بازگشت اسید به مری و خطر افزایش برخی سرطان ها

حسام آرین
نتایج یک مطالعه جدید شواهد جدیدی بین بازگشت اسید به مری و سرطان های حنجره و مری نشان می دهد. این مطالعه در مجله کنسر منتشر شده که نتایج آن به شواهد موجود اضافه شده است. محققان امیدوارند در صورت تایید نتایج می توانند با بررسی و پیگیری علائم بیماران مبتلا به بازگشت اسید به مری از تغییر وضعیت آن به بدخیم جلوگیری کنند.

نتایج یک مطالعه جدید شواهد جدیدی بین بازگشت اسید به مری و سرطان های حنجره و مری نشان می دهد. این مطالعه در مجله کنسر منتشر شده که نتایج آن به شواهد موجود اضافه شده است. محققان امیدوارند در صورت تایید نتایج می توانند با بررسی و پیگیری علائم بیماران مبتلا به بازگشت اسید به مری از تغییر وضعیت آن به بدخیم جلوگیری کنند.

علائم بازگشت اسید به مری

بازگشت اسید به مری، نوعی بیماری مزمن دستگاه گوارش است که باعث می شود محتویات معده به مری برگردد. محققان تخمین می زنند بازگشت اسید به مری 8.1 درصد تا 27.8 درصد افراد در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد. افراد مبتلا به بازگشت اسید به مری دچار سوزش معده یا نارسایی مجدد، دردهای قفسه سینه، حالت تهوع، مشکل در بلع یا سرفه مداوم می شوند. بازگشت اسید به مری هنگامی رخ می دهد که اسفنکتر تحتانی مری فرد در زمان های نامناسب ضعیف یا شل می شود. داشتن اضافه وزن یا چاقی، بارداری و استعمال دخانیات هر یک از عوامل خطر ابتلا به بازگشت اسید به مری محسوب می شوند.

محققان ارتباط ریفلاکس را با کارسینوم سلول سنگفرشی حنجره، نوعی سرطان در دستگاه هضم کشف کرده اند. این قسمت از بدن شامل اندام ها و بافت های دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش فوقانی است. نویسندگان مطالعه حاضر خاطرنشان می کنند یافته های قبلی متناقض بوده است. آنها توضیح می دهند اکثر مطالعات قبلی با توجه به اندازه، طراحی مطالعه یا کنترل ناکافی برای مواد مخدر مهم احتمالی مانند استفاده از دخانیات و مصرف الکل باعث محدود شدن قدرت استنباط آنها شده است. علاوه بر این، هیچ مطالعه ای رابطه احتمالی بازگشت اسید به مری و کارسینوم سلول سنگفرشی مری را بررسی نکرده است.

بیشتر بخوانید: راه های جلوگیری از بروز علائم پیری بدن

استخراج داده ها

برای انجام این تحقیق پرسشنامه هایی برای اعضای انجمن بازنشستگان آمریکا ارسال شده است، با استفاده از داده های حاصل از مطالعه رژیم غذایی و بهداشتی این گروه مطالعاتی تحقیق انجام شده است. شرکت کنندگان بین 50 تا 71 سال سن داشتند و در سراسر آمریکا ساکن بوده اند. محققان از پاسخ 490 هزار و 605 نفر شرکت کننده نتایج را استخراج کرده اند. پرسشنامه در مورد عوامل خطر مختلف مربوط به بازگشت اسید به مری مانند مصرف الکل، استفاده از دخانیات، رژیم غذایی، شکل بدن و مسائل پزشکی سوال شده است.

محققان سپس این داده ها را با داده های ادعاهای مدیکر مربوط به بازگشت اسید به مری بررسی کردند، همچنین وجود بازگشت اسید به مری را برای افرادی که واجد شرایط مدیکر نیستند تخمین زدند. به طور کلی تیم تخمین زده است 23.7 درصد از نمونه های مورد تجزیه و تحلیل اسبقه بازگشت اسید به مری را داشته اند، سپس از داده های ثبت شده سرطان ایالت استفاده کردند تا تعیین کنند آیا شرکت کنندگان طی 16 سال بعد به نوعی سرطان به نام آدنوکارسینومای مری مبتلا شده اند یا خیر.

بازگشت اسید به مری و سرطان

محققان دریافتند در 16 سال پس از پر كردن پرسشنامه شركت كنندگان در ریفلاکس 2 برابر بیشتر از افراد فاقد آن دچار برخی سرطان ها شده اند. این رابطه حتی پس از در نظر گرفتن عوامل بالقوه گیج کننده مانند مصرف دخانیات و الکل نیز وجود داشت. با این حال، همانطور که دانشمندان خاطرنشان می کنند مطالعه آنها دارای محدودیت هایی است. به عنوان مثال، آنها وجود بازگشت اسید به مری را بر اساس ادعاهای پزشکی تخمین زده اند که ممکن است در افرادی که این عارضه را خود با داروهای بدون نسخه درمان می کنند در نظر گرفته نشده باشد، همچنین اتکا به داده های مدیکر به این معنی بود تعداد قابل توجهی از شرکت کنندگان هیچ سابقه ای از بیماری ریفلاکس نداشتند، بنابراین محققان نیاز به برآورد اطلاعات موجود داشتند. دکتر کریستین سی آبنت، محقق ارشد در انستیتوی ملی سرطان و نویسنده اصلی این تحقیق اذعان می کند این مطالعه به تنهایی برای انجام اقدامات خاص توسط مردم کافی نیست. برای تکثیر این یافته ها و ایجاد بازگشت اسید به مری به عنوان یک عامل خطر برای ابتلا به سرطان و سایر بیماری ها تحقیقات بیشتری لازم است. برای ارزیابی اینکه آیا درمان هایی که با علائم بازگشت اسید به مری انجام می شوند خطرات آشکار را تغییر می دهند یا خیر نیز به مطالعات بیشتری نیاز است.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ