ریفلاکس معده و درمان خانگی

Shabnam Khesal
ریفلاکس اسید زمانی که اسید معده به مری برمی گردد و علائم دل درد را ایجاد کند، رخ می دهد. برخی از تغییرات در سبک زندگی به تسکین علائم ریفلاکس اسید کمک می کند، اما برخی از افراد به مصرف دارو نیاز دارند. داروهای بدون نسخه و تجویزی نقش مهمی در کمک به افراد مبتلا به ریفلاکس اسید دارند. اگرچه مطالعات در این زمینه محدود است، اما برخی از افراد از زنجبیل و سایر داروهای گیاهی برای تسکین علائم خود استفاده می کنند. به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله در مورد چگونگی رفع ریفلاکس اسید توضیح داده می شود.
ریفلاکس معده و درمان خانگی
ریفلاکس اسید زمانی که اسید معده به مری برمی گردد و علائم دل درد را ایجاد کند، رخ می دهد. برخی از تغییرات در سبک زندگی به تسکین علائم ریفلاکس اسید کمک می کند، اما برخی از افراد به مصرف دارو نیاز دارند. داروهای بدون نسخه و تجویزی نقش مهمی در کمک به افراد مبتلا به ریفلاکس اسید دارند. اگرچه مطالعات در این زمینه محدود است، اما برخی از افراد از زنجبیل و سایر داروهای گیاهی برای تسکین علائم خود استفاده می کنند. به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله در مورد چگونگی رفع ریفلاکس اسید توضیح داده می شود.

بیشتربخوانیم:7غذا برای درمان ریفلاکس معده

علائم ریفلاکس اسید

بر اساس اعلام کالج دستگاه گوارش آمریکا، افرادی که دچار ریفلاکس اسید هستند احساس سوزش در سینه و پشت استخوان سینه را تجربه می کنند، این ناراحتی به سمت گردن و گلو نیز گسترش می یابد، همچنین برخی از افراد ممکن است طعم تلخ یا ترش در دهان خود احساس کنند. علائم ریفلاکس اسید چندین ساعت طول می کشد و برای برخی از افراد علائم پس از خوردن غذا تشدید می شود در حالی که برخی دیگر ممکن است علائم را قبل از غذا خوردن تجربه کنند. ریفلاکس اسید گاه به گاه امری طبیعی است، اما اگر علائم به طور مکرر بیش از 2 بار در هفته رخ دهد احتمال می رود نشان از وخامت اوضاع فرد باشد که به آن ریفلاکس معده (مری) گفته می شود.

درمان های خانگی برای رفع ریفلاکس اسید

فرد می تواند درمان های خانگی زیر را برای کمک به کاهش علائم ریفلاکس اسید امتحان کند.

تغییر سبک زندگی

تغییر سبک زندگی
پزشکان چندین تغییر در سبک زندگی را توصیه می کنند که افراد می توانند برای جلوگیری از ریفلاکس اسید و جلوگیری از عوارض آن پیش بگیرند. بر اساس اعلام موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی، اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:
کاهش مصرف غذاهای چرب و سایر غذاهای تحریک کننده
قطع سیگار کشیدن
حفظ وزن مناسب
پوشیدن لباس گشاد
اجتناب از خوردن غذا 2 تا 3 ساعت قبل از خواب
جوش شیرین رقیق شده در آب
بر اساس مقاله منتشر شده در سال 2013، محلول جوش شیرین ممکن است به تسکین علائم ریفلاکس اسید کمک کند. با این حال، برای سلامت قلب مضر است. نوشیدن بیش از حد محلول جوش شیرین برای ریفلاکس اسید تعادل اسید و باز را نیز در خون تغییر می دهد.

زنجبیل برای درمان ریفلاکس اسیدی

بر اساس مقاله منتشر شده در “Gastroenterology Research and Practice”، برخی از افراد استفاده از زنجبیل را برای تسکین بیماری های مختلف گوارشی مانند حالت تهوع، اسهال و از دست دادن اشتها توصیه می کنند. یک بررسی منظم در مجله تغذیه نشان می دهد زنجبیل به رفع حالت تهوع و استفراغ مرتبط با بارداری کمک می کند. انجام تحقیقات بیشتری برای تعیین مزایای زنجبیل نیاز است اینکه کدام نوع زنجبیل و چه دوزی برای تسکین ریفلاکس اسید مناسب است.

ریکونشیتو برای درمان ریفلاکس اسیدی

ریکونشیتو، یک داروی گیاهی ژاپنی که برخی از افراد برای تسکین علائم ریفلاکس اسید استفاده می کنند. برخی شواهد نشان می دهد ریکونشیتو در برخی کودکان و جوانان به درمان ریفلاکس اسیدی نیز کمک می کند. با این حال، محققان باید مطالعات بیشتری را برای تایید ایمنی و کارآیی این داروی گیاهی انجام دهند.

گزینه های درمانی پزشکی برای ریفلاکس اسیدی

انواع مختلفی از داروها وجود دارد که فرد می تواند برای درمان ریفلاکس اسید استفاده کند.
آنتی اسیدها
آنتی اسیدها با خنثی کردن اسید معده ریفلاکس اسید را تسکین می دهند.
داروهای بدون نسخه OTC حاوی کلسیم، منیزیم یا آلومینیوم هستند.
افراد به طور معمول بعد از غذا از آنتی اسید استفاده می کنند.
جدول زیر دوزهای موجود در میلی گرم از آنتی اسیدها را برای درمان ریفلاکس اسید نشان می دهد.
دوزهای تشکیل دهنده فعال
آلومینیوم هیدروکسید 640 میلی گرم 5 تا 6 بار در روز
منیزیم هیدروکسید 1200 میلی گرم یک بار در روز یا 30 میلی لیتر
کربنات کلسیم حداکثر دوز 8 هزار میلی گرم در روز به مدت 2 هفته

آنتاگونیست های گیرنده هیستامین 2

بر اساس مقاله منتشر شده در سال 2020، آنتاگونیست های گیرنده های هیستامین 2 گیرنده های هیستامین 2 را در معده متصل می کنند و مانع ترشح اسیدهای معده می شوند. در جدول زیر دوزهای معمول چهار آنتاگونیست مختلف گیرنده های هیستامین 2 آورده شده است. به طور معمول افراد می توانند بلافاصله آنتاگونیست های گیرنده های هیستامین 2 را برای تسکین علائم یا 30 تا 60 دقیقه قبل از خوردن یا نوشیدن نوشیدنی هایی که باعث ریفلاکس اسید می شوند، مصرف کنند. سازمان غذا و داروی آمریکا 4 آنتاگونیست گیرنده هیستامین 2 را تایید کرده است.
آنتاگونیست گیرنده هیستامین-2 دوز روزانه (میلی گرم)
سایمتیدین 200
فاموتیدین 20
رانیتیدین 150
برخی از آنتاگونیست های گیرنده های هیستامین 2 بدون نسخه پزشک نیز در دسترس هستند. با این حال، همیشه قبل از مصرف هرگونه دارو با پزشک صحبت کنید زیرا ممکن است عوارض جانبی داشته باشد و با داروهای دیگری که فرد مصرف می کند تداخل داشته باشد.

مهارکنندگان پمپ پروتونی

بر اساس مقاله منتشر شده در سال 2020، مهارکنندگان پمپ پروتونی باعث کاهش ترشح اسید در معده می شوند. این دارو سلول های جداری در معده را که حاوی پمپ های پروتونی هستند را تحت تاثیر قرار می دهد. مهار عملکرد پمپ های پروتونی مرحله آخر ترشح اسید در معده را مسدود می کند. سازمان غذا و داروی آمریکا 6 مهارکننده پمپ پروتون را تایید کرده است. جدول زیر دوزهای هر مهار کننده پمپ پروتون را فهرست می کند:
دوز مهارکننده پمپ پروتون (میلی گرم در روز)
دکسلانزوپرازول 30 تا 60
اسومپرازول 10 تا40
لانزوپرازول 15 تا30
امپرازول 20 تا60
پنتوپرازول 20 تا40
رابپرازول 20
اگرچه مهارکننده های پمپ پروتون به نسخه پزشک نیاز دارند، اما برخی از مهار کننده های پمپ پروتون با دوز پایین به صورت بدون نسخه در دسترس هستند. برای تعیین مناسب ترین دوز افراد باید با پزشک یا داروساز صحبت کنند.

ریفلاکس اسیدی در دوران بارداری

یک مقاله منتشر شده در سال 2015 تخمین می زند 17 تا 45 درصد از افراد در معرض ریفلاکس اسید در دوران بارداری قرار دارند. این به دلیل افزایش سطح پروژسترون جابجایی اسفنکتر مری تحتانی و فشار ایجاد شده از جنین در حال رشد است. پزشکان ممکن است تغییرات عادات غذایی را با دارو یا بدون دارو توصیه کنند. خوردن وعده های غذایی كوچك تر و مكرر، اجتناب از مصرف وعده های غذایی قبل از خواب یا میان وعده ها و پرهیز از عوامل ریفلاك اسید می تواند مفید باشد. گزینه های درمان ریفلاکس اسید در دوران بارداری همان گزینه هایی است که برای فرادی که باردار نیستند، توصیه می شود. بر اساس مطالعه ای در سال 2017، آنتی اسیدها با داروهای سرکوب کننده آلژینات اسید یا بدون آن از جمله آنتاگونیست های گیرنده هیستامین 2 و مهار کننده های پمپ پروتون به غیر از امپرازول برای زنان باردار بی خطر و موثر هستند. مقاله ای که در مجله پزشکی انگلیس منتشر شده نشان می دهد در مورد درمان های موثر برای ریفلاکس اسید در بارداری را بررسی کرده است. افرادی که دچار ریفلاکس اسید هستند می توانند از داروهای ضداسید به عنوان روش درمانی انتخاب نخست در دوران بارداری استفاده کنند زیرا این داروها علائم را سریع تسکین می دهند.

علت بروز ریفلاکس اسیدی

بر اساس اعلام موسسه ملی دیابت و بیماری‌های کلیوی و گوارشی، ریفلاکس اسید زمانی که پوشش مری با اسید معده مواجه شود رخ می دهد. در این حالت مری می تواند آسیب ببیند که منجر به علائم سوزش معده می شود. اسفنکتر مری تحتانی بین معده و مری از بالا رفتن اسیدهای معده به مری جلوگیری می کند. اگر اسفنکتر خیلی زود شل شود ممکن است اسیدهای معده به مری بروند و منجر به ریفلاکس اسید شود.

راه های جلوگیری از ریفلاکس اسیدی

راه های جلوگیری از ریفلاکس اسیدی
افرادی که در معرض ریفلاکس اسید قرار دارند باید برای جلوگیری از بروز علائم تغییراتی خاص در سبک زندگی خود ایجاد کنند. انجمن گوارش آمریکا نکاتی را برای جلوگیری از ریفلاکس اسید ارائه می دهد، از جمله:
هنگام خواب سر را بالاتر از سطح بدن قرار دهید
دو ساعت بعد از خوردن غذا از دراز کشیدن خودداری کنید
از غذا خوردن حداقل 2 ساعت قبل از خواب اجتناب کنید
لباس های گشاد بپوشید
وزن مناسب خود را حفظ کنید
اجتناب از مصرف غذاها و داروهایی که باعث ریفلاکس اسید می شوند
سیگار نکشید
مصرف الکل را محدود کنید

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

ریفلاکس اسید به صورت گاه به گاه نیاز به مراقبت پزشکی ندارد. اگر فردی 2 یا چند بار در هفته علائم را تجربه کند ممکن است نیاز به بررسی های بیشتر داشته باشد. بر اساس اعلام انجمن گوارش آمریکا، سایر علائم هشدار دهنده عبارتند از:
احساس وجود چیزی در گلو
از دست دادن خون
کاهش وزن
این علائم ممکن است بازگشت اسید به مری را نشان دهند که نیاز به درمان دارد. برخی از داروهای بدون نسخه یا داروهای تجویزی برای درمان ریفلاکس اسید ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشند. قبل از استفاده از داروها باید با پزشك یا داروساز مشورت كنند. گاهی احساس سوزش در قفسه سینه می تواند نشان دهنده یک مشکل قلبی باشد. اگر تعریق یا تنگی نفس با علائم سوزش سر دل همراه است با اورژانس تماس بگیرید.

خلاصه ای درباره رفلاکس اسیدی

ریفلاکس اسید یک اختلال گوارشی شایع است. افراد می توانند از بین چندین کلاس مختلف دارو برای تسکین علائم ریفلاکس اسید انتخاب کنند. پزشکان احتمال می رود همان داروهای ریفلاکس اسید را برای افراد باردار و غیر باردار تجویز کنند. برخی از درمان های خانگی به تسکین علائم کمک می کنند، اما دانشمندان از اثربخشی و ایمنی آنها اطمینان ندارند. سوزش معده گاه به گاه امری شایع است، اما در صورت تداوم علائم ممکن است نشان وجود یک بیماری باشد که به پیگیری و درمان نیاز دارد.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ