آیا افسردگی و از دست دادن حافظه با یکدیگر ارتباط دارند ؟

حسام آرین
علائم افسردگی شامل غم و اندوه و بروز تغییرات در روحیه است. افسردگی ، یک بیماری پیچیده است که بسیاری از جنبه های عملکردی ، از جمله حافظه را تحت تأثیر قرار می دهد. در مطالعات تحقیقی که در سال 2018 در مورد اثرات افسردگی و حافظه انجام شد  نشان داده شد که افرادی که […]
علائم افسردگی شامل غم و اندوه و بروز تغییرات در روحیه است. افسردگی ، یک بیماری پیچیده است که بسیاری از جنبه های عملکردی ، از جمله حافظه را تحت تأثیر قرار می دهد. در مطالعات تحقیقی که در سال 2018 در مورد اثرات افسردگی و حافظه انجام شد  نشان داده شد که افرادی که حداقل یک علامت افسردگی دارند بیشتر از سایرین از مشکلات حافظه اظهار ناراحتی نموده اند . این موضوع نشان می دهد که از دست دادن حافظه می تواند یکی از علائم افسردگی باشد. برخی از افراد سالمند ممکن است علائم افسردگی را با بیماری زوال عقل اشتباه بگیرند. بر طبق مطالعات انجام شده ، افسردگی ممکن است باعث شود فرد به مرور زمان در آزمایشات سلامت مغز،  عملکرد بدتری داشته باشد. بر طبق مقاله ای در مجله روانپزشکی انگلیس اثبات شده است که برخی از اختلالات عاطفی ، از جمله افسردگی ، ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد ، به خصوص اگر فردی به دنبال درمان این مشکل نباشد.

انواع حافظه که افسردگی بر آنها تأثیر می گذارد

مطالعات نشان می دهد که بین از دست دادن حافظه و افسردگی رابطه وجود دارد.افراد مبتلا به افسردگی اغلب بیان می نمایند که برای به خاطر آوردن خاطرات خاص خود لازم است تلاش زیادی انجام دهند . این موضوع نشان می دهد که افسردگی می تواند انواع مختلف حافظه را تحت تأثیر قرار دهد از جمله خاطرات خاص زندگی افراد  . در یک مطالعه در سال 2013   گروهی از جوانان  نمره ضعیفی در آزمون جداسازی الگوها کسب کردند.جداسازی الگوها  روشی است که مغز برای رمزگذاری خاطرات مربوط به حوادث مشابه و سایر محرک ها استفاده می کند. اگر تفکیک الگو در مغز مختل شود ، افراد ممکن است هنگام فکر کردن به اماکنی که بوده اند گیج شوند ، خصوصاً اگر از چندین مکان مشابه را  بازدید کرده باشند.این یافته ها این ایده را تأیید می کنند که افسردگی می تواند عملکرد بخشی از حافظه  را که شامل حافظه واقعیت ها و وقایع است را کاهش دهد. محققان در این تحقیق فرض نمودند که افسردگی ممکن است سرعت ایجاد سلول های عصبی را کاهش دهد. این می تواند شکل گیری یا دسترسی به خاطرات جدید را دشوار کند.براساس یک مطالعه که در سال  2018 در مجله  پزشکی روانشناختی منتشر شد ، نشان داده شد که افراد مبتلا به افسردگی ممکن است در به خاطر سپردن عناصر خاصی از خاطرات زندگی  خود تلاش کنند. محققان مشاهده کردند که افراد مبتلا به افسردگی ممکن است خاطرات جزیی مربوط به زندگی خود را فراموش کنند و تنها کلیات در ذهنشان بماند .

تحقیق درباره افسردگی و حافظه

محققان همچنین ارتباطی بین افسردگی و انواع مختلف از دست دادن حافظه ، از جمله اختلال در حافظه های کوتاه مدت و از دست دادن حافظه مرتبط با زوال عقل را شناسایی کرده اند. طبق مجله بین المللی بیماری های اعصاب و روان ، برخی از داروهای افسردگی همچنین می توانند حافظه را تحت تأثیر قرار دهند.

از دست دادن حافظه کوتاه مدت

افسردگی ممکن است باعث از دست دادن حافظه کوتاه مدت شود. یک مطالعه در سال 2018 بر روی افراد مبتلا به افسردگی نشان داد ضعف حافظه با علائم شدید افسردگی ارتباط دارد.متاآنالیز تحقیق قبلی در سال 2014 نشان داد که ارتباط روشنی بین افسردگی و عملکرد شناختی مغز وجود دارد به این معنا که افراد مبتلا به افسردگی در تمرکز و حافظه مشکل داشتند. همچنین این افراد در عملکرد اجرایی مغز  نیز دچار مشکل بودند. . عملکرد اجرایی به معنای  مهارتهایی است که به افراد در تمرکز بر وظایف ، توجه و نظارت بر رفتار خود کمک می کند. مطالعه دیگری در سال 2014 نشان داد که اثرات افسردگی حتی پس از درمان نیز ممکن است بر حافظه تأثیر بگذارد. این مطالعه نشان داد که افرادی که سابقه افسردگی قبلی داشتند ، بیشتر از افراد که هرگز افسردگی را تجربه نکرده بودند ، صفتهای منفی را از یک لیست فرضی به یاد می آورند.

زوال عقل

دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که ممکن است ارتباطی بین افسردگی و زوال عقل وجود داشته باشد ، اما پی بردن به جزییات این رابطه را چالش برانگیز دانسته اند. گاهی ممکن است مراقبان و حتی پزشکان علائم افسردگی ، از جمله از دست دادن حافظه را به عنوان زوال عقل در افراد سالمند اشتباه بگیرند. با این حال ، یک تحلیل در 2010 نشان می دهد که این  تشخیص ممکن است اشتباه نباشد. در بسیاری از موارد ، اختلالات شناختی مغز که برخی افراد سالمند با افسردگی تجربه می کنند می تواند نشانه هشدار اولیه  ابتلا به زوال عقل باشد. محققان اظهار داشتند که افسردگی می تواند یکی از علائم اولیه یک بیماری زمینه ای مخرب عصبی باشد. تحقیقات دیگر نشان داده است که افراد مبتلا به افسردگی ممکن است حجم ماده خاکستری مغز کمتری داشته باشند. به عنوان مثال ، یک مقاله در سال 2013 تغییرات ماده خاکستری در افراد مبتلا به افسردگی را مورد بررسی قرار داده و مشخص شد حجم ماده خاکستری در مناطق مغز مرتبط با احساسات و حافظه فعال کاهش یافته است. در افراد مبتلا به زوال عقل نیز ممکن است سطح ماده خاکستری مغز کاهش یابد. این موضوع نشان می دهد که افسردگی و زوال عقل ممکن است اثرات ساختاری مشابهی بر روی مغز داشته باشند و به طور بالقوه باعث برخی از علائم مشابه گردند.

داروهای ضد افسردگی

محققان بین داروهای ضدافسردگی  و از دست دادن حافظه  ارتباط معنا داری را شناسایی نموده اند. داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای ممکن است خطر مشکلات حافظه را در برخی از افراد افزایش دهد. به طور مشابه ، یک تحقیق در سال 2016 نشان داد که افرادی که از داروهای  مهارکننده  انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) استفاده می کنند ، در طی 8 هفته پس از شروع درمان ، کاهش عملکرد حافظه را تجربه می کنند.

نحوه درمان از دست دادن حافظه

تحقیقات بسیار کمی در خصوص استراتژی های مربوط به درمان از دست دادن حافظه در افراد مبتلا به افسردگی انجام شده است در برخی از افراد ، درمان افسردگی ممکن است روند از دست دادن حافظه را کاهش دهد. یک پزشک می تواند به فرد کمک کند تا گزینه های درمان را با یکدیگر مقایسه کند و تغییرات بیماری را با گذشت زمان پیگیری نماید. استراتژی های درمان دیگر نیز ممکن است کمک کنند. این موارد عبارتند از: ایجاد یادآوری برای رویدادهای آینده کاهش سرعت در انتقال اطلاعات به حافظه در صورت امکان در یک محیط بدون حواس پرتی کار کنید تمرکز بر یک چیز در یک زمان استفاده از تقویم های دیجیتال برای اعلان های خودکار

سایر دلایل از دست دادن حافظه

فردی که دچار افسردگی و از دست دادن حافظه است ، نباید  تنها علت آن را افسردگی فرض کند ، خصوصاً اگر مشکلات حافظه در عملکرد روزمره او اختلال ایجاد کند. زوال عقل ، آسیب های سر ، عفونت و سایر علل نیز ممکن است به حافظه آسیب برساند.

در حال آزمایش از دست دادن حافظه

در صورتیکه پزشک تشخیص دهد که روند  از دست دادن حافظه به صورت جدی بروز نموده است ، ممکن است به بیمار توصیه کند که برخی آزمایش های مربوط به حافظه را انجام دهد.  یک پزشک همچنین ممکن است آزمایش های اضافی مانند اسکن تصویربرداری با تشدید مغناطیسی مغز (MRI) را برای بررسی آسیب های مغزی یا کار خون برای ارزیابی علائم عفونت را توصیه نماید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

یک بیمار باید تحت هر شرایطی به دلیل از دست دادن حافظه به پزشک مراجعه کند زیرا حتی از دست دادن حافظه به مقدار بسیار اندک نیز ممکن است علامت یک مشکل جدی تر باشد. اگر پزشک  دلیل ضعف حافظه را افسردگی تشخیص دهد  ،ممکن است مراجعه به روانپزشک را برای شروع روان درمانی توصیه نماید .  در صورت بدتر شدن  ضعف حافظه یا تداخل این مشکل در زندگی روزمره ، لازم است سریعا با پزشک در مورد تغییر رویکرد درمان  مشورت نمایید. از دست دادن حافظه و افسردگی بستگی به علت آنها دارد. برخی از افراد دریافتند که با درمان ، یا هنگام استفاده از داروی ضد افسردگی  ، روند کاهش حافظه آنها بهبود می یابد.هنگامی که یک بیماری تخریب کننده در سیستم عصبی باعث از دست دادن حافظه شود ، ممکن است علائم به طور مداوم بدتر شوند ، در نهایت باعث بروز  مشکلات شناختی در مغز گردد. هنگامی که فردی دچار کاهش حافظه می شود ، ممکن است احساس ترس کند و از مراجعه به مراکز درمانی خودداری نماید. با این حال ، ضروری است که با پزشکی صحبت کنید که بتواند نگرانی های شما را تسکین دهد ، دلیل کمبود حافظه را مشخص کند و گزینه های درمانی مختلفی را ارائه دهد. مرکز پرستاری مهر آپامه با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه در امر ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی در خدمت همشهریان گرامی باشد. کادر مجرب این مرکز در قالب پرستار سالمند ، پرستار بیمار و پرستار کودک همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبتی و پرستاری به ارائه خدمت پرداخته و آسایش و امنیت عزیزان شما را اولویت اصلی خویش قرار داده است.  برای دریافت اطلاعات بیشتر تنها کافی است که با کارشناسان این مرکز تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید 41124-021
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ