آیا مایع منی مردان برای پوست مفید است؟

حسام آرین
منی، مایع تولید مثل که آلت تناسلی مردان هنگام انزال آزاد می کند. اگرچه برخی شواهد نشان می دهد مایع منی برای پوست فواید زیادی به همراه دارد، اما منابع علمی کمی برای پشتیبانی از این اثربخشی وجود دارد. مالیدن منی روی پوست یا مصرف آن نیز خطر بروز واکنش آلرژیک و عفونت های مقاربتی را به همراه دارد. به گزارش مدیکال نیوزتودی، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاثیر گذاشتن منی روی پوست و مو و خطرات استفاده آن ادامه مطلب را بخوانید.

منی، مایع تولید مثل که آلت تناسلی مردان هنگام انزال آزاد می کند. اگرچه برخی شواهد نشان می دهد مایع منی برای پوست فواید زیادی به همراه دارد، اما منابع علمی کمی برای پشتیبانی از این اثربخشی وجود دارد. مالیدن منی روی پوست یا مصرف آن نیز خطر بروز واکنش آلرژیک و عفونت های مقاربتی را به همراه دارد. به گزارش مدیکال نیوزتودی، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاثیر گذاشتن منی روی پوست و مو و خطرات استفاده آن ادامه مطلب را بخوانید.

آیا منی برای سلامت پوست مفید است؟

این ایده که منی ممکن است برای سلامت پوست مفید باشد به طور عمده از شواهد حکایتی ناشی می شود که مواد مغذی موجود در مایع منی به سلامت پوست کمک می کند. اگرچه منی حاوی مواد مغذی مفید برای پوست است، اما شواهد علمی اندکی برای حمایت از این ایده که استفاده موضعی از مایع منی یا مصرف آن می تواند سلامت پوست و ظاهر فرد را بهبود بخشد وجود دارد.

آیا هیچ یک از مواد مغذی موجود در اسپرم برای پوست مفید است؟

در یک بررسی قدیمی در مورد خواص منی موارد زیر به عنوان برخی از مواد مغذی موجود در منی ذکر شده است (اما نه همه):
پروتئین
زینک
منیزیم
اوره
در این بخش هریک از این مواد مغذی و چگونگی مفید بودن آنها برای پوست مورد بررسی قرار خواهد گرفت، اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که منی تنها حاوی مقادیر کمی از این مواد مغذی است و به همین ترتیب بعید است هنگام استفاده روی پوست تاثیر چندانی داشته باشند.

پروتئین

کلاژن، نوعی پروتئین برای سلامت پوست مفید است. یک مطالعه در سال 2019 تاکید می کند یک مکمل کلاژن ضمن بهبودی رطوبت و انعطاف پذیری پوست آن را نرم تر می کند.

زینک

یک مطالعه در سال 2014 که مزایای زینک را برای پوست مورد بررسی قرارداد خاطرنشان می کند این ماده دارای خواص آنتی اکسیدانی است و از آسیب پوست در معرض اشعه UV جلوگیری می کند.

منیزیم

نتایج یک مطالعه نشان می دهد استحمام در محلول نمک دریا غنی از منیزیم با کاهش التهاب و افزایش آبرسانی فوایدی برای خشکی پوست دارد.

اوره

اوره یک ماده زائد حاصل از تجزیه اسیدهای آمینه موجود در پروتئین ها است. در بررسی سال 2018 تاکید می کند محصولاتی که حاوی دوز کم اوره هستند برای مرطوب سازی پوست مفید هستند.

بیشتر بخوانید:درمان ناتوانی جنسی با رژیم غذایی مدیترانه ای

آیا منی به درمان آکنه کمک می کند؟

برخی از مردم بر این باورند منی به درمان و بهبود آکنه کمک می کند. اسپرمین، یک ترکیب آلی موجود در منی حاوی خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی است، اما هیچ مدرک علمی برای حمایت از استفاده از منی به عنوان درمان آکنه وجود ندارد.

آیا منی به روند ضدپیری کمک می کند؟

منی حاوی ماده شیمیایی به نام اسپرمیدین عامل بوی مایع منی است. یک مطالعه در سال 2021 خاطرنشان می کند اسپرمیدین هنگامی که از باکتری استرپتوکوک ترشح می شود با تشویق سنتز کلاژن به بهبود پوست کمک می کند. میزان اسپرمیدین درون اسپرم برای کمک به جوان تر جلوه دادن پوست بسیار کم است، اما بسیاری از مواد غذایی مانند مرکبات و فلفل سبز دارای مقدار زیادی اسپرمیدین هستند.

آیا مصرف منی به پوست کمک می کند؟

شواهد علمی کمی در مورد بررسی تاثیرات مصرف مایع منی روی پوست وجود دارد. از آنجا که آلت تناسلی مرد مقدار کمی مایع منی را بیرون می ریزد بعید است برای پوست فرد گزینه مفیدی باشد.

سایر مزایای منی

منی برای بهبود روحیه فرد نیز مفید است، چند نمونه از این موارد عبارتند از:

کاهش علائم افسردگی

تحقیقات قدیمی نشان می دهد اسپرم تاثیرات مثبتی بر افسردگی دارد. در این مطالعه زنان فعال جنسی که درگیر رابطه جنسی محافظت نشده بودند نمره کمتری در پرسشنامه اندازه گیری علائم افسردگی نسبت به افرادی که از کاندوم استفاده می کردند داشتند، اما این یک همبستگی بود و با حجم نمونه کوچکی انجام شد. به همین ترتیب برای تایید این یافته ها تحقیقات بیشتری لازم است.

کاهش استرس

بر اساس تحقیقات قدیمی اسپرم حاوی اکسی توسین است. اکسی توسین یک هورمون و انتقال دهنده عصبی است که به بهبود اختلالات مرتبط با استرس کمک می کند. برخی از شواهد حکایتی نشان می دهد مصرف اسپرم باعث خلق و خوی ناشی از اکسی توسین می شود، اما فعالیت جنسی سطح اکسی توسین را افزایش می دهد، بنابراین رابطه جنسی به تنهایی برای تقویت روحیه کافی است به این معنی که برای دستیابی به این مزیت برای فرد لازم نیست که منی مصرف کند.

بیشتر بخوانید:اختلال عملکرد جنسی چیست؟ + راه های جلوگیری و درمان آن

آیا منی برای مو مفید است؟

نتایج یک مطالعه نشان می دهد اسپرمیدین رشد مو را تحریک می کند، اما هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از اسپرم روی مو به همان نتیجه می رسد.

خطرات احتمالی

قرار دادن منی روی پوست خطرات احتمالی زیادی را به همراه دارد. برخی از اینها شامل موارد زیر است:

بیماری های مقاربتی

قرار دادن منی روی پوست فرد را در معرض خطر بیماری هایی مانند کلامیدیا یا سوزاک قرار می دهد.

واکنش آلرژیک

برخی افراد در اثر قرار گرفتن در معرض مایع منی واکنش آلرژیک را تجربه می کنند. فردی که نسبت به آن واکنش آلرژیک دارد علائم زیر را تجربه می کند:
خارش
ورم
کهیر
شوک آنافیلاکتیک
درماتیت
مانند هر محصولی که فرد روی پوست خود استفاده می کند این خطر وجود دارد که استفاده از منی هم روی پوست باعث تحریک پوست شود.

خلاصه

منی مایعی است که آلت تناسلی مرد پس از انزال آزاد می کند. اگرچه منی دارای خواصی است که احتمال می ورد برای پوست مفید باشد، اما این مواد در مقادیر کم ظاهر می شوند، بنابراین بعید است فردی از طریق استفاده موضعی یا مصرف آن از مزایای پوست یا مو بهره مند شود. در حالی که تحقیقات علمی بیشتری در این زمینه لازم است، اما بیشتر تحقیقات حاضر حاکی از آن است که منی هیچ مزیتی ندارد. علاوه بر این، خواصی که فوایدی را به همراه دارد به طور معمول در محصولات غذایی یا مراقبت از پوست وجود دارد.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ