر و حدود ۵۵ درصد مواد شیرین کننده تشکیل می شود. برای طعم دادن به شکلات سفید به آن وانیل اضافه می کنند. ماده ی دیگری که به این نوع شکلات افزوده می شود لسیتین، نوعی ماده ی چربی دار است که از آن برای امولسیون کردن استفاده می شود.
مسئله اینجاست که شکلات سفید، حتی نوع مرغوب آن نهایتا ۳۳ درصد کاکائو دارد این در حالی است که مقدار کاکائو در شکلات تلخ حدود ۷۹ درصد است.
بد نیست بدانید که ما در دوران طلایی شکلات سفید زندگی می‌کنیم. دوره‌ای که شکلات‌های سفید با کیفیت بالا و با کمترین میزان شکر در دسترس ما هستیم و می‌توانیم از طعم آن‌ها لذت ببریم.

بیشتربخوانیم:درمان سرفه با خوردن شکلات

شکلات سفید برای افراد دیابتی

افراد مبتلا به دیابت ، داروی دیابت مصرف می‌کنند. عوارض جانبی مصرف این دارو هیپوگلیسمی است ( وضعیتی که در آن قند خون تنظیم نمی‌شود و یا این‌ که در ذخایر آن تخلیه می‌شوند). ممکن است در این وضعیت فرد به کما رود و برای جلوگیری از آن، پزشک، مصرف مقادیر کم خوراکی‌هایی که قند خون را بالا می‌برند را تجویز می‌کند. شکلات سفید می‌تواند گزینه اصلی برای افراد دیابتی باشد.

 شکلات سفید بخورید و از خطر فشار خون بالا جلوگیری کنید

شکلات حاوی مواد مغذی بسیاری است ، به ویژه ماده اسید لینولئیک که برای بدن ، به ویژه عروق خونی بسیار مفید است. چرا رگ های خونی با فشار خون همراه هستند؟ عروق خونی با داشتن جریان خون مناسب و خاصیت ارتجاعی کافی، نقش فعالیت قلب در پمپاژ کردن خون را کاهش می‌دهند که همین مسئله ضربان قلب را کاهش داده و آن را تثبیت می‌کند.

با مصرف شکلات سفید از خطر نارسایی قلبی جلوگیری کنید

شکلات حاوی فلاوانول های زیادی است. بنابراین ، این ماده برای بیماران مبتلا به نارسایی قلبی بسیار مفید است. در برخی مطالعات انجام شده ، شکلات سفید سیستم قلبی عروقی را اصلاح می کند. محققان معتقدند ترکیبات طبیعی موجود در شکلات به نام (فلاونوئیدها) به سلامت رگ‌ها کمک می‌کند تا التهاب آن ها کاهش پیدا کند. در واقع، فلاونوئید‌ها نقش مهمی در بالا بردن میزان اکسید نیتریک در خون دارند که منجر به باز شدن عروق شده و گردش خون را در بدن بهبود می‌دهد.

بیشتربخوانیم:با این خوراکی شادی آفرین آشنا شوید!

شکلات سفید جریان خون را افزایش دهید

شکلات سفید جریان خون را افزایش دهید

ورید پورتال یا سیاهرگ دروازه ای اصلی ترین رگ موجود در کبد است ، ورید عملکرد بسیار مهمی برای بدن دارد به این دلیل که مواد مغذی را که از روده پردازش شده اند ، حمل می کند. مصرف شکلات سفید باعث می شود بهبود بافت‌ها به شکل قابل توجهی سرعت پیدا کند و به دنبال آن جریان خون در عروق سهل تر شود.

شکلات سفید و حفظ سطح کلسترول

با خوردن شکلات سفید، چربی سریع ‌تر می‌شکند. بنابراین در آزمایش‌ها کاهش LDL و افزایش HDL را نشان می‌دهند. در نتیجه، عمل جذب مواد از جمله ویتامین‌ها فعال ‌تر از معمول می‌شود. در این شرایط ، بیمار در برابر بیماری عروق کرونری مصون می‌شود. بیماری عروق کرونری وضعیتی است که به دلیل شکسته شدن ذخیره چربی و ورود آن‌ها به خون به وجود می‌آید.

شکلات سفید و کاهش میزان اضطراب

دوپامین، دوپامین موجود در شکلات سفید موجب مثبت کردن جریانات مغذی می شود و تا حد زیادی میزان اضطراب را کاهش می دهد.

تقویت حافظه کو تاه مدت با مصرف شکلات سفید

شکلات سفید سرشار از فلاونول است که تاثیر بسزایی در تقویت حافظه کو تاه مدت و به ویژه بلند مدت دارد.

تسریع درمان بیماران آرتریت روماتوئید با مصرف شکلات سفید

کافئین موجود در شکلات سفید موجب می شود دارو های مصرفی بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید به مراتب بهتر و بیشتر جذب شوند، بنابراین در تسریع روند بهبود این بیماران اثر گذار است.

شکلات سفید غنی از آنتی اکسیدان

شکلات حاوی اکسیدان فراوانی بوده و بدن را در مقابل بیماری های مختلف محافظت می کند .

شکلات سفید حاوی کلسیم

ماده ی اصلی شکلات های سفید، شیر است، بنابراین این شکلات ها حاوی کلسیم هستند. نقش بسیار مهم ماده ی کلسیم در بدن بر کسی پوشیده نیست. شکلات سفید، کافئین ندارد، بنابراین باعث از دست رفتن آب بدن نمی شود.

کاهش خطر سرطان سینه با مصرف شکلات سفید

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف شکلات می‌تواند در زمان کوتاهی خطر سرطان سینه را کاهش دهد. این به دلیل وجود پلی فنل ها در شکلات اتفاق می‌افتد که مانند آنتی اکسیدان عمل می‌کنند. در واقع پلی‌ فنل‌ها باعث تجزیه مواد سرطان‌زا می‌شوند.

هضم بهترغذا با مصرف شکلات سفید

شکلات سفید تولید بزاق را افزایش می‌دهد که برای فرآیند هضم غذا مفید است. بزاق نقش نرم کننده را ایفا کرده و در طول فرآیند جویدن، مانند یک ضد سم عمل می‌کند. بزاق در هضم غذا نیز نقش مستقیم دارد چرا که حاوی آنزیم‌هایی از جمله آمیلاز است. کافی است یک تکه شکلات سفید را بعد از غذا در دهان خود بگذارید و از طعم دلنشین و شیرینی خاص آن لذت ببرید.

شاد شاد با شکلات سفید

مهم نیست چه اتفاقی افتاده باشد، شکلات سفید روز شما را می‌سازد. بنابراین اگر روز بدی داشته باشید یا اگر اتفاق بدی برای شما افتاده باشد، فقط یک یا دو عدد شکلات سفید بجوید. این کار به شکل عجیبی حال شما را بهتر می‌کند. زیرا شکلات سفید دارای ماده‌ای به نام فنیل آلانین است، این ماده حاوی اسید آمینه ای است که در تولید دوپامین نقش اساسی دارد که باعث ایجاد شادی و خوشحال می‌شود.

عملکرد بازشناختی و شکلات سفید

شکلات سفید، دسری عالی برای کودکان است زیرا عملکرد بازشناختی آن‌ها را افزایش می‌دهد، چرا که شکلات مغز را تحریک می‌کند تا یک نقطه کانونی بسازد و به حل مشکلات متعدد به کودک کمک کند. به همین دلیل است که افراد مبتلا به اوتیسم (اختلال توجه که باعث می‌شود فرد به مدت طولانی به یک چیز توجه کند) شکلات را به دیگر خوراکی‌ها ترجیح می‌دهند.

بهبود اختلالات خوردن با مصرف شکلات سفید

اختلالات خوردن مانند خوردن اجباری می‌توانند برای سلامتی خطرناک باشند. در این شرایط ، بیمار احساس می‌کند هیچ غذایی نخورده و در نتیجه دائما به دنبال غذا است. با خوردن شکلات به عنوان دسر، به ویژه شکلات سفید، طعم شیرینی به مدت طولانی در دهان می‌ماند. زمانی که افراد فراموش می‌کنند که غذا بخورند، بزاق به دلیل طعم شیرین دوباره تحریک می‌شود و بیماران به یاد می‌آورند که غذا بخورند.

مصرف شکلات سفید و درمان سردرد

سردرد می‌تواند میگرنی، خوشه‌ای یا تنشی باشد. این سه نوع سردرد شدید را می‌توان با مصرف منظم شکلات برطرف کرد. دوپامین موجود در شکلات سفید ، سیستم عصبی را آرام کرده و شدت سردرد را کاهش می‌دهد.

دلیل اینکه زنان عاشق شکلات سفید هستند چیست ؟

جالب است بدانید زنان بیشتر از مردان علاقه به خوردن شکلات سفید دارند ، شکلات سفید به ترشح سروتونین ( هورمون شادی ) کمک می کند و باعث توازن حالات روحی شده و تغییرات حسی را کاهش می دهد و از افسردگی نیز جلوگیری می کند.
همچنین شکلات سفید باعث تولید هورمون دوپامین است که باعث می شود بصورت ذهنی هوشیار باشید . کمبود دوپامین،باعث کاهش تمرکز و حالتهای احساسی بد می شود.

سطح هورمونی زنان هر لحظه درحال تغییر است (خصوصا به علت عادت های ماهیانه) و این مساله، آنها را به تغییرات حسی آسیب پذیر تر می کند.حال،هرچه حالات روحی یک فرد بیشتر عوض شود، بیشتر به چیزی که حس و حال او را خوش و پایدار می کند، نیاز خواهد داشت . این ، همان جایی است که شکلات سفید، نقش جادویی خود را ایفا می کند.

مطالعات نشان می ‎دهند که تمایل به مصرف شکلات در خانم های باردار ناشی از ذهنیت آن ها است . دلیل این امر این است که خانم های باردار می ‎توانند بدون هیچ گونه نگرانی از اضافه وزن، هر غذایی را که دوست دارند میل کنند .اما خاطرتان باشد ،زنان باردار باید ازرژیم غذایی متعادلی بهره مند شوند که شامل همه انواع غلات ، پروتئین بدون چربی ، لبنیات ، میوه و سبزیجات است و شکلات باید تنها بخشی از این رژیم متعادل باشد .

کلام آخر و پیشنهاد ویژه ما به شما

یادتان باشد ، مصرف بیش از حد شکلات ، از هر نوع آن و یا انواع شیرینی باعث کاهش میل خوردن غذاهای سالم می ‎شود.
ما به شما توصیه می کنیم ، برای اینکه از فواید شکلات بهره مند شوید بهتر است در انتخاب شکلات تلخ یا شیرین دقت بیشتری کنید. اگر طعم شکلات تلخ را دوست ندارید و به دنبال طعم شیرین تری هستید بین شکلات سفید یا شیری قطعاً انتخاب شکلات شیری بسیار بهتر از شکلات سفید است.
همچنین بهتر است مصرف شکلات تلخ یا شیرین را به خوردن یک قطعه کوچک بعد از وعده شام و نهار محدود کنید تا برای خوردن بیشتر آن وسوسه نشوید.

گزارش : شبنم موسوی خصال

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ