هشت قانون طلایی برای درست شستن لباس زیر

Shabnam Khesal
بهداشت لباس زیر تاثیری مستقیم بر روی سلامت دارد و هر گونه مشکلی که در بهداشت آن ایجاد شود، منجر به ایجاد مشکلات بزرگتری برای سلامت خواهد شد. به همین دلیل است که باید اصول درست شستن آن و رعایت قوی بهداشت را بدانید. در این مقاله با هشت قانون برای درست شستن لباس‌هایتان آشنا […]
بهداشت لباس زیر تاثیری مستقیم بر روی سلامت دارد و هر گونه مشکلی که در بهداشت آن ایجاد شود، منجر به ایجاد مشکلات بزرگتری برای سلامت خواهد شد. به همین دلیل است که باید اصول درست شستن آن و رعایت قوی بهداشت را بدانید. در این مقاله با هشت قانون برای درست شستن لباس‌هایتان آشنا خواهید شد که بر اساس اصول علمی هستند.
  1. دمای درست را انتخاب کنید

اگر عادت دارید لباس زیرتان را با آب خنک بشویید و فکر می‌کنید با این کار می‌توانید باکتری‌های موجود در آن را از بین ببرید، اشتباه می‌کنید! واقعیت این است که بعد از شستشو با آب سرد و حتی با آب گرمی که زیر دمای معینی است؛ همچنان درصدی از باکتری روی لباس زیر شما باقی می‌مانند و همین موارد می‌توانند برای سلامت شما ایجاد مشکل کنند. بهترین دما برای شستن شورت زنانه 60 درجه سانتی گراد است. شورت های نخی ساده یا گلدار که ارزان تر هستند از آن دسته لباس زیرها به شمار می‌روند که اکثر خانم‌ها به صورت روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنند و خوشبختانه باید گفت که معمولا جنس نخی در برابر این دما مقاومت خوبی دارد؛ اما برای شستن مدل‌های دیگر مثل لباس زیر گیپوری، ساتن و مواردی که طرح دار و رنگی هستند، باید به نکات دیگری هم دقت داشته باشید که در ادامه به شما خواهیم گفت.
  1. از اتو کمک بگیرید

استفاده از حرارت اتو برای از بین بردن باکتری‌ها یک ایده عالی است که از مدت‌ها پیش مورد استفاده قرار می‌گرفت و امروز نیز کارایی خاص خودش را دارد. در شرایط خاص که به آب 60 درجه دسترسی ندارید یا به هر دلیلی نباید از آن استفاده کنید، می‎‌توانید از اتو کشیدن لباس زیر برای از بین بردن هر چه بیشتر انواع باکتری کمک بگیرید.
  1. شوینده ضد حساسیت و بدون بو بخرید

انتخاب شوینده موقع شستن لباس زیر، انتخابی بسیار مهم است که نباید آن را سرسری گرفت. اگر تا به امروز از هر شوینده‌ای که برای لباس‌هایتان استفاده می‌کردید، برای شستن لباس‌های زیر هم کمک می‌گرفتید، روش درستی را انتخاب نکرده‌اید. بهترین شوینده برای ضد عفونی کردن لباس زیر، شوینده‌های مخصوصی هستند که برای این لباس‌ها طراحی شده‌اند. اگر به این دسته از مواد ضد عفونی کننده دسترسی ندارید، سراغ شوینده‌هایی بروید که ضد حساسیت و بدون بو هستند. شوینده‌های بسیار قوی می‌توانند باعث ایجاد حساسیت شده و مواد عطری به کار رفته در آن‌ها نیز ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی برای سلامت شما شود.
  1. لباس‌های زیر را جداگانه بشویید

یکی از اشتباهات رایج دیگری که درباره شستن لباس زیر وجود دارد، شستشوی آن‌ها به همراه سایر لباس‌ها است. قاعدتا برای شستن بسیاری از لباس‌های روزمره نمی‌توانید از آب 60 درجه استفاده کنید و به همین دلیل هم مجبور می‌شوید لباس زیر را هم با دمای کمتری بشویید که این مسئله ممکن است برایتان ایجاد مشکل کند. در عین حال باید به موارد زیر هم توجه کرد:
  • لباس زیر آلوده می‌تواند سایر انواع لباس‌های موجود در ماشین لباسشویی را هم آلوده کند. به همین دلیل از انداختن لباس بچه‌ها به همراه لباس زیر خودتان یا ریختن حوله آشپزخانه و موارد مشابه به همراه لباس زیر جدا خودداری کنید.
  • اگر اخیرا دچار مشکل زنانه شده‌اید، از ریختن لباس زیرهای قبل از ایجاد مشکل و بعد از آن در ماشین خودداری کنید.
  1. اصول شستن لباس زیر با دست را بدانید

از آنجایی که ممکن است بخواهید لباس زیرتان را با دست بشویید، بهتر است بعد از ترکیب آب و مواد شوینده مخصوص، لباس‌ها را به مدت نیم ساعت در این محلول قرار دهید تا خوب خیس بخورند. سپس آن‌ها را آب بکشید و یک بار دیگر هم با مقداری مواد شوینده خوب بشویید. در مرحله بعد لباس‌ها را با آبکشی درست عاری از هر گونه شوینده کنید و در معرض نور خورشید و هوای آزاد قرار دهید. در نهایت می‌توانید لباس‌های زیر را با استفاده از اتو کاملا پاک کنید. در صورتیکه علاوه بر لباس زیر به اصول شستن سایر لباس‌ها با دست نیاز پیدا کرده‌اید این مطلب به کمک شما خواهد آمد.
  1. اگر حجم لباس‌های زیر شما کم است

قبلا گفتیم که لباس‌های زیر را باید به صورت جداگانه در ماشین لباسشویی قرار داد؛ اما اگر تعداد لباس‌های شما کم است و به یک سرویس ماشین نمی‌رسد؛ دو راه پیش رو دارید. اول اینکه زمان شستشوی ماشین را کمتر انتخاب کنید و دوم اینکه وضعیت نیمه پر ماشین لباسشویی را برای شستن لباس‌های زیر انتخاب کنید تا فشار کمتری به دستگاه وارد شود.
  1. از یک کیسه مخصوص استفاده کنید

از آنجایی که بافت پارچه لباس زیر، بافتی لطیف است، ریختن آن داخل ماشین لباسشویی ممکن است منجر به خراب شدن پارچه شود؛ مگر اینکه از یک کیسه مخصوص شستشوی لباس زیر استفاده کنید. این مورد به خصوص در مورد انواع سوتین هم بسیار ضروری است. اگر قصد خرید سوتین ‌های فانتزی، گیپور و فنردار را دارید و یا مدل‌های زیادی از این سوتین در کمدتان وجود دارد، به این نکته توجه کنید که این نوع سوتین‌ها در صورت قرار نگرفتن در کیسه مخصوص به راحتی دچار تغییر شکل می‌شوند و حالت شیک خودشان را از دست می‌دهند. همچنین مدل‌های دارای کش مثل سوتین‌های با کش پهن ممکن است خاصیت ارتجاعی کش خود را از دست بدهند. بنابراین لازم است از کیسه مخصوص لباس زیر برای شستن آن‌ها استفاده کنید. برای شستن سایر انواع لباس زیر نیز اگر به کیسه مخصوص دسترسی ندارید، می‌توانید یک روبالشی را برداشته و لباس‌ها را داخل آن قرار دهید و سپس داخل ماشین بیندازید.
  1. از هوای آزاد و آفتاب کمک بگیرید

نور خورشید یکی از بهترین ضد عفونی کننده‌ها برای انواع لباس زیر است که باید از آن استفاده کرد. اگر معمولا عادت دارید لباس زیر را بعد از شستن داخل خانه خشک کنید، بدانید که احتمال رشد باکتری‌ها را افزایش داده‌اید. محیط بدون نور خانه و سایه آن باعث ایجاد فضای مناسب رشد باکتری‌ها خواهد شد. بنابراین حتما از آفتاب برای خشک کردن لباس‌هایتان بهره ببرید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ