درمان های خانگی برای قارچ ناخن پا

حسام آرین
قارچ ناخن پا که با عنوان اونیکومایکوزیس شناخته می شود، یک عفونت قارچی شایع در ناخن پا است. بارزترین علامت تغییر رنگ سفید، قهوه ای یا زرد رنگ در یک یا چند ناخن پا است که ممکن است گسترش یابد و باعث ضخیم شدن یا ترک خوردن ناخن ها شود. از داروهای ضدقارچ خوراکی تجویز شده مانند تربینافین یا فلوکونازول به طور سنتی برای درمان قارچ ناخن پا استفاده می شود.

قارچ ناخن پا که با عنوان اونیکومایکوزیس شناخته می شود، یک عفونت قارچی شایع در ناخن پا است. بارزترین علامت تغییر رنگ سفید، قهوه ای یا زرد رنگ در یک یا چند ناخن پا است که ممکن است گسترش یابد و باعث ضخیم شدن یا ترک خوردن ناخن ها شود. از داروهای ضدقارچ خوراکی تجویز شده مانند تربینافین یا فلوکونازول به طور سنتی برای درمان قارچ ناخن پا استفاده می شود.

این روش های درمانی اغلب موثر هستند، اما عوارض جانبی جدی از ناراحتی معده و سرگیجه گرفته تا مشکلات شدید پوستی و زردی ایجاد می کنند. شاید به همین دلیل باشد که بسیاری از افراد به جای آن درمان های خانگی را امتحان می کنند. به گزارش هلث لاین، در اینجا چند مورد از این روش های درمانی خانگی معروف توضیح داده شده است.

روغن درخت چای

روغن درخت چای، یک روغن اساسی با توانایی ضد قارچ و ضد عفونی کننده است. بر اساس اعلام موسسه ملی معتبر سلامت ملی مکمل و یکپارچه، برخی از مطالعات بالینی در مقیاس کوچک نشان داد روغن درخت چای در برابر قارچ ناخن پا موثر است. برای استفاده روغن درخت چای را 2 بار در روز با یک پنبه روی ناخن آسیب دیده بمالید.

روغن گیاهی پونه کوهی

روغن پونه کوهی حاوی تیمول است. بر اساس یک بررسی در سال 2016، تیمول دارای خواص ضدقارچی و ضدباکتری است. برای درمان قارچ ناخن پا به صورت روزانه 2 بار روغن را با پنبه به ناخن آسیب دیده بمالید. برخی از افراد برای درمان قارچ ناخن پا از روغن پونه کوهی و روغن درخت چای با هم استفاده می کنند، اما دقت داشته باشید هر 2 محصول قوی هستند و ممکن است باعث تحریک یا واکنش آلرژیک شوند، بنابراین استفاده آنها باهم به طور همزمان این خطر را افزایش می دهد.

عصاره برگ زیتون

تصور می شود یک ماده فعال در عصاره برگ زیتون اولئوروپین، دارای توانایی ضدقارچ، ضدمیکروبی و تقویت کننده سیستم ایمنی است. برای استفاده از عصاره برگ زیتون می توانید آن را به طور مستقیم روی قارچ ناخن بمالید یا به صورت کپسول بخورید. بر اساس یک بررسی در سال 2012، مصرف یک تا 3 کپسول برگ زیتون به همراه وعده های غذایی 2 بار در روز در درمان قارچ ناخن پا موثرتر است. توصیه می شود در طول این روند درمانی مقدار زیادی آب بنوشید.

روغن های ازونیزه

روغن های ازنیزه روغن هایی مانند روغن زیتون و آفتابگردان هستند که با گاز اوزون “تزریق می شوند”. بر اساس یک مطالعه معتبر در سال 2011، این نوع قرار گرفتن در معرض ازن در غلظت های کم برای مدت زمان کوتاه بسیاری از ارگانیسم ها مانند قارچ ها، مخمرها و باکتری ها را غیرفعال می کند. نتایج مطالعه دیگری نشان داد روغن آفتابگردان اوزونیزه در درمان قارچ ناخن پا موثرتر از نسخه ضدقارچ موضعی کتوکونازول است. برای درمان قارچ ناخن پا با روغن ازنیزه روغن را 2 بار در روز روی ناخن انگشت پا آسیب دیده بمالید.

سرکه

فقط شواهد حکایتی از سرکه به عنوان درمانی برای قارچ ناخن پا پشتیبانی می کند. با این وجود، یک داروی خانگی بی خطر برای آزمایش است. برای استفاده از آن برای درمان پای آسیب دیده را در ظرفی حاوی سرکه رقیق شده با 2 برابر میزان آن با آب حدود 20 قرار دهید.

بیشتر بخوانید:خواص دارویی و ارزش غذایی نعناع

دهانشویه لیسترین

دهانشویه لیسترین حاوی موادی مانند منتول، تیمول و اکالیپتوس است که دارای خواص ضدباکتری و ضدقارچ هستند به همین دلیل یک داروی محبوب قارچ ناخن پا است. حامیان درمان توصیه می کنند روزانه پای آسیب دیده را در حوضچه ای از لیسترین به رنگ کهربا بخیسانید.

سیر

یک مطالعه در سال 2009 دریافت سیر دارای برخی از قابلیت های ضدقارچ و ضدمیکروبی است، بنابراین قرار دادن حبه های سیر خرد یا له شده روی ناحیه آسیب دیده به مدت 30 دقیقه در روز قارچ ناخن پا را درمان می کند.

رژیم غذایی خود را تنظیم کنید

ارتباط بین رژیم غذایی و سلامتی به طور کامل واضح است یعنی هرچه غذاهایی که می خورید سالم تر باشد بدن شما بیشتر قادر به مقابله با شرایطی مانند قارچ ناخن پا است. با خوردن مواد غذایی سالم و مقوی به بدن خود مواد مغذی مورد نیاز را بدهید:
ماست غنی از پروبیوتیک
پروتئین کافی برای حمایت از رشد مجدد ناخن
آهن کافی برای جلوگیری از شکنندگی ناخن ها
یک رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب ضروری
غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین D مانند محصولات لبنی کم چربی

بیشتر بخوانید:حجامت چیست؟ / حجامت چه بیماری هایی را درمان می کند؟

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در بیشتر موارد قارچ ناخن پا یک مشکل زیبایی محسوب می شود، اما با این وجود می تواند عوارض جدی برای برخی افراد ایجاد کند. اگر به دیابت مبتلا هستید قارچ ناخن پا منجر به زخم یا سایر مشکلات مربوط به پا می شود. بر اساس مطالعه ای که در سال 2012 انجام شد قارچ مزمن ناخن انگشت یک عامل خطرناک قابل توجه برای سلولیت باکتریایی پا است. اگر دیابت یا سیستم ایمنی ضعیفی دارید نباید از درمان های خانگی برای قارچ ناخن پا استفاده کنید بلکه باید به پزشک مراجعه کنید.

در پایان

درمان های خانگی ممکن است نسبت به داروهای تجویز شده در درمان قارچ خفیف تا متوسط ناخن پا موثر باشد. گرچه درمان های خانگی به طور معمول عوارض جانبی کمتری دارند، اما شواهد علمی کمتری در مورد اثربخشی آنها وجود دارد. فاکتورهای زیادی هنگام درمان قارچ ناخن پا وارد عمل می شوند مانند نفوذپذیری ناخن، شدت عفونت و سلامت کلی. درمان قارچ ناخن پا ممکن است طولانی تر از داروهای تجویز شده موضعی یا ضدقارچ های سیستمیک خوراکی باشد به گونه ای که ممکن است چندین ماه نتیجه نبینید. پس از برطرف شدن عفونت ناخن های پا را خشک، تمیز و مرتب نگه دارید. موارد شدید قارچ ناخن پا باعث درد و آسیب غیرقابل برگشت ناخن پا می شود. اگر داروهای خانگی را برای درمان عفونت استفاده می کنید و موثر نیستند یا عوارض جانبی ایجاد می کنند با پزشک خود مشورت کنید.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ