علائم خشکی چشم را بشناسید

حسام آرین
خشکی پلک ها می تواند ناشی از یک بیماری پوستی شایع مانند درماتیت آتوپیک یا عوامل محیطی مانند خشکی هوا باشد. خشکی پوست پلک ها آزاردهنده است، اما روش های مختلفی برای درمان این بیماری در خانه وجود دارد. موارد شدیدتر خشکی پلک ها نیاز به درمان توسط پزشک متخصص دارد. علائم همراه خشکی پلک چشم شامل خارش، قرمزی و تحریک است. به گزارش […]

علائم خشکی چشم را بشناسید

خشکی پلک ها می تواند ناشی از یک بیماری پوستی شایع مانند درماتیت آتوپیک یا عوامل محیطی مانند خشکی هوا باشد. خشکی پوست پلک ها آزاردهنده است، اما روش های مختلفی برای درمان این بیماری در خانه وجود دارد. موارد شدیدتر خشکی پلک ها نیاز به درمان توسط پزشک متخصص دارد. علائم همراه خشکی پلک چشم شامل خارش، قرمزی و تحریک است. به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله به بررسی علائم و دلایل خشکی پلک خواهیم پرداخت، همچنین درمان های خانگی و پزشکی نیز توضیح داده خواهد شد.

علائم و نشانه های خشکی پلک چشم

خشکی پوست به ویژه در پلک ها، جایی که پوست نازک تر از سایر نواحی بدن است باعث ناراحتی می شود. برخی از علائم رایج خشکی پوست عبارتند از:
پوسته پوسته شدن
بافت خشن و ترک خورده
خارش
سوزش یا سوزش دردناک
چروک و شل به نظر می رسد
پوست کند شده
خراشیده، بادکرده یا آزاردهنده

علائم خشکی پوست از حالت خفیف تا شدید متفاوت است. برخی از افراد بدون اینکه متوجه شوند یا با بروز علائم خفیفی مانند خارش خشکی پلک چشم را تجربه می کنند، اما برخی دیگر ممکن است تحریک پذیری شدیدتری را تجربه کنند که حتی هنگام چشمک زدن یا پلک زدن تشدید می شود یا حتی تورم و بادکردگی پلک ها نیز بروز پیدا می کند.

علل بروز خشکی چشم

خشکی پوست زمانی رخ می دهد که لایه بالایی پوست نتواند رطوبت کافی برای عملکرد صحیح را حفظ کند. دلایل زیادی برای این اتفاق وجود دارد، مانند:
درماتیت آتوپیک
درماتیت آتوپیک یا اگزما، یک بیماری شایع پوستی است که به طور معمول از دوران کودکی شروع می شود. درماتیت آتوپیک در اثر عفونت یا التهاب ایجاد می شود و بیشتر در افراد مبتلا به آسم، تب یونجه و سایر آلرژی ها از جمله آلرژی غذایی رخ می دهد. شایع ترین علامت درماتیت آتوپیک خارش است، همچنین می تواند باعث:
پوست خشک و پوسته پوسته شده
درد یا حساسیت
بثوراتی که پس از خراشیدن مایعات از آن خارج می شود یا خونریزی می کندضخیم و سفت شدن پوست است

بیشتر بخوانید: فواید ویتامین C برای زنان

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی، نوعی بیماری پوستی است که به دنبال تماس با ماده تحریک کننده ایجاد می شود. تحریک کننده های ایجاد بیماری درماتیت تماسی در پلک ها شامل موارد زیر است:
لوازم آرایش
ضدآفتاب
شستشوی صورت
محصولات مو
کلر موجود در استخرها
گرد و خاک
تماس با یک ماده تحریک کننده باعث خشک شدن، التهاب و خارش پوست می شود، همچنین می تواند منجر به سوختگی یا تاول روی پوست شود.

محیط

برخی از محیط ها ممکن است منجر به خشکی و خارش پوستی شوند که با گذشت زمان پوست خشن و پوسته پوسته می شود به عنوان مثال، هوای خشک با کاهش رطوبت لایه های بالایی پوست باعث خشک شدن آن می شود. هوای خشک در زمستان که دما کاهش می یابد بیشتر دیده می شود، همچنین قرار گرفتن در معرض آب نیز می تواند پوست را خشک کند. حمام یا دوش طولانی با کاهش روغن های موجود در پوست باعث خشکی پوست می شوند.

سالخوردگی

روند پیری باعث کاهش چربی در لایه های بالایی پوست و کاهش غدد عرق در پوست می شود. این عارضه ممکن است از حفظ رطوبت پوست فرد جلوگیری کند. برخی از عوامل مانند سیگار کشیدن یا قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب روند پیری را تسریع می کنند. پیری باعث چروک شدن و ترک خوردگی پوست می شود، همچنین باعث خشکی و پوسته پوسته شدن پوست در برخی نواحی پوست شود.
درمان های خشکی پوست پلک چشم
بهترین روش برای درمان خشکی پوست پلک ها به علت بروز آن بستگی دارد. درماتیت آتوپیک متوسط تا شدید با مرطوب کننده ها یا کورتیکواستروئیدها قابل درمان است. کورتیکواستروئیدها گزینه درمانی کوتاه مدت برای کاهش التهاب در پوست هستند. فرد می تواند با جلوگیری از عوامل بروز تحریک کننده مانند لوازم آرایشی، ضد آفتاب یا کلر درماتیت تماسی را درمان کند. ممکن است یک فرد برای شناسایی عوامل محرک خود نیاز به استفاده از آزمون و خطا داشته باشد که نتیجه آن بسته به فرد متفاوت خواهد بود، همچنین پزشک داروهای دیگری را برای درمان علائم مرتبط با آن تجویز می کند به عنوان مثال ممکن است آنتی هیستامین ها را برای کمک به خواب یا آنتی بیوتیک برای عفونت های همراه تجویز شود.

چگونه می توان از شر خشکی چشم در خانه خلاص شد؟

چگونه می توان از شر خشکی چشم در خانه خلاص شد؟

فرد اغلب می تواند پلک های خشک خود را در خانه با مرطوب کننده های بدون نسخه درمان کند. برخی از مواد موثری که فرد می تواند در مرطوب کننده ها جستجو کند، عبارتند از:
روغن زیتون یا جوجوبا
شی باتر
اسید لاکتیک
اوره
گلیسرین
لانولین
وازلین
پلی ‌دی ‌متیل ‌سیلوکسان
برای کمک به درمان خشکی پوست توصیه های انجمن آکادمی پوست آمریکا شامل موارد زیر است:
استفاده از مرطوب کننده چندین بار در روز از جمله بعد از حمام
استفاده از یک مرطوب کننده
از استحمام یا دوش گرفتن بیش از 5 دقیقه اجتناب کنید
استفاده از آب گرم (نه داغ) برای استحمام
اجتناب از قرار گرفتن در معرض آفتاب طولانی مدت و تخت های برنزه
شستشو با پاک کننده های ملایم و محصولات پوستی

چه موقع برای درمان خشکی پوست پلک به پزشک مراجعه کنیم؟

خشکی پوست به طور معمول در خانه با مرطوب کننده های بدون نسخه و مراقبت های عمومی از پوست قابل درمان است. اگر درمان های خانگی علائم را تسکین نمی دهند یا باعث تشدید آنها می شوند فرد باید به پزشک مراجعه کند. متخصصان پوست با تشخیص علت بروز آن درمان های مناسب را توصیه می کنند.

خلاصه ای درباره خشکی پوست پلک

خشکی پوست پلک دلایل مختلفی از جمله درماتیت یا پیری طبیعی دارد. خشکی پلک ها هنگامی رخ می دهد که لایه بالایی پوست نتواند رطوبت کافی را حفظ کند، بنابراین در صورت بروز آن افراد می توانند با استفاده از محصولاتی مانند مرطوب کننده های بدون نسخه خشکی پلک را در خانه درمان کنند. در صورت ادامه علائم فرد باید به پزشک مراجعه کند، وی برای کاهش علائم داروهایی مانند پماد کورتون تجویز می کند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ