روش های طبیعی برای کاهش اضطراب و استرس

حسام آرین
برخی از اضطراب ها بخشی طبیعی از زندگی به شمار می آیند که محصول جانبی زندگی در یک دنیای آشفته هستند. اضطراب همیشه هم بد نیست بلکه در برخی موارد شما را از خطر آگاه می کند، به شما انگیزه می دهد که منظم و آماده بمانید و خطرات را در نظر داشته باشید، اما اضطراب کنترل نشده کیفیت زندگی را بسیار تحت تاثیر قرار می دهد. به گزارش هلث لاین، در ادامه روش هایی برای مدیریت اضطراب توضیح داده شده که می توانند برای کاهش آن موثر باشند.

برخی از اضطراب ها بخشی طبیعی از زندگی به شمار می آیند که محصول جانبی زندگی در یک دنیای آشفته هستند. اضطراب همیشه هم بد نیست بلکه در برخی موارد شما را از خطر آگاه می کند، به شما انگیزه می دهد که منظم و آماده بمانید و خطرات را در نظر داشته باشید، اما اضطراب کنترل نشده کیفیت زندگی را بسیار تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش هلث لاین، در ادامه روش هایی برای مدیریت اضطراب توضیح داده شده که می توانند برای کاهش آن موثر باشند.

فعال بمانید

ورزش منظم برای سلامت جسمی و روحی گزینه مفیدی است، همچنین ورزش منظم به عنوان دارو برای تسکین اضطراب در برخی افراد عمل می کند و روش درمانی کوتاه مدت نیست بلکه احتمال می رود ساعت ها پس از ورزش نیز اضطراب تسکین یابد.

الکل مصرف نکنید

الکل یک آرام بخش طبیعی محسوب می شود. نوشیدن شراب یا ویسکی هنگام عصبانیت ممکن است در ابتدا شما را آرام کند. با این حال، اضطراب دوباره عود می کند، بنابراین اگر به جای درمان ریشه ای مشکل برای تسکین اضطراب به الکل پناه می برید زمانی به خود خواهید آمد که به آن وابستگی پیدا کرده اید.

سیگار نکشید

افراد سیگاری اغلب در مواقع استرس زا به سیگار کشیدن متوسل می شوند. با این حال، این روش نیز مانند نوشیدن الکل هنگام استرس یک راه حل سریع و کوتاه مدت است که با گذشت زمان اضطراب را تشدید می کند. تحقیقات حاکی از آن است نیکوتین و سایر مواد شیمیایی موجود در دود سیگار مسیرهای مغزی مرتبط با اضطراب را تغییر می دهد.

کافئین نخورید

اگر از اضطراب مزمن رنج می برید کافئین دوست شما نیست بلکه کافئین باعث عصبی شدن و اضطراب می شود. تحقیقات نشان داده است کافئین باعث ایجاد یا بدتر شدن اختلالات اضطرابی می شود، همچنین باعث حملات وحشت در افراد مبتلا به اختلال وحشت می شود. در برخی افراد حذف کافئین به طور قابل توجهی علائم اضطراب را بهبود می بخشد.

کمی بخوابید

بی خوابی علامت شایع اضطراب است. خواب را در اولویت قرار دهید:
هنگامی که خسته هستید بخوابید
در تختخواب تلویزیون تماشا نکنید
از تلفن همراه یا رایانه در رختخواب استفاده نکنید
از مصرف کافئین، وعده های غذایی بزرگ و نیکوتین اجتناب کنید
اتاق خود را تاریک و خنک نگه دارید
نگرانی های خود را قبل از خواب بنویسید
هر شب سر یک ساعت مشخص بخوابید

مراقبه کنید

هدف اصلی مراقبه پاک کردن افکار آشفته از ذهن و ایجاد احساس آرامش و هوشیاری است. مدیتیشن به عنوان روشی برای تسکین استرس و اضطراب شناخته شده است. تحقیقات انجام شده توسط جان هاپکینز نشان می دهد 30 دقیقه مراقبه روزانه برخی از علائم اضطراب را کاهش داده و به عنوان یک ضدافسردگی عمل می کند.

بیشتر بخوانید:چند روش موثر برای پاکسازی ذهن از افکار منفی

رژیم غذایی سالم داشته باشید

سطح پایین قند خون، کمبود آب بدن یا مواد شیمیایی موجود در غذاهای فرآوری شده مانند طعم دهنده ها و رنگ دهنده های مصنوعی و مواد نگهدارنده در برخی افراد تغییرات خلقی ایجاد می کند. رژیم پر قند نیز بر مزاج تاثیر می گذارد اگر اضطراب شما بعد از غذا خوردن بدتر شد عادت های غذایی خود را بررسی کنید. هیدراته بمانید، غذاهای فرآوری شده را حذف کنید و یک رژیم غذایی سالم و سرشار از کربوهیدرات های پیچیده، میوه ها و سبزیجات و پروتئین داشته باشید.

تنفس عمیق را تمرین کنید

تنفس کم عمق و سریع همراه با اضطراب است که منجر به ضربان سریع قلب، سرگیجه یا سبکی سر یا حتی حمله وحشت می شود. تمرینات تنفس عمیق، روند عمدی تنفس آهسته، آرام و عمیق به بازگرداندن الگوهای طبیعی تنفس و کاهش اضطراب کمک می کند.

رایحه درمانی را امتحان کنید

رایحه درمانی از روغن های اساسی معطر برای ارتقای سلامت و رفاه استفاده می کند. روغن ها به صورت مستقیم استشمام می شوند یا به وان حاوی آب گرم اضافه می شوند. مطالعات نشان داده است رایحه درمانی:
به شما کمک می کند تا آرام باشید
به شما کمک می کند تا بخوابید
روحیه را تقویت می کند
ضربان قلب و فشار خون را کاهش می دهد
برخی از روغن های اساسی که برای رفع اضطراب استفاده می شوند عبارتند از:
ترنج
اسطوخودوس
مریم گلی
گریپ فروت
یلانگ یلانگ

چای بابونه بنوشید

یک فنجان چای بابونه به عنوان یک درمان خانگی رایج برای آرامش اعصاب فرسوده و بهبود کیفیت خواب است. یک مطالعه در سال 2009 نشان داد بابونه می تواند متحدی قدرتمند در برابر اختلال اضطراب عمومی باشد. این مطالعه نشان داد افرادی که کپسول بابونه آلمانی مصرف می کنند در آزمون هایی که علائم اضطراب را اندازه گیری می کنند نسبت به افرادی که به آنها دارونما داده شده بود امتیازات بهتری کسب کرده بودند.

در پایان

اگر اضطراب دارید امتحان ایده های فوق به آرامش شما کمک می کند. به یاد داشته باشید درمان های خانگی ممکن است به کاهش اضطراب کمک کنند، اما جایگزین کمک حرفه ای نمی شوند، بنابراین ممکن است به دنبال افزایش اضطراب به درمان یا داروهای تجویز شده نیاز داشته باشید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ