زایمان طبیعی یا سزارین / کدام یک بهتر است؟

حسام آرین
چه تصمیم بگیرید به طور طبیعی در وان خانه خود فرزندتان را به دنیا بیاورید چه برای سزارین برنامه ریزی کنید هر دو اشکالی از زایمان طبیعی محسوب می شوند. شما بدون توجه به روش زایمان یک ابرقهرمان هستید، اما اصطلاح "زایمان طبیعی" در طول تاریخ برای توصیف زایمان بدون دارو استفاده می شده است.

چه تصمیم بگیرید به طور طبیعی در وان خانه خود فرزندتان را به دنیا بیاورید چه برای سزارین برنامه ریزی کنید هر دو اشکالی از زایمان طبیعی محسوب می شوند. شما بدون توجه به روش زایمان یک ابرقهرمان هستید، اما اصطلاح “زایمان طبیعی” در طول تاریخ برای توصیف زایمان بدون دارو استفاده می شده است.

در برخی موارد بدان معنی که از هیچ داروی مسکن حین زایمان استفاده نمی شود، اما سایر مداخلات پزشکی مانند نظارت بر قلب جنین انجام می شود. بدون داروهای مسکن زنان برای کمک به تسکین درد به تکنیک های آرام سازی و تنفس کنترل شده متوسل می شوند. در حالی که به نظر می رسد این نوع زایمان در یک مرکز زایمان با ماما یا پزشک زنان انجام می شود ممکن است در بیمارستان نیز انجام شود.

چرا زایمان “طبیعی” را انتخاب می کنید؟

اگر فکر می کنید زایمان بدون دارو غیرممکن به نظر می رسد دلایل زیادی وجود دارد که برخی از خانم ها این روش را انتخاب می کنند. داروهای مسکن می توانند روی زایمان مانند سرعت بخشیدن یا کاهش سرعت آن تاثیر بگذارند، همچنین می تواند روی مادر تاثیراتی مانند کاهش فشار خون یا ایجاد حالت تهوع داشته باشد. زنان دیگر زایمان “طبیعی” را انتخاب می کنند زیرا می خواهند کنترل بیشتری بر روند زایمان از جمله کنترل درد داشته باشند یا ممکن است احساس کنند عدم مصرف دارو به آنها کمک می کند تا به تجربه زایمان نزدیکتر باشند و آن را با وضوح بیشتری به خاطر بسپارند.

خطرات زایمان طبیعی چیست؟

مادر در زایمان طبیعی احساس درد خواهد داشت. حتی اگر قبلا تجربه زایمان هم داشته باشد نمی داند درد حین زایمان چقدر بد خواهد بود یا چقدر می تواند از پس آن برآید. در هر زایمانی خواه از داروهای ضد درد استفاده شود یا نشود خطر عوارضی مانند از دست دادن خون زیاد یا مشکلات بند ناف را به همراه دارد. تشخیص و درمان این عوارض بدون مداخله پزشکی سخت تر است. اگر زایمان بدون مسکن را ترجیح می دهید در صورت ضرورت پزشکی ممکن است بخواهید در مقابل گزینه های دیگر مانند زایمان سزارین آماده شوید. افرادی که بارداری کم خطر دارند بهترین کاندیدا زایمان بدون داروی مسکن است.

بیشتر بخوانید:چه زمانی تخمک گذاری پس از سقط شروع می شود؟

آنچه هنگام زایمان “طبیعی” انتظار می رود؟

در این روش اجازه می دهید زایمان خود به خود شروع شود و بدون مداخله پزشکی تا زمان زایمان پیشرفت کنید. زایمان شما القا نمی شود یا سرعت آن زیاد نمی شود مگر اینکه از نظر پزشکی لازم باشد. اگر قصد دارید کودک خود را در بیمارستان یا مرکز زایمان به دنیا آورید پزشک یا ماما می توانند به شما در انتخاب بهترین زمان برای رفتن کمک کنند.

بسته به ترجیحات ممکن است به طور مداوم تحت کنترل قرار بگیرید به عنوان مثال با مانیتور قلب جنین فقط در صورت لزوم کنترل شود یا در فواصل منظم تحت کنترل باشید تا مطمئن شوید همه چیز به خوبی پیش می رود. هنگامی که بدن آماده است وضع حمل و زایمان واژینال خواهید داشت.

شما مداخله پزشکی نخواهید داشت مگر اینکه برای ایمنی یا سلامتی شما یا فرزندتان ضروری باشد. مانند همه انواع زایمان، زایمان “طبیعی” زمان متفاوتی را برای همه می گیرد. بدون مداخله پزشکی دهانه رحم به طور طبیعی گشاد می شود و برای سرعت بخشیدن به روند زایمان به شما دارو داده نمی شود، بنابراین ممکن است این پروسه طولانی تر شود. از سوی دیگر، مداخلات پزشکی مانند اپیدورال نیز می تواند زایمان را آهسته کند و به خاطر داشته باشید زایمان برای مادران نخستین بار نیز بیشتر زمان می برد.

سطح درد زایمان نیز برای همه متفاوت است. انواع متداول روش های تسکین درد وجود دارد که حین زایمان استفاده می شوند. در بیشتر موارد به محض این که آماده شوید می توانید بلافاصله پس از تولد با کودک خود بمانید و شیردهی را شروع کنید.

برای آماده شدن برای زایمان بدون مداخله پزشکی مطمئن شوید برنامه تولد و زایمان روشن است و ارائه دهنده خدمات بهداشتی، پزشک، ماما یا سایر افراد حامی می دانند روند زایمان شما چگونه می خواهد ادامه یابد، همچنین می توانید برای یادگیری انتظارات و روش های کنترل درد و آرام سازی به تنهایی یا با همسر خود در کلاس های آموزش زایمان شرکت کنید. حتما با تمرین تکنیک ها بهترین و مناسب ترین گزینه را برای خود پیدا کنید.

در صورت تغییر نظر در طول زایمان چه می کنید؟

در صورت شدت درد ممکن است برخی از خانم ها در طول زایمان نظر خود را تغییر دهند. اگر از برنامه پیش بینی شده خود برای تولد فرزندتان پیروی نمی کنید به خود سخت نگیرید و می توانید در هر زمان از مراحل زایمان داروی مسکن مصرف کنید البته به شرطی که سر کودک شروع به بیرون آمدن نکرده باشد.

در اوایل زایمان ممکن است به شما انسداد اپیدورال یا ستون فقرات داده شود. این دو گزینه این امکان را می دهد هنگام زایمان بیدار و هوشیار باشید، اما درد بسیار کمی را تجربه کنید. در تزریق اپیدورال یا ستون فقرات می توان انواع مختلفی از داروها را تجویز کرد. مسکن مانند یک ماده مخدر است که به خوبی کار می کند زیرا بدون ایجاد بی حسی درد را تسکین می دهد.

این کار مانند تزریق عضلانی یا وریدی داروی مسکن روی کودک تاثیر نمی گذارد، نوع دیگر یک داروی بی حس کننده است که شما را از کمر به پایین بی حس می کند. اپیدورال پس از تجویز ظرف 20 دقیقه شروع به تسکین درد می کند و میزان آن در تمام مدت زایمان قابل تنظیم است.

بلوک های ستون فقرات بلافاصله شروع به کار می کنند، اما فقط یک تا دو ساعت طول می کشند. در نظر داشته باشید حین زایمان فقط یک بار می توان از این گزینه استفاده کرد. بسته به دارویی که از طریق اپیدورال داده می شود فشار آوردن را برای شما دشوار می کند، بنابراین بلوک های پودندال به طور معمول در اواخر زایمان داده می شوند. بلوک پودندال درد در واژن و راست روده را تسکین می دهد، اما به شما امکان می دهد عضلات شکم را کنترل کرده و تحت فشار قرار دهید. به طور معمول درست قبل از بیرون آمدن کودک به مادر داده می شود. تسکین درد به اندازه اپیدورال نیست، اما شما می توانید کودک را به بیرون فشار دهید. بلوک های پودندال نیز بر کودک تاثیر نمی گذارد.

بیشتر بخوانید:برای بارداری قارچ بخورید

بهبودی پس از زایمان “طبیعی” چگونه است؟

بهبودی پس از هر نوع زایمان به شخص بستگی دارد. بسیاری از زنان طی 6 تا 8 هفته بهبودی کامل پیدا می کنند، اما برای برخی دیگر ممکن است ماه ها طول بکشد. بهبودی از زایمان “طبیعی” مانند هر زایمان واژینال دیگری است. به احتمال زیاد حداقل برای چند روز درد خواهید داشت. نشستن روی کیسه یخ یا حمام  می تواند به شما کمک کند. از خودتان مراقبت کنید و تا زمان احساس بهبودی کامل استراحت کنید.

در پایان

پزشک یا ماما می توانند به شما در درک بهتر روند تولد و انتظارات شما از یک زایمان خوب کمک کنند. اگر به زایمان بدون دارو علاقه مند هستید در مورد اینکه آیا این کار برای شما گزینه مناسبی است یا خیر ، بهترین راه برای ایجاد برنامه تولد ترجیحی تان بهتر است با آنها مشورت کنید.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ