بهترین و سریع ترین درمان های طبیعی برای سردرد

حسام آرین
سردرد نوعی درد بسیار رایج و آزاردهنده است که برای درمان آن به جای استفاده از مسکن های بدون نسخه روش های طبیعی بسیاری وجود دارد که به افراد کمک می کنند تا از شر سردرد خلاص شوند. به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله طیف گسترده ای از درمان های خانگی و طبیعی برای سردرد مورد بررسی قرار می گیرد. افراد می توانند بلافاصله بسیاری از این روش های درمانی را امتحان کنند و برخی از آنها برای بهبود سردرد نیز موثر هستند.

 

سردرد نوعی درد بسیار رایج و آزاردهنده است که برای درمان آن به جای استفاده از مسکن های بدون نسخه روش های طبیعی بسیاری وجود دارد که به افراد کمک می کنند تا از شر سردرد خلاص شوند. به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله طیف گسترده ای از درمان های خانگی و طبیعی برای سردرد مورد بررسی قرار می گیرد. افراد می توانند بلافاصله بسیاری از این روش های درمانی را امتحان کنند و برخی از آنها برای بهبود سردرد نیز موثر هستند.

آب برای رفع سردرد

نوشیدن آب کافی به جلوگیری از سردرد کمک کرده یا از شدت آن می کاهد. کمبود آب بدن می تواند دلیل اصلی بسیاری از سردردهای ساده باشد، همچنین احساس، رفتار یا تفکر فرد را تغییر می دهد. همانطور که یک مطالعه در ژورنال آنتی اکسیدان ها اشاره کرده است حتی کمبود آب بدن نیز نحوه تفکر و عملکرد افراد را تغییر می دهد و باعث تشدید آنها با یا بدون سردرد می شود. آب به احساس بهتر فرد کمک می کند اگرچه برخی از مطالعات با احتیاط بیشتری انجام شده است. برخی از مطالعات نشان می دهد نوشیدن آب باعث کاهش مدت زمان سردرد در افراد نمی شود، اما باعث می شود از نظر ذهنی احساس بهتری داشته باشند. هیدراته ماندن به راحتی حمل یک بطری آب با خود و نوشیدن آن در طول روز است. خوردن مواد غذایی حاوی مایعات زیاد مانند میوه ها، اسموتی ها یا سوپ ها نیز هیدراتاسیون را بهبود می بخشد.

کمپرس سرد برای رفع سردرد

کمپرس سرد یک راه حل ساده برای تسکین سردرد است که بسیاری از افراد از آن استفاده می کنند. کیسه یخ یا یخ درمانی روی سر یا گردن به انقباض رگ های خونی و کاهش التهاب در ناحیه کمک می کند. انجام این کار به طور موقت درد سردرد را تسکین می دهد. مطالعه ای در مجله پزشکی و بهداشت عمومی هاوایی نشان داد استفاده از کیسه های یخ روی گردن به مدت 30 دقیقه به طور قابل توجهی درد در مبتلایان به میگرن را کاهش می دهد.

کمپرس گرم برای رفع سردرد

در برخی موارد مانند سردرد تنشی که عضلات بیش از حد تنگ یا گرفته می شوند کمپرس گرم به آرامش عضلات کمک کرده و باعث تسکین می شود. کمپرس گرم را با می توان با یک حوله گرم انجام داد حتی افراد می توانند همان اثر را از دوش آب سرد یا دوش گرفتن بدست آورند.

برای رفع سردرد هرگونه فشار روی سر را بردارید

در برخی موارد یک دلیل جسمی برای بروز سردرد وجود دارد. هر چیزی را که فشار زیادی به سر وارد می کند مورد بررسی قرار دهید. این امر می تواند ناشی از دم اسبی بستن مو، استفاده از کلاه تنگ یا سربند باشد که خیلی طولانی مدت  استفاده شده است.

برای رفع سردرد نور چراغ ها را کم کنید

برخی از افرادی که سردرد می گیرند نسبت به نور حساس می شوند. چراغ های روشن دفتر یا خانه حتی نور شدید تلفن همرا نیز می تواند علائم را تشدید کند. هنگام سردرد استراحت در یک اتاق تاریک و کم نور به بهبودی و تسکین آن کمک می کند.

چای ها و دمنوش های گیاهی را برای رفع سردرد امتحان کنید

چای یا دمنوش گیاهی روشی مفید برای افزودن آب به رژیم غذایی محسوی می شود در حالی که از مزایای سایر ترکیبات طبیعی آن نیز بهره مند می شوید به عنوان مثال چای زنجبیل به بهبود میگرن کمک می کند. یک مطالعه در سال 2013 نشان داد پودر زنجبیل اثرات مشابه داروی رایج برای کاهش میگرن دارد. یک چای ساده با آب گرم و پودر زنجبیل نیز به بهبود و تسمین علائم کمک می کند. سایر چای های آرام بخش شامل گیاهانی مانند نعناع فلفلی، بابونه و اسطوخودوس هستند.

ورزش برای رفع سردرد

ورزش ضمن کمک به سلامت بدن گردش خون را بهبود می بخشد که ممکن است احتمال بروز سردرد را کاهش دهد. یک بررسی در سال 2018 نشان می دهد ورزش بسیار کم در واقع بر سردردهای نوجوانان تاثیر می گذارد. ورزش منظم و متوسط ​​نیز مانند راه رفتن سریع یا دوچرخه سواری به مدت 30 دقیقه در روز نیز به بهبود سردرد کمک می کند.

برای رفع سردرد عدم تحمل غذایی را بررسی کنید

برخی اوقات عدم تحمل غذایی دلیل اصلی علائمی مانند سردرد به شمار می آید. اگر به نظر می رسد سردرد بعد از غذا شروع می شود تهیه یک دفترچه غذایی از همه چیزهایی که هر روز می خورند برای افراد گزینه مفیدی است. این امر آنها را قادر به شناسایی و اجتناب از هرگونه غذایی که می تواند باعث بروز سردرد شود، می کند.

خواب برای رفع سردرد

مسائل مختلفی منجر به بروز سردرد می شود و مشکلات خواب از جمله موارد شایع آن است. خواب زیاد یا خیلی کم یا راحت نخوابیدن در بروز سردرد برخی افراد نقش دارند زیرا آنها به بدن خود به طور کامل استراحت نداده اند. همانطور که در یک مقاله در ژورنال Sleep اشاره شده است بزرگسالان باید هر شب بین 7 تا 9 ساعت بخوابند.

طب سوزنی برای رفع سردرد

طب سوزنی بخشی از طب سنتی چین محسوب می شود که در آن پزشکان سوزن های کوچکی را در سطح پوست قرار می دهند. هدف طب سوزنی ایجاد درد نیست بلکه تحریک انرژی بدن است. تحقیقات در این زمینه  نشان می دهد طب سوزنی راهی موثر برای جلوگیری از میگرن و بروز سردردهای تنشی یا کاهش دفعات آنها است.

ماساژ نقاط فشار برای رفع سردرد

ماساژ برخی از نقاط فشار به از بین بردن تنش در سر و کاهش سردرد کمک می کند. بسیاری از افراد این کار را به صورت غریزی مانند مالیدن پشت گردن یا خاراندن قسمت بالای بینی هنگام احساس استرس انجام می دهند. پشت این غرایز به احتمال زیاد حقیقتی نهفته است. بسیاری از افراد دریافتند ماساژ روی شقیقه ها، فک یا گردن می تواند علاوه بر کمک به رفع تنش سردرد تنشی ناشی از استرس زیاد را نیز کاهش دهد. برخی نواحی دیگر برای انجام ماساژ شامل ناحیه بین ابروها و دو لکه در پایه ابرو در دو طرف پل بینی است. این لکه ها ممکن است از طرف چشم یا سر کشش داشته باشند و ماساژ آنها می تواند به رفع این تنش کمک کند. ماساژ گردن نیز نزدیک قاعده جمجمه به آزاد شدن تنش کمک می کند.

تکنیک های آرامش برای رفع سردرد

تحقیقات نشان می دهد آموزش و تکنیک های آرام سازی به بسیاری از افراد مبتلا به علائم سردرد کمک می کند در حالی که استرس و اضطراب را نیز کاهش می دهد. تکنیک های آرام سازی شامل روش هایی مانند تنفس عمیق شکمی، مراقبه های هدایت شده و تمرکز فعالانه روی شل کردن عضلات است.

بیشتر بخوانید: مهمترین نشانه های آب مروارید

مصرف کافئین برای رفع سردرد

مصرف کافئین در نوشیدنی هایی مانند قهوه، چای یا نوشابه برخی اوقات سردرد را تسکین می دهد. برخی از داروهای ضددرد که برای سردرد تولید شده اند شامل کافئین هستند زیرا این ترکیب اثربخشی آنها را بهبود می بخشد. کافئین به خودی خود ممکن است به کاهش علائم سردرد تنشی یا میگرنی کمک کند زیرا کافئین تمایل دارد رگ های خونی را شل کند که با پشتیبانی از گردش خون تنش را کاهش می دهد.

روغن های ضروری برای رفع سردرد

رایحه درمانی که از برخی روغن های اساسی استفاده می کند نیز علائم سردرد را تسکین می دهد. بر اساس یک مطالعه انجام شده استنشاق اسانس اسطوخودوس به مدت 15 دقیقه از شدت سردرد می کاهد. مطالعه جداگانه ای حاکی از آن است که روغن نعناع در کاهش سردردهای تنشی موثرتر از دارونما است. بوی روغن های اساسی برخی افراد را آزار می دهد و آزمایش روغن های مختلفی که به نظر افراد آرامش بخش است می تواند راهی برای تسکین علائم سردرد باشد.

مصرف منیزیم برای رفع سردرد

یک بررسی در سال 2015 که در ژورنال Nutrientssuggests منتشر شده است، نشان می دهد افرادی که به طور منظم دچار سردردهای خوشه ای یا میگرن می شوند به احتمال زیاد سطح منیزیم کمی دارند. افزودن منیزیم به رژیم غذایی به عنوان یک مکمل به کاهش سردرد کمک کرده یا از بروز آن در این موارد جلوگیری می کند.

ویتامین های گروه B برای رفع سردرد

برخی از ویتامین های گروه B به محافظت در برابر سردرد کمک کرده یا آن را کاهش می دهند. یک بررسی در سال 2015 نشان داد ویتامین ها از جمله فولات و ویتامین های B6 و B12 همه در جلوگیری از سردردهای میگرنی یا کاهش علائم سردرد نقش دارند. ویتامین های گروه B به راحتی به عنوان مکمل با مارک های مختلفی در دسترس هستند که مردم می توانند بصورت آنلاین نیز آنها را خریداری کنند.

مصرف ویتامین E برای رفع سردرد

ویتامین E در بهبود علائم سردرد نقش دارد. یک بررسی در سال 2015 در مورد مکمل های ویتامین خاطر نشان کرد ویتامین E درد سردرد و علائم میگرن را از میگرن قاعدگی با خطر کم عوارض جانبی تسکین می دهد. این امر ممکن است برای زنانی که طی چرخه قاعدگی میگرن را تجربه می کنند ارزشمند باشد زیرا ویتامین E برای جلوگیری از بروز علائم به تعادل هورمون های آنها کمک می کند. با این حال تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

بیشتر بخوانید: آیا عرق کردن در ورزش یعنی کالری سوزی و لاغر شدن؟

برای رفع سردرد مصرف الکل را محدود کنید

بدن برخی از افراد به نوشیدن بیش از حد الکل واکنش خوبی نشان نمی دهد. سردرد یکی از عوارض شایع خماری است. این امر ممکن است به این دلیل باشد که الکل به عنوان ادرار آور عمل می کند و باعث می شود بدن آب بیشتری از طریق ادرار دفع کند. این نوع سردردها فقط در اثر نوشیدن زیاد الکل نیستند حتی با نوشیدن به میزان کم یا متوسط، الکل در برخی از افراد منجر به علائم کم آبی در بدن می شود که سردرد را تشدید می کند. هر فردی که از اثر منفی الکل روی خود مطمئن نیست می تواند نوشیدن آن را محدود کند تا مشاهده کند آیا علائم آنها تغییر می کند یا خیر.

برای رفع سردرد از تماس با مواد شیمیایی یا بوهای شدید دیگر خودداری کنید

برای افرادی که غالبا میگرن را تجربه می كنند پرهیز از بوی شدید می تواند گامی عاقلانه هنگام پیشگیری باشد. یک مطالعه در سال 2013 نشان داد استشمام برخی بوها منجر به بروز علائم میگرن در فرد می شود، بنابراین پرهیز از معرض این بوها قرار گرفتن به تسکین علائم کمک می کند.

انواع سردرد

انواع مختلفی از سردرد وجود دارد که احتمال می رود یک دارو یا روش طبیعی برای تسکین نوع خاصی از سردرد مناسب تر از روش دیگر باشد. برخی از انواع سردردهای رایج عبارتند از:

سردردهای تنشی. شایع ترین نوع سردرد، اینها اغلب پس از فشار بیش از حد فرد و تنش عضلات رخ می دهد. درد در وسط و بالای سر ظاهر می شود که فرد احساس می کند یک نوار لاستیکی محکم در اطراف سر آن پیچیده شده است.

سردردهای سینوسی. این نوع سردرد شامل درد پشت چشم و بینی و احساس گرفتگی کلی در سر است. سردرد مشابهی هنگامی رخ می دهد که فرد خماری داشته باشد.

سردردهای خوشه ای. این سردردها در اغلب موارد در طول روز ظاهر می شوند و باعث بروز درد شدید و ضربات شکننده در یک نقطه از سر می شوند.

میگرن. میگرن به طور معمول باعث درد نبض دار در پشت چشم می شود که در سر گسترش پیدا می کند، همچنین ممکن است فرد نسبت به نور، فعالیت یا حرکت بسیار حساس می شود.

در پایان

چندین روش درمانی طبیعی و خانگی وجود دارد که افراد می توانند بدون استفاده از دارو از شر سردرد خلاص شوند. برخی از اینها ممکن است روی انواع مختلف سردرد بهتر جواب دهند. در پایان برخی از سردردها احتمال می رود به این روش های درمانی پاسخ ندهند و مصرف داروی بدون نسخه مانند ایبوپروفن، استامینوفن یا ناپروکسن موجب تسکین می شود. نادیده گرفتن سردرد به طور مداوم گزینه خوبی نیست زیرا یک علامت مداوم می تواند نشانه ای از یک مسئله جدی باشد. افراد ممکن است بخواهند در مورد یک سردرد مداوم یا به خصوص شدید همراه با علائم دیگر به پزشک مراجعه کنند تا مشکل خود را رفع کنند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ