راه های خلاص شدن از شر بوی بد واژن

Shabnam Khesal
بوی غیرمعمول واژن هر از گاهی با وجود مراقبت خوب از بدن و واژن رخ می دهد. ممکن است بوهای ناآشنایی را تجربه کنید چیزی که طبیعی نیست و مداوم یا شدید است. نخستین سوال در صورت استشمام بوی غیرطبیعی واژن که باید از خود بپرسید این است: آیا این بو طبیعی است؟ واژن ها بوی طبیعی دارند […]
بوی غیرمعمول واژن هر از گاهی با وجود مراقبت خوب از بدن و واژن رخ می دهد. ممکن است بوهای ناآشنایی را تجربه کنید چیزی که طبیعی نیست و مداوم یا شدید است. نخستین سوال در صورت استشمام بوی غیرطبیعی واژن که باید از خود بپرسید این است: آیا این بو طبیعی است؟ واژن ها بوی طبیعی دارند و بوی هر زن متفاوت است. چرخه قاعدگی باعث بروز عطر و بوی کمی فلزی مانند برای چند روز می شود که احتمال می رود مقاربت بوی موقت را تغییر دهد. واژن به طور طبیعی خود را تمیز می کند. واژن به خودی خود به طور طبیعی می تواند PH سالم را حفظ کرده و باکتری های ناسالم را از بین ببرد، اما اگر متوجه تفاوت فاحشی در بوی واژن خود شدید ممکن است نشانه ای از بروز مشکلی باشد. به گزارش هلث لاین، بوی شدید، خارش و تحریک و ترشحات غیرمعمول همگی نشانه هایی هستند که شما ممکن است چیزی غیر از بوی غیر معمول واژن تجربه می کنید.

راه های از بین بردن بوی بد واژن

برخی اوقات ممکن است برای از بین بردن بوی بد واژن به کمک نیاز داشته باشید، تکنیک های زیر به شما کمک می کند تا از شر بوی غیر معمول واژن خلاص شوید:

بهداشت را رعایت کنید

ناحیه بین پاها را به خوبی بشویید. شستشو باعث می شود پوست مرده، عرق و آلودگی از بین برود قسمت بیرون واژن را می توان با صابون ملایم شست. داخل لابیا ناحیه بسیار حساس تری است که استفاده از صابون باعث سوزش و تحریک آن می شود. برای تمیز نگه داشتن شستن لب های اطراف واژن کافی است زیرا واژن خود نیازی به تمیز کردن ندارد. از مصرف لوفا اجتناب کنید زیرا باعث ایجاد حساسیت و برش های کوچک می شود در نتیجه ناحیه را در معرض عفونت احتمالی قرار می دهد.
از صابون های معطر یا شستشوی بدن استفاده نکنید. رایحه و مواد شیمیایی pH طبیعی واژن را برهم می زند، بنابراین در صورت تمایل به استفاده از صابون از نوع ملایم آن استفاده کنید در غیر این صورت آب گرم کافی است.

از محصولات معطر کننده مختص استعمال خارجی استفاده کنید

اگر می خواهید از هر نوع اسپری یا عطری استفاده کنید فقط از آنهایی که مختص استفاده در خارج از لب هاست نه داخل واژن استفاده کنید زیرا می توانند تعادل شیمیایی طبیعی بدن را برهم بزنند و منجر به بروز مشکلات بزرگ تری شوند.

بیشتربخوانیم:چگونه از شر بوی بد ناحیه تناسلی خلاص شویم؟

لباس زیر خود را عوض کنید

اگر به طور معمول شورت ساتن، ابریشم یا پلی استر می پوشید به سمت پوشیدن شورت هایی از جنس پنبه بروید. پنبه قابل تنفس است و در جهت از بین بردن عرق و مایعات بدن بسیار خوب عمل می کند. رطوبت بیش از حد سطح باکتری های طبیعی را برهم زده و منجر به بروز عفونت می شود.

یک محصول pH مناسب را استفاده کنید

محصولات بدون نسخه برای بازیابی PH طبیعی واژن مفید است. اگر یک محصول را امتحان کردید و بوی آن باقی ماند یا بدتر شد به پزشک مراجعه کنید زیرا احتمال می رود باید از محصولی دیگر استفاده کنید یا برای عفونت قابل درمان به پزشک مراجعه کنید.

روغن ضروری

تحقیقات بسیار کمی برای از بین بردن بوی بد واژن با روغن وجود دارد. برخی از روغن های اساسی دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچی هستند که به کاهش و از بین بردن باکتری ها کمک می کنند، اما هرگز روغن های اساسی را به طور مستقیم روی پوست بدون اینکه آنها را در روغن حامل رقیق کنید نمالید. حتی روغن های اساسی رقیق نیز می توانند باعث تحریک ناحیه واژن شوند. احتمال می رود کرم های بدون نسخه ای را پیدا کنید که دارای روغن های اساسی هستند، اما فقط در صورت توصیه برای استفاده در ناحیه تناسلی از آنها استفاده کنید.

در سرکه بشینید

حمام گرم و دوش آب گرم مکرر می تواند pH طبیعی را برهم بزند، اما یک نوع حمام احتمال می رود مفید باشد. یک یا 2 فنجان سرکه سیب را در وان آب گرم بریزید و به مدت 20 دقیقه در آن بشینید. سرکه به طور طبیعی باکتری ها را کاهش می دهد.

درمان های نسخه ای

درمان های تجویزی به از بین بردن دلایل اساسی ایجاد کننده بو کمک می کنند. اگر درمان های خانگی یا بدون نسخه موفقیت آمیز نیست وقت آن فرا رسیده که در مورد گزینه های درمانی با پزشک خود صحبت کنید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر این بو با علائم غیرمعمول همراه است باید با صرف نظر کردن از درمان های خانگی به پزشک مراجعه کنید به عنوان مثال اگر بوی واژن از حد طبیعی بیشتر است و به نظر می رسد شدیدتر هم می شود باید به پزشک مراجعه کنید. به همین ترتیب بوی “ماهی” دلیل دیگری برای مراجعه به پزشک است زیرا بوی بد نشانه عفونت واژن است. این بوها می توانند نشانه هایی از بروز مشکلی باشند که بهبود نمی یابد که برای تجویز دارو یا درمان نسخه ای به پزشک نیاز است. نباید درمان را به تاخیر انداخت زیرا عفونت درمان نشده توانایی شما برای باردار شدن در مراحل بعدی زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از ترشحات واژن طبیعی است، اما اگر متوجه افزایش ترشحات شدید یا مایعات دیگر سفید یا شفاف نیستند احتمال می رود دچار عفونت شده باشید. خارش گاه به گاه نیز طبیعی است، اما اگر دچار خارش مکرر یا تحریک کننده و دردناک هستید ممکن است علائم مشکل بزرگ تری باشد.

نکاتی برای جلوگیری از بوی بد در آینده

پس از، از بین بردن بوی غیرمعمول واژن این نکات را بخاطر داشته باشید که بعد از بروز مشکل دیگری جلوگیری کنید:
پروبیوتیک ها را در نظر بگیرید. پروبیوتیک ها که باکتری های خوبی محسوب می شوند به حفظ تعادل pH واژن کمک می کنند. غذاهای سرشار از پروبیوتیک شامل ماست و کلم ترش است.
رژیم غذایی سالم داشته باشید. یک رژیم غذایی متعادل شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی است. یک رژیم متعادل سلامت بدن به ویژه واژن را تضمین می کند.
هیدراته بمانید. نوشیدن آب فراوان فقط برای پوست مفید نیست بلکه با تشویق تعریق سالم و ترشح مایعات به سلامت کلی واژن نیز کمک می کند.
از دوش و اسکراب خودداری کنید. ممکن است فکر کنید این گزینه ها به از بین بردن باکتری های بد کمک می کنند، اما باکتری های خوب را نیز از بین می برند. پس اجازه دهید بدن شما نسبت باکتری ها را تنظیم کند و از این شستشوهای غیر طبیعی اجتناب کنید.
قبل و بعد از مقاربت ناحیه تناسلی خود را بشویید. رابطه جنسی باکتری ها و مواد خارجی مانند روانکاری و اسپرم کش را از کاندوم وارد واژن می کند، بنابراین قبل و بعد از رابطه جنسی واژن خود را بشویید تا به حفظ سطح باکتری های طبیعی کمک کند.
لباس های تنگ نپوشید. لباس های خیلی تنگ اجازه نمی دهد واژن و ناحیه کشاله ران شما نفس بکشد. در حالی که دریافت اکسیژن کافی برای سلامتی واژن حیاتی است.
شورت نخی بپوشید. شورت پنبه ای رطوبت اضافی ناشی از تعریق یا ترشح را از بین می برد. پارچه های مصنوعی برای استفاده گزینه سالمی نیستند.

بیشتربخوانیم:ترشحات واژن به چه معناست؟

در پایان

درمان های خانگی به طور معمول به کاهش بوی غیرمعمول واژن در حدود یک هفته کمک می کند، اما اگر بوی آن از بین نرفت یا تشدید شد باید به پزشک مراجعه کنید. بوی شدید واژن می تواند نشانه وجود یک مشکل بزرگ تر باشد، مشکلی که ممکن است به تنهایی قادر به درمان آن نباشید، بنابراین برای جلوگیری از وخیم تر شدن مشکل بهتر است زودتر به پزشک مراجعه کنید.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ