سفید کردن دندان ها با ساده ترین روش های خانگی

حسام آرین
درمان های خانگی ساده راه های طبیعی برای سفید کردن دندان ها هستند، اما بیشتر محصولات حاوی سفید کننده گزینه های خوبی نیستند. اگر به دنبال راه های طبیعی برای سفید کردن دندان های خود هستید ادامه مطلب را بخوانید، اما قبل از اقدام برای سفید کردن دندان ها اجازه دهید در مورد آنچه که منجر به زرد شدن دندان ها می شود توضیح دهیم.

درمان های خانگی ساده راه های طبیعی برای سفید کردن دندان ها هستند، اما بیشتر محصولات حاوی سفید کننده گزینه های خوبی نیستند. اگر به دنبال راه های طبیعی برای سفید کردن دندان های خود هستید ادامه مطلب را بخوانید، اما قبل از اقدام برای سفید کردن دندان ها اجازه دهید در مورد آنچه که منجر به زرد شدن دندان ها می شود توضیح دهیم.

علت زردی دندان چیست؟

عوامل مختلفی باعث کدری و زرد شدن دندان ها می شود. غذاهای خاصی می توانند مینای دندان را که بیرونی ترین لایه دندان است لکه دار کنند، همچنین تجمع پلاک روی دندان ها باعث زرد به نظر رسیدن آنها می شود. تغییر رنگ را می توان با دارو و تمیز یا سفید کننده ها برطرف کرد. برخی اوقات دندان ها زرد به نظر می رسند زیرا مینای دندان از بین رفته و عاج موجود در زیر آن مشخص می شود. عاج به طور طبیعی بافت استخوانی زرد رنگی است که زیر مینای دندان واقع شده است. به گزارش تایمزسوفاندیا، در اینجا چند روش درمانی ساده برای سفید شدن دندان ها عنوان شده است.

روغن کشیدن را تمرین کنید

روغن کشیدن یک روش درمانی سنتی است که باعث بهبود بهداشت دهان و دفع سموم از بدن می شود. این عمل شامل چرخاندن روغن در دهان و از بین بردن باکتری هایی است که می توانند به پلاک تبدیل شوند و دندان ها را زرد نشان دهند. روغن متداول برای روغن کشیدن شامل آفتابگردان و کنجد است، همچنین می توانید از روغن نارگیل استفاده کنید که سرشار از اسید لوریک است و به دلیل توانایی آن در کاهش التهاب و از بین بردن باکتری ها محبوبیت دارد. نتایج مطالعات نشان می دهد روغن کشیدن به صورت روزانه باعث کاهش باکتری های دهان همراه با پلاک و التهاب لثه می شود. انجام روغن کشیدن با روغن کنجد باعث کاهش باکتری های استرپتوکوک موتانس می شود که مسئول پلاک و التهاب لثه هستند. برای انجام این کار یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را در دهان خود بریزید و روغن را از طریق دندان فشار دهید و بکشید. کشیدن روغن یک عمل ایمن است و هر فردی می تواند آن را انجام دهد.

با جوش شیرین مسواک بزنید

جوش شیرین دارای خاصیت سفیدکنندگی طبیعی است، بنابراین ماده مهمی است که در خمیر دندان نیز استفاده می شود. این ماده ساینده ملایمی است که لکه های دندان را از بین می برد، همچنین جوش شیرین ضمن کمک به ایجاد یک محیط قلیایی در دهان از رشد باکتری جلوگیری می کند. علم هنوز ثابت نکرده است که جوش شیرین می تواند دندان ها را سفید کند یا خیر، اما نتایج مطالعات نشان داده می دهد خمیردندان های حاوی جوش شیرین اثر سفیدکنندگی قابل توجهی دارند. برای استفاده از این روش درمانی یک قاشق چای خوری جوش شیرین را با 2 قاشق چای خوری آب مخلوط کرده و دندان های خود را با آن مسواک بزنید. این کار را می توانید 2 تا 3 بار در هفته انجام دهید.

آب اکسیژنه

هیدروژن پراکسید یک ماده سفید کننده طبیعی است که باکتری های موجود در دهان را نیز از بین می برد. از هیدروژن پراکسید به دلیل توانایی آن در از بین بردن باکتری ها برای پاک سازی زخم ها در سنین مختلف نیز استفاده می شده است. نتایج مطالعات نشان می دهد یک خمیر دندان حاوی جوش شیرین و 1 درصد هیدروژن پراکسید به میزان قابل توجهی منجر به سفیدتر شدن دندان ها می شود. مطالعه دیگری نشان می هد خمیر دندان حاوی جوش شیرین و هیدروژن پراکسید در صورت استفاده 2 بار در روز طی 6 هفته منجر به 62 درصد سفیدتر شدن دندان ها می شود. لازم به ذکر است چندین سوال در مورد ایمنی هیدروژن پراکسید وجود دارد. غلظت رقیق شده آن گزینه ایمنی است یعنی غلظت زیاد یا استفاده بیش از حد آن باعث حساسیت دندان و تحریک لثه ها می شود. اگر قصد استفاده از هیدروژن پراکسید را دارید حتما از محلول 1.5 یا 3 درصدی استفاده کنید تا از بروز عوارض جانبی جلوگیری کنید. قبل از مسواک زدن می توانید از آن به عنوان دهان شویه نیز استفاده کنید یا اینکه آن را با جوش شیرین مخلوط کرده و دندان های خود را با این مخلوط مسواک بزنید.

میوه و سبزیجات بخورید

رژیم غذایی حاوی میوه ها و سبزیجات برای سلامتی و دندان ها گزینه مناسبی است. میوه ها و سبزیجات ترد و خام می توانند باعث از بین رفتن پلاک هنگام جویدن شوند اگرچه که جایگزین مسواک زدن نیستند. توت فرنگی و آناناس دو میوه ای هستند که ادعا می شود دندان ها را سفید می کنند.

بیشتر بخوانید:راه های خانگی و طبیعی برطرف کردن بوی بد دهان

از بروز لکه ها روی دندان ها جلوگیری کنید

در حالی که دندان ها با افزایش سن زرد می شوند با انجام برخی کارهای ساده می توانید از ایجاد لک جلوگیری کنید. مصرف قهوه، شراب قرمز، نوشابه و توت های تیره را محدود کنید زیرا همه اینها برای لک شدن دندان به بدنامی شهرت دارند. البته باید گفت نیازی به پرهیز کامل از مصرف این مواد نیست بلکه مصرف آنها را باید محدود کنید. دقت داشته باشید بعد از مصرف برخی نوشیدنی ها باید مسواک بزنید. از جویدن تنباکو خودداری کنید و در نظر داشته باشید سیگار کشیدن نیز باعث تغییر رنگ دندان می شود. مصرف قند را نیز محدود کنید زیرا مصرف زیاد آن رشد باکتری ها را افزایش می دهد و باعث ایجاد پلاک و التهاب لثه می شود. در ضمن حتما بعد از مصرف غذاهای شیرین مسواک بزنید. غذاهای سرشار از کلسیم مانند پنیر و شیر مصرف کنید تا از دندان های خود در برابر فرسایش مینا محافظت کنید.

به طور مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید

تغییر رنگ دندان ها بیشتر نتیجه تجمع پلاک است. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به صورت منظم به سفید ماندن دندان و کاهش باکتری های دهان کمک کرده و از تجمع پلاک جلوگیری می کند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ