بهترین درمان های خانگی شوره سر

حسام آرین
50 درصد از افراد با شوره سر دست و پنجه نرم می کنند، خارش پوست سر و پوسته پوسته شدن از علائم بارز این بیماری است، اما ممکن است علائم دیگری مانند لکه های چرب پوست سر و گزگز پوست را نیز تجربه کنید. از دلایل اصلی ایجاد شوره می توان به خشکی پوست، درماتیت سبورئیک، حساسیت به محصولات مو و رشد نوع خاصی از قارچ که در پوست سر زندگی می کند، اشاره کرد. در حالی که محصولات بی نسخه زیادی برای درمان شوره سر وجود دارد، اما درمان های طبیعی هم می توانند موثر واقع شوند.

50 درصد از افراد با شوره سر دست و پنجه نرم می کنند، خارش پوست سر و پوسته پوسته شدن از علائم بارز این بیماری است، اما ممکن است علائم دیگری مانند لکه های چرب پوست سر و گزگز پوست را نیز تجربه کنید. از دلایل اصلی ایجاد شوره می توان به خشکی پوست، درماتیت سبورئیک، حساسیت به محصولات مو و رشد نوع خاصی از قارچ که در پوست سر زندگی می کند، اشاره کرد. در حالی که محصولات بی نسخه زیادی برای درمان شوره سر وجود دارد، اما درمان های طبیعی هم می توانند موثر واقع شوند.

به گزارش هلث لاین، در اینجا چند روش درمانی خانگی ساده برای خلاص شدن از شر شوره سر معرفی شده است.

روغن درخت چای را امتحان کنید

از لحاظ تاریخی روغن درخت چای برای درمان بیماری های مختلف از آکنه تا پسوریازیس قدمت زیادی دارد، همچنین اثبات شده است روغن درخت چای دارای خواص ضدمیکروبی و ضدالتهابی قدرتمندی است که به کاهش علائم شوره سر کمک می کند. در واقع، نتایج یک بررسی نشان می دهد روغن درخت چای در مبارزه با سویه خاص قارچ موثر است که می تواند باعث درماتیت سبورئیک و شوره سر شود. مطالعه 4 هفته ای دیگر با درمان روزانه 126 نفر با شامپوی حاوی 5 درصد روغن درخت چای یا دارونما اثرات روغن درخت چای روی شوره سر را بررسی کرد. در پایان مطالعه، روغن درخت چای با کاهش 41 درصدی شدت علائم چربی و خارش را نیز بهبود بخشید. توجه داشته باشید روغن درخت چای می تواند باعث تحریک در افرادی شود که پوست حساسی دارند، بنابراین بهتر است قبل از استفاده مستقیم روی پوست چند قطره از آن را به روغن حامل مانند روغن نارگیل اضافه کنید.

از روغن نارگیل استفاده کنید

روغن نارگیل که به دلیل فواید متعدد برای سلامتی شهرت دارد اغلب به عنوان یک درمان طبیعی برای شوره سر نیز استفاده می شود. روغن نارگیل ضمن کمک به بهبود آبرسانی پوست از خشکی آن که عامل تشدید شوره سر است جلوگیری می کند. یک مطالعه کوچک روی 34 نفر نشان داد روغن نارگیل به اندازه روغن معدنی در بهبود هیدراتاسیون پوست موثر است. تحقیقات دیگر نشان می دهد روغن نارگیل در درمان اگزما، یک بیماری پوستی که منجر به بروز شوره سر می شود نیز کمک می کند. در یک مطالعه اثرات روغن نارگیل و روغن معدنی بر درماتیت آتوپیک، نوعی اگزما که با خارش و التهاب مشخص می شود مورد مقایس قرار گرفت.

مالیدن روغن نارگیل روی پوست به مدت 8 هفته باعث کاهش علائم به میزان 68 درصد در مقایسه با گروه روغن معدنی که تنها 38 درصد را شامل می شد شده است. برخی آزمایش ها نشان داده است روغن نارگیل و ترکیبات آن دارای خواص ضد میکروبی است، اگرچه هنوز اثرات موجود روی گونه خاص قارچ که باعث ایجاد شوره می شود مورد بررسی قرار نگرفته است.

آلوئه ورا استفاده کنید

آلوئه ورا نوعی ساکولنت است که به طور مکرر به پمادهای پوستی، مواد آرایشی و لوسیون ها اضافه می شود. اعتقاد بر این است آلوئه ورا هنگامی که روی پوست قرار می گیرد به درمان بیماری های پوستی مانند سوختگی، پسوریازیس و تبخال کمک می کند، همچنین در درمان شوره سر نیز مفید است. بر اساس نتایج یک بررسی، خواص ضدباکتری و ضدقارچ آلوئه ورا به محافظت در برابر شوره سر کمک می کند. به طور مشابه، یک مطالعه دیگر نشان داد آلوئه ورا در برابر چندین گونه قارچ موثر است و به کنترل عفونت های قارچی که باعث ریزش مو از پوست سر می شوند نیز کمک می کند. علاوه بر این، مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است آلوئه ورا ضمن کاهش التهاب علائم را نیز تسکین می بخشد. با وجود این نتایج امیدوار کننده مطالعات بیشتری برای بررسی چگونگی تاثیر مستقیم آلوئه ورا روی شوره سر لازم است.

سطح استرس خود را به حداقل برسانید

اعتقاد بر این است که استرس بر بسیاری از جنبه های سلامت تاثیر می گذارد. این امر می تواند همه چیز از شرایط مزمن تا سلامت روان را تحت تاثیر قرار دهد. گرچه استرس خود باعث ایجاد شوره نمی شود، اما علائمی مانند خشکی و خارش را تشدید می کند. سطح بالایی از استرس در طولانی مدت فعالیت سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کند، بنابراین یک سیستم ایمنی ضعیف توانایی بدن را برای مقابله با برخی از عفونت های قارچی و بیماری های پوستی که باعث ایجاد شوره می شوند کاهش می دهد. در حقیقت، یک مطالعه روی 82 نفر مبتلا به درماتیت سبورئیک، یکی از شایع ترین علل ایجاد شوره نشان داد بیشتر قسمت های درماتیت ناشی از زندگی استرس زا بوده است، بنابراین برای کنترل سطح استرس برخی از تکنیک های کاهش استرس مانند مدیتیشن، یوگا، تنفس عمیق یا رایحه درمانی را امتحان کنید.

سرکه سیب را به روال روتین مراقبت خود اضافه کنید

سرکه سیب با انواع فواید سلامتی شامل بهبود حساسیت به انسولین و افزایش کاهش وزن همراه است. سرکه سیب نیز اغلب به عنوان یک درمان طبیعی برای از بین بردن شوره سر استفاده می شود. اعتقاد بر این است اسیدیته سرکه به تحریک ریختن سلول های مرده پوست کمک می کند، همچنین سرکه سیب باعث تعادل PH پوست می شود تا با کاهش رشد قارچ با شوره سر مقابله می کند. با این حال، هیچ مطالعه ای برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد و بسیاری از مزایای سرکه سیب برا درمان شوره سر بر اساس شواهد حکایتی است. مطالعات در فاز آزمایشگاهی نشان می دهد سرکه سیب و ترکیبات آن از رشد انواع خاصی از قارچ جلوگیری می کنند. اگر می خواهید سرکه سیب را برای درمان وشره سر امتحان کنید چند قاشق غذاخوری از آن را به شامپوی خود اضافه کنید یا آن را با روغن های اساسی دیگر ترکیب و مستقیم روی موها اسپری کنید.

آسپرین را امتحان کنید

سالیسیلیک اسید یکی از ترکیبات اصلی موجود در آسپرین که مسئول خواص ضد التهابی آن است. سالیسیلیک اسید علاوه بر اینکه در آسپرین یافت می شود در بسیاری از شامپوهای ضد شوره نیز موجود است. اسید سالیسیلیک با کمک به از بین بردن پوسته ها باعث از بین رفتن پوسته های شل کننده و مرده می شود. در یک مطالعه، 19 نفر مبتلا به شوره سر از 2 شامپوی حاوی پیروکتون اولامین همراه با سالیسیلیک اسید یا پیریتیون روی استفاده کردند. هر 2 شامپو پس از 4 هفته شوره سر را کاهش دادند، اما شامپوی حاوی اسید سالیسیلیک در کاهش شدت پوسته پوسته شدن موثرتر بوده است. مطالعه دیگری نیز نشان داد یک شامپو حاوی سالیسیلیک اسید به طور مشابه به عنوان داروی تجویز شده در درمان درماتیت سبوروئیک و شوره سر موثر است. برای استفاده از آسپرین به عنوان درمان شوره سر 2 عدد قرص آسپرین را خرد کرده و قبل از شستن موها پودر آن را به شامپو اضافه کنید.

میزان مصرف امگا 3 را افزایش دهید

اسیدهای چرب امگا 3 نقش مهمی در بدن دارند نه تنها غشای سلولی سلول ها را احاطه می کنند بلکه در عملکرد قلب، سیستم ایمنی بدن و ریه ها نیز بسیار مهم هستند. اسیدهای چرب امگا 3 نیز برای سلامت پوست گزینه حیاتی به شمار می آیند و به مدیریت تولید روغن و آبرسانی کمک می کنند که باعث ترمیم زخم و جلوگیری از پیری زودرس می شوند. کمبود اسیدهای چرب امگا 3 مجموعه ای از علائم از جمله خشکی مو، خشکی پوست و حتی شوره سر را ایجاد می کند، همچنین اسیدهای چرب امگا 3 ضمن کاهش التهاب به تسکین علائم سوزش و شوره سر کمک می کند. ماهی های چرب مانند ماهی آزاد، ماهی قزل آلا و ماهی خال مخالی منابع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند، همچنین می توانید مکمل روغن ماهی مصرف کنید یا خوردن سایر غذاهای غنی از امگا 3 مانند تخم کتان، دانه های چیا و گردو را افزایش دهید.

بیشتر پروبیوتیک بخورید

پروبیوتیک ها نوعی باکتری مفید برای سلامتی هستند. بسیاری از مزایای بالقوه پروبیوتیک از جمله محافظت در برابر آلرژی، کاهش سطح کلسترول و افزایش کاهش وزن است، همچنین پروبیوتیک ها با تقویت عملکرد سیستم ایمنی به بدن در مبارزه با عفونت های قارچی که باعث ایجاد شوره می شوند کمک می کنند. در حقیقت، یک مطالعه نشان داد مصرف پروبیوتیک به مدت 56 روز به طور قابل توجهی شدت شوره سر را در 60 نفر کاهش داد. علاوه بر این، پروبیوتیک ها به کاهش علائم بیماری های پوستی مانند اگزما و درماتیت به ویژه در نوزادان و کودکان کمک می کنند. پروبیوتیک ها به صورت مکمل برای دوز سریع و راحت نیز در دسترس هستند، همچنین می توان آنها را در انواع مختلفی از غذاهای تخمیر شده مانند کامبوچا، کیمچی، تمپه و ترشی کلم یافت.

بیشتر بخوانید: تاثیر رقص بر عملکرد مغز

از جوش شیرین استفاده کنید

جوش شیرین که در اغلب آشپزخانه ها در سراسر جهان یافت می شود دارویی سریع، راحت و در دسترس برای کمک به درمان شوره سر است. اعتقاد بر این است که به عنوان یک لایه بردار ملایم برای از بین بردن سلول های مرده پوست و کاهش پوسته پوسته شدن و خارش عمل می کند، همچنین جوش شیرین دارای خواص ضد قارچی است که در درمان شوره سر مفید است. یک مطالعه در فاز آزمایشگاهی اثرات ضد قارچی جوش شیرین را روی رایج ترین سویه های قارچ که باعث عفونت های پوستی هستند اندازه گیری کرد. به طرز چشمگیری جوش شیرین پس از 7 روز توانست به طور کامل از رشد قارچ در 79 درصد نمونه ها جلوگیری کند. در مطالعه دیگری تاثیر جوش شیرین روی 31 فرد مبتلا به پسوریازیس بررسی شد. درمان با حمام جوش شیرین به طور قابل توجهی باعث کاهش خارش و تحریک تنها پس از 3 هفته شد. در دستورالعمل های درمانی برای سایر بیماری ها مانند درماتیت آتوپیک نیز توجه داشته باشید حمام جوش شیرین می تواند به تسکین خارش کمک کند. برای دریافت بهترین نتیجه سعی کنید جوش شیرین را مستقیم روی موهای مرطوب بمالید و آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید. بگذارید یک یا 2 دقیقه بماند سپس شامپو بزنید.

در پایان

اگرچه شوره سر مشکلی ناامیدکننده به نظر می رسد، اما داروهای طبیعی زیادی در دسترس است که ضمن کاهش علائم موجب تسکین می شود. بار دیگر که شوره سر را مشاهده کردید چند مورد از این درمان های طبیعی را امتحان کنید. از این روش های درمانی به تنهایی استفاده کنید یا آنها را با محصولات بدون نسخه مانند شامپوهای ضد شوره استفاده کنید تا اثربخشی درمان را به حداکثر برسانید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ