خواص درمانی و شگفت انگیز 11 نوع روغن گیاهی

Shabnam Khesal
روغن‌های گیاهی از زمان‌های گذشته تا کنون مصارف بسیاری داشته ‌اند. این روغن‌ها هرکدام با خواص خوراکی، دارویی یا در صنعت زیبایی کاربرد بسیار و اثرات معجزه‌آسا داشته و امروزه کمتر کسی می‌تواند ادعا کند هرگز از روغن‌های گیاهی استفاده نکرده یا تاثیر آن‌ها را در مورد خاصی تجربه نکرده است. روغن های گیاهی به طور مستقیم از پوست درخت، گل، میوه، برگ […]

روغن‌های گیاهی از زمان‌های گذشته تا کنون مصارف بسیاری داشته ‌اند. این روغن‌ها هرکدام با خواص خوراکی، دارویی یا در صنعت زیبایی کاربرد بسیار و اثرات معجزه‌آسا داشته و امروزه کمتر کسی می‌تواند ادعا کند هرگز از روغن‌های گیاهی استفاده نکرده یا تاثیر آن‌ها را در مورد خاصی تجربه نکرده است.
روغن های گیاهی به طور مستقیم از پوست درخت، گل، میوه، برگ ، دانه یا ریشه گیاه یا درخت استخراج می شوند. روغن های گیاهی روغن های بسیار غلیظی هستند که دارای عطر و طعم زیادی هستند. به دلیل بالا بودن ترکیبات معطر این روغن ها به آن ها روغن های معطر فرار گفته می شود.
روغن های گیاهی اغلب از عطر طبیعی گیاه تقلید می کنند. همچنین این روغن ها از مولکول های بسیار ریزی تشکیل شده اند که می توانند به سلول های شما نفوذ کنند. برخی از ترکیبات موجود در روغن های گیاهی حتی می توانند از رگ های خونی عبور کنند.
استفاده از روغن های گیاهی برای اهداف درمانی به صورت موضعی، آروماتراپی و برخی خوراکی استفاده می شود که یک درمان جامع برای بهبود سلامت جسمی، روحی و عاطفی است.

در اینجا به برخی از روغن های گیاهی که محبوبیت زیادی به لحاظ درمانی دارند اشاره می کنیم:

روغن درخت چای

روغن درخت چای قرن هاست که به عنوان داروی سنتی مورد استفاده قرار می گرفت. استرالیایی ها برگ درخت چای را می کوبیدند تا روغن را استخراج کنند و از استنشاق آن برای درمان سرفه و سرماخوردگی استفاده می کردند. روغن درخت چای برای بهبودی زخم ها مستقیماً روی پوست اعمال می شوند. ضد باکتری، ضد قارچ، باعث درمان بوی بد دهان شده و می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

بیشتربخوانیم:از بین بردن زگیل های پوستی با روغن درخت چای

روغن رزماری

رزماری گیاهی شفابخش است.به طور طبیعی می تواند موها را ضخیم کند، عملکرد و حافظه مغز را بهبود می بخشد . این روغن دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است.
روغن رزماری به تعادل روغن‌های طبیعی در پوست کمک می‌کند و بدون ایجاد خشکی اضافی ، آن را تازه نگه می‌دارد. این ماده دارای خواص ضدباکتریایی و ضد عفونی‌کننده‌ای است که آکنه‌ها، جوش‌های سرسفید و جوش‌های سر سیاه را از بین می‌برد.

بیشتربخوانیم:با این روغن از شر گردن درد نجات پیدا کنید

روغن بهار نارنج

روغن بهارنارنج با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی و تحریک کننده گردش‌ خون ، به از بین بردن تکه‌های کوچک گوشت اضافه روی پوست کمک کرده و از بازگشت آنها جلوگیری می‌کند. روغن بهارنارنج به دلیل داشتن خاصیت رایحه درمانی برای افراد مبتلا به افسردگی مزمن مفید است. این روغن با تقویت روحیه ، احساس ناراحتی، ناامیدی و پوچی را از شما دور و آرامش و شادی ایجاد می کند. روغن بهارنارنج خاصیت ضد باکتری ، ضد عفونی کنندگی بسیار قوی دارد. یکی از خواص مهم روغن بهار نارنج برای پوست است ؛ روغن بهار نارنج پوست را مرطوب ، نرم و شفاف می کند. علاوه براین از عفونت های قارچی و باکتریایی محفاظت و چربی پوست را متعادل می کند به همین دلیل برای جلوگیری از بروز آکنه به کار می رود.

روغن کنجد

روغن کنجد منبع ویتامین E است به همین دلیل مصرف آن کلسترول خون را کاهش می دهد. اسیدهای چرب غیراشباعی که در این روغن وجود دارد، آن را به یک عامل کنترل کننده چربی خون تبدیل کرده و کسانی که چربی خون و فشار خون بالا دارند، بهتر است که این روغن برای تهیه غذاهای روزانه شان استفاده کنند. روغن کنجد یک محافظ طبیعی در برابر اشعه فرابنفش به حساب می آید و پوست را در برابر کلر موجود در آب استخر محافظت می کند. روغن کنجد برای درمان یبوست مفید است . خاصیت ضد تصلب شرایین و ضد سرطانی دارد. روغن کنجد، به طور مستقیم به فعالیت های سروتونین در مغز مرتبط است که می تواند موجب تقویت خلق وخوی بدن توسط آنزیم ها و هورمون هایی شود که فرد را خوشحال می کند.

بیشتربخوانیم:آیا روغن کنجد برای سرخ کردن مناسب است؟

روغن رازیانه


روغن رازیانه یکی از رایج ترین روغن های ضروری است و به ویژه به کاربرد در داروهای ادرارآور، بی حس کننده، ضد اسپاسم و ضد عفونی کننده شناخته شده است. روغن رازیانه می تواند از ایجاد غفونت در ادرار محافظت کند. همچنین مشخص شده است که این ماده در جلوگیری از ابتلا به بیماری کزاز، به ویژه بعد از جراحی، زایمان سزارین و زخم های جدی تر موثر است . همچنین روغن رازیانه می تواند به پاکسازی روده ها و تسکین یبوست کمک کند. عوارضی مانند سوهاضمه ، بی قراری، درد در شکم، معده و قفسه سینه و همچنین فشارخون را کاهش دهند. همچنین عدم تولید گازهای اضافی فایده دیگر این روغن است. برای افرادی که مشکل گاز مزمن دارند بسیار مناسب است. روغن رازیانه خواص ضد قارچی دارد و می تواند قارچ موی سر و شوره سر را درمان کند. روغن رازیانه با دارا بودن خواص افزایش متابولیسم بدن سبب افزایش چربی سوزی و لاغری سریع افراد می شود.

روغن بابونه

از فواید و مزایای سلامتی بابونه می توان به خواص آن به عنوان یک ضد انقباض، ضد عفونی کننده، آنتی بیوتیک، ضد افسردگی، آنتی نورالژیک، ضد ورم، داروی ضد نفخ و چاقی اشاره کرد. بابونه برای درمان آکنه، یکی از معمول‌ترین مشکلات پوستی، مؤثر است. این روغن دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و مواد مغذی است .روغن بابونه مانند سد مراقبتی عمل می کند و به این ترتیب از تخریب پوست جلوگیری می کند . با دارا بودن ویتامین های مختلف پوست را تغذیه می کند و و تولید کلاژن در زیر پوست را افزایش می دهد . بدین صورت می تواند از بروز چین و چروک جلوگیری کند و حتی خطوط ریز را از بین ببرد . این روغن برای از بین بردن سیاهی دور چشم ، اطراف لبها و گوشه های پیشانی مناسب است.
استفاده از این روغن به مشکلات پیش از قاعدگی کمک می کند و در کاهش عوارض یائسگی مفید خواهد بود.جالب است بدانید روغن بابونه باعث سلامت و زیبایی پستان می شود .

روغن اسطوخودوس

بوی روغن اسطوخودوس برای مقابله با بسیاری ازحشرات مانند پشه ها ، مگس ها و پروانه ها مناسب است. عصاره اسطوخودوس برای درمان بی خوابی بسیار مفید است. مبتلایان به بی خوابی ، روغن اسطوخودوس را با داروهای خود جایگزین کنند. روغن اسطوخودوس به طور گسترده ای به عنوان یکی از آرامش بخش ترین و تسکین دهنده ترین روغن های گیاهی شناخته شده است. بنابراین، می تواند در درمان میگرن، سردرد، افسردگی، تنش عصبی و استرس عاطفی مفید باشد. همچنین روغن اسطوخودوس باکتری هایی که باعث ابتلا به عفونت اولیه می شود را مهار می کند و با استفاده از تغییرات هورمونی کمک می کند تا مقداری زیادی از چربی دفع شود. روغن اسطوخودوس می تواند دردهای ناشی از عضلات، درد عضلانی، روماتیسم، پیچ خوردگی و کمر درد را کاهش دهد. ماساژ منظم با روغن اسطوخودوس می تواند از درد در مفاصل جلوگیری کند. اسطوخودوس در تسکین سردردهای میگرنی و جلوگیری از بروز سردرد مؤثر ظاهر شده است.

بیشتربخوانیم:روغن های گیاهی مفید برای سر درد و میگرن

روغن انگور


روغن هسته انگور حاوی محلول اسید لینولئیک است که یک محلول اسید چرب اشباع نشده محسوب می شود و برای افرادی که دارای دیابت هستند، بسیار مفید خواهد بود. روغن استخراج شده از هسته انگور به روند ایمنی بدن کمک می کند و همچنین گردش خون بدن ما را تقویت می کند. روغن استخراج شده از هسته انگور به روند ایمنی بدن کمک می کند و همچنین گردش خون بدن ما را تقویت می کند.
خصوصیات روغن هسته انگور سبب می‌شود تا به میزان زیادی از عوارض قلبی و بخصوص از تصلب شرایین پیش‌گیری شود.
روغن هسته انگور سرشار از بتاکاروتن و ویتامین‌های Dو C و E است. همچنین اسیدهای چربی مانند پالمیتیک، استئاریک و لینولئیک دارد. این اسیدهای چرب در درمان چین ‌وچروک‌های پوستی بسیار موثراند. همچنین ثابت‌ شده است که این مواد در کاهش اثر زخم‌های پوستی نیز مؤثر هستند.

روغن مریم گلی

خاصیت ضد قارچی روغن مریم گلی آن را به یکی از بهترین درمان ها برای عفونت های داخلی و خارجی بدن تبدیل کرده است. روغن مریم گلی مثل یک مسکن عمل می‌کند. به همین دلیل در صورت بروز دردها یا اسپاسم های عضلانی روش درمانی خوبی محسوب می‌شود. روغن مریم گلی باعث فعال شدن هورمون استروژن در بدن زنان می‌شود.
به همین دلیل افرادی که از سندروم علائم قبل از عادت ماهیانه، میگرن، ضعف، خستگی و بی خوابی رنج می‌برند روغن مریم گلی درمان کننده خوبی است.
آنتی اکسیدان موجود در روغن رادیکال های آزاد، چین و چروک و افتادگی پوست را از بین می‌برد. روغن مریم گلی برای دستگاه گوارش بسیار مفید است. می تواند مشکلات گوارش را برطرف کند و ترشح اسید معده را کنترل کند. خواص ضد باکتریایی آن باعث می شود میکروب های معده و روده را از بین ببرد و به هضم آسان غذا کمک کند. همچنین می تواند علائم سوء هاضمه، نفخ، یبوست و زخم معده را بهبود ببخشد.

روغن بادام تلخ

روغن بادام تلخ حاوی سیانید بوده که علاوه بر زیبایی پوست و مو دارای خواص ضد ویروسی، ضد باکتری، ضد خارش، ضد قارچی و ضد اسپاسم نیز می باشد. روغن بادام حاوی مقادیر بالای ویتامین E می باشد که می تواند به سفیدی پوست صورت کمک کند. روغن بادام یک روش طبیعی برای درمان سیاهی و پف زیر چشم است. یک درمان طبیعی برای ناخن های شکننده استفاده از روغن بادام است. روغن بادام دارای اسید های چرب است که چربی پوست چرب را کنترل کرده و به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.
همچنین روغن بادام یک ملین طبیعی است که می تواند به پیشگیری ودرمان یبوست کمک کند. آلودگی محیط، کمبود مواد غذایی، عدم تعادل هورمونی و استرس از دلایل اصلی ریزش مو هستند. برای کنترل ریزش مو، باید به طور منظم از روغن بادام تلخ استفاده کنید.

روغن نارگیل

از روغن نارگیل به خاطر داشتن خاصیت آنتی‌باکتریایی و مرطوب‌کنندگی می توان به‌جای پاک‌کننده‌های شیمایی آرایشی و پاک‌کننده‌های پوست استفاده کرد. همچنین به صورت موضعی برای درمان قارچ‌های پوستی به خصوص در درمان قارچ پای ورزشکاران استفاده کرد. مقادیر بالای اسید های چرب موجود در روغن نارگیل به تقویت فولیکو های مو کمک کرده و باعث افزایش رشد آن ها می شود؛ ماساژ روغن نارگیل بر روی پوست سر باعث افزایش گردش خون شده و با انتقال مواد مغذی به فولیکول ها باعث تقویت و فزایش رشد مو می شود.جالب است بدانید روغن نارگیل قرن هاست که به عنوان ماده تمیز کننده دندان ها و لثه استفاده می شود، روغن نارگیل می تواند باکتری های دهانی را کاهش داده و به بهبود پوسیدگی دندان کمک کند.
روغن نارگیل به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد به سم زدایی و پاک سازی کبد کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های کبدی را کاهش می دهد. و همچنین وجود این آنتی اکسیدان ها به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش می دهند.

بیشتربخوانیم:آیا اسانس های روغنی می توانند درد یائسگی را تسکین دهند؟

حرف آخر

این امر درست است که روغن های گیاهی برای سلامتی مفید است و خاصیت درمانی دارند اما باید مراقب بود که در حد اعتدال از آن ها استفاده کرد زیرا استفاده بیش از حد از روغن های گیاهی نیز موجب به وجود آمدن مشکلاتی می شود. این توصیه را جدی بگیرید که قبل از مصرف هر یک از روغن های گیاهی با تست آن اطمینان حاصل کنید که نسبت به آن گیاه حساسیت نداشته باشید و بعد به مصرف خود ادامه دهید. اگر بعد از تست روغن هر واکنشی مانند کهیر، قرمزی، خارش، سوزش و یا حتی حالت تهوع پدیدار شد از مصرف آن جدا خودداری کنید.
توجه داشته باشید تمامی این روغن‌های گیاهی زمانی می‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد که بتوانید از فروشگاه‌های قابل اعتماد، اصل آن را تهیه کنید. روغن باید کامل بکر و خالص، بدون هیچ گونه افزودنی باشد، در غیر این صورت نتیجه دلخواه شما را نخواهد داد.

بیشتربخوانیم:داروی شفابخش از ترکیب سه روغن‌

گزارش : شبنم موسوی خصال

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ