دلایل خارش در دوران بارداری

حسام آرین
 بارداری مجموعه ای از تجربیات جدید از جمله سرگیجه، حالت تهوع، سوزش معده یا حتی مشکلات تنفسی را ایجاد می کند. خارش نیز یکی دیگر از عوارضی است که احتمال می رود برخی در دوران بارداری با آن دست و پنجه نرم کنند. به گزارش هلث لاین، به احتمال زیاد زنان زیادی از این تجربه خود به شما گفته اند تا هنگامی که با آن مواجه شدید شوکه نشوید.

بارداری مجموعه ای از تجربیات جدید از جمله سرگیجه، حالت تهوع، سوزش معده یا حتی مشکلات تنفسی را ایجاد می کند. خارش نیز یکی دیگر از عوارضی است که احتمال می رود برخی در دوران بارداری با آن دست و پنجه نرم کنند. به گزارش هلث لاین، به احتمال زیاد زنان زیادی از این تجربه خود به شما گفته اند تا هنگامی که با آن مواجه شدید شوکه نشوید.

چه عواملی باعث خارش در دوران بارداری می شود؟

دلایل زیادی برای خارش در دوران بارداری وجود دارد که شامل موارد زیر است:
کشش پوست: حاملگی های اول و چندقلویی باعث کشیدگی پوست نسبت به گذشته می شود.
خشکی: تغییرات هورمونی در بارداری باعث خارش و پوسته پوسته شدن پوست می شود.
عطرها یا پارچه ها: عطرها و مواد شیمیایی مختلف احتمال می رود باعث خارش پوست شما شوند.
هورمون ها: تغییرات هورمونی که در بارداری تجربه می کنید بر همه چیز از خلق و خوی تا گردش خون تا حتی خارش نیز تاثیر می گذارند.
کلستاز: یک اختلال کبدی است که منجر به تجمع اسیدهای صفراوی در خون و باعث ایجاد حس خارش می شود.
پلاك و پاپول هاي كهيري خارش دار زمان حاملگي: بصورت دانه های قرمز، پلاک ها و پاپول های خارش دار مشخص می شود. یکی از شایع ترین عوارض پوستی در دوران حاملگی است. کهیر در بارداری به طور معمول اواخر سه ماهه سوم حاملگی ظاهر شده و بیشتر در افرادی که نخستین بارداری را تجربه می کنند ایجاد می شود. خارش کهیر بارداری بسیار اذیت کننده است.
پوریگو: برجستگی های پوستی و خارش دار روی بازوها، پاها یا شکم که می توانند در هر سه ماهه ظاهر شوند.
بیشتر بارداری ها شامل برخی از خارش های شکمی حتی خارش در سینه ها می شود زیرا پوست در این مناطق تغییرات زیادی را تجربه می کند.
برخی اوقات احساس خارش خفیف طبیعی است، اما خارش شدید در نواحی شکم، بازوها و پاها می تواند نشانه ای از نیاز بدن به توجه باشد، همچنین برخی از افراد در دوران بارداری دچار خارش واژن نیز می شوند که حتی ممکن است به درمان نیاز پیدا کنند. به طور کلی خارش به عنوان علامت اولیه بارداری در نظر گرفته نمی شود. در حقیقت، بسیاری از انواع بثورات به طور معمول فقط در اواخر دوران بارداری ظاهر می شوند و ممکن است برخی از آنها حتی تا قبل از تولد کودک برطرف نشوند. دقت داشته باشید هر زمان که خارش شدید یا طولانی مدت در طول بارداری ظاهر شود باید به پزشک اطلاع داده شود.

آیا درمان های طبیعی برای خارش در دوران بارداری وجود دارد؟

همانطور که دلایل زیادی برای خارش در دوران بارداری وجود دارد روش های مختلفی نیز موجود است که خارش را تسکین می دهد، این درمان های طبیعی را که می توانید در خانه امتحان کنید در نظر بگیرید:
عطرها یا شوینده ها را عوض کنید: در برخی افراد ممکن است برای جلوگیری از تجریک با مواد شیمیایی موجود در محصولات تجاری که پوست را تحریک می کنند صابون، عطر و مواد شوینده را عوض کنند.
لباس های گشاد و دوخته شده از پارچه های طبیعی بپوشید: (این کار کمک می کند به تحریک پوست کمک کرده و از بروز بثورات پوستی جلوگیری می کند.
برای کمک به درمان خشکی پوست از مرطوب کننده استفاده کنید: روغن زیتون و نارگیل هر دو بسیار مرطوب کننده هستند و برای درمان خارش موثر هستند.
مقداری لوسیون کالامین بزنید: استفاده از این لوسیون می تواند در بهبود خارش به شما کمک کند.
ضمن افزایش مصرف آب اطمینان حاصل کنید هیدراته هستید: فراموش نکنید الکترولیت ها را در هیدراتاسیون بدن خود بگنجانید. اطمینان حاصل کنید مقداری آب نارگیل یا آبی با الکترولیت اضافه کنید تا با کمک به بدن از آب بدن بیشتریم بهره مندی را ببرد.
رطوبت ساز یا یک فن را روشن کنید: مرطوب و خنک نگه داشتن هوا به درمان خشکی پوست و بثورات پوستی ناشی از گرما کمک می کند.
به یاد داشته باشید اگر خارش بهبود نیافت یا تشدید شد بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست ؟ / مکمل های مفید برای زنان مبتلا به این بیماری

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

در صورت داشتن هر یک از موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید.

علائم کلستاز

زردی (زردی پوست و ناحیه سفید چشم)
ادرار تیره
بی اشتهایی
حالت تهوع
مدفوع شل
افسردگی
خارش شدید از جمله خارش پا
کلستاز، یک بیماری کبدی است که منجر به تجمع اسیدهای صفراوی در خون می شود. بثورات به طور معمول وجود ندارد، اما پوست حالت زردتری پیدا می کند. در دوران بارداری این شرایط اگر ظاهر شود در سه ماهه سوم رخ می دهد. پزشک با انجام آزمایش خون کلستاز را تشخیص می دهد. سابقه پزشکی نیز به طور معمول در نظر گرفته می شود زیرا کلستاز می تواند یک بیماری ارثی باشد و اگر یکی از اعضای خانواده شما نیز در یکی از بارداری های خود به آن مبتلا شده باشند ابتلا به آن شایع تر است. اگر کلستاز علت خارش باشد بسیاری از داروهای ضد خارش برای درمان آم موثر نخواهند بود، اما احتمال می رود پزشک بتواند داروهای دیگری را برای کاهش خارش و کاهش اسید صفراوی در بدن تجویز کند. در نهایت، راه حل درمان کلستاز زایمان است زیرا خارش به طور معمول ظرف چند روز پس از زایمان برطرف می شود. از آنجا که احتمال تولد نوزاد مرده و زایمان زودرس افزایش می یابد در صورت تشخیص کلستاز پزشک به احتمال زیاد در فواصل کوتاه تری شما را مورد معاینه و بررسی قرار می دهد.

نشانه های پلاك و پاپول كهيري خارش دار زمان حاملگي

بثورات متشکل از نقاط کوچک و جوش مانند که به طور معمول از مناطق کششی گسترش می یابد.
تاول در اطراف بثورات
احساس خارش اضافی در شب
به طور معمول پزشک پلاك و پاپول كهيري خارش دار زمان حاملگي را از طریق معاینه پوستی تشخیص می دهد، در موارد نادر ممکن است نمونه برداری از پوست انجام شود حتی احتمال می رود انجام آزمایش خون برای ردیابی اثر عفونت نیز انجام شود. درمان نهایی این گزینه نیز زایما است زیرا بثورات به طور معمول طی چند هفته پس از زایمان از بین می روند. مرطوب کننده ها، کرم های استروئیدی و آنتی هیستامین های تجویز شده توسط پزشک، همچنین حمام های تسکین دهنده خارش به طور موقت خارش را تا تاریخ موعد تسکین می دهند.

بیشتر بخوانید:درمان های طبیعی و خانگی برای سفت شدن پستان

علائم پروریگو

برجستگی های پوستی خارش دار روی بازو، پاها یا شکم
اگرچه مرطوب کننده ها به درمان خارش ناشی از پروریگو کمک می کنند، اما درمان به طور معمول شامل استروئیدهای موضعی و آنتی هیستامین های خوراکی است. اگر در طول یک بارداری پروریگو داشته باشید احتمال اینکه در بارداری های آینده آن را تجربه کنید افزایش می یابد. گرچه ممکن است اندکی پس از زایمان برطرف شود، اما متاسفانه می تواند هفته ها یا حتی ماه ها پس از زایمان ادامه یابد. اگر در طول بارداری به مدت طولانی احساس خارش شدید دارید بهتر است به پزشک خود اطلاع دهید زیرا وی می تواند با تجویز دارو و بررسی وضعیت عمومی از سلامتی شما و فرزندتان مطمئن شود.

در پایان

خارش شدیدی که در دوران بارداری احساس می کنید می تواند به دلیل مسائل مختلفی ایجاد شود. در مورد علائم دیگری که تجربه می کنید، جدول زمانی خارش و حتی فعالیت های روزمره خود فکر کنید تا متوجه شوید چگونه این مشکل ناراحت کننده را حل کنید. از آنجا که خارش می تواند علامت یک بیماری جدی تر باشد در صورت ادامه یا بروز علائم دیگر با پزشک خود مشورت کنید. به هر حال خارش نباید شما را از تجربه حالت تهوع صبحگاهی، دل درد و دستشویی رفتن های مکرر منحرف کند.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
مریم رحیمی آزاد

مریم رحیمی آزاد

1400-01-23 - 16:22 پاسخ

ممنون خیلی متشکرم من امروز همین حالت رو داشتم و فهمیدم به خاطر چیه من دوقولوهام یک ماه دیگه به دنیا می آیند دکترم گفته است شاید سه قولو باشد خدانگهدار