خواص تخمه آفتابگردان و ارزش غذایی آن

Shabnam Khesal
گنجاندن آجیل و دانه ها به رژیم غذایی یکی از بهترین کارها برای سلامتی محسوب می شود، مقوی و سالم هستند و از ابتلا به انواع بیماری های مزمن جلوگیری می کنند. تخمه های آفتابگردان یکی از این نوع دانه هاست که سرشار از مواد مغذی با کیفیت بالا است. تخمه های آفتابگردان سرشار از چربی های سالم، ترکیبات گیاهی مفید و چندین ویتامین و مواد معدنی هستند و به […]

گنجاندن آجیل و دانه ها به رژیم غذایی یکی از بهترین کارها برای سلامتی محسوب می شود، مقوی و سالم هستند و از ابتلا به انواع بیماری های مزمن جلوگیری می کنند. تخمه های آفتابگردان یکی از این نوع دانه هاست که سرشار از مواد مغذی با کیفیت بالا است. تخمه های آفتابگردان سرشار از چربی های سالم، ترکیبات گیاهی مفید و چندین ویتامین و مواد معدنی هستند و به کاهش التهاب، بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 کمک می کند. به گزارش تایمزسوفاندیا، تخمه آفتابگردان بخشی از گیاه آفتابگردان است که به صورت دانه و روغن استفاده می شود.

ارزش غذایی تخمه آفتابگردان

دانه های ریز آفتابگردان بسیار مقوی و حاوی مواد مغذی مفید هستند. تخمه آفتابگردان به ویژه دارای ویتامین E، روی و سلنیوم است که این مواد مغذی از سلول های بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند، خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. علاوه بر این، حاوی ترکیباتی مانند اسیدهای فنولیک و فلاونوئیدها است.
30 گرم مغز خشک تخمه آفتابگردان حاوی:
کالری: 163
چربی کل: 14 گرم
پروتئین: 5.5 گرم
کربوهیدرات: 6.5 گرم
فیبر: 3 گرم
ویتامین E: 37 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه
نیاسین: 10 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه
ویتامین B6: 11 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه
آهن: 6 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه
منیزیم: 9 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه
زینک: 10 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه
در ادامه برخی از فواید تخمه آفتابگردان برای سلامتی آورده شده است.

ارتباط تخمه آفتابگردان و کاهش التهاب

تخمه آفتابگردان التهاب را که مسئول چندین بیماری مزمن از جمله بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 است کاهش می دهد. بر اساس مطالعه ای که روی 6 هزار بزرگسال انجام شد، خوردن تخمه آفتابگردان و سایر دانه ها حداقل 5 بار در هفته سطح پروتئین واکنشی C را در مقایسه با دیگران 32 درصد کاهش داد. اعتقاد بر این است به طور اساسی مزایای احتمالی تخمه آفتابگردان به دلیل وجود ویتامین E است.

تخمه آفتابگردان خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد

تخمه آفتابگردان حاوی ترکیبی است که آنزیمی را که باعث انقباض رگ های خونی می شود را مسدود می کند. این کار با شل کردن رگ های خونی فشار خون را کاهش می دهد، همچنین خطر سکته مغزی را کاهش می دهد. به علاوه، تخمه آفتابگردان حاوی منیزیم است که فشار خون را به دیواره رگ ها کاهش می دهد.

تخمه آفتابگردان برای افراد مبتلا به دیابت مفید است

افراد مبتلا به دیابت همیشه باید سطح قند خون خود را کنترل کنند تخمه آفتابگردان به آنها کمک می کند. در چندین مطالعه تخمه آفتابگردان مورد آزمایش قرار گرفتند تا مشخص شد برای کاهش سطح قند خون موثر است. خوردن روزانه یک مشت تخمه آفتابگردان طی 6 ماه قند خون ناشتا را حدود 10 درصد کاهش می دهد که این امر به دلیل ترکیب کلروژنیک اسید گیاه رخ می دهد.

تخمه آفتابگردان و پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن

تخمه آفتابگردان حاوی زینک است که برای فعال کردن حدود 300 آنزیم در بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است، همچنین حاوی سلنیوم و ویتامین های دیگر است که با عفونت مقابله کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. ایجاد و تقویت سیستم ایمنی داخلی برای محافظت از خود در برابر بیماری های مزمن مهم است.

تخمه آفتابگردان خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

سرطان ها از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان هستند. گرچه هیچ چیزی نمی تواند از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کند، اما ایجاد تغییر در رژیم غذایی به طور قطع احتمال ابتلا را کاهش می دهد. دانه های آفتابگردان حاوی بتا سیتوسترول، یک فیتواسترول است که ضمن جلوگیری از بروز سرطان پستان رشد سلول های تومور را سرکوب می کند. چندین ماده مغذی دیگر نیز در تخمه آفتابگردان یافت می شود که به همین ماده کمک می کنند. در ضمن مصرف تخمه آفتابگردان احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

تخمه آفتابگردان کلسترول را کاهش می دهد

محتوای فیبر تخمه آفتابگردان سطح کلسترول بد یا LDL را در خون کاهش می دهد. جدا از آن، مقدار زیاد نیاسین یا ویتامین B3 به کاهش سطح کلسترول کمک می کند و ویتامین B5 باعث افزایش کلسترول HDL می شود.

تخمه آفتابگردان عملکرد مغز را تقویت می کند

اگر به دنبال تقویت عملکرد مغز و افزایش تمرکز هستید تخمه آفتابگردان یک افزودنی عالی برای رژیم غذایی محسوب می شود. وجود ویتامین B6 در آن باعث بهبود خلق و خو، تمرکز و تقویت حافظه می شود. حتی به کاهش علائم سندرم قبل از قاعدگی (PMS) نیز کمک می کند.

تخمه آفتابگردان برای پوست مفید است

خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی تخمه آفتابگردان با جلوگیری از عفونت، پوست را تمیز و بدون آکنه نگه می دارد. اسیدهای اولئیک و لینولئیک موجود در تخمه آفتابگردان به تشکیل کلاژن کمک می کنند، ضمن آهسته کردن روند پیری لکه ها را کاهش می دهند.

آیا خوردن تخمه آفتابگردان عوارض جانبی دارد؟

تخمه آفتابگردان به طور کلی برای مصرف گزینه بی خطری است، اما در برخی موارد افراد ممکن است عوارض جانبی عجیبی را تجربه کنند. در اینجا مواردی ذکر شده است که شاید برخی افراد پس از مصرف تخمه آفتابگردان تجربه کنند.
تخمه آفتابگردان کلسیم و کالری زیادی دارد و سرشار از سدیم است. اگر باید درباره مصرف سدیم یا کالری احتیاط کنید در مصرف تخمه آفتابگردان دقت داشته باشید. علاوه بر این، تخمه آفتابگردان دارای چندین ماده مغذی مناسب برای سلامتی است، اما حاوی کادمیم نیز است این فلز سنگین در صورت وجود مقدار زیاد بدن در مدت زمان طولانی به کلیه آسیب می رساند.
مطالعات قبلی حاکی از آن است خوردن مقدار زیاد تخمه آفتابگردان منجر به انسداد مدفوع در کودکان و بزرگسالان می شود، خوردن تخمه آفتابگردان با پوست منجر به این اتفاق می شود. یک فرد احتمال می رود آن را عمدا مصرف کند که هضم آن را برای بدن سخت می کند حتی مصرف بیش از حد تخمه آفتابگردان باعث استفراغ می شود.
برخی از افراد احتمال می رود پس از مصرف تخمه آفتابگردان واکنش آلرژیک نسبت به آن را تجربه کنند. نفس نفس زدن، آسم، تورم دهان، خارش دهان، تب یونجه، بثورات پوستی، ضایعات پوستی، استفراغ و آنافیلاکسی از علائم رایج آلرژی ناشی از مصرف تخمه آفتابگردان است.

بیشتربخوانیم:7 غذای ضدآلرژی کدامند؟

روش صحیح تخمه خوردن

دانه های آفتابگردان به دو شکل با پوست و مغز شده در بازار موجود است. پوشش خارجی تخمه آفتابگردان سیاه است که باید با دندان شکسته شود. پوست سیاه آن را دور ریخته و مغز داخل آن خورده می شود. اکثر مردم مغز آفتابگردان را مصرف می کنند زیرا مصرف آن راحت تر است و حتی به غذاهای دیگر نیز اضافه می شود. می توان مغز آفتابگردان را به سالاد، ماست یا فرنی اضافه کرد. دقت داشته باشید نباید بیش از 30 گرم تخمه آفتابگردان در روز مصرف کنید.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ