عوارض مصرف بیش از حد کلسیم / معرفی 5 ماده غذایی سرشار از کلسیم

حسام آرین
همه ما به خوبی از این واقعیت آگاه هستیم که مصرف بیش از حد هر چیزی حتی ویتامین ها و مواد مغذی نیز برای سلامتی مضر است. کلسیم یک ماده مغذی مهم که برای عملکرد سالم بدن لازم است که حفظ سلامت استخوان ها، قلب و دندان ها را برعهده دارد و باعث بهبود عملکرد اعصاب و عضلات نیز می شود.

همه ما به خوبی از این واقعیت آگاه هستیم که مصرف بیش از حد هر چیزی حتی ویتامین ها و مواد مغذی نیز برای سلامتی مضر است. کلسیم یک ماده مغذی مهم که برای عملکرد سالم بدن لازم است که حفظ سلامت استخوان ها، قلب و دندان ها را برعهده دارد و باعث بهبود عملکرد اعصاب و عضلات نیز می شود.

کمبود کلسیم در بدن منجر به بروز بیماری هایی مانند پوکی استخوان، هیپوکلسمی و پوکی استخوان می شود، اما از سوی دیگر مقدار زیاد آن در بدن نیز می تواند نتیجه معکوس دهد. به گزارش تایمزسوفاندیا، در اینجا مواردی است که باید درباره مصرف بیش از حد کلسیم بدانید.

میزان بالای کلسیم چگونه می تواند مضر باشد؟

مقادیر بالای کلسیم در بدن به عنوان هایپرکلسمی شناخته می شود. فاکتورهای زیادی وجود دارد که می تواند در ایجاد این بیماری موثر باشد. برخی از دلایل شامل کمبود آب، مصرف بیش از حد غذاهای سرشار از کلسیم، هایپرپاراتیروئیدیسم و ​​بیماری گرانولوماتوز است.

علائم هایپرکلسمی

برخی از علائم رایج وجود کلسیم بیش از حد در بدن شامل خستگی، گرفتگی عضلات، درد استخوان، حالت تهوع، یبوست، تشنگی بیش از حد، ادرار و تحریک پذیری است.

مشکلات ناشی از سطح بالای کلسیم

هایپرکلسمی مضر است زیرا می تواند منجر به بروز سنگ کلیه، نارسایی کلیه، زوال عقل، گیجی، پوکی استخوان و مشکلات قلبی شود، همچنین هایپرکلسمی شدید منجر به کما رفتن بیمار نیز می شود. برای جلوگیری از بروز هرگونه عارضه ای باید مصرف غذاهای سرشار از کلسیم را به میزان متوسط ​​مصرف کرد. در اینجا فهرستی از 5 ماده غذایی سرشار از کلسیم وجود دارد که نباید در مصرف آنها زیاده روی کرد.

پنیر

پنیر جدا از خوشمزه بودن منبع عالی کلسیم محسوب می شود، اما مصرف زیاد آن منجر به افزایش وزن و بروز مشکلات دیگری نیز می شود.

اسفناج

بدون شک سبزیجات برگ سبز قسمت مهمی از رژیم روزانه به شمار می آیند. بر اساس اظهارات کارشناسان، هر روز باید 2.5 فنجان سبزی های دارای برگ سبز مصرف شود، اما وجود ترکیباتی مانند اگزالات در اسفناج در صورت مصرف بیش از حد منجر به تولید سنگ کلیه می شود.

آجیل

آجیل منبع خوبی از کلسیم و چربی های سالم است، اما مصرف بیش از حد آن کالری اضافی به رژیم غذایی اضافه می کند در نتیجه باعث افزایش وزن و بروز سایر مشکلات مربوط به هایپرکلسمی می شود.

لوبیا

لوبیا، سبزیجات سبز سالم منبع خوبی از کلسیم، فیبر و پروتئین هستند.  بر اساس اظهارات پزشکان هر شخص باید هر روز حدود 2.5 فنجان سبزیجات سبز مصرف کند، اما دوباره باید تاکید کنیم مصرف زیاد آن می تواند منجر به چربی ناسالم شکمی و افزایش وزن شود.

شیر سویا

شیر سویا، منبع غنی کلسیم در بین گیاهخواران بسیار محبوب است، اما ایزوفلاون موجود در شیر سویا منجر به بروز مشکلاتی برای باروری و سایر مشکلات سلامتی مزمن می شود.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ