نکات طلایی برای تقویت ناخن ها

حسام آرین
ناخن های قوی و سالم شاخصی از سلامتی فرد محسوب می شوند، اما برخی اوقات ناخن های ما آنقدرها که دوست داریم محکم و سالم نیستند، اما خبر خوب این است که همیشه می توانیم با تغییر سبک زندگی و عادات خود به تقویت ناخن ها کمک کنیم. به گزارش هلث لاین، در اینجا چند […]

ناخن های قوی و سالم شاخصی از سلامتی فرد محسوب می شوند، اما برخی اوقات ناخن های ما آنقدرها که دوست داریم محکم و سالم نیستند، اما خبر خوب این است که همیشه می توانیم با تغییر سبک زندگی و عادات خود به تقویت ناخن ها کمک کنیم. به گزارش هلث لاین، در اینجا چند نکته آورده شده است که برای تقویت ناخن های خود در کمترین زمان می توان استفاده کرد.

مکمل بیوتین مصرف کنید

بیوتین که به عنوان ویتامین H یا B7 نیز شناخته می شود یکی از ویتامین های گروه B است. از آنجا که این ویتامین محلول در آب است توسط بدن ذخیره نمی شود، بنابراین باید آن را به صورت روزانه مصرف کنید. بیوتین ضمن تقویت مو و ناخن به عملکرد صحیح سیستم عصبی بدن نیز کمک می کند. این ماده مغذی را می توان در غذاهایی مانند ماهی ساردین، تخم مرغ پخته شده و حبوبات یافت یا می توانید از ویتامین B یا مکمل ها استفاده کنید. البته قبل از مصرف مکمل بیوتین با پزشک خود درباره بی خطر بودن آن برای خود مشورت کنید.

قرار گرفتن در معرض آب را به حداقل برسانید

استفاده زیاد از آب باعث ضعیف شدن و شکنندگی ناخن ها می شود، بنابراین هنگام شستن ظرف ها دستکش بپوشید و سعی کنید هنگام حمام کردن ناخن های خود را کمتر در معرض آب قرار دهید. البته غیرممکن است که همیشه از این کار خودداری کنید، اما این نکته ای است که باید به آن توجه داشته باشید.

هیدراته بمانید

نوشیدن آب کافی برای سلامتی ضروری است و سلامت ناخن نیز از این قاعده مستثنی نیست. بدون رطوبت کافی ناخن ها شکننده می شوند و اطراف آن نیز پوسته پوسته می شود، بنابراین نوشیدن آب کافی به حفظ رطوبت و تقویت استحکام آن کمک می کند.

به رژیم غذایی خود توجه کنید

برای تقویت و استحکام ناخن ها از رژیم غذایی سالم و متنوعی استفاده کنید، همچنین مصرف مولتی ویتامین همراه با مواد معدنی مناسب را در برنامه روزانه خود بگنجانید. یک رژیم غذایی با کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مهم می تواند کل بدن از جمله ناخن ها را تحت تاثیر قرار دهد.

مراقب محصولات مورد استفاده خود باشید

بسیاری از لاک ها یا محصولات مراقبتی از ناخن حاوی مواد شیمیایی سختی هستند که در واقع ناخن ها را ضعیف می کنند به عنوان مثال، از پاک کننده لاک ناخن حاوی استون خودداری کنید زیرا به ناخن آسیب می رساند، به دنبال گزینه های سالم باشید.

در صورت امکان از ژلیش یا اکریلیک ناخن خودداری کنید

در حالی که از این موارد به عنوان گزینه آسانی برای افرادی که در رشد ناخن های خود مشکل دارند استفاده می شود، اما استفاده مکرر از آنها باعث ضعیف یا کنده شدن ناخن ها می شود. در صورت تمایل به استفاده از آنها به هر چند وقت یک بار محدود کنید.
لاک زدن ناخن ها را به هر چند وقت یک بار محدود کنید
در همین راستا اگرچه لاک زدن ناخن ها باعث زیبا شدن آنها می شود، اما ناخن های شما باید نفس بکشند. استفاده مداوم از لاک حتی لاک غیرسمی باعث ضعف ناخن می شود. پس از مدت یک هفته استفاده از لاک روی ناخن ها، آنها را با پاک کننده بدون استون بردارید سپس بگذارید ناخن ها به مدت یک هفته بدون لاک باشند و نفس بکشند.

ناخن های خود را کوتاه نگه دارید

ناخن های بلند به احتمال زیاد شکسته و گرفتار مشکلاتی می شوند در حالی که ناخن های کوتاه تر کمتر خرد می شوند، ترک یا شکاف می خورند و به استحکام آنها نیز کمک می کند.
از ناخن ها برای انجام کارها استفاده نکنید
از ناخن های خود برای انجام دادن برخی کارها از جمله باز کردن قوطی نوشابه یا گیره کاغذ استفاده نکنید. استفاده از ناخن به عنوان ابزار منجر به شکستن و خرد شدن آن می شود که به نوبه خود ناخن ها را ضعیف می کند.

از لوسیون ناخن استفاده کنید

بعد از پاک کردن لاک اگر الکل روی ناخن ها باقی مانده یا اگر فکر می کنید به اندازه کافی هیدراته نیستید از کرم دست استفاده کنید و می توانید لوسیون ناخن روی آنها بمالید تا اطمینان حاصل کنید ناخن ها مرطوب هستند این کار را بهتر است هر بار که دست خود را می شویید، انجام دهید.

از برخی محصولات استفاده نکنید

اگر از ضدعفونی کننده دست استفاده می کنید بهتر است آن را روی ناخن ها اسپری نکنید و در انجام این کار نیز زیاده روی نکنید. استفاده مداوم از ضد عفونی کننده دست برای ناخن ها فاجعه بار است به این دلیل که ضدعفونی کننده ناخن ها و دست ها را خشک می کند و منجر به شکنندگی ناخن ها می شود.

ناخن های خود را به شیوه درست کوتاه کنید

وان دایرکشن فقط نام یک گروه موسیقی نیست بلکه کوتاه کردن ناخن ها با حرکات عقب و جلو مانند اره باعث ضعیف شدن ناخن ها می شود، بنابراین باید ناخن ها را در یک جهت و با شویه درست کوتاه کنید. ناخن ها را فقط در یک جهت کوتاه کنید تا از ضعیف شدن ناخن ها جلوگیری شود.

با احتیاط از محصولات تمیز کننده استفاده کنید

هنگام نظافت خانه از دستکش لاستیکی استفاده کنید. بسیاری از محصولات تمیز کننده یا دستمال های تمیز کننده حاوی مواد شیمیایی هستند که ناخن را ضعیف می کنند. دستکش به شما به جلوگیری از تماس با این مواد شیمیایی کمک می کند.

بیشتر بخوانید: برای چاق شدن چه باید کرد؟

شامپوی خود را با دقت بیشتری انتخاب کنید

اگر از شامپویی استفاده می کنید که باعث ضعیف شدن یا شکنندگی ناخن ها می شود بهتر است شامپوی خود را برای چند هفته عوض کنید تا ببینید آیا تغییری مشاهده می کنید یا خیر.
با دکتر خود صحبت کنید
اگر چندین هفته چندین مورد از موارد بالا را امتحان کرده اید و هیچ تغییری در وضعیت ناخن های خود مشاهده نکرده اید به یک متخصص پوست مراجعه کنید. وی می تواند با معاینه ناخن ها و سوال درباره سلامت شما روند درمانی مناسبی را تجویز کند.

به ناخن های خود توجه کنید

ناخن های ما پیام های زیادی به دیگران ارسال می کنند و ناخن های ضعیف یا شکننده حتی می تواند شما را از وضعیت خود آگاه کند. خوشبختانه کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای تقویت ناخن ها و اصلاح آنها انجام دهید. اگر روش های مختلفی را امتحان کرده اید و نتیجه دلخواه را به دست نیاورده اید به پزشک مراجعه کنید. شاید یک بیماری زمینه ای وجود داشته باشد که باعث نازک یا شکننده شدن ناخن ها می شود و با درمان علت اصلی ناخن ها دوباره محکم می شوند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ