فواید شگفت انگیز گیلاس زمستانی

حسام آرین
گیلاس زمستانی، یک گیاه دارویی باستانی و سنتی است که نه تنها در هند بلکه در خاورمیانه و مناطقی از آفریقا رشد می کند. نام "گیلاس زمستانی" از زبان سانسکریت به معنی اسب و بو گرفته شده که به عطر و بوی گیاه و قدرت آن اشاره دارد. طی سال های گذشته مردم از ریشه ها و میوه های قرمز و نارنجی رنگ گیلاس زمستانی برای بسیاری از اهداف دارویی استفاده می کردند. این گیاه نه تنها بیماری های جسمی را التیام می بخشد بلکه باعث بهبود وضعیت روحی و روانی نیز می شود.

فواید شگفت انگیز گیلاس زمستانی

گیلاس زمستانی، یک گیاه دارویی باستانی و سنتی است که نه تنها در هند بلکه در خاورمیانه و مناطقی از آفریقا رشد می کند. نام “گیلاس زمستانی” از زبان سانسکریت به معنی اسب و بو گرفته شده که به عطر و بوی گیاه و قدرت آن اشاره دارد. طی سال های گذشته مردم از ریشه ها و میوه های قرمز و نارنجی رنگ گیلاس زمستانی برای بسیاری از اهداف دارویی استفاده می کردند. این گیاه نه تنها بیماری های جسمی را التیام می بخشد بلکه باعث بهبود وضعیت روحی و روانی نیز می شود.

به گزارش تایمزسوفاندیا، در اینجا برخی از مزایای سلامتی مرتبط با گیلاس زمستانی توضیح داده شده است.

گیلاس زمستانی به تسکین استرس و اضطراب کمک می کند

خواص درمانی گیلاس زمستانی اغلب توسط علم پشتیبانی می شود و برای کاهش استرس و اضطراب در افراد بیشتر شناخته شده است. نتایج مطالعه ای که روی 64 نفر مبتلا به استرس مزمن انجام شد نشان می دهد به دنبال استفاده از گیلاس زمستانی، 69 درصد کاهش اضطراب و بی خوابی در افراد نسبت به 11 درصد کاهش استرس در گروه دارونما مشاهده شده است.
کورتیزول، هورمون استرس هنگامی که بدن تحت فشار روانی زیادی قرار دارد یا سطح قند خون کاهش می یابد ترشح می شود، همچنین منجر به افزایش ذخیره چربی در بدن می شود که بر وزن بدن نیز تاثیر می گذارد. با این حال، مطالعات نشان داده است گیلاس زمستانی توانایی کاهش سطح کورتیزول و مدیریت موثر آن را دارد.

گیلاس زمستانی در برابر سرطان موثر است

گیلاس زمستانی به دلیل خواص دارویی شناخته شده است. نتایج برخی مطالعه نشان می دهد گیلاس زمستانی رشد سلول های سرطانی را متوقف می کند. بر اساس بسیاری از مطالعات در فاز حیوانی، گیلاس زمستانی حاوی اجزای شناخته شده به عنوان ویتافرین است که به القا آپوپتوز کمک می کند شرطی است که سلول های سرطانی را از بین ببرد. این ترکیب شیمیایی در ابتدا باعث ایجاد گونه های اکسیژن واکنش پذیر (ROS) داخل سلول های سرطانی می شود و از عملکرد آنها جلوگیری می کند سپس اجازه می دهد تا آپوپتوز شارژ شده و سلول های سرطانی مضر را از بین ببرد.

بیشتر بخوانید:درمان سرفه با سبزی شاهی

گیلاس زمستانی در برابر سرطان موثر است

گیلاس زمستانی سطح قند خون را کاهش می دهد

گیلاس زمستانی به عنوان کاهش دهنده سطح قند خون در افراد سالم و مبتلایان به دیابت شناخته شده است. علاوه بر این، مطالعات در فاز حیوانی نشان داده است گیلاس زمستانی در کنترل سطح قند خون معجزه می کند.

گیلاس زمستانی باعث افزایش میل جنسی و درمان ناباروری در مردان می شود

مکمل های گیلاس زمستانی برای مبتلایان به ناباروری گزینه مفیدی هستند. از بهبود میل جنسی تا تسهیل تولید تستوسترون می تواند به مردان کمک کند تا میل جنسی خود را بازیابند، همچنین ناباروری را در آنها درمان می کند. در یک تحقیق در مردانی که به دلیل استرس از گیلاس زمستانی استفاده می کردند کیفیت اسپرم بهتری را نسبت به افرادی که مصرف نکردند مشاهده شد.

گیلاس زمستانی به افراد مبتلا به افسردگی کمک می کند

گیلاس زمستانی جدا از فواید زیادی برای سلامتی دارای قدرت درمانی برای بهبود افراد مبتلا به افسردگی است. بر اساس یک مطالعه 60 روزه، به 64 نفری که با مشکلات مربوط به روان سر و کار داشتند عصاره گیلاس زمستانی داده شد. نتایج آن نشان داد این افراد 79 درصد کاهش افسردگی شدید را تجربه کرده اند در حالی که گروه دارونما افزایش 10 درصدی را گزارش کرده اند.

گیلاس زمستانی باعث کاهش التهاب در بدن می شود

گیلاس زمستانی که به دلیل خواص ضدالتهابی آن شناخته می شود التهابات شدید بدن را نیز درمان می کند. مطالعات نشان داده اند گیلاس زمستانی باعث تولید سلول های ایمنی بدن می شود که بدن را در برابر التهابات ناشی از عفونت محافظت می کند و به بدن در سالم ماند کمک می کند.

بیشتر بخوانید:روغن حیوانی از گیاهی بهتر است؟

گیلاس زمستانی باعث کاهش التهاب در بدن می شود

گیلاس زمستانی توده عضلانی را افزایش می دهد

هنگامی که صحبت از بدن می شود گیلاس زمستانی به افزایش قدرت و ایجاد توده عضلانی کمک می کند. علاوه بر این، توانایی را بهبود می بخشد و به فرد امکان می دهد زندگی سالم داشته باشد در عین حال تمرینات شدید تناسب اندام را برای کاهش وزن تسهیل می کند.

گیلاس زمستانی ضمن کاهش کلسترول از بیماری های قلبی جلوگیری می کند

گیلاس زمستانی برای سلامت قلب معجزه می کند. با کمک به مدیریت سطح کلسترول در پیشگیری از بیماری های قلبی نقش بسیار مهم ایفا می کند. بر اساس یک مطالعه 60 روزه که متشکل از بزرگسالان تحت فشار است، گروهی که بالاترین دوز عصاره گیلاس زمستانی را مصرف کردند به طور متوسط 17 درصد کاهش کلسترول LDL (بد) و 11 درصد کاهش تری گلیسیرید را تجربه کردند.

گیلاس زمستانی حافظه را تقویت می کند

قدرت بهبودی گیلاس زمستانی فقط به بدن محدود نمی شود بلکه به مغز نیز گسترش می یابد. گیلاس زمستانی ضمن کمک به بهبود سلامت مغز باعث افزایش حافظه و تمرکز نیز می شود. نتایج تحقیقات نشان داده است گیلاس زمستانی با مراقبت از فعالیت آنتی اکسیدانی از سلول های عصبی در برابر رادیکال های آزاد مضر محافظت می کند که به نوبه خود باعث افزایش کارایی مغز می شود.

چگونه از گیلاس زمستانی استفاده کنیم؟

برای استفاده از گیلاس زمستانی هیچ دوز استانداردی ارائه نشده است و تحقیقات مختلف از مقادیر مختلف دوز تاکنون استفاده کرده اند. دوزهای کپسول اغلب حاوی 250 تا 1500 میلی گرم گیلاس زمستانی است که به شکل کپسول، پودر و عصاره مایع موجود است. با این حال، بهتر است قبل از مصرف هر دوز، با پزشک خود مشورت کنید.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
فروغ حیدری

فروغ حیدری

1400-01-22 - 02:19 پاسخ

خیلی مثمر ثمربود این مطلب گیلاس زمستانی و من میخوام بدونم کجا دارن تا تهیه کنم برای خودم

رمضان سواعدی

رمضان سواعدی

1400-01-21 - 22:10 پاسخ

گیلاس جانمنو نجات داد الی وبهترین دارویی برایه همچی خوب