کرونا و کنترل قند / هر فرد مبتلا به دیابت این مطلب را بخواند

Shabnam Khesal
عموم مردم به احتمال زیاد در مورد ویروس کووید-19 و کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی 2 ویروس بیش از هر باکتری یا ویروس دیگری در تاریخ اخیر شنیده اند. این ویروس نام خود را (تاج) از پروتئین سنبله مانند تاج روی سطح خود گرفته است، اما این پروتئین به طبقه بندی ویروس کمک بیشتری می کند. این پروتئین است که به حمله ویروس و […]
عموم مردم به احتمال زیاد در مورد ویروس کووید-19 و کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی 2 ویروس بیش از هر باکتری یا ویروس دیگری در تاریخ اخیر شنیده اند. این ویروس نام خود را (تاج) از پروتئین سنبله مانند تاج روی سطح خود گرفته است، اما این پروتئین به طبقه بندی ویروس کمک بیشتری می کند. این پروتئین است که به حمله ویروس و ورود آن به یک سلول زنده کمک می کند. پروتئین سنبله به پروتئین دیگری در سطح سلول به نام ACE2R متصل می شود که به ورود ویروس به سلول کمک می کند. بسیاری از سلول های دستگاه تنفسی پروتئین ACE2R دارند و این باعث می شود ویروس وارد بدن شود و روند تکثیر را شروع کند. سیستم ایمنی بدن سریع علیه ویروس مزاحم اقدام می کند، اما اغلب اطلاعات کافی برای حمله کوبنده ندارد. درعوض یک حمله عمومی را انجام می دهد که به عنوان “پاسخ سیتوکین” شناخته می شود و همه چیز را چه دوست چه دشمن از بین می برد. متاسفانه این پاسخ سیتوکین بیش از فایده داشتن مضر است و اگر پاسخ بیش از حد باشد منجر به بروز “طوفان سیتوکین” می شود که منجر به بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا می شود.

دیابت و خطر بالاتر عوارض کووید -19

حتی در ماه های ابتدایی شروع همه گیری پزشکان متوجه شدند مبتلایان به دیابت نوع 2 به احتمال زیاد به بیماری شدید ویروس کرونا مبتلا می شوند که باعث افزایش نرخ بستری در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن می شد. دلایل زیادی برای این امر وجود دارد از جمله این واقعیت که افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده تعداد بیشتری گیرنده 2ACE دارند به این معنی که تعداد بیشتری از نقاط احتمالی ورود ویروس در آنها وجود دارد. بیماران مبتلا به قند خون کنترل نشده دارای سطح بالاتری از التهاب و اشباع اکسیژن پایین تر هنگام بستری شدن در بیمارستان برای ویروس کرونا هستند، همچنین برخی از آزمایشات اولیه نشان می دهد بالا بودن سطح قند خون سرعت ویروس را در ایجاد کپی از خود در برخی سلول ها افزایش می دهد. علاوه بر این، افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده به دلیل تغییر در پاسخ سیستم ایمنی بدن و پاسخ اینترفرون پایین مستعد ابتلا به چندین عفونت ویروسی هستند. این احتمال وجود دارد که بیماران مبتلا به دیابت کنترل نشده ACE2R بیشتری در سطح سلول خود داشته باشند، بنابراین ورود ویروسی بیشتری را به خود جلب می کنند.

کنترل بهتر دیابت طی همه گیری کرونا نیاز است

به نظر می رسد شواهدی که ما تاکنون داشته ایم نشان می دهد اگر بیمار دارای آلودگی شدید با ویروس کرونا و سطح قند خون بالا باشد نتیجه را تشدید می کند. با توجه به این موارد برای بیماران مبتلا به دیابت بسیار مهم است که تمام تلاش خود را برای کاهش خطر ابتلا به عفونت انجام دهند، همچنین مراقبت های ویژه ای را برای کنترل سطح قند خود انجام دهند. اضطراب، رعایت فاصله اجتماعی و محدودیت های حرکتی طی سال گذشته باعث بروز آسیب جسمی و روحی برای اکثر افراد شده و احتمال می رود تمرکز بر کنترل قند خون در این زمان را حتی سخت تر کرده است. با این وجود کنترل قندخون یک ضرورت به شمار می آید، به همین دلیل بیماران مبتلا به دیابت باید به پیگیری دوره درمان تجویز شده خود پایبند باشند و قند خون خود را به طور منظم کنترل کنند. اگر متوجه افزایش پایدار و ناشناخته قند خون شدند باید آن را با پزشک خود در میان بگذارند تا در صورت لزوم در دوز یا دارو تغییراتی ایجاد شود. بهتر است افراد مبتلا به دیابت در ساعات خلوت بیرون بروند و در فضای باز ورزش کنند که از نظر جسمی و روانی برای فرد فواید زیادی دارد و سرانجام هر فرد باید گام های موثری را برای کاهش سطح استرس خود بردارد. کاهش خطر عفونت، کنترل مناسب قند و مدیریت استرس برای بیماران دیابتی بسیار حیاتی است.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ