خواص روغن بادام برای پوست، مو و حتی در آشپزی

حسام آرین
بادام به عنوان نیروگاه تغذیه ای شناخته می شود و سرشار از چربی های سالم، فیبر، مواد شیمیایی، ویتامین ها و مواد معدنی است. بادام در اصل در خاورمیانه کشت می شد، اما امروزه کالیفرنیا بزرگترین تولید کننده بادام در جهان محسوب می شود. تولید بادام کالیفرنیا در 20 سال گذشته 2 برابر شده است به این دلیل که افراد بیشتری از مزایای آن برای سلامتی آگاه شده اند. انجمن قلب آمریکا، مصرف بادام را برای دارا بودن چربی های سالم قلب توصیه می کند، اما روغن بادام چطور؟ به گزارش هلث لاین، در اینجا نگاهی به مزایای آن برای سلامتی می اندازیم.

بادام به عنوان نیروگاه تغذیه ای شناخته می شود و سرشار از چربی های سالم، فیبر، مواد شیمیایی، ویتامین ها و مواد معدنی است. بادام در اصل در خاورمیانه کشت می شد، اما امروزه کالیفرنیا بزرگترین تولید کننده بادام در جهان محسوب می شود. تولید بادام کالیفرنیا در 20 سال گذشته 2 برابر شده است به این دلیل که افراد بیشتری از مزایای آن برای سلامتی آگاه شده اند. انجمن قلب آمریکا، مصرف بادام را برای دارا بودن چربی های سالم قلب توصیه می کند، اما روغن بادام چطور؟ به گزارش هلث لاین، در اینجا نگاهی به مزایای آن برای سلامتی می اندازیم.

روغن بادام چیست؟

تقریبا نیمی از وزن بادام خشک را روغن تشکیل می دهد. بادام رسیده تحت فشار روغن خود را با حداقل حرارت استخراج می کند. روغن بادام تصفیه نشده از مواد مغذی، عطر و طعم روغن محافظت می کند. برای ایجاد روغن تصفیه شده بادام از گرمای زیاد و گاهی مواد شیمیایی استفاده می شود. گرچه روغن بادام تصفیه شده تحمل بیشتری در مقابل گرما دارد، اما فاقد ارزش غذایی انواع تصفیه نشده است. روغن بادام که روغن بادام شیرین نیز نامیده می شود شبیه روغن بادام تلخ نیست. روغن بادام تلخ از انواع مختلف بادام تهیه می شود و تصفیه شده برای از بین بردن سمومی که به طور طبیعی در پوست بادام وجود دارد.

فواید عمومی روغن بادام

روغن بادام مملو از ویتامین E، منبع بسیار خوبی از منیزیم، فسفر و مس است. روغن غنی از آنتی اکسیدان به دلیل توانایی های مبارزه با رادیکال های آزاد شناخته شده است، همچنین ضدالتهاب است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. روغن بادام حاوی اسیدهای چرب امگا 3 در حفظ سطح کلسترول سالم و بهبود حافظه کمک کند. این امر در کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان و بیماری های قلبی کمک می کند.

بیشتر بخوانید:خواص کیوی و مزایای شگفت انگیز آن برای سلامت پوست و مو

فواید روغن بادام برای پوست

قرن ها از روغن بادام برای تسکین پوست و درمان زخم ها و بریدگی های جزئی استفاده می شده است. این ماده در روش های باستانی چینی و طب آیورودا برای درمان بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس نیز مورد استفاده قرار گرفته است. بیش از تسکین دهنده پوست خشک روغن بادام می تواند باعث بهبود چهره و رنگ پوست شود. بسیار نرم کننده است به این معنی که به تعادل جذب رطوبت و جبران آب از دست رفته کمک می کند. از آنجا که ضدباکتری و سرشار از ویتامین A است از روغن بادام برای درمان آکنه استفاده می شود، همچنین غلظت ویتامین E موجود در آن به بهبود آسیب های ناشی از تابش نور خورشید، کاهش علائم پیری و زخم ها کمک می کند. روغن بادام به سرعت خیس می شود و یک مرطوب کننده قوی است، بنابراین می توان از آن در صورت یا بدن استفاده کرد. می توانید آن را به صورت مستقیم استفاده کنید یا با روغن های اساسی مخلوط کنید تا از مزایای آن بهره مند شوید. فراتر از مرطوب کردن پوست روغن بادام یک روغن ماساژ عالی یا برای درمان پوست است. علاوه بر این، دارای خواص ضدقارچی قدرتمندی است. آن را روی پا بمالید تا ضمن جلوگیری از بروز پای ورزشکار به از بین بردن سایر عفونت های قارچی مانند کرم حلقوی کمک کند. می توان از روغن بادام به عنوان پاک کننده آرایشی نیز استفاده کرد.

فواید روغن بادام برای مو

پوست شما تنها چیزی نیست که می تواند از مزایای روغن بادام بهره مند شود. روغن مغذی موها را نیز نرم و تقویت می کند. روغن بادام سرشار از ویتامین B7 یا بیوتین است، بنابراین روغن بادام به سالم و قوی نگه داشتن مو و ناخن کمک می کند، همچنین با یک SPF5 طبیعی از موها در برابر آفتاب محافظت می کند. می توانید از روغن بادام به عنوان درمان سر استفاده کنید. خاصیت ضدباکتری و قارچ کش آن را در ایجاد تعادل در مخمر که باعث ایجاد شوره می شود موثر می کند. به راحتی در پوست خیس می شود، بنابراین روغن بادام به خوبی در آبرسانی پوست سر و پاک سازی فولیکول های مو عمل می کند، همچنین می توانید با آن موها را صاف کرده و موهای آسیب دیده را با روغن بادام بهبود بخشید. قبل از خشک شدن به اندازه یک سکه یا کمتر به انتهای موهای خود بمالید.

بیشتر بخوانید:بهترین درمان های خانگی شوره سر

آیا می توان با روغن بادام آشپزی کرد؟

قلب از شما بخاطر خوردن روغن بادام تشکر می کند زیرا با اسیدهای چرب اشباع نشده موجود در آن سطح کلسترول خوب یا لیپوپروتئین های با چگالی بالا (HDL) را بالا می برد، همچنین وقتی جایگزین چربی های اشباع و ترانس می شود سطح کلسترول “بد” یا لیپوپروتئین های کم چگال (LDL) را کاهش می دهد. روغن بادام به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان توانایی کاهش التهاب در بدن و تاثیر آن بر کلسترول به کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی کمک می کند. هنگام پخت و پز با روغن بادام یادتان باشد روغن های تصفیه نشده یا بکر را در حرارت کم نگه دارید تا از سوختن روغن و از بین رفتن ارزش غذایی آن جلوگیری شود. روغن بادام بهتر است برای سس سالاد، پخت با حرارت کم یا به عنوان روغن نهایی در ظرف برای افزودن طعم و مزه اضافی استفاده شود. از روغن تصفیه شده برای بو یا تفت دادن استفاده می شود زیرا برای تحمل گرمای بسیار بالاتر تا 215 درجه سانتیگراد فرآوری شده است.

مراحل بعدی

اگرچه بادام کامل بیشترین مواد مغذی را تامین می کند، بنابراین روغن بادام یک افزودنی سالم به رژیم غذایی به شمار می آید. خواه آن را روی بدن یا سالاد استفاده کنید به دنبال روغن بادام تصفیه نشده یا بکر باشید. روغن تصفیه نشده بیشتر مواد مغذی را برای پوست، مو و سلامتی حفظ می کند. اگر مطمئن نیستید به آلرژی نسبت به مغزها مبتلا هستید بهتر است نخست قبل از خوردن روغن بادام یا استفاده از آن روی بدن آزمایش کنید. قبل از استفاده از آن در روال مراقبت از پوست یک تست کوچک روغن روی مچ دست خود انجام دهید.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ