تمام آنچه که باید در مورد جوش واژن بدانید

حسام آرین
جوش واژن، توده پر چرکی که در نتیجه مسدود شدن فولیکول مو یا غده چربی در خارج از واژن ایجاد می شود. در حالی که جوش در هر ناحیه ای از بدن می تواند ایجاد شود، اما به طور معمول خارج از واژن، لب ها یا ناحیه شرمگاه دیده می شود. برخی از افراد از واژه جوش و آبسه به صورت مترادف برای توصیف جوش واژن استفاده می کنند. با این حال، آبسه معمولا عفونت های پوستی عمیق تری نسبت به جوش هستند. برخی از بیماری های پوستی شبیه به جوش واژن هستند در حالی که بسیاری از افراد به خودی خود بهبود می یابند، اما ممکن است برخی برای جلوگیری از تشدید عفونت به مراجعه به پزشک نیاز داشته باشند.

جوش واژن، توده پر چرکی که در نتیجه مسدود شدن فولیکول مو یا غده چربی در خارج از واژن ایجاد می شود. در حالی که جوش در هر ناحیه ای از بدن می تواند ایجاد شود، اما به طور معمول خارج از واژن، لب ها یا ناحیه شرمگاه دیده می شود. برخی از افراد از واژه جوش و آبسه به صورت مترادف برای توصیف جوش واژن استفاده می کنند. با این حال، آبسه معمولا عفونت های پوستی عمیق تری نسبت به جوش هستند. برخی از بیماری های پوستی شبیه به جوش واژن هستند در حالی که بسیاری از افراد به خودی خود بهبود می یابند، اما ممکن است برخی برای جلوگیری از تشدید عفونت به مراجعه به پزشک نیاز داشته باشند.

علل بروز جوش واژن چیست؟

شرایط و عوامل مختلفی وجود دارد که باعث ایجاد جوش واژن می شود.

ارگانیسم های عفونی

جوش می تواند توسط باکتری هایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس، اشریشیا کلی و کلامیدیا تراکوماتیس ایجاد شود.

شرایط پوستی

یک بیماری پوستی که می تواند باعث جوش واژن شود فولیکولیت است که در صورت آلودگی باکتری ها به فولیکول مو ایجاد می شود. این عفونت اغلب یک عارضه جانبی تحریک ناشی از اصلاح یا اپیلاسیون مو از ناحیه عانه است. یک برآمدگی دردناک که نخست به صورت کوچک بروز پیدا می کند، اما می تواند بزرگتر شود.

کیست

یکی دیگر از دلایل عمده بروز جوش واژن کیست غده بارتولین است. این نوع کیست در اثر عفونت غدد بارتولین ایجاد می شود که زیر پوست نزدیک دهانه واژن قرار دارد. این غدد می توانند مسدود شده و باعث ایجاد کیست شوند. در صورت آلودگی کیست باعث ایجاد جوش می شود.

عفونت های مقاربتی

عفونت های مقاربتی و پیرسینگ دستگاه تناسلی نیز می تواند از علل اصلی ایجاد جوش واژن باشند. زنانی که پوست چرب دارند یا آنهایی که رشد موهای زائد در ناحیه واژنشان ضخیم تر است بیشتر در معرض آبسه های واژن قرار دارند.

درمان های خانگی جوش واژن

طیف وسیعی از درمان های خانگی وجود دارد که یک زن می تواند آنها را امتحان کند، شامل:

استفاده از کمپرس گرم

کمپرس گرم را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی جوش واژن قرار دهید. این روش احتمال می رود باعث نشت مقداری چرک شود، اما فرد نباید جوش را فشار دهد.

استفاده از حمام سیتز

حمام سیتز یا استحمام نشیمن نوعی روش آب درمانی است که به منظور بهبود ناحیه پرینه و تناسلی استفاده می شود. در این حمام قسمت های نشیمن یا کفل ها را در محل شستشو وارد می کنند. از حمام سیتز می توان به منظور تسریع درمان، خشکی پوست و کاهش درد استفاده کرد. این حمام در دوران پس از زایمان، عمل های جراحی، درمان بیماری های مانند شقاق مقعدی، پروستاتیت، هموروئید، آبسه مقعدی، پرولاپس رکتوم، زخم‌های تناسلی و عفونت مهبل استفاده می شود. آب درمانی برای این منظور موجب بهبود حرکت روده ها شده و علائم و مشکلات مقعدی را کاهش می دهد. برای استفاده از حمام سیتز می توانید از یک لگن ساده یا وان حمام استفاده کنید یا اینکه با پرداخت هزینه ای اندک لگن مخصوص حمام سیتز که روی درپوش توالت فرنگی نصب می شود را تهیه کنید.

ناحیه واژن را تمیز و خشک نگه دارید

جوش را با صابون ضد باکتری بشویید برای انجام این کار واژن را با صابون و آب تمیز بشویید سپس ناحیه آسیب دیده را به آرامی با یک حوله نرم خشک کنید. از مالیدن یا لمس جوش خودداری کنید، دقت داشته باشید همیشه قبل از پاکسازی یا استفاده از پمادهای موضعی آنتی بیوتیک دست ها را با آب و صابون بشویید.

پوشیدن لباس زیر قابل تنفس

لباس زیر نخی تمیز و قابل تنفس به پوست اجازه نفس کشیدن می دهد، بنابراین زنان باید از پوشیدن لباس زیر تنگ که می تواند باعث سایش و التهاب جوش شود، خودداری کنند.

مصرف مسکن های بدون نسخه

اگر جوش درد خفیفی دارد می توان از مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کرد. اگر این داروها هم درد را تکسین نبخشند باید به پزشک زنان مراجعه کنید.

درمان های خانگی برای جلوگیری از جوش واژن

همانطور که برخی از درمان های خانگی می توانند مفید باشند موارد دیگری نیز وجود دارد که تحریک کننده هستند یا آسیب بیشتری وارد می کنند. زنان هرگز نباید جوش واژن را فشار دهند حتی اگر سرباز کرده باشد. در این حالت باید ناحیه را با یک باند پانسمان خشک و تمیز کنید، همچنین باید استفاده از هرگونه لوسیون، دستمال مرطوب کودک یا پمادهایی که بسیار معطر هستند را متوقف کنید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر جوش نتواند به درمان های خانگی یا داروهای بدون نسخه پاسخ دهد یا به نظر می رسد به جای بهتر شدن در حال تشدید شدن است باید به پزشک مراجعه کرد، همچنین زنان باید در صورت مشاهده علائم عفونت مانند چرک مایع در خون یا جوش یا لمس پوست اطراف آن به دنبال درمان باشد. نسبت به علائم عفونت سیستمیک مانند تب نیز باید هوشیار باشند.

درمان های پزشکی جوش واژن

تخلیه جوش برای شدیدترین جوش ها روش موثری است. یک پزشک ممکن است استفاده از پماد آنتی بیوتیک و باند استریل تا زمان بهبودی جوش را توصیه کند. جوش هایی که در پوست عمیق تر هستند یا علائم سلولیت را نشان می دهند، یک عفونت باکتریایی روی لایه های داخلی پوست و لایه چربی تاثیر می گذارد ممکن است نیاز به درمان با آنتی بیوتیک های خوراکی یا داخل وریدی داشته باشند. نوع آنتی بیوتیک تجویز شده به ماهیت و شدت عفونت فرد بستگی دارد.

آیا می توان از بروز جوش واژن پیشگیری کرد؟

تعویض مداوم لباس زیر و رعایت بهداشت عالی به جلوگیری از ایجاد جوش واژن کمک می کند. با شستن بدن و ناحیه واژن حداقل یک بار در روز با صابون ضد باکتری محل را تمیز نگه دارید. شستن منظم دست نیز می تواند به کاهش قرار گرفتن در معرض باکتری ناحیه واژن کمک کند. با این حال، رعایت بهداشت دقیق تضمین نمی کند که زنی دچار جوش واژن نشود. سایر نکات پیشگیرانه عبارتند از:

حفظ وزن سالم با جلوگیری از ایجاد چین های اضافی پوستی می تواند خطر عفونت را کاهش دهد.

خودداری از اشتراک وسایل شخصی از جمله حوله و لباس زیر می تواند خطر عفونت را کاهش دهد.

تعویض لباس زیر پس از ورزش می تواند به جلوگیری از عفونت کمک کند.

از مصرف صابون ها، رنگ ها، شوینده ها و پودرهای بسیار معطر پرهیز کنید زیرا این مواد باعث تحریک بافت های ناحیه واژن شده و خطر عفونت را افزایش می دهد.

اگر زنی دچار جوش واژن مزمن شود باید با پزشک خود در مورد گزینه های پیشگیرانه بیشتر صحبت کند. به عنوان مثال، پزشک برای کاهش میزان هورمون های تولید کننده چربی که می توانند در ایجاد عفونت موثر باشند، قرص های ضدبارداری تجویز می کند.

چشم انداز

در حالت ایده آل جوش در طول یک هفته کوچک می شود. اگر جوش واژن با درمان های خانگی بهبود نیافت باید به منظور پیشگیری از آلودگی عمیق به پزشک مراجعه کنند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ