علائم و نشانه های افسردگی در کودکان

حسام آرین
آیا کودکان واقعا می توانند به افسردگی مبتلا شوند؟ بله افسردگی در دوران کودکی با عواطف روزمره ای که کودکان هنگام رشد از آن رنج می برند متفاوت است. صرف این که کودک غمگین به نظر می رسد لزوما به این معنی نیست که افسردگی قابل توجهی دارد، اما اگر غم و اندوه مداوم شود یا در فعالیت های عادی اجتماعی، علایق، کار در مدرسه یا زندگی خانوادگی تداخل ایجاد کند احتمال می رود به این معنی باشد که از افسردگی رنج می برد. به گزارش وب ام دی، بخاطر داشته باشید گرچه افسردگی یک بیماری جدی است، اما قابل درمان است.

آیا کودکان واقعا می توانند به افسردگی مبتلا شوند؟ بله افسردگی در دوران کودکی با عواطف روزمره ای که کودکان هنگام رشد از آن رنج می برند متفاوت است. صرف این که کودک غمگین به نظر می رسد لزوما به این معنی نیست که افسردگی قابل توجهی دارد، اما اگر غم و اندوه مداوم شود یا در فعالیت های عادی اجتماعی، علایق، کار در مدرسه یا زندگی خانوادگی تداخل ایجاد کند احتمال می رود به این معنی باشد که از افسردگی رنج می برد. به گزارش وب ام دی، بخاطر داشته باشید گرچه افسردگی یک بیماری جدی است، اما قابل درمان است.

چگونه می توان تشخیص داد کودک افسرده است؟

علائم افسردگی در کودکان متفاوت است. این بیماری غالبا به دلیل عدم تشخیص تحت درمان قرار نمی گیرد زیرا علائم به عنوان تغییرات عاطفی و روانی طبیعی تلقی می شوند. مطالعات اولیه پزشکی بر افسردگی “نقاب دار” متمرکز بود جایی که خلق افسرده کودک با رفتارهای خشن یا عصبانیت بروز پیدا می کرد. در حالی که این اتفاق به ویژه در کودکان کوچک تر رخ می دهد که بسیاری از آنها غم و اندوه یا مود پایین مانند بزرگسالان افسرده را نشان می دهند. علائم اولیه افسردگی حول غم و اندوه، احساس ناامیدی و تغییرات خلقی است. علائم و نشانه های افسردگی در کودکان عبارتند از:
کج خلقی یا عصبانیت
احساس مستمر غم و ناامیدی
کناره گیری اجتماعی
حساسیت بیشتری نسبت به طرد شدن دارند
تغییرات در اشتها افزایش یا کاهش می یابد
تغییرات در خواب (بی خوابی یا خواب بیش از حد)
طغیان یا گریه
مشکل در تمرکز
خستگی و انرژی کم
شکایات جسمی (مانند معده درد و سردرد) که به درمان پاسخ نمی دهند
ایجاد مشکل در حین وقایع و فعالیت ها در خانه یا با دوستان در مدرسه هنگام فعالیت های فوق برنامه و سایر سرگرمی ها یا علایق
احساس بی ارزشی یا گناه
اختلال در تفکر یا تمرکز
افکار مرگ یا خودکشی
البته کودکان همه این علائم را تجربه نمی کنند در حقیقت، بیشتر آنها در زمان ها و تنظیمات مختلف علائم مختلفی را نشان می دهند. اگرچه برخی از کودکان ممکن است در محیط های ساختار یافته به خوبی عمل کنند، اما اکثر کودکان مبتلا به افسردگی قابل توجه در فعالیت های اجتماعی، از بین رفتن علاقه به مدرسه، عملکرد تحصیلی ضعیف یا تغییر در شکل ظاهری تغییر محسوسی خواهند داشت، همچنین کودکان ممکن است مصرف مواد مخدر یا الکل را شروع کنند به ویژه اگر سن آنها بیش از 12 سال باشد.
اگرچه در نوجوانان زیر 12 سال امری نسبتا نادر است، اما احتمال می رود برخی کودکان خردسال اقدام به خودکشی کنند که این کار را هنگام ناراحتی یا عصبانیت به صورت تکانشی انجام دهند. دختران بیشتر اقدام به خودکشی می کنند، اما پسران در صورت اقدام به خودکشی واقعا خود را می کشند. کودکانی که سابقه خشونت خانوادگی، سومصرف الکل یا سوءاستفاده جسمی یا جنسی دارند با علائم افسردگی در معرض خطر بیشتری برای خودکشی قرار دارند.

کدام کودکان افسرده می شوند؟

3 درصد کودکان و 8 درصد نوجوانان در ایالات متحده به افسردگی مبتلا هستند. این وضعیت به طور قابل توجهی در پسران زیر 10 سال شایع است، اما در 16 سالگی شیوع افسردگی در دختران بیشتر است. اختلال دو قطبی در نوجوانان بیشتر از کودکان خردسال مشاهده می شود، اما اختلال دو قطبی در کودکان شدیدتر از بزرگسالان است. همچنین با اختلال بیش فعالی و کمبود توجه، وسواس اجباری یا اختلال سلوک رخ می دهد ه توسط آنها پنهان می شود.

چه عواملی باعث افسردگی در کودکان می شود؟

افسردگی در کودکان می تواند ناشی از هر ترکیبی از موارد مربوط به سلامت جسمی، وقایع زندگی، سابقه خانوادگی، محیط، آسیب پذیری ژنتیکی و اختلالات بیوشیمیایی رخ دهد. افسردگی نه خلق و خوی گذرا است و نه شرایطی که بدون درمان مناسب از بین برود.

آیا می توان از افسردگی در کودکان جلوگیری کرد؟

کودکانی که سابقه خانوادگی افسردگی دارند بیشتر در معرض خطر افسردگی هستند. کودکانی که والدین مبتلا به افسردگی دارند نخستین دوره افسردگی خود را در مقایسه با سایر کودکان تجربه می کنند. کودكان از خانواده های آشفته یا درگیر یا كودكان و نوجوانانی كه از مواد مانند الكل و مواد مخدر استفاده می كنند نیز در معرض خطر بیشتر افسردگی قرار دارند.

چگونه افسردگی در کودکان تشخیص داده می شود؟

اگر علائم افسردگی در کودک حداقل به مدت 2 هفته طول بکشد برای اطمینان از عدم وجود دلایل جسمی برای علائم و اطمینان از پیش گرفتن روش درمانی درست با یک روان درمانگر حوزه کودک و نوجوان مشورت کنید. ارزیابی سلامت روان باید شامل مصاحبه با والدین یا مراقب اصلی، کودک و انجام هر آزمایش روانشناختی دیگری باشد که لازم است. اطلاعات معلمان، دوستان و همکلاسی ها نیز می تواند برای کسب اطلاعات درباره علائم بسیار مفید واقع شود. هیچ آزمایش پزشکی یا روانی خاصی وجود ندارد که بتواند افسردگی را به وضوح نشان دهد، اما ابزارهایی مانند پرسشنامه (هم برای کودک و هم برای والدین) همراه با اطلاعات شخصی می توانند برای کمک به تشخیص افسردگی در کودکان بسیار مفید باشند. برخی اوقات جلسات درمانی و پرسشنامه ها می توانند نگرانی های دیگری را که منجر به افسردگی می شوند را کشف کنند.

گزینه های درمان چیست؟

گزینه های درمانی برای کودکان مبتلا به افسردگی مانند بزرگسالان از جمله روان درمانی (مشاوره) و دارو است. پزشک کودک ممکن است نخست روان درمانی را پیشنهاد کند و در صورت عدم پیشرفت چشمگیر داروی ضدافسردگی را به عنوان گزینه درمانی در نظر بگیرد. بهترین مطالعات تاکنون نشان داده است ترکیبی از روان درمانی و دارو در درمان افسردگی بیشترین تاثیر را دارد، اما مطالعات نشان می دهد داروی ضدافسردگی فلوکستین در درمان افسردگی کودکان و نوجوانان گزینه موثری است. این دارو به طور رسمی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان کودکان 8 تا 18 سال مبتلا به افسردگی تایید شده است. در بیشتر داروهایی که برای درمان افسردگی در کودکان استفاده می شود در مورد احتمال افزایش افکار خودکشی هشدار داده شده است. مهم است این داروها تحت مراقبت یک متخصص آموزش دیده شروع و کنترل شود.

بیشتر بخوانید:اختلال بیش فعالی را بشناسید

درمان کودکانی که دارای اختلال دو قطبی هستند

کودکان مبتلا به اختلال دو قطبی به طور معمول با روان درمانی و ترکیبی از داروها اغلب ضدافسردگی و تثبیت کننده خلق و خو تحت درمان قرار می گیرند. از داروهای ضدافسردگی باید با احتیاط استفاده شود زیرا باعث بروز رفتارهای شیدایی یا بیش فعالی در کودکان مبتلا به اختلال دو قطبی می شود. مدیریت داروی کودک باید بخشی از یک برنامه مراقبت کلی باشد که شامل درمان و قرارهای ملاقات مراقبت های اولیه معمول باشد. سازمان غذا و داروی آمریکا هشدار می دهد داروهای ضدافسردگی ممکن است خطر تفکر و رفتار خودکشی در کودکان و نوجوانان مبتلا به افسردگی و سایر اختلالات روانپزشکی را افزایش دهد. اگر سوال یا نگرانی دارید درباره آنها با پزشک صحبت کنید.

چشم انداز بلند مدت

نتایج مطالعات نشان داده است افسردگی برای نخستین بار در کودکان در سنین پایین تر از گذشته رخ می دهد مانند بزرگسالان افسردگی در خردسالان نیز ممکن است در اواخر زندگی عود کند. افسردگی اغلب همزمان با سایر بیماری های جسمی ظاهر می شود و از آنجا که مطالعات نشان داده افسردگی ممکن است مقدمه بیماری جدی روانی باشد، بنابراین تشخیص، معالجه زودرس و نظارت دقیق بسیار مهم است. به عنوان والدین انکار اینکه کودک شما دچار افسردگی شده برخی اوقات آسان تر است احتمال می رود بخاطر انگ های اجتماعی مرتبط با بیماری های روانی درخواست کمک را به تعویق بیندازید، بنابراین برای شما به عنوان والدین درک افسردگی و اهمیت درمان بسیار مهم است تا کودک از نظر جسمی و روحی به روشی سالم به زندگی خود ادامه دهد، همچنین مهم است در مورد تاثیرات آینده افسردگی روی کودک در طول دوره بلوغ و بزرگسالی آموزش ببینید.

افسردگی در کودکان: علائم هشدار دهنده

والدین باید نسبت به علائمی که نشان می دهد فرزندشان در معرض خطر خودکشی قرار دهد هوشیار باشند. علائم هشدار دهنده رفتار خودکشی در کودکان عبارتند از:
بسیاری از علائم افسردگی (تغییر در غذا خوردن، خوابیدن، فعالیت ها)
انزوای اجتماعی از جمله انزوا در خانواده
صحبت از خودکشی، ناامیدی یا درماندگی
افزایش رفتارهای نامطلوب (جنسی یا رفتاری)
افزایش رفتارهای مخاطره آمیز
تصادفات مکرر
سوء مصرف مواد
روی مضامین بیمارگونه و منفی تمرکز کنید
صحبت از مرگ و مردن
افزایش گریه یا کاهش بیان عاطفی
اگر شک دارید کودک یا نوجوان شما افسرده است یا خیر وقت بگذارید و به نگرانی های وی گوش دهید. حتی اگر فکر نمی کنید این مسئله نگران کننده باشد به یاد داشته باشید ممکن است برای فرزندان تان بسیار واقعی باشد. خطوط ارتباطی را باز نگه دارید حتی اگر به نظر می رسد فرزند شما می خواهد عقب نشینی کند. سعی کنید از گفتن به کودک خود جلوگیری کنید. در عوض به وی گوش کنید و در مورد مسائل ایجاد کننده مشکلات وی اطلاعات بیشتری کسب کنید.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ