فواید و مضرات گوشت بوقلمون

حسام آرین
ایالات متحده به عنوان بزرگ ترین تولید کننده گوشت بوقلمون در جهان شناخته می شود. سالانه حدود 250 میلیون بوقلمون برای مصرف پرورش داده می شوند. خوردن گوشت بوقلمون در کنار فوایدی که دارد خطراتی را نیز به دنبال دارد که در ادامه در این باره توضیحاتی ارائه می شود.

ایالات متحده به عنوان بزرگ ترین تولید کننده گوشت بوقلمون در جهان شناخته می شود. سالانه حدود 250 میلیون بوقلمون برای مصرف پرورش داده می شوند. خوردن گوشت بوقلمون در کنار فوایدی که دارد خطراتی را نیز به دنبال دارد که در ادامه در این باره توضیحاتی ارائه می شود.

ارزش غذایی بوقلمون

به گزارش مدیکال نیوزتودی، بر اساس بانک اطلاعات ملی مواد مغذی وزارت کشاورزی ایالات متحده، 3 اونس یا 85 گرم سینه بوقلمون کبابی شامل:
135 کالری
3.26 گرم چربی
0 گرم کربوهیدرات
70/24 گرم پروتئین
در مقایسه، همان مقدار گوشت بوقلمون کبابی تیره حاوی:
173 کالری
5.13 گرم چربی
0 گرم کربوهیدرات
23.55 گرم پروتئین
همچنین بوقلمون شامل موارد زیر است:
ویتامین B6
ویتامین B12
نیاسین
کولین
سلنیوم
زینک
گوشت تیره بوقلمون حاوی ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری است، اما چربی و کالری زیادی نیز دارد. بوقلمون حاوی اسید آمینه تریپتوفان است. اگرچه بوقلمون حاوی تریپتوفان است، اما میزان آن به حدی نیست که باعث خواب آلودگی شود. در واقع، تمام گوشت ها حاوی تریپتوفان هستند.

بیشتر بخوانید: درمان گلودرد با زنجبیل

فواید مصرف گوشت بوقلمون

خوردن غذاهایی مانند بوقلمون که سرشار از پروتئین هستند به افزایش احساس سیری در فرد کمک می کند به این معنی که باعث می شود فرد برای مدت طولانی تری احساس سیری کند. دریافت پروتئین کافی نیز در حفظ توده عضلانی بدون چربی و ثابت نگه داشتن سطح انسولین بعد از غذا موثر است. به خاطر داشته باشید مقدار مصرف پروتئین در هر وعده غذایی مهم است. اطمینان حاصل کنید در هر وعده غذایی یک منبع پروتئین بدون چربی داشته باشید و میزان مصرف خود را در طول روز تقسیم کنید. سایر گزینه های خوب برای دریافت پروتئین مورد نیاز بدن شامل آجیل، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، سویا و حبوبات است. از آنجا که مقدار زیادی از محتوای چربی بوقلمون در پوست آن است می توان آن را بدون پوست در تهیه غذاها استفاده کرد.
محتوای تریپتوفان در بوقلمون به حمایت از سطح سالم سروتونین در بدن کمک می کند که باعث هوشیاری و بهبود خلق و خوی خوب می شود. در حالی که مقادیر آن کم است، اما یک مزیت خوب برای خوردن بوقلمون محسوب می شود. سینه بوقلمون چربی و کالری کمتری نسبت به سایر قسمت های گوشت آن دارد.

رژیم غذایی بوقلمون

مصرف بوقلمون فرآوری شده را به صورت گوشت های خوراکی، هات داگ و بیکن بوقلمون که همگی سرشار از سدیم هستند محدود یا قطع کنید. حتی برگرهای بوقلمون منجمد و بسته بندی شده نیز پر از نمک و مواد نگهدارنده اضافه شده هستند، بنابراین بهتر است بوقلمون تازه، کوچک و ارگانیک را که بدون آنتی بیوتیک پرورش یافته انتخاب کنید. به بوقلمون هایی که در کارخانه تولید می شوند در طول فرآوری نمک، آب و مواد نگهدارنده دیگر برای افزایش ماندگاری و کاهش هزینه ها اضافه می شود، همچنین بوقلمون هایی که در مرتع پرورش یافته اند و از غذای ارگانیک و سالم برای تغذیه آنها استفاده شده از امگا 3 بیشتری نسبت به بوقلمون های صنعتی برخوردار هستند و گوشت این نوع بوقلمون ها خوش طعم تر است و نمک و مواد نگهدارنده به آنها اضافه نمی شود.

خطرات مصرف بوقلمون

محصولات بوقلمون فرآوری شده به دلیل دارا بودن سدیم زیاد برای سلامتی مضر است. بسیاری از گوشت های فرآوری شده با سدیم نیتریت ساخته می شوند. این ترکیبات با آمین هایی که به طور طبیعی در گوشت وجود دارند ترکیب می شوند و ترکیبات ان نیتروسو را تشکیل می دهند که سرطان زا هستند. مطالعات نشان می دهد گوشت های فرآوری شده با پیشرفت سرطان ارتباط دارند. خطرات چاقی، بیماری های قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، سرطان و ناباروری با زیاد شدن میزان مصرف گوشت افزایش می یابد، بنابراین مصرف تمام محصولات فرآوری شده بوقلمون را به حداقل برسانید.
بوقلمون حاوی ماده معدنی سلنیوم است، برخی مطالعات نشان می دهند مصرف زیاد سلنیوم خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، پروستات، ریه، مثانه، پوست، مری و معده را کاهش می دهد. این رژیم کلی است که در دستیابی و محافظت از سلامتی بسیار مهم است. بهتر است طیف وسیعی از غذاهای مفید را در مقادیر متوسط مصرف کنید تا اینکه تمرکز خود را روی مواد مغذی منفرد به عنوان دروازه سلامتی بگذارید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ